beantwoord

Perronkaartje kost 27,50 euro

• 11 augustus 2014
  • 61 reacties
  • 3596 Bekeken

Wij zijn inmiddels op station Woerden gezegend met gesloten poortjes.
Gisteren wilde ik mijn kleinzoon (voor het eerst zelfstandig met de trein) uitzwaaien en er op toezien dat hij in de goede trein stapte.
Een vriendelijke NS medewerker wist mij te vertellen dat ik om op het perron te komen eerst een OV chipkaart uit de automaat moest halen.
Vervolgens geprobeerd het poortje te openen hetgeen niet lukte. Een (minder vriendelijke) mevrouw wist mij toen te vertellen dat ik de kaart nog moest 'opladen' met € 20,-.

Om de kleine jongen niet teleur te stellen heb ik dat maar gedaan. Ik ben dus € 27,50 kwijt om iemand uit te zwaaien.
Is dit echt serieus hoe de NS het bedacht heeft?
Vroeger (ja ik ben al wat ouder) kon je nog voor een gering bedrag een perronkaartje kopen.
icon

Beste antwoord door Loes 11 augustus 2014, 14:43

Hoi Senior,

Station Woerden is inderdaad het eerste station waar de poortjes definitief dichtgaan en wel op 19 augustus. Momenteel zijn ze gesloten in de spits en is iedereen verplicht om of in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs of passagerecht. Ik lees dat u gekozen hebt voor een anonieme OV-chipkaart met het "instaptarief" van €20,-. De regel is dat als men iemand wil uitzwaaien, dit uiteindelijk kosteloos kan binnen het uur. Door binnen het uur uit te checken op hetzelfde station krijgt u namelijk het "instaptarief" van €20,- terug. U bent nu alleen €7,50 kwijt voor een anonieme OV-Chipkaart, die vijf jaar geldig is. Als u er niets meer mee doet, zou u hem aan iemand anders kunnen doorverkopen.
Bekijk origineel

61 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het ALLERgoedkoopste kaartje kost 1,20 (al hou ik me aanbevolen voor speurneuzen die voor nog minder weten te vinden)
€ 0,64: https://www.ns.nl/eticket/ticket?departure=SDT&arrival=HBZM&traveldate=20150319&language=nl, met Grensabo met korting. Dit is overigens niet geldig buiten de betreffende stations of zonder Grensabo/Trajectabo, je kan er alleen bij afwezigheid van personeel fysiek mee door de poortjes.
Reputatie 1
Badge
En dat kan ook-maar dan moet je wel weten hoe. Het ALLERgoedkoopste kaartje kost 1,20 (al hou ik me aanbevolen voor speurneuzen die voor nog minder weten te vinden) en met elk van die sjipkaartjes kan je de hele dag, op elk station, zo vaak IN+UITsjekken als je maar wilt-zolang je maar precies die volgorde aanhoudt. Wat later op de dag kan dat net zo met elk sjipkaartje met de datum van die dag uit de prullenbak.
En trouwens: wat is eigenlijk in de situatie van NL het essentiele verschil tussen uitzwaaien bij NS en op de metro van GVB of RET?
Ik denk dat het voor het gros van de reizigers juist fijn is dat NS mensen die niet over een vervoersbewijs beschikken (en dus geen klant zijn) middels de OV-chipkaart kan weren van de stations en uit de treinen. Dat mensen dan even elders afscheid van elkaar moeten nemen, lijkt me niet zo'n groot probleem.

Dat is precies hoe ik erover denk. Vroeger bestond er geloof ik zoiets als een perronkaartje waar je gewoon voor moest betalen om überhaupt op het station te mogen komen. Eigenlijk vind ik, dat er zoveel mogelijkheden zijn om even buiten afscheid te nemen, dat perrontoegang nu ook weer gewoon betaald moet kunnen worden. Het gaat immers wél om zowel de veiligheid van het personeel, maar uiteindelijk ook die van ons! Hou het dan bijvoorbeeld op een beschaafd bedrag van € 1,50 per uur of zo.
Mogen we dan ook geen drinken meer meenemen aan boord ? Net als bij het vliegtuig :D

Gaat natuurlijk niet alleen om uitzwaaien maar veel stations hebben winkels bv. Gaat ze veel klanten kosten.
Hoe kan je dan mensen uitzwaaien ?
Da's al tig keer in dit forum en ook in dit topic aan de orde geweest:
Bij die 82 stations met poortjes gewoon even inchecken en binnen een uur weer uitchecken. Kost het je helemaal niets.
Bij de overige 338 stations (met CICO's) speelt dit probleem niet, omdat je die stations kun in en uitlopen zonder in-of uit te checken.

Als ik op Schiphol iemand wil uitzwaaien of naar de juiste gate zou willen begeleiden (een paar jaar geleden nog meegemaakt met mijn stiefzoon van - toen - 13 jaar), dan mag ik ook mee tot de poortjes en kan ik nog even op een afstandje zwaaien tot diegene langs de marechaussee is.

En zoals eerder opgemerkt, als je beslist dat perron op wil zonder OV-chipkaart koop dan even een wegwerpkaartje enkele reis dichtstbijzijnde station. Kost je €2,10 + €1,00.
Ben je toch stukken voordeliger uit dan met een OV-chipkaart (die veel mensen toch ook al hebben), waarmee je in feite npg geen eurocent hoeft te betalen.
Hoe kan je dan mensen uitzwaaien ?
Het is op dit forum aangegeven door moderators dat er passagerecht zou kunnen worden geladen op de OV chipkaart.
Die passagekaartjes komen slechts op een stuk of vijf stations met poortjes waar de reizigerspassage een voor de stad belangrijke doorgang vormt tussen beide stadsdelen.
Voorbeeld hiervan is bijv. Leiden.
Rotterdam Centraal heeft bijv. naast het station een aparte voor iedereen toegankelijke voetgangers en fietserstunnel; daar komen dus geen passagekaartjes.
Het is op dit forum aangegeven door moderators dat er passagerecht zou kunnen worden geladen op de OV chipkaart.

Het lijkt me inmiddels evident dat de NS het ontbreken van een perronkaartje niet als probleem ziet. Ze zal dan ook niet uit zichzelf met een oplossing komen.
Ze zullen volgens mij dan ook uitsluitend passagerecht gaan aanbieden op stations waarbij de gemeente hen tot die tijd verbiedt de poortjes te sluiten vanwege de interwijkfunctie die deze stations vervullen. In Woerden is dat overduidelijk niet aan de orde, dus daar hoeven de uitzwaaiers niet op enige aanpassing te rekenen.
We dwalen af. Waar het mij om gaat is dat ik niet bereid ben om permanent minimaal 40 euro (echtpaar) te stallen op de bankrekening van TLS als toegangsprijs tot stations en de eventuele mogelijkheid om een ritje met de trein te nemen. Dat stuit mij tegen de borst.
Stel je voor dat je eerst 50 euro moet overmaken aan PostNL om daarna pas het recht te hebben om een postzegel te kopen en iets in de brievenbus te werpen? Dat vinden we toch idioot?
Ik koop wel een kaartje om af en toe van A naar B te reizen en dat mag nog iets duurder zijn ook. En al die fancy kaarten, kids, railrunners, daluren en what have you. Mooi voor wie van een incidenteel treinreisje een puzzel wil maken, maar niet voor mij. Ik wil een kaartje kopen en reizen. Punt.
Is dat te duur of te ingewikkeld? Dan de auto. Zo simpel is het leven.
Reputatie 4
Badge

Ik weet niet wat een interwijk verbindingsfunctie is, maar NS had de belofte gedaan passagerecht te kunnen laden bij afgesloten stations en dat is Woerden nu officieel.

Ik heb NS alleen de belofte zien doen om, in overleg met gemeentes en belanghebbenden, passage oplossingen te verzinnen voor stations met een interwijkfunctie. Met interwijkfunctie wordt bedoeld dat het station essentieel geacht wordt in de verbinding tussen de stadsdelen aan beide kanten van het spoor omdat er in de buurt geen tunnels, bruggen of overgangen zijn.

Oplossingen zijn het passagerecht uit de automaat (???), passagepassen (Hospice en verzorgingstehuis Dordrecht) of nieuwe tunnels/bruggen/balkons (Utrecht en Amsterdam)
Jonge mensen ook hoor. Die nemen volgens mij nog minder de moeite om het te begrijpen, lekker met de auto als het kan.

En dan zo'n Luchtmacht met het is ontzettend simpel om te reizen met de OV chipkaart...

Alleen voor de NS automaat moet al een hulpfilmpje worden geplaatst, want een hoop mensen snappen het niet. En het is niet logisch ook die automaat.

En je kan teveel fouten maken met het reizen wat je elke keer 20 euro kost ook nog. oh ik vergeet bijna uit te checken, doe ik het even bij dat poortje nog, oeps meer 20 euro weg, 40 euro voor een treinritje.

Alleen omdat je nu ook aparte in en uitcheckportjes hebt, wat de NS nooit gecommuniceerd heeft.

Zelfs het NS personeel weet de helft niet, die adviseert reizigers om na een voetbalwedstrijd maar uit te checken op het station van herkomst, ja dag 20 euro weer, want dan kan alleen binnen 1 uur.
Reputatie 4
Badge
Waarom moet er met een onderhuids denigrerende toon gereageerd worden op incidentele reizigers die opzien tegen alle regels rondom reizen bij NS? Dat is niet de eerste keer op dit forum. "Als je het niet weet, ben je dom." Het zal niet de bedoeling zijn, want meestal gaat het gepaard met inhoudelijke informatie, maar het straalt er wel vanaf.

Het is helaas, zeker voor veel oude mensen, echt niet simpel, zeker als je er in één keer mee geconfronteerd wordt, omdat je zelden met de trein reist. En dat geldt niet alleen voor oudere mensen trouwens. Het komt heel vaak voor dat incidentele reizigers er niet uitkomen bij de automaat en hulp nodig hebben. Het is zo ingewikkeld dat het mensen ontmoedigt om met de trein te reizen. Dat zie ik overal om me heen."Reis jij met de trein?" "ik ben ermee gestopt, ik kan het niet meer volgen."
Reputatie 7
Badge +4
Dat is nu precies het verschil tussen de bus en de trein. Als ik van mijn 20 euro 8 euro gebruikt heb, dan kan ik wel met de bus en de tram, maar ik kom het perron niet meer op, laat staan dat ik met NS kan reizen zonder die 8 euro (en die van mijn vrouw!) meteen weer bij te storten voor de terugreis zodat TLS er weer rente van kan trekken. Dus ga ik niet meer met de NS maar met de auto. Duurder, maar overzichtelijker en ik kan mijn kleinkinderen zomaar meenemen...
Omdat ik zo weinig met het OV ga (ja beste mensen, dat soort mensen woont ook in dit land) heb ik geen idee meer hoe ik kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes incidenteel mee kan nemen naar Utrecht of Amsterdam. Allemaal een OV kaart van 7,50 plus 20 euro op hun kaart? Je gelooft toch niet dat ik dat doe? Nu ja, misschien met de bus bedenk ik nu... Ook leuk.

Leuk dat ik jullie zo'n aangename discussie heb bezorgd vanmiddag. Veel plezier verder.

U kunt kinderen met Kidsvrij onbeperkt meenemen voor een jaar en voor 2,50 een kaartje kopen voor een hele dag. En die hoeven in deze situatie helemaal geen geld op de ovchipkaart te storten. Als u elk een dalvoordeelabonnement neemt, kunt u het gratis meereizen voor een jaar zelfs voor nul centen op hun chipkaart zetten. Ik zou het nog eens narekenen en zeker als u beide zeven vrije reisdagen voor 24,50 per koopt.

Met een persoonlijke chipkaart valt het nogal mee met die reclame, zeker als je de goede vinkjes gebruikt. Er zijn flink wat oma's en opa's die er heel slim - want die zijn wel goed geïnformeerd - en goedkoop mee reizen en zelfs uitzwaaien kost uiteindelijk nog niks ook 😉
Weinig met het OV gaan is geen excuus om niet te weten hoe kleinkinderen eventueel mee kunnen reizen. Het is namelijk ontzettend simpel. Voor kinderen t/m 11 jaar kan gewoon een Railrunner uit de automaat gehaald worden. Die kost 2,50. Als je niet een heel klein beetje moeite wilt doen om je te informeren, dan weet je dat inderdaad niet. Dat is dan je eigen probleem.

Ook met een persoonlijke OV-chipkaart kun je er heel eenvoudig voor zorgen dat je geen reclame en dergelijke ontvangt. Daar heb je dus geen anonieme OV- chipkaart voor ndoig.
Wij hebben een anonieme kaart, want ik wil geen reclame etc. Dus rood staan? Vergeet het maar.
Dat is nu precies het verschil tussen de bus en de trein. Als ik van mijn 20 euro 8 euro gebruikt heb, dan kan ik wel met de bus en de tram, maar ik kom het perron niet meer op, laat staan dat ik met NS kan reizen zonder die 8 euro (en die van mijn vrouw!) meteen weer bij te storten voor de terugreis zodat TLS er weer rente van kan trekken. Dus ga ik niet meer met de NS maar met de auto. Duurder, maar overzichtelijker en ik kan mijn kleinkinderen zomaar meenemen...
Omdat ik zo weinig met het OV ga (ja beste mensen, dat soort mensen woont ook in dit land) heb ik geen idee meer hoe ik kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes incidenteel mee kan nemen naar Utrecht of Amsterdam. Allemaal een OV kaart van 7,50 plus 20 euro op hun kaart? Je gelooft toch niet dat ik dat doe? Nu ja, misschien met de bus bedenk ik nu... Ook leuk.

Leuk dat ik jullie zo'n aangename discussie heb bezorgd vanmiddag. Veel plezier verder.

Bij dat laatste ben je illegaal bezig, want dan moet je inderdaad in gezelschap zijn van een abonnemethouder.

En de OV chipkaart is 5 jaar geldig, dus ook je saldo is beperkt geldig.
Overigens een kromme vergelijking voor de trein, want daar kon je retourtjes kopen die lange tijd geldig zijn.

Dus als ik mee wil reizen met een abonnementhouder die al eerder ingestapt is moet ik buiten de poortjes wachten totdat hij mij op komt halen? Dat zou toch van de zotte zijn!

Retourtjes zonder datum verliepen ook na een tariefswijziging, echter kreeg je daar wel keurig restitutie na het verlopen i.t.t. de strippenkaart. Ik zeg ook niet dat het saldo onbeperkt houdbaar is, alleen dat het saldo na tariefswijzigingen nog steeds bruikbaar blijft en na vijf jaar zonder kosten gerestitueerd wordt.

Jij hebt dan toch geen geldig perronskaartje anders ? Er zal niet op gecontroleerd worden, maar formeel moet je inderdaad buiten wachten. Iedereen kan wel zeggen dat hij meereist met iemand anders:D
Reputatie 4
Badge
Terwijl je helemaal niet met de trein reist, moet je wel een vervoerder kiezen en daaraan vasthouden.
Op stations met verschillende spoorberijders loop je dan zelfs het risico op twee keer inchecktarief te betalen. Als je niet bij dezelfde maatschappij het station verlaat als je bent binnengekomen. Gebruikt u uw passagerecht bij Connexion of bij NS? Pff. Ik voelde de topics op dit Forum al opkomen.
  • 20 euro rood staan toestaan op een anonieme kaart is geen optie omdat de prijs van een chipkaart niet lager moet zijn dan het bedrag dat men rood kan staan. Anders koop je voor elke reis een nieuwe kaart. Voor persoonlijke kaarten zou het wel mogelijk zijn omdat je daar een rekening krijgt wanneer een pas met een negatief saldo verloopt of beëindigd wordt.
  • Een voordeel van saldo t.o.v. de strippenkaart is dat het saldo onbeperkt geldig is. Niet gebruikte strippen werden enige tijd na een tariefsverhoging ongeldig zonder recht op restitutie. Bij verlopen van de chipkaart na vijf jaar krijg je het bedrag zonder extra kosten terug.
  • Rente vangen over 20 euro dood geld. Met een vette rente van 2,5 procent op jaarbasis kost het u in vijf jaar slechts 20*1.025^5 - 20 = 2,63. Het bezitten van een OV-chipkaart kost dan dus 2,03 euro per jaar.
  • Om enkel het perron te betreden heeft u slechts 10 euro saldo nodig omdat u samenreiskorting kunt activeren. Of moet je tegenwoordig ook op het perron al in het gezelschap zijn van een abonnementhouder?

Een hoop non-info en een flinke lap tekst, maar op station Woerden zijn dus passagekaarten laadbaar op een chipkaart. Want daar zijn de poortjes 24/7 dicht nu.

Ik neem aan van niet. Station Woerden vervult immers geen interwijk-verbindingsfunctie omdat er vlak naast het station een openbare weg het spoor kruist.

Ik weet niet wat een interwijk verbindingsfunctie is, maar NS had de belofte gedaan passagerecht te kunnen laden bij afgesloten stations en dat is Woerden nu officieel.
Reputatie 4
Badge

Bij dat laatste ben je illegaal bezig, want dan moet je inderdaad in gezelschap zijn van een abonnemethouder.

En de OV chipkaart is 5 jaar geldig, dus ook je saldo is beperkt geldig.
Overigens een kromme vergelijking voor de trein, want daar kon je retourtjes kopen die lange tijd geldig zijn.

Dus als ik mee wil reizen met een abonnementhouder die al eerder ingestapt is moet ik buiten de poortjes wachten totdat hij mij op komt halen? Dat zou toch van de zotte zijn! Wat wel zou kunnen is dat je binnen 30 minuten het station weer moet verlaten met een ingecheckte samenreiskorting omdat je dan blijkbaar niet de intentie hebt om te gaan reizen want dat mag niet meer na 30 minuten lang zwaaien.

Retourtjes zonder datum verliepen ook na een tariefswijziging, echter kreeg je daar wel keurig restitutie na het verlopen i.t.t. de strippenkaart. Ik zeg ook niet dat het saldo onbeperkt houdbaar is, alleen dat het saldo na tariefswijzigingen nog steeds bruikbaar blijft en na vijf jaar zonder kosten gerestitueerd wordt.
  • 20 euro rood staan toestaan op een anonieme kaart is geen optie omdat de prijs van een chipkaart niet lager moet zijn dan het bedrag dat men rood kan staan. Anders koop je voor elke reis een nieuwe kaart. Voor persoonlijke kaarten zou het wel mogelijk zijn omdat je daar een rekening krijgt wanneer een pas met een negatief saldo verloopt of beëindigd wordt.
  • Een voordeel van saldo t.o.v. de strippenkaart is dat het saldo onbeperkt geldig is. Niet gebruikte strippen werden enige tijd na een tariefsverhoging ongeldig zonder recht op restitutie. Bij verlopen van de chipkaart na vijf jaar krijg je het bedrag zonder extra kosten terug.
  • Rente vangen over 20 euro dood geld. Met een vette rente van 2,5 procent op jaarbasis kost het u in vijf jaar slechts 20*1.025^5 - 20 = 2,63. Het bezitten van een OV-chipkaart kost dan dus 2,03 euro per jaar.
  • Om enkel het perron te betreden heeft u slechts 10 euro saldo nodig omdat u samenreiskorting kunt activeren. Of moet je tegenwoordig ook op het perron al in het gezelschap zijn van een abonnementhouder?

Bij dat laatste ben je illegaal bezig, want dan moet je inderdaad in gezelschap zijn van een abonnementhouder.
Dat betekent dat NS-klanten met minder dan 10 of 20 euro saldo niet van passagerecht gebruik kunnen maken.

Dat klopt, waarom die nu weer uitgesloten worden is mij ook een raadsel, want mensen met een gewone chipkaart kunnen dat recht wel laden en die kunnen net zo goed passeren met hun chipkaart.
Reputatie 4
Badge

Een hoop non-info en een flinke lap tekst, maar op station Woerden zijn dus passagekaarten laadbaar op een chipkaart. Want daar zijn de poortjes 24/7 dicht nu.

Ik neem aan van niet. Station Woerden vervult immers geen interwijk-verbindingsfunctie omdat er vlak naast het station een openbare weg het spoor kruist.

En op welke stations is dat passagerecht te laden ? Is daar een overzicht van ?

Reageer