beantwoord

plaats poortjes Amsterdam Sloterdijk onlogisch

  • 26 februari 2017
  • 74 reacties
  • 4020 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

74 reacties

[...] Door het rit-naar-reis-principe heeft dit geen gevolgen voor het reizen op rekening of reizen op saldo. Hoe dit precies werkt met een afgekocht traject durf ik nog niet met zekerheid aan te geven. Dit zal ik dan ook nog even bij een andere collega dubbel checken.

Gistermiddag zijn de eerste poortjes dan eindelijk geplaatst. Ik neem aan dat het in gebruik nemen ook nog wel enige tijd in beslag zal nemen. Van de overige door Miriam genoemde werkzaamheden nog niets gezien. Ik denk dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat e.e.a. werkt.


Eerder in deze draad is al geconstateerd dat overstappen met (gedwongen) uit- en inchecken WEL invloed heeft op de in rekening gebrachte ritprijs, omdat door het omchecken Sloterdijk een "via-station" wordt, waardoor de reis niet langer over de kortste route wordt berekend. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de reis Alkmaar-Leiden en verder, waarbij de reisplanner een overstap in Sloterdijk aangeeft.
Volgens een moderator denkt NS na over een oplossing. Ik mag hopen dat die oplossing duidelijk is voordat de poortjes op Amsterdam-Sloterdijk dicht gaan.


De ov chipkaart is bedacht voor de vervoersmaatschappij en niet voor de reiziger. Ik hoop met u mee, maar eerlijk gezegd ik verwacht helemaal niets.
Reputatie 5
[...] Door het rit-naar-reis-principe heeft dit geen gevolgen voor het reizen op rekening of reizen op saldo. Hoe dit precies werkt met een afgekocht traject durf ik nog niet met zekerheid aan te geven. Dit zal ik dan ook nog even bij een andere collega dubbel checken.

Gistermiddag zijn de eerste poortjes dan eindelijk geplaatst. Ik neem aan dat het in gebruik nemen ook nog wel enige tijd in beslag zal nemen. Van de overige door Miriam genoemde werkzaamheden nog niets gezien. Ik denk dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat e.e.a. werkt.


Eerder in deze draad is al geconstateerd dat overstappen met (gedwongen) uit- en inchecken WEL invloed heeft op de in rekening gebrachte ritprijs, omdat door het omchecken Sloterdijk een "via-station" wordt, waardoor de reis niet langer over de kortste route wordt berekend. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de reis Alkmaar-Leiden en verder, waarbij de reisplanner een overstap in Sloterdijk aangeeft.
Volgens een moderator denkt NS na over een oplossing. Ik mag hopen dat die oplossing duidelijk is voordat de poortjes op Amsterdam-Sloterdijk dicht gaan.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Op dit moment is Strukton bezig met de zogenaamde civiele voorbereiding voor de poorten in de hal. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd en zoals het nu lijkt zijn begin mei alle activiteiten afgerond. Begin juni wordt dan een aanvang gemaakt met de plaatsing van de poorten, glazen wanden en dergelijke. Zo rond begin juli zal dit dan allemaal afgerond zijn en zullen de poorten medio juli in gebruik worden genomen. Dit eerst nog met de deuren open.

Door het rit-naar-reis-principe heeft dit geen gevolgen voor het reizen op rekening of reizen op saldo. Hoe dit precies werkt met een afgekocht traject durf ik nog niet met zekerheid aan te geven. Dit zal ik dan ook nog even bij een andere collega dubbel checken.


Gistermiddag zijn de eerste poortjes dan eindelijk geplaatst. Ik neem aan dat het in gebruik nemen ook nog wel enige tijd in beslag zal nemen. Van de overige door Miriam genoemde werkzaamheden nog niets gezien. Ik denk dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat e.e.a. werkt.
Ik heb je verzoek uitgezet VIRM. Zodra ik meer weet zal ik je dit laten weten.
Reputatie 6
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Op dit moment is Strukton bezig met de zogenaamde civiele voorbereiding voor de poorten in de hal. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd en zoals het nu lijkt zijn begin mei alle activiteiten afgerond. Begin juni wordt dan een aanvang gemaakt met de plaatsing van de poorten, glazen wanden en dergelijke. Zo rond begin juli zal dit dan allemaal afgerond zijn en zullen de poorten medio juli in gebruik worden genomen. Dit eerst nog met de deuren open.

Door het rit-naar-reis-principe heeft dit geen gevolgen voor het reizen op rekening of reizen op saldo. Hoe dit precies werkt met een afgekocht traject durf ik nog niet met zekerheid aan te geven. Dit zal ik dan ook nog even bij een andere collega dubbel checken.


Heb je toevallig nog een update van de planning? De werkzaamheden zijn vooralsnog verre van voltooid. 🙂
Reputatie 5
UPDATE: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen met betrekking tot de tarieven. Bij het reizen op rekening wordt het traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest in rekening gebracht. De twee traject delen Haarlem - Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest worden als twee buitentrajectdelen met Lange Afstandskorting afgerekend. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.

Dat antwoord vreesde ik al.Gaat de reisplanner bij adviezen met een verschillende toegestane reisroute nu afwijkende prijzen tonen? En dan voor reizen met de OV-chipkaart mogelijk een andere prijs dan reizen met een e-ticket? Voorbeeld Alkmaar-Rotterdam, toch bepaald geen exotische reis. Afhankelijk van het vertrektijdstip is de aanbevolen reisroute met overstap in Amsterdam Sloterdijk of Utrecht Centraal. Dan wordt voor de reis via Utrecht (in werkelijkheid 134 tariefeenheden!) de route via Haarlem (102 tariefeenheden) berekend. Ga je even later weg, dan kost je reis - met overstap in Amsterdam Sloterdijk - plotseling 117 tariefeenheden. Tenzij je natuurlijk een e-ticket hebt, dan kost het weer 102 tariefeenheden. En het reizen op een eenmalige chipkaart (los kaartje) is goedkoper dan het reizen op saldo - tenzij "het systeem" dit uit- en weer inchecken met een los kaartje gaat blokkeren. Begrijpt u het nog?

Positief: reken na het sluiten van de poortjes op Sloterdijk op een levendige discussie op dit forum. Negatief: hoe kun je als vervoerssector zo'n slachtoffer van je eigen systeemontwerp worden?
Reputatie 6
Badge +2
UPDATE: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen met betrekking tot de tarieven. Bij het reizen op rekening wordt het traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest in rekening gebracht. De twee traject delen Haarlem - Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest worden als twee buitentrajectdelen met Lange Afstandskorting afgerekend. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.
Zo te zien is dit een antwoord op:


Helaas is een inrichting zoals op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal is op dit station niet mogelijk.

Heeft dit dan gevolgen voor de mogelijke omreisroute van reizigers van de kennemerlijn? Als er op de kennemerlijn weer eens problemen zijn moet ik van Zandvoort via Sloterdijk naar Alkmaar. Dat houdt dan dus in dat ik van het ene perron naar het andere perron in Sloterdijk door poortjes zal moeten gaan. Aangezien Sloterdijk in dit geval buiten mijn trajectabo valt, zie ik de bui al hangen dat ik bij iedere verstoring op de kennemerlijn dus moeite moet gaan doen om teveel betaalde reiskosten terug te gaan vorderen.
Of zal ondanks dat Sloterdijk buiten mijn afgekochte route ligt, maar door het nieuwe rit-naar-reis principe mijn reis via Sloterdijk toch gezien zal worden als een reis Zandvoort-Alkmaar, waarvoor ik dan toch uiteindelijk geen rekening gepresenteerd krijg?


Dus ja, bij iedere verstoring op de kennemerlijn moet je moeite gaan doen om teveel betaalde reiskosten terug te gaan vorderen.

''worden als twee buitentrajectdelen met Lange Afstandskorting afgerekend'' betekent mogelijk dat de TE's van beide worden opgeteld.

@Miriam: Helaas zal het rit naar reis principe dit niet oplossen. Een voorbeeld is een reis van Uitgeest naar Leiden. Deze kan volgens de reisplanner via een overstap in Haarlem en via Amsterdam Sloterdijk. Via Haarlem is de kortste route en daar is b.v. het 9,00 euro vol tarief reizen op saldo op gebaseerd. Als je straks echter in Sloterdijk bij het overstappen moet uit en in checken, zal de prijs van de hele reis uiteindelijk via de langere route worden berekend en dus meer dan 9,00 euro worden. Het van rit naar reis principe lost alleen problemen op als iemand in Uitgeest in de dal incheckt met een kortingsabonnement en in Sloterdijk in de spits overstapt. In dat geval wordt wel de hele reis met korting bepaald, maar in totaal zal dit wel een hoger bedrag zijn dan via Haarlem, omdat de route langer is.
Dit is nog niet door NS beantwoord. Het lijkt erop dat je inderdaad extra betaalt, hoewel je een door de reisplanner aanbevolen route volgt. bijdragevandennis
UPDATE: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen met betrekking tot de tarieven. Bij het reizen op rekening wordt het traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest in rekening gebracht. De twee traject delen Haarlem - Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest worden als twee buitentrajectdelen met Lange Afstandskorting afgerekend. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.
Dat is niet handig VIRM, ik ga dit direct even doorgeven.

Wat betreft de tarieven, hierin ben ik nog in afwachting van een reactie. Mijn excuses dat dit even wat tijd in beslag neemt. Zodra ik meer weet zal ik een terugkoppeling sturen.
Reputatie 6
Ten behoeve van de poortjes is er echt vlak naast de blindegeleidelijn vlakbij sporen 3/4 een metalen kastje neergezet. Ik weet waar die staat, maar ik hoop niet dat een andere slechtziende daar een flinkje blauwe plek aan gaat overhouden...
Reputatie 6
Badge +2
Er [worden] per spoor poortjes geplaatst
Ik denk dat je bedoelt per perron. bijdragevandennis
Zo te zien worden er in de hal wel flinke ruimtes per perron voor de poortjes gereserveerd. Bij een calamiteit is er dan in ieder geval vrij veel ruimtes voor de reiziger als de poortjes bijvoorbeeld niet openen.
UPDATE: Ik ben nog in afwachting van een reactie over de tarieven.

Het klopt inderdaad dat de toegangen van poortjes worden voorzien.
Zou je wellicht ook kunnen navragen hoe het er precies uit komt te zien qua inrichting van de poortjes, en of je straks gewoon zonder poortjes te passeren van het ene perron naar het andere perron kunt overstappen?,

Dat gaat niet lukken zoals ik het nu zie. (Er wordt per spoor poortjes geplaatst)
Reputatie 6
Zou je wellicht ook kunnen navragen hoe het er precies uit komt te zien qua inrichting van de poortjes, en of je straks gewoon zonder poortjes te passeren van het ene perron naar het andere perron kunt overstappen?
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het klopt inderdaad dat diverse toegangen worden voorzien van poortjes. Op de perronuiteinden zijn de poorten geïnstalleerd en in de stationshal worden nu de voorbereidingen (kabel en leidingen o.a.) getroffen. Ik hoop dat dit de situatie wat duidelijk maakt.

Betreffende de tarieven, hier kom ik nog even op terug.
De situatie omtrent het tarief heb ik nog uit staan en hier hoop ik spoedig meer over te kunnen vertellen. Jullie vragen over de plaatsing van de poortjes heb ik zojuist uitgezet, zodra ik hier meer over weet zal ik dit laten weten.
Reputatie 6
Als een moderator ook duidelijkheid zou kunnen geven over de plaatsing van de poortjes, zou dat erg fijn zijn ja.
Als ik vandaag zo de werkzaamheden aanschouwde denk ik toch dat de poortjes in de stationshal geplaatst gaan worden. Er zou toch iemand binnen NS moeten zijn die dat nu al duidelijk kan maken?
Reputatie 5
Begrijp ik het nu goed, dat in de hal van Sloterdijk dus iedere trap een eigen setje poortjes krijgt? o.O
De poortjes zullen op de lage perrons moeten komen, anders voert de opgaande roltrap naar de gesloten poortjes toe en dat is vragen om ongelukken. Voor de hoge perrons moet de poortjesrij om dezelfde reden in de hal komen. Allemaal erg ongelukkig voor een overstapstation met een stevige spitsbelasting.

Misschien kan een moderator terugkomen op het komende tariefprobleem bij reizen via Sloterdijk. Bij de reis Alkmaar-Leiden is route via Sloterdijk volgens de reisplanner toegestaan, maar 15 tariefeenheden langer dan met de sprinter via Haarlem. Nu heeft dat geen gevolg, maar straks - met uit- en inchecken - betaalt de argeloze reiziger op saldo plotseling 2,50 meer.
@Valewijn Dat is een goede vraag! Ik durf het zo niet te zeggen, maar je feedback ga ik doorzetten!
Reputatie 6
Begrijp ik het nu goed, dat in de hal van Sloterdijk dus iedere trap een eigen setje poortjes krijgt? o.O
Reputatie 2
Zie nu dat

www.ns.nl/stationsinformatie/amsterdam-sloterdijk.html

onbereikbaar is. Trouwens ook ns.nl is momenteel onbereikbaar: Service Temporarily Unavailable

Gelukkig geldt dat niet voor fourm.ns.nl. :8

EDIT: 2 minuten later is het weer in de lucht.
Reputatie 2
Hoe snel wordt de bestaande stationsplattegrond van Sloterdijk bijgewerkt ivm met de nieuwe poortjes?
Miriam bedankt voor het uitzoeken. Ik weet voldoende.