beantwoord

Perronkaartje kost 27,50 euro

  • 11 augustus 2014
  • 61 reacties
  • 3596 Bekeken

Wij zijn inmiddels op station Woerden gezegend met gesloten poortjes.
Gisteren wilde ik mijn kleinzoon (voor het eerst zelfstandig met de trein) uitzwaaien en er op toezien dat hij in de goede trein stapte.
Een vriendelijke NS medewerker wist mij te vertellen dat ik om op het perron te komen eerst een OV chipkaart uit de automaat moest halen.
Vervolgens geprobeerd het poortje te openen hetgeen niet lukte. Een (minder vriendelijke) mevrouw wist mij toen te vertellen dat ik de kaart nog moest 'opladen' met € 20,-.

Om de kleine jongen niet teleur te stellen heb ik dat maar gedaan. Ik ben dus € 27,50 kwijt om iemand uit te zwaaien.
Is dit echt serieus hoe de NS het bedacht heeft?
Vroeger (ja ik ben al wat ouder) kon je nog voor een gering bedrag een perronkaartje kopen.
icon

Beste antwoord door Loes 11 augustus 2014, 14:43

Hoi Senior,

Station Woerden is inderdaad het eerste station waar de poortjes definitief dichtgaan en wel op 19 augustus. Momenteel zijn ze gesloten in de spits en is iedereen verplicht om of in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs of passagerecht. Ik lees dat u gekozen hebt voor een anonieme OV-chipkaart met het "instaptarief" van €20,-. De regel is dat als men iemand wil uitzwaaien, dit uiteindelijk kosteloos kan binnen het uur. Door binnen het uur uit te checken op hetzelfde station krijgt u namelijk het "instaptarief" van €20,- terug. U bent nu alleen €7,50 kwijt voor een anonieme OV-Chipkaart, die vijf jaar geldig is. Als u er niets meer mee doet, zou u hem aan iemand anders kunnen doorverkopen.
Bekijk origineel

61 reacties

Hoi Senior,

Station Woerden is inderdaad het eerste station waar de poortjes definitief dichtgaan en wel op 19 augustus. Momenteel zijn ze gesloten in de spits en is iedereen verplicht om of in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs of passagerecht. Ik lees dat u gekozen hebt voor een anonieme OV-chipkaart met het "instaptarief" van €20,-. De regel is dat als men iemand wil uitzwaaien, dit uiteindelijk kosteloos kan binnen het uur. Door binnen het uur uit te checken op hetzelfde station krijgt u namelijk het "instaptarief" van €20,- terug. U bent nu alleen €7,50 kwijt voor een anonieme OV-Chipkaart, die vijf jaar geldig is. Als u er niets meer mee doet, zou u hem aan iemand anders kunnen doorverkopen.
Badge
Hi Senior, wat Loes aangeeft klopt. Je betaalt inderdaad voor een Anonieme OV-chipkaart € 7,50. Deze is 5 jaar geldig. Wil je iemand uitzwaaien, dan dien je binnen 1 uur uit te checken. Op moment van incheck moet een bedrag van € 20 op je kaart staan en zodra je hebt uitgecheckt wordt het bedrag van € 20 weer op je kaart geboekt. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'op het station'. Groet, Leny
PS welkom op het forum
Een paar keer per jaar gaan wij met de trein. Moeten wij nu echt samen 40 euro dood geld (88 gulden!) in de pot van de OV chipkaartclub storten om van Weesp naar Amsterdam te komen? En de kleinkinderen? De hebben geen OV chipkaart. Ook 20 euro per kind plus 7,50 voor de kaart. Nog eens bijna 100 euro er bij.
Voor de tram en de bus is de kaart prima, maar de trein laat ik links liggen. Te duur, te ingewikkeld en te onvriendelijk. Ooit was een perronkaartje op Amsterdam CS een dubbeltje nu 27,50. Kom nou.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt dan in uw geval beter een los treinkaartje van Weesp naar Amsterdam uit de automaat halen. Dan reist u voor de trein zonder chipkaart. U bent dan wel een eurp per kaartje kwijt en dan is de chipkaart snel goedkoper en zeker als u een goedkoop dalvoordeelurenabonnement heeft.Nu de poortjes nog open zijn in de meeste gevallen, kunt u gewoon binnenlopen en iemand uitzwaaien. Ik zie dit overigens weinig gebeuren. Dat zal u in de praktijk geen boete opleveren. Deze zestigplusser reist met tien euro saldo vanwege een abonnement met zeven vrije reisdagen voor senioren. Dan kun je elke poortje openen en je hebt voor weinig geld vrije dagkaarten in de trein. Ik vind de titel van 27,50 voor een perronkaartje ook wat overdreven, het suggereert dat je dit bedrag volledig kwijt bent om iemand uit te zwaaien. Het gaat hier om de kosten voor de ovchipkaart en een vooruitbetaling voor de reis.Dat geld is dus niet weg als je reist met het ov. Als die borg er niet zou zijn wordt het kwaad veel groter want dan kunnen mensen misbruik maken van het lage saldo en zullen ze hun reis niet volledig betalen. Er zijn teveel mensen die dit niet als een vorm van diefstal beschouwen en het zelfs slim vinden.Het zijn dit soort zwartrijders die een saldo van bijna de maximale enkele reisprijs noodzakelijk maken en waar mensen met een relatief laag inkomen de dupe van kunnen zijn. Twintig euro is dan best veel. Door het huidige regeringsbeleid nemen de inkomensverschillen toe en ook het aantal mensen dat rond de armoedegrens gaat zitten. Uitzwaaien op die wijze doet natuurlijk niemand en je neemt afscheid voor de poortjes als die er al zijn.
Ik denk dat het voor het gros van de reizigers juist fijn is dat NS mensen die niet over een vervoersbewijs beschikken (en dus geen klant zijn) middels de OV-chipkaart kan weren van de stations en uit de treinen. Dat mensen dan even elders afscheid van elkaar moeten nemen, lijkt me niet zo'n groot probleem.
Waarom is dat fijn ? Veroorzaken die mensen ook al overlast bij jou ?

Het lijkt me voor de winkels in de stations niet zo fijn eigenlijk.
Reputatie 4
Badge
Het is een schande dat stations die in wezen publieke ruimte zijn zo moeilijk toegankelijk worden gemaakt voor mensen die er met alle goede redenen even moeten zijn, maar niet gaan reizen. Vaak zelfs ten behoeve van reizen.

De antwoorden op Senior van NS-personeel dan wel sommige NS-advocaten op dit forum op deze herhaald terugkomende vraag zijn nogal triest en getuigen niet van veel inlevingsvermogen.

Het is toch absurd dat je 27,50 euro moet betalen om iemand op de trein te zetten als je geen OV-chipkaart hebt?

NS: kunt u alstublieft het papieren perronkaartje weer instellen? Dat kan heel simpel via de automaat. Voor 1 of 2 euro kun je dan op hetzelfde station in- en uitchecken en worden mensen niet gedwongen om 27,50 euro als dood geld weg te zetten.
Daar krijg je het passagekaartje voor, maar uiteraard zijn die pas verkrijgbaar 2 jaar na sluiting van de poortjes...
Dat geld is wel weg. Er moet permanent minimaal 20 euro per kaart op staan. Die staan dus op de bankrekening van de OV bedrijven en niet op de mijne. Iemand trekt daar rente van, maar ik ben het niet.
Reputatie 4
Badge
Het valt me overigens tegen van de NS medewerker dat hij OpaenOma in Woerden niet gewoon even toegang heeft gegeven. Dat zal volgens zijn of haar instructies niet mogen, maar wat zou het fijn zijn als mensen ook in zulke situaties nadenken en zelf iets durven te ondernemen.

Helaas is station Woerden al jaren berucht vanwege de hangbejaarden.
Reputatie 3
Badge
Het is inderdaad overdreven om te stellen dat je 27,50 voor een perronkaartje moet betalen. Maar het is ook te rooskleurig om te zeggen dat je die 20,00 basisbedrag weer terugkrijgt. Dat geld wordt weer op je kaart gestort als saldo, maar in die vorm heb je er natuurlijk niks aan zolang je geen gebruik maakt van het OV. En je kunt het wel weer terugvragen met een speciaal formulier, maar dan kost het je 2,50 administratiekosten.

Het meest reële is dus om te stellen dat je voor een perronkaartje in ieder geval € 2,50 kwijt bent als je gebruik maakt van een anonieme chipkaart.

Ik dacht nog even dat het zou helpen om € 30 op die kaart te storten, en hem daarna met een speciaal formulier op te sturen. Op saldi boven de € 30 worden geen administratiekosten ingehouden. Maar bij een anonieme kaart geldt dat alleen als de kaart kapot is.
Reputatie 3
Badge
Dat geld is wel weg. Er moet permanent minimaal 20 euro per kaart op staan. Die staan dus op de bankrekening van de OV bedrijven en niet op de mijne. Iemand trekt daar rente van, maar ik ben het niet.

Dat is onzin. Je kunt op je kaart zelfs 'rood' staan. . .

Stel dat u € 20 op uw kaart heeft staan. U checkt daarmee in in de bus, dan gaat er € 4 vanaf. Bij het uitchecken wordt er bijvoorbeeld weer € 2 teruggestort; dan eindigt u met € 18 op uw kaart. En zo kunt u van de kaart gebruik blijven maken totdat er niet meer voldoende opstaat om het instaptarief voor de bus te betalen. Zelfs als er nog maar € 1 opstaat, kunt u nog inchecken in de bus en staat u feitelijk € 3 rood. . .
Ja dat geld is wel weg, je kan het gebruiken voor reizen maar in de praktijk zal je gewoon 20-30 euro er op hebben staan continu.

De NS zou dat simpel op kunnen lossen door het saldo gewoon gratis terug te storten (of TLS whatever).

In de praktijk zullen de meeste mensen dit niet doen, dus zoveel geld gaat het niet kosten aan handelingen.
Reputatie 3
Badge
Ja dat geld is wel weg, je kan het gebruiken voor reizen maar in de praktijk zal je gewoon 20-30 euro er op hebben staan continu.

De NS zou dat simpel op kunnen lossen door het saldo gewoon gratis terug te storten (of TLS whatever).

In de praktijk zullen de meeste mensen dit niet doen, dus zoveel geld gaat het niet kosten aan handelingen.


TLS inderdaad, in dit geval. Die beheren de tussenrekening, en daar staat die € 20 te wachten totdat ze weten of ze een bedrag aan NS, Connexxion, Veolia of wie dan ook moeten overmaken.

De hele systematiek lijkt erg op die van de oude strippenkaart: toen had je ook permanent een ding van (toen nog) zo'n € 12 in je portemonnee zitten waarmee je niks anders kon doen dan reizen; en als je daartoe niet bereid was kon je eenmalige kaartjes kopen die aanzienlijk duurder waren dan wanneer je de strippenkaart gebruikte. Met alle prijsverhogingen schat ik dat de oude 15-strippenkaart tegenwoordig ook al snel € 15 gekost zou hebben. In dat opzicht vind ik het huidige systeem nog niet eens zo raar. Maar het is inderdaad wel heel klantonvriendelijk dat je voor een simpel bezoek aan het perron al zo'n hele kaart moet kopen met alle nadelen van dien.
De hele systematiek lijkt erg op die van de oude strippenkaart: toen had je ook permanent een ding van (toen nog) zo'n € 12 in je portemonnee zitten waarmee je niks anders kon doen dan reizen; en als je daartoe niet bereid was kon je eenmalige kaartjes kopen die aanzienlijk duurder waren dan wanneer je de strippenkaart gebruikte. Met alle prijsverhogingen schat ik dat de oude 15-strippenkaart tegenwoordig ook al snel € 15 gekost zou hebben. In dat opzicht vind ik het huidige systeem nog niet eens zo raar.

Je ziet nu alleen 1 gigantisch verschil over het hoofd. Op het moment dat ik 1 busreis had gemaakt van 2 strippen kon ik mijn strippenkaart voor de volgende ritten blijven hergebruiken tot alle strippen op waren.
Geen buschauffeur zou het in zijn hoofd halen om van mij te eisen dat ik eerst een nieuwe strippenkaart zou aanschaffen alvorens ik de resterende 13 strippen van de oude kaart zou mogen gebruiken.
Reputatie 4
Badge
Er zijn echt mensen die in het dagelijks leven om allerlei redenen geen gebruik maken van het Openbaar Vervoer en daarom geen OV-chipkaart nodig hebben. Voor sommige leden van dit Forum is dat blijkbaar niet voorstelbaar. En dat zijn er niet een paar. Dat zijn er honderdduizenden.

Probeer eens in de huid van die mensen te kruipen. Je moet wel 27,50 betalen om op het perron te komen. Anders krijg je geen anonieme OV-chipkaart met voldoende saldo. Daarvan kun je dan een deel terugvragen.
De toegang tot het perron kost dan nog altijd 10 euro. 7,50 voor de kaart, die je verder niet nodig hebt en 2,50 voor de administratiekosten om je saldo terug te krijgen.Afgezien van al het administratieve gedoe.
Mensen tegenwerpen dat ze de kaart maar via Marktplaats moeten verkopen vind ik heel raar.

Als de NS nou eens gebruiksvriendelijker zou worden voor de niet- en niet-frequente reizigers, dan komen ze misschien nog eens in de trein en dat zou mooi zijn. Nu werkt dit alleen maar als enorme anti-reclame voor het OV
Reputatie 4
Badge
On topic: je had geen strippenkaart nodig om iemand naar de trein te brengen.
Nee dat vergeten de reizigers hier, die bijna dagelijks reizen.

In mijn omgeving ben ik echt bijna de enige die veel met het OV reist, ik ken zo 20 mensen op noemen die 1x in de 5 jaar met het OV gaan.

En in andere landen (UK, Singapore, HK) krijg je gewoon je saldo terug bij een balie en de aanschafprijs ook nog.
En denk dan vooral aan de toeristen die veel geld kwijt zijn. Die doen dat dus ook geen tweede keer meer en komen terug in hun vaderland met een slechte smaak over het OV in Nederland.
On topic: je had geen strippenkaart nodig om iemand naar de trein te brengen.
Weliswaar geen strippenkaart, maar al sinds mensenheugenis mocht je het station c.q. de perrons uitsluitend betreden als je in het bezit was van een geldig vervoerbewijs of (vorige eeuw) een perronkaartje.

Het meest reële is dus om te stellen dat je voor een perronkaartje in ieder geval € 2,50 kwijt bent als je gebruik maakt van een anonieme chipkaart.

Je zou ook een wegwerp-kaartje (enkele reis) kunnen aanschaffen naar het volgende station.
Dat kost €2,10 plus €1,00 toeslag. ben je wel 60 cent duurder uit dan in jouw voorstel, maar zit je wel ongeveer op hetzelfde niveau.
On topic: je had geen strippenkaart nodig om iemand naar de trein te brengen.
Weliswaar geen strippenkaart, maar al sinds mensenheugenis mocht je het station c.q. de perrons uitsluitend betreden als je in het bezit was van een geldig vervoerbewijs of (vorige eeuw) een perronkaartje.


Wat de laatste 30 jaar nooit iemand gevraagd is...
Reputatie 4
Badge
Dat gold voor de perrons, niet voor de stations. En na de afschaffing van de toegangscontrole voor de perrons en van de perronkaartjes is het tot plaatsing van de OV-chippoortjes nooit een probleem geweest om iemand naar de trein te brengen, zelfs in de zeldzame gevallen van incidentele perrontoegangscontrole. Dan stond er bovendien een levend mens tegenover je waar je in redelijkheid iets aan kon vragen. En dan was het geen enkel probleem als ik oma met haar bagage hielp instappen.
Reputatie 3
Badge


Je ziet nu alleen 1 gigantisch verschil over het hoofd. Op het moment dat ik 1 busreis had gemaakt van 2 strippen kon ik mijn strippenkaart voor de volgende ritten blijven hergebruiken tot alle strippen op waren.
Geen buschauffeur zou het in zijn hoofd halen om van mij te eisen dat ik eerst een nieuwe strippenkaart zou aanschaffen alvorens ik de resterende 13 strippen van de oude kaart zou mogen gebruiken.


Dat is natuurlijk onzin; zeker voorzover het reizen met de bus betreft. Als u nu begint met € 20 op uw kaart, een treinreis maakt die u € 8 kost, houdt u € 12 over op uw kaart. Daarmee kunt u gewoon in de bus stappen. Sterker nog: u kunt praktisch zonder enig saldo op uw kaart in de bus stappen en nog inchecken ook.
Met de oude strippenkaart kon slechts beperkt (in enkele stadsgebieden) met de trein gereisd worden. Het is het instaptarief bij NS dat het in dit soort gevallen (perronkaartjes en dergelijke) klantonvriendelijk maakt.
Reputatie 3
Badge

Het meest reële is dus om te stellen dat je voor een perronkaartje in ieder geval € 2,50 kwijt bent als je gebruik maakt van een anonieme chipkaart.

Je zou ook een wegwerp-kaartje (enkele reis) kunnen aanschaffen naar het volgende station.
Dat kost €2,10 plus €1,00 toeslag. ben je wel 60 cent duurder uit dan in jouw voorstel, maar zit je wel ongeveer op hetzelfde niveau.


Om misverstanden te voorkomen: het is niet mijn VOORSTEL om € 2,50 te vragen, het is de reële situatie.

Overigens draagt u nu wel zelf een oplossing aan: voer het echte perronkaartje weer in, in de vorm van een eenmalige chipkaart van bijvoorbeeld 1 euro (alleen de 'toeslag') zonder reisrecht. Dat wel de poortjes openmaakt, maar waarmee je niet mag reizen.
Alleen is er dan natuurlijk een dikke kans dat er massaal mensen met zo'n 'perronkaartje' toch gaan reizen tussen twee dicht bij elkaar gelegen stations in het besef dat de pakkans erg klein is. Maar dan zou je de boete in dit soort gevallen nog kunnen verhogen.

Reageer