beantwoord

Persoonlijke OV chipkaart met automatisch opladen

• 4 augustus 2014
  • 14 reacties
  • 1921 Bekeken

Ik heb een persoonlijke ov chip aangeschaft met automatisch opladen.
Er staat bij aanschaf nog 0 euro saldo op. Maar om te kunnen in/uitchecken heb je een saldo van 20 euro nodig.?
Moet ik nou eerst mijn kaart activeren = Reizen op saldo. En dan nog als start getal er 20 euro opzetten??!
of.......

Kan iemand mij aub even het traject uitleggen wat ik precies moet doen om te kunnen reizen.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 4 augustus 2014, 21:39

Dat klopt. Als u dan weer incheckt, wordt dat automatisch weer aangevuld.

Tot de bankrekening leeg is natuurlijk 🙂
Bekijk origineel

14 reacties

Als u incheckt wordt er automatisch voldoende saldo opgeladen. U hoeft er niet handmatig 20 euro op te zetten.

Als er geen NS-logo op de kaart staat, is het wel van belang om er bij de kaartautomaat het product "Reizen op saldo bij NS" op te zetten. Dat is om te kunnen kiezen voor eerste of tweede klas. Om dat te doen houdt u uw OV-chipkaart bij de kaartlezer van een NS-kaartautomaat en kiest dan op het scherm voor "Laden overige producten" en dan voor "Reizen op saldo zonder NS abonnement". Volg verder de instructies op het scherm.
Als u incheckt wordt er automatisch voldoende saldo opgeladen. U hoeft er niet handmatig 20 euro op te zetten. Als er geen NS-logo op de kaart staat, is het wel van belang om er bij de kaartautomaat het product "Reizen op saldo bij NS" op te zetten. Dat is om te kunnen kiezen voor eerste of tweede klas.

Dus als ik bijv. in Dieren incheck en ik wil naar Zwolle. Wordt er bij de incheck 20 euro opgezet?! Of wat bedoel je precies.
Als u incheckt wordt er automatisch voldoende saldo opgeladen. U hoeft er niet handmatig 20 euro op te zetten. Als er geen NS-logo op de kaart staat, is het wel van belang om er bij de kaartautomaat het product "Reizen op saldo bij NS" op te zetten. Dat is om te kunnen kiezen voor eerste of tweede klas.

Dus als ik bijv. in Dieren incheck en ik wil naar Zwolle. Wordt er bij de incheck 20 euro opgezet?! Of wat bedoel je precies.
Er wordt bij het inchecken net zo vaak het oplaadbedrag dat u heeft gekozen bij gezet, tot het saldo boven de 20 euro is (als u geen NS-abonnement heeft). Vervolgens wordt er 20 euro door NS afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het restant, dus 20 euro min de ritprijs (10,50 bij tweedeklas voltarief => restant 9,50), teruggestort op de kaart.
Er wordt bij het inchecken net zo vaak het oplaadbedrag dat u heeft gekozen bij gezet, tot het saldo boven de 20 euro is (als u geen NS-abonnement heeft). Dat wordt vervolgens door NS afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het restant, dus 20 euro min de ritprijs, teruggestort op de kaart.

Oh zo ! Dus ik hoef alleen mn kaart te activeren.
En bij het inchecken komt mijn gekozen bedrag (20 euro) erop te staan.
En die reis (Dieren-Zwolle) kost 10,50. wordt er eerst 20 euro afgeschreven en vervolgens 9,50 terug gestord?
Heb ik dan de volgende keer als saldo 9,50?

Tot de bankrekening leeg is natuurlijk 🙂
Tot de bankrekening leeg is natuurlijk :)

Als er geen bedrag kan worden afgeschreven, krijg je een e-mail van Trans Link Systems (TLS) om alsnog dit bedrag te betalen. Verzuim je, dan zal de TSL je extra kosten in rekening brengen én je OV-Chipkaart blokkeren

Mislukte incasso voor Automatisch opladen --> Mijn saldo is geblokkeerd. Wat moet ik doen?
Dus telkens als ik incheck word mijn saldo opgehoogd naar 20 euro en dan later min de rit prijs terug gestord enz. enz. enz. ? 🙂
Er wordt bij het inchecken net zo vaak het oplaadbedrag dat u heeft gekozen bij gezet, tot het saldo boven de 20 euro is (als u geen NS-abonnement heeft). Vervolgens wordt er 20 euro door NS afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het restant, dus 20 euro min de ritprijs (10,50 bij tweedeklas voltarief => restant 9,50), teruggestort op de kaart.

Maar je kunt de kaart activeren met ''Reizen op saldo'' terwijl er nog geen saldo opstaat?
Hoi xchristineee, ik zie dat de andere forumleden je al goed op weg hebben geholpen!
Je kunt zeker al Reizen op Saldo op de kaart zetten als er nog geen saldo op staat, geen probleem. Zoals Pe_pe aangeeft, kun je dit doen bij de kaartautomaat. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Dus telkens als ik incheck word mijn saldo opgehoogd naar 20 euro en dan later min de rit prijs terug gestord enz. enz. enz. ? :)

Nee, niet helemaal. Als u 20 euro hebt gekozen als oplaadbedrag, wordt het saldo steeds met stappen van 20 euro bijgeladen. Dan staat er dus 20 euro plus het vorige kaartsaldo op.
Dus telkens als ik incheck word mijn saldo opgehoogd naar 20 euro en dan later min de rit prijs terug gestord enz. enz. enz. ? :)

Nee, niet helemaal. Als u 20 euro hebt gekozen als oplaadbedrag, wordt het saldo steeds met stappen van 20 euro bijgeladen. Dan staat er dus 20 euro plus het vorige kaartsaldo op.

Oke maar als ik over een tijdje bijvoorbeel 5,60 als saldo erop heb staan.
Wordt het dan met 14,40 aangevuld?
Dat is dezelfde vraag en het antwoord blijft nee. Er wordt nooit een ander bedrag van uw bankrekening op de OV-chipkaart overgeschreven dan het gekozen oplaadbedrag. Als het oplaadbedrag 20 euro is, wordt 5,60 aangevuld tot 25,60. Als er op een gegeven moment al genoeg saldo op de kaart staat om in te kunnen checken, wordt er niets aangevuld.

Reageer