beantwoord

Piano op station Delft

• 21 augustus 2015
  • 11 reacties
  • 1211 Bekeken

Beste medewerker NS,

Begin augustus 2015 is de piano die in de hal van het nieuwe station Delft Centraal was geplaatst weer verwijderd. Dit tot groot verdriet van duizenden reizigers waaronder veel Delftenaren. Dit blijkt ook uit de snelle groei van de Facebookpagina https://www.facebook.com/pianodelftmoetterug, die ik woensdagavond 12 augustus ben begonnen. De pagina heeft nu al meer dan 1300 likes, de aandacht die AD/Delft aan de pagina besteedde heeft geholpen bij de sterke groei. Op de pagina wordt veel gepost, geklaagd en opgeroepen om de piano terug te halen.

We (de mensen die op de pagina in discussie zijn gegaan inclusief ikzelf) hebben uit het artikel in het Algemeen Dagblad begrepen dat er geluidsoverlast is geweest en dat de piano niet is gebruikt zoals bedoeld. We weten echter niet precies wat dan de bedoelde manier zou zijn geweest. Wel heb ik via een NS-medewerker op station Delft begrepen dat het met name een van de uitbaters betrof (Starbucks) die heeft geklaagd, maar we hebben niet kunnen achterhalen wat de precieze klachten zijn geweest die hebben geleid tot het verwijderen van de piano.

We hebben de aanwezigheid van de piano op het station zeer gewaardeerd en zien hem graag terugkeren. We beseffen dat een terugkeer alleen mogelijk is in goed overleg tussen NS en andere betrokkenen, met name de uitbaters in de hal van het station. We hebben echter goede ideeën voor een succesvolle terugkeer. We denken bijvoorbeeld dat er betere locaties in de hal te vinden zijn en manieren om de klanken van de piano te dempen. Ook kan uitleggen wat bedoeld gebruik is helpen (een mooi Delfts blauw bord waarop onder andere staat dat het niet de bedoeling is dat bandjes en ensembles concerten houden bijvoorbeeld).

We zijn niet uit op een vervelende confrontatie, maar willen graag meedenken over een positieve oplossing die voor alle partijen aanvaardbaar is. Hierover willen we graag op korte termijn in Delft met u in gesprek, bijvoorbeeld in de week van 24 augustus.
We kijken uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Rob Speekenbrink

initiatiefnemer van de Facebookpagina “piano Delft moet terug”
icon

Beste antwoord door Sivan NS 25 augustus 2015, 15:22

Hoi Rob,

Als het goed is heb je inmiddels bericht gehad, klopt dit? Ik heb begrepen dat verdere uitleg ook in de krant heeft gestaan.

Er werden met regelmaat optredens gegeven met meerdere instrumenten en zang, iets waar bijvoorbeeld Amsterdam Centraal wel geschikt voor is, maar Delft is hier te klein voor. Dan kunnen winkeliers hun klanten niet meer verstaan en het geluidsniveau is niet meer subtiel.

Reden om de piano uiteindelijk te verwijderen is echter vandalisme. Omdat er door een groep jongeren alcohol werd gebruikt bij de piano in de hal en er enorm veel troep werd achtergelaten. Toen zij hierop zijn aangesproken door een schoonmaker is er een handgemeen ontstaan en is er besloten de piano geringe tijd af te sluiten. Hierna is de piano meerdere malen vernield en opengebroken en daarna weer gerepareerd. Toen er een nieuw en beter slot op werd gezet is het krukje bij het instrument vernield. Omdat het aantal incidenten zich opstapelde is toen besloten om de piano terug te geven aan de leverancier (een muziekwinkel). Natuurlijk begrijpen we dat het een heel mooi initiatief is en vanuit zowel de eigenaar van de piano als NS met een heel mooi doel: sfeer brengen en mensen verbinden door middel van muziek. In Delft is echter helaas gebleken dat niet iedereen met de aanwezigheid van de piano om kan gaan.
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Rob, en welkom op het forum!

Wat goed om te lezen dat jij je inzet voor het behoud van de piano op station Delft, en dat met zo'n grote achterban!

Je schrijft dat je een Facebookpagina bent begonnen en dat de media ook al aandacht heeft geschonken aan dit initiatief. Goed om te horen. Ik weet niet goed of en zo wat ik hierin voor je kan betekenen, en om die reden heb ik een bericht gestuurd naar de locatiebeheerder van station Delft. Zodra ik iets hoor, laat ik je dit weten!
Volgens mij hoort een piano in de publieke ruimte niet thuis. De acoustiek van overdekte NS stations een beetje kennende draagt het piano-gepingel best ver. Ik kan me heel goed voorstellen dat Starbucks daar niet blij mee is, het draagt zeker niet bij tot een ingetogen beleving.
Ik heb begrepen dat de piano ook werd gebruikt door mensen/kinderen die minder bedreven zijn in het pianospel maar ook van Jan Vayne de hele dag in de spoortunnel zou ik behoorlijk kriegel worden.

Laat dat ding dus maar lekker weg en laat de bespelers ervan in huiselijke kring (of in de kelderbox) verder aan de slag gaan.
Beste Sivan,

dank voor je bericht en dank voor het doorsturen naar de locatiebeheerder van station Delft. Ik hoop inderdaad snel wat te horen.
In Groningen hebben we hetzelfde gezeur over die piano gehad. Hij stond eerst in de stationshal en daar werden de mensen die er moesten werken gek van. Toen is met veel bombarie een crowdfunding-actie begonnen. In die actie werden de medewerkers die niet tegen de herrie konden afgeschilderd als ontzettende zeurpieten, omdat er vaak zo mooi op de piano zou worden gespeeld. Ongeveer een half jaar geleden is er daarom buiten een nieuwe piano neergezet. De hipsters die eerst zo voor die piano waren, hoor je er niet meer over. Het ding wordt slechts gebruikt door tieners die, als het meezit, de fur elise spelen. Voor de rest wordt er slechts op gerost. Ik heb het in het begin weleens meegemaakt dat er redelijk op gespeeld werd, maar inmiddels is het alleen maar bagger. Ik denk dat de mensen die in de omgeving werken er doodziek van worden als er weer mongolen op dat ding zitten te jengelen. Wat is het nut nu nog van dat ding? Wat mij betreft kunnen jullie dat ding uit Groningen ophalen en in Delft neerzetten. De moeite die je doet om dat ding in Delft te krijgen is het echt niet waard.
Ik was toevallig vorige maand in Delft geweest. Ze zaten meer te prutsen op dat ding, dan echt te spelen. Deze foto is misschien een beetje slecht te zien. Maar het gaat op geven moment toch vervelen. Behalve dat er ook klachten zijn galmt het vooral door het hele stationshal. Ik kan mij voorstellen dat een piano op het station ook daadwerkelijk geen suc6 blijkt te zijn! Ik neem aan dat in de meeste plaatsen wel muziekscholen zijn. Oefen daar maar eens dan kunnen ze zo vaak mee prutsen als ze willen! 😃
Ze kunnen dat ding beter op het perron zetten, ergens in de buurt van de trap naar de fietsenstalling. Daar veroorzaakt het amper overlast.
Reputatie 1
Badge
Van wat ik me van dat projekt herinner, was er vanaf het begin af aan sprake van rouleren tussen allerlei IC-stations. Alleen hier in AMSterdam wordt om elke grasspriet die dreigt te verdwijnen meteen een actiegroep opgezet-zoals ook destijds voor de stem van Ph. Bloemendal in de metro.
Het studentencorps langsheen de Phoenixtsraat heeft er vast toch ook nog wel eentje?
Hoi Rob,

Als het goed is heb je inmiddels bericht gehad, klopt dit? Ik heb begrepen dat verdere uitleg ook in de krant heeft gestaan.

Er werden met regelmaat optredens gegeven met meerdere instrumenten en zang, iets waar bijvoorbeeld Amsterdam Centraal wel geschikt voor is, maar Delft is hier te klein voor. Dan kunnen winkeliers hun klanten niet meer verstaan en het geluidsniveau is niet meer subtiel.

Reden om de piano uiteindelijk te verwijderen is echter vandalisme. Omdat er door een groep jongeren alcohol werd gebruikt bij de piano in de hal en er enorm veel troep werd achtergelaten. Toen zij hierop zijn aangesproken door een schoonmaker is er een handgemeen ontstaan en is er besloten de piano geringe tijd af te sluiten. Hierna is de piano meerdere malen vernield en opengebroken en daarna weer gerepareerd. Toen er een nieuw en beter slot op werd gezet is het krukje bij het instrument vernield. Omdat het aantal incidenten zich opstapelde is toen besloten om de piano terug te geven aan de leverancier (een muziekwinkel). Natuurlijk begrijpen we dat het een heel mooi initiatief is en vanuit zowel de eigenaar van de piano als NS met een heel mooi doel: sfeer brengen en mensen verbinden door middel van muziek. In Delft is echter helaas gebleken dat niet iedereen met de aanwezigheid van de piano om kan gaan.
Ik ben ab-so-luut tegen elke vorm van vandalisme maar het bespelen van die piano in station Delft vond ik ook een vorm van vandalisme! 99% van de tijd ... laat ik daar wat ruimte voor nuance houden.
Welk volgende band treed op station Delft op? De Josti band, Andre Rieu? Of zullen we hardkeels het Koningslied gaan zingen wat veel duiten zou gaan kosten en verder niets opgeleverd! 😃
Reputatie 7
Badge +3
Er is weer een nieuwe piano op station Delft
https://www.ad.nl/delft/na-vier-jaar-weer-een-piano-op-station-delft~a6d20a93/

Reageer