beantwoord

plaats poortjes Amsterdam Sloterdijk onlogisch

• 26 februari 2017
  • 74 reacties
  • 4000 Bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

74 reacties

UPDATE: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen en zal nogmaals een reminder sturen.
UPDATE: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen en zal nogmaals een reminder sturen.

Daar gaan we weer....
Reputatie 6
Badge +2
Het blijkt dat er een poortvrije route blijft tussen perron 3/4 en perron 11/12. Vermoedelijk dan ook tussen perron 7/8 en perron 11/12 (is ongeveer een symmetrische situatie) en dus ook met een omweg tussen perron 3/4 en perron 7/8. Misschien ook tussen perron 5/6 en de andere genoemde perrons, dus tussen alle perrons behalve 9/10. bijdragevandennis
Reputatie 5
Dat vermoedde ik al, gezien de voorbereidingen. De meest voor de hand liggende overstappen, waarvoor Sloterdijk een "omweg" is, zijn tussen de sporen 3/4 en 7/8. In principe kan je dus twee (rol)trappen op, langs de sporen 11/12 lopen en dan weer twee trappen af. Het kán, maar lijkt me bij grote groepen (spits)reizigers een ongewenste voetgangersstroom opleveren en voor incidentele reizigers volstrekt onbegrijpelijk.

Ik hoop dat er een oplossing komt voor het tariefprobleem, waarbij Sloterdijk bij een (door de reisplanner aanbevolen) overstap geen tariefverhogend "via-station" wordt. Uit- en inchecken bij overstappen vind ik onwenselijk, maar als dat toch moet, mag het geen enkele consequentie hebben.
Reputatie 7
Badge
Wanneer gaan de poortjes in Amsterdam Sloterdijk eigenlijk sluiten?
Reputatie 6
Badge +2
Wanneer gaan de poortjes in Amsterdam Sloterdijk eigenlijk sluiten?
Ze zijn eerst nog bezig met het plaatsen ervan. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge
Het blijkt dat er een poortvrije route blijft tussen perron 3/4 en perron 11/12. Vermoedelijk dan ook tussen perron 7/8 en perron 11/12 (is ongeveer een symmetrische situatie) en dus ook met een omweg tussen perron 3/4 en perron 7/8. Misschien ook tussen perron 5/6 en de andere genoemde perrons, dus tussen alle perrons behalve 9/10. bijdragevandennis

Dat zou goed nieuws zijn!
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. De planning voor het plaatsen en ingebruikname van de poorten is inderdaad vertraagd. Eén van de oorzaken is dat een aantal voorzieningen verplaatst moeten worden, hier ligt op dit moment de prioriteit. Rond 15 november zal de installatie zijn afgerond en zullen de poorten in gebruik worden genomen.
Reputatie 3
Recent weer eens op Sloterdijk geweest en wat een griebus is het geworden. Ik voel mij er nu eerder onveilig dan veilig, zoals de NS met de poorten beoogd. Ik voel mij een gevangene mal dat hekwerk in de hal.

Even iets halen bij een winkeltje (Ah to go, of kiosk) is er niet meer bij op deze manier. Wat een waardeloze opstelling.
Reputatie 6
Badge +2
Tussen 5/6 en 7/8 kan via de hal.
Reputatie 3
Voor Perron 5/6 staan de poortjes ook al klaar en dan is het niet mogelijk om tussen 5/6 en de andere perrons over te stappen zonder door poortjes te gaan. De "brug van spoort 3/4 naar 7/8 via 11/12 is dan wel vrij.

Ik vraag mij af hoeveel omzet verllies de NS winkeltjes hebben en hoeveel de hele operatie kost..Is dat het waard?
Reputatie 6
Badge +2
Voor Perron 5/6 staan de poortjes ook al klaar en dan is het niet mogelijk om tussen 5/6 en de andere perrons over te stappen zonder door poortjes te gaan.
Tussen 5/6 en 7/8 wel, daarvoor komt in de hal 1 ovc-gebied.
Reputatie 5
Dan is extra uit- en inchecken alleen nog nodig tussen de richtingen Haarlem en Zaandam (en verder). Dat is overigens wel een stevige overstaprelatie. Voorts uit de richting Schiphol, wanneer je zo ongelukkig bent om de lift te nemen, of de verkeerde trap.
Het eerder genoemde tariefprobleem bij de overstap in de reis Alkmaar-Leiden en verder blijft dus bestaan. Ik blijf benieuwd welke oplossing NS hiervoor verzint.
Reputatie 6
Badge +2
De poortvrije route van het Orlyplein naar de metro heeft dus links een ovc-gebied met toegangen tot 3/4 en 11/12, en rechts een ovc-gebied met toegangen tot 5/6, 7/8 en 11/12. De poortvrije routes tussen 3/4 en 7/8 en tussen 3/4 en 5/6 zijn dus via 11/12. bijdragevandennis
Voor Perron 5/6 staan de poortjes ook al klaar en dan is het niet mogelijk om tussen 5/6 en de andere perrons over te stappen zonder door poortjes te gaan. De "brug van spoort 3/4 naar 7/8 via 11/12 is dan wel vrij.

Ik vraag mij af hoeveel omzet verllies de NS winkeltjes hebben en hoeveel de hele operatie kost..Is dat het waard?

Natuurlijk is dat het waard, want op Sloterdijk reizen er zeer veel zwartrijders. (toeristen misschien tussen Sloterdijk en Centraal). Even zonder gekheid, dit is een nutteloze investering, maar zoals al eerder aangegeven, de NS heeft de poortjes zalig, sorry heilig verklaard en alles moet hiervoor wijken. Zelfs op dit station met de onhandige indeling zijn er nu poortjes. Zoals in post 64 te lezen dien je dus als je niet wenst uit te checken voor de "wereldreis" Haarlem-Zaandam eerst van spoor 8 naar boven naar spoor 11-12 te lopen vervolgens een behoorlijk eind naar links te lopen om vervolgens af te dalen richting spoor 3 en 4. Misschien dat ik nog zo gek zou zijn om dit te gaan doen, maar stel nu dat je een jaar of 70 bent en niet zo goed ter been. Maar goed zoals al eerder gezegd het doel heiligt bij NS alle middelen.
Reputatie 6
Badge
Ze zouden die poortjes gewoon zodanig moeten plaatsen, dat de hal wordt afgesloten aan beide kanten. Dan kun je ook binnen de zone overstappen. Die winkels zouden ze eventueel kunnen verplaatsen.
Reputatie 6
Badge +2
De poortvrije route van het Orlyplein naar de metro heeft dus links een ovc-gebied met toegangen tot 3/4 en 11/12, en rechts een ovc-gebied met toegangen tot 5/6, 7/8 en 11/12. De poortvrije routes tussen 3/4 en 7/8 en tussen 3/4 en 5/6 zijn dus via 11/12.
De liftingangen in de hal naar 3/4 en 7/8 bevinden zich elk in aparte ovc-gebieden, dus voor wie een lift nodig heeft is er alleen een poortvrije route tussen 5/6 en 11/12. bijdragevandennis
Reputatie 3
De poortvrije route van het Orlyplein naar de metro heeft dus links een ovc-gebied met toegangen tot 3/4 en 11/12, en rechts een ovc-gebied met toegangen tot 5/6, 7/8 en 11/12. De poortvrije routes tussen 3/4 en 7/8 en tussen 3/4 en 5/6 zijn dus via 11/12.
De liftingangen in de hal naar 3/4 en 7/8 bevinden zich elk in aparte ovc-gebieden, dus voor wie een lift nodig heeft is er alleen een poortvrije route tussen 5/6 en 11/12. bijdragevandennis

Het is een grote gevangenis geworden daar in Sloterdijk! Zelfs als je even met de lift moet, moet je inchecken. En die poortjes zijn niet zo snugger dat je makkelijk met je bagage naar de lift komt.

Ik wens de NS wijsheid toe om de poortjeswaanzin te stoppen. Het kan en moet veel eleganter. Een simpele oplossing zoals op Amsterdam Amstel, is dat niet overwogen?

Amsterdam Bijlmer heeft een gevangenis, maar het station aldaar is veel beter. De NS gevangenis staat in Sloterdijk!

Helaas is een inrichting zoals op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal is op dit station niet mogelijk.

Heeft dit dan gevolgen voor de mogelijke omreisroute van reizigers van de kennemerlijn? Als er op de kennemerlijn weer eens problemen zijn moet ik van Zandvoort via Sloterdijk naar Alkmaar. Dat houdt dan dus in dat ik van het ene perron naar het andere perron in Sloterdijk door poortjes zal moeten gaan. Aangezien Sloterdijk in dit geval buiten mijn trajectabo valt, zie ik de bui al hangen dat ik bij iedere verstoring op de kennemerlijn dus moeite moet gaan doen om teveel betaalde reiskosten terug te gaan vorderen.
Of zal ondanks dat Sloterdijk buiten mijn afgekochte route ligt, maar door het nieuwe rit-naar-reis principe mijn reis via Sloterdijk toch gezien zal worden als een reis Zandvoort-Alkmaar, waarvoor ik dan toch uiteindelijk geen rekening gepresenteerd krijg?

Zoals ook in een ander topic al aangegeven heeft Ravitsec dit probleem al 9 maanden geleden aangekaart.
Een reactie van sorry jullie moeten nog even wachten we zijn bezig met een oplossing komt m.i. erg ongeloofwaardig over. Ondertussen zijn de poortjes wel gesloten. Ik stel voor dat ze op Sloterdijk per direct weer opengaan totdat dit probleem is opgelost. Echt ik kan hier zo boos over worden (De monopolist tegen de individuele reiziger)
Reputatie 4
Voorlopig kunt u via spoor 11/12 van spoor 5/6 en 7/8 naar spoor 3/4 komen. Geen ideale oplossing, maar het bespaart u contact met de klantenservice.
Voorlopig kunt u via spoor 11/12 van spoor 5/6 en 7/8 naar spoor 3/4 komen. Geen ideale oplossing, maar het bespaart u contact met de klantenservice..

@ Maarten, ik zal dat inderdaad doen. Er zullen echter veel reizigers zijn die gewoon uitchecken en weer inchecken zonder zich te beseffen dat ze hierdoor opgelicht worden. NS meldt bijvoorbeeld trots dat we nu 40.000?? forumleden hebben, het aantal reizigers, en veelal onwetenden, is vele malen groter.
Reputatie 6
Badge
In reactie 66 heb ik twee maanden geleden de oplossing al geboden.

NS zal schermen, dat metroreizigers anders niet bij hun het perron kunnen komen, maar aangezien de tram en het busstation al een paar jaar verplaatst zijn, hoeven zij ook niet meer in de stationshal te zijn.
@Sivan NS Hier ook weer de nodige toezeggingen maar nog steeds geen oplossing
Inmiddels is het topic https://community.ns.nl/in-de-trein-11/omreizen-met-een-gedwongen-overstap-48407 geopend, met meer informatie over dit onderwerp.