beantwoord

Perronkaartje kost 27,50 euro

  • 11 augustus 2014
  • 61 reacties
  • 3603 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 4
Badge


Ik weet niet wat een interwijk verbindingsfunctie is, maar NS had de belofte gedaan passagerecht te kunnen laden bij afgesloten stations en dat is Woerden nu officieel.


Ik heb NS alleen de belofte zien doen om, in overleg met gemeentes en belanghebbenden, passage oplossingen te verzinnen voor stations met een interwijkfunctie. Met interwijkfunctie wordt bedoeld dat het station essentieel geacht wordt in de verbinding tussen de stadsdelen aan beide kanten van het spoor omdat er in de buurt geen tunnels, bruggen of overgangen zijn.

Oplossingen zijn het passagerecht uit de automaat (???), passagepassen (Hospice en verzorgingstehuis Dordrecht) of nieuwe tunnels/bruggen/balkons (Utrecht en Amsterdam)
Het is op dit forum aangegeven door moderators dat er passagerecht zou kunnen worden geladen op de OV chipkaart.
We dwalen af. Waar het mij om gaat is dat ik niet bereid ben om permanent minimaal 40 euro (echtpaar) te stallen op de bankrekening van TLS als toegangsprijs tot stations en de eventuele mogelijkheid om een ritje met de trein te nemen. Dat stuit mij tegen de borst.
Stel je voor dat je eerst 50 euro moet overmaken aan PostNL om daarna pas het recht te hebben om een postzegel te kopen en iets in de brievenbus te werpen? Dat vinden we toch idioot?
Ik koop wel een kaartje om af en toe van A naar B te reizen en dat mag nog iets duurder zijn ook. En al die fancy kaarten, kids, railrunners, daluren en what have you. Mooi voor wie van een incidenteel treinreisje een puzzel wil maken, maar niet voor mij. Ik wil een kaartje kopen en reizen. Punt.
Is dat te duur of te ingewikkeld? Dan de auto. Zo simpel is het leven.
Het is op dit forum aangegeven door moderators dat er passagerecht zou kunnen worden geladen op de OV chipkaart.

Het lijkt me inmiddels evident dat de NS het ontbreken van een perronkaartje niet als probleem ziet. Ze zal dan ook niet uit zichzelf met een oplossing komen.
Ze zullen volgens mij dan ook uitsluitend passagerecht gaan aanbieden op stations waarbij de gemeente hen tot die tijd verbiedt de poortjes te sluiten vanwege de interwijkfunctie die deze stations vervullen. In Woerden is dat overduidelijk niet aan de orde, dus daar hoeven de uitzwaaiers niet op enige aanpassing te rekenen.
Het is op dit forum aangegeven door moderators dat er passagerecht zou kunnen worden geladen op de OV chipkaart.
Die passagekaartjes komen slechts op een stuk of vijf stations met poortjes waar de reizigerspassage een voor de stad belangrijke doorgang vormt tussen beide stadsdelen.
Voorbeeld hiervan is bijv. Leiden.
Rotterdam Centraal heeft bijv. naast het station een aparte voor iedereen toegankelijke voetgangers en fietserstunnel; daar komen dus geen passagekaartjes.
Hoe kan je dan mensen uitzwaaien ?
Hoe kan je dan mensen uitzwaaien ?
Da's al tig keer in dit forum en ook in dit topic aan de orde geweest:
Bij die 82 stations met poortjes gewoon even inchecken en binnen een uur weer uitchecken. Kost het je helemaal niets.
Bij de overige 338 stations (met CICO's) speelt dit probleem niet, omdat je die stations kun in en uitlopen zonder in-of uit te checken.

Als ik op Schiphol iemand wil uitzwaaien of naar de juiste gate zou willen begeleiden (een paar jaar geleden nog meegemaakt met mijn stiefzoon van - toen - 13 jaar), dan mag ik ook mee tot de poortjes en kan ik nog even op een afstandje zwaaien tot diegene langs de marechaussee is.

En zoals eerder opgemerkt, als je beslist dat perron op wil zonder OV-chipkaart koop dan even een wegwerpkaartje enkele reis dichtstbijzijnde station. Kost je €2,10 + €1,00.
Ben je toch stukken voordeliger uit dan met een OV-chipkaart (die veel mensen toch ook al hebben), waarmee je in feite npg geen eurocent hoeft te betalen.
Mogen we dan ook geen drinken meer meenemen aan boord ? Net als bij het vliegtuig :D

Gaat natuurlijk niet alleen om uitzwaaien maar veel stations hebben winkels bv. Gaat ze veel klanten kosten.
Reputatie 1
Ik denk dat het voor het gros van de reizigers juist fijn is dat NS mensen die niet over een vervoersbewijs beschikken (en dus geen klant zijn) middels de OV-chipkaart kan weren van de stations en uit de treinen. Dat mensen dan even elders afscheid van elkaar moeten nemen, lijkt me niet zo'n groot probleem.

Dat is precies hoe ik erover denk. Vroeger bestond er geloof ik zoiets als een perronkaartje waar je gewoon voor moest betalen om überhaupt op het station te mogen komen. Eigenlijk vind ik, dat er zoveel mogelijkheden zijn om even buiten afscheid te nemen, dat perrontoegang nu ook weer gewoon betaald moet kunnen worden. Het gaat immers wél om zowel de veiligheid van het personeel, maar uiteindelijk ook die van ons! Hou het dan bijvoorbeeld op een beschaafd bedrag van € 1,50 per uur of zo.
Reputatie 1
Badge
En dat kan ook-maar dan moet je wel weten hoe. Het ALLERgoedkoopste kaartje kost 1,20 (al hou ik me aanbevolen voor speurneuzen die voor nog minder weten te vinden) en met elk van die sjipkaartjes kan je de hele dag, op elk station, zo vaak IN+UITsjekken als je maar wilt-zolang je maar precies die volgorde aanhoudt. Wat later op de dag kan dat net zo met elk sjipkaartje met de datum van die dag uit de prullenbak.
En trouwens: wat is eigenlijk in de situatie van NL het essentiele verschil tussen uitzwaaien bij NS en op de metro van GVB of RET?
Reputatie 6
Badge +2
Het ALLERgoedkoopste kaartje kost 1,20 (al hou ik me aanbevolen voor speurneuzen die voor nog minder weten te vinden)
€ 0,64: https://www.ns.nl/eticket/ticket?departure=SDT&arrival=HBZM&traveldate=20150319&language=nl, met Grensabo met korting. Dit is overigens niet geldig buiten de betreffende stations of zonder Grensabo/Trajectabo, je kan er alleen bij afwezigheid van personeel fysiek mee door de poortjes.

Reageer