beantwoord

plastic afval weggooien op het station

• 17 mei 2019
  • 22 reacties
  • 461 Bekeken

Waar kan ik op station Utrecht Centraal het plastic afval weggooien?
icon

Beste antwoord door Tamzin 17 mei 2019, 17:21

Er zijn overal prullenbakken.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn overal prullenbakken.
Hallo dorinemaris en welkom bij de NS Community.

Zoals Tamzin aangeeft staan er op veel plekken prullenbakken. Is je vraag zo beantwoord of zoek je een specifieker antwoord?
Reputatie 4
Ik denk dat de topicstarter vooral op zoek ik naar een afvalbak speciaal voor plastic, voor gescheiden inzameling 😉
Reputatie 7
Badge +3
Die zijn er dus niet. Je kunt je plastic afval als je dat wil het beste meenemen naar huis.
Reputatie 7
Badge +3
Dan ligt het er wel aan waar je woont. In Leiden bv moet nu het plastic afval bij het restafval. Dit is sinds begin dit jaar.
https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/afval/afval-scheiden/gebruikt-plastic/
Reputatie 7
Badge +3
Ik bedoelde niet op het station. DB heeft afvalscheiding jarenlang geprobeerd op de stations, maar dat is totaal mislukt. De reizigers gooiden alles gewoon door elkaar
Reputatie 5
In mijn woonplaats moet plastic ook apart. Behalve op het station.
Badge +3
Op de perrons in Utrecht zijn wel gescheiden prullenbakken voor papier (schoon) en restafval. Nogal onduidelijk eigenlijk (met wat vage pictogrammen) wat waar moet/mag.

Tijd voor PMD bakken, dan kan daar ook gewoon je Starbucks/Kiosk/AH ToGo (gecoate) koffiebeker in, inclusief dekseltje en eventueel het (houten) roerstaafje. En chipszakken, patatbakjes e.d.

Overigens las ik dat van het apart ingezamelde plasticafval (via containers) in Eindhoven maar ca. 20% geschikt was voor hergebruik... en dat bij NS de scheiding ook minimaal was (alles gaat uiteindelijk op de grote hoop).

Blik en soms ook plastic (bijv. jampot mét deksel, of pot pindakaas met plastic deksel) mag inmiddels in de glasbak, dat dan weer wel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik bedoelde niet op het station. DB heeft afvalscheiding jarenlang geprobeerd op de stations, maar dat is totaal mislukt. De reizigers gooiden alles gewoon door elkaar
Ik bedoelde thuis. De gemeente Leiden zamelt plastic niet meer apart in, de bakken die daarvoor waren zijn of weggehaald of afgesloten of vervangen door bv papierbakken. Dus vanuit de trein je plastic mee naar huis nemen en in de plastic bak weggooien kan niet meer wanneer je in Leiden woont. Ik weet niet of er intussen ook andere gemeentes zijn met dit beleid. De buurgemeente Voorschoten (voor mij alleen even onder het spoor door) zamelt nog wel apart in, dus af en toe wanneer ik daar wat boodschappen doe neem ik vooral wat groter plastic afval mee en gooi het daar weg.
Badge +3
Huh @Momo dat is wel apart en beetje omgekeerde wereld, of ze scheiden het zelf later wel op de een of andere manier?

Hebben ze dan (bijv. bij de Jumbo) ook geen PMD zakken, die je dan gewoon aan de straat kunt zetten, of in ieder geval (min of meer gescheiden dus) bij het restafval kunt deponeren?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, dat kan niet in Leiden. Voorheen konden we plastic afval ook niet aan de straat zetten, dit kon je alleen kwijt in de daarvoor bedoelde bakken die bij de overige bakken voor glas, papier en textiel stonden. Sommige waren bovengronds, anderen weer ondergronds. Maar sinds begin dit jaar zijn die dicht of weggehaald. Op de site van de gemeente wordt aangegeven dat PMD in de afvalscheidingsinstallatie van de afvalverwerker gescheiden wordt, de zogeheten nascheiding.

Op de vraag waarom andere gemeenten wel aparte inzameling hebben zeggen ze dit op de site:
Leiden is een van de meest dichtbebouwde steden van Nederland, er is simpelweg te weinig ruimte om allemaal aparte containers voor glas, papier, plastic, textiel en restafval te hebben. Zeker in de binnenstad. Gelukkig is er voor plastic inmiddels een beter alternatief beschikbaar, namelijk nascheiding (plastic wordt door de afvalverwerker uit het afval gescheiden). Op deze manier kunnen we in Leiden wel tien keer zoveel plastic uit het afval halen.
Leiden is niet de enige gemeente die overstapt op nascheiding van PMD (plastic, metalen en drankkartons). In het noorden van het land gebeurt dit al jaren en andere grote steden in de randstad hebben inmiddels ook besloten (gedeeltelijk) over te stappen op nascheiding (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag).

Wie weet doet NS ook aan nascheiding. Al heeft bv de SNG wel afvalbakken om gescheiden weg te gooien (organisch, plastic en rest).
Badge +3
Het wisselt per gemeente/regio hoe er ingezameld wordt. De ene kiest voor bronscheiding bij de bakken, de andere kiest voor nascheiding. De afvalophaaldienst in onze regio beweert dat bronscheiding beter is omdat dan de kwaliteit van het PMD-afval tot een veel hoger percentage van hergebruik leidt.
https://www.gad.nl/nieuws/waarom-afval-scheiden-thuis-meer-oplevert/

Het grappige is dat de gemeente Leiden beweert dat nascheiding precies dezelfde kwaliteit heeft als plastic dat apart wordt ingezameld. Men beweert zelfs dat nascheiding een beter alternatief is.
https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/afval/afval-scheiden/gebruikt-plastic/

Het lijkt me een mooi onderwerp voor nader onderzoek. De beweringen van de GAD Gooi- en Vechtstreek en de gemeente Leiden kunnen niet gelijktijdig waar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Bij bronscheiding hangt er het er natuurlijk wel vanaf hoe mensen het zelf scheiden. Ik zag nog wel wel eens dat er bv piepschuim in de plasticbak werd gegooid. Of plastic gebuiksvoorwerpen. En wat denk je van mensen die niet alle plastic apart houden en gewoon bij het restafval doen? Dan haal je niet de maximale hoeveelheid plastic op.

Leiden was er bv al eerder mee gestopt om GFT apart in te zamelen bij bewoners in appartmentgebouwen met buiten van die wijkcontainers omdat daar heel vaak toch restafval in werd gedaan. Hoe het nu is weet ik niet, maar tot 12 jaar geleden woonde ik in een appartement met van die wijkcontainers voor de deur, 1 voor rest en 1 voor GFT. Regelmatig, vooral wanneer die voor restafval vol was, zag ik allerlei afval anders dan GFT in de GFT container liggen. Iedereen kon ook afval daarin gooien, ook mensen die niet in de appartementen woonden, ze kwamen vanuit naastgelegen straten, soms kwamen er mensen aan met een auto en vanuit de achterbak werd allerhande afval in onze bak gedumpt, ondanks een bord dat het alleen voor bewoners van de appartementen bedoeld was, vaak met excuus dat hun eigen rolcontainer vol was. En dan zat onze container weer vol.
Op een gegeven moment kregen we een brief dat allebei de containers vanaf dan voor restafval waren en GFT niet meer gescheiden ingezameld werd. GFT werd nog wel apart opgehouden bii huishoudens die zelf van die rolcontainers hadden, wat ik nu zelf ook heb.
Badge +3
Het lijkt me een mooi onderwerp voor nader onderzoek. De beweringen van de GAD Gooi- en Vechtstreek en de gemeente Leiden kunnen niet gelijktijdig waar zijn.
Interessant inderdaad, vooral PFD waar Eindhoven (apart inzamelen) een schamele 20% claimt, en GAD zegt 28% bij nascheiding en meer dan 80% bij apart inzamelen!

En Leiden dus roept 10 keer zoveel! Beetje natte vingerwerk dus lijkt me...

Maar goed, er zijn al milieurakkers die het hebben over theezakjes NIET bij organisch (ook niet met het nietje er uit gepulkt) want een theezakje is 10% plastic (anders vallen ze uit elkaar in heet water)! En een zakdoekje waarin jij je neus gesnoten hebt (of iets anders mee gedaan hebt..) mag ook NIET bij papier. En Pizza dozen al helemaal niet.

Maar goed, mijn versleten afwasborstel en lege tube tandpasta zijn voor mij beide.. plastic, ook al kunnen ze er niets mee. Tuinstoel paste niet in de Plastic Hero's bak...
Badge +3
Nu maar hopen dat de afhaalophaaldienst die NS heeft ingehuurd om de bakken te legen aan nascheiding doet. Voor bakken in de openbare ruimte lijkt me dat de beste oplossing. Mede gezien de ervaringen in Duitsland.

De GAD stelt dat er nog een paar andere voordelen zitten aan het scheiden bij de bron. Mensen zijn zich veel beter bewust hoeveel PMD ze weggooien (en hoe weinig restafval er nog overblijft) en ze scheiden over het algemeen het andere afval ook beter.

Het wordt tijd voor een groot onderzoek naar de kwaliteit van de afvalscheiding tussen de verschillende systemen in Nederland. Het vergt tegenwoordig een hele studie om er precies achter te komen wat je in welke bak moet gooien. En dan verschilt het ook nog per gemeente/regio. Ik moet af en toe op de website https://www.gad.nl/bewust-omgaan-met-afval/plastic-verpakkingen-blik-en-drinkpakken/ kijken om uit te vinden waar bijvoorbeeld een oud cd-doosje in moet (restafval). Of een theezakje. Dat mag bij ons dan weer wel in de GFT-bak: https://www.gad.nl/bewust-omgaan-met-afval/gft-en-etensresten/
Reputatie 7
Badge +3
Ik woon gelukkig in een "rechtse" gemeente waar alleen paper en glas gescheiden worden opgehaald, verder gaat alles bij het restafval. Volgens de gemeente is dat voor de burgers het goedkoopste. Ze komen bij ons dan ook iedere week het restafval ophalen.
Badge +3
Hoog tijd voor een vergelijkend onderzoek tussen de verschillende systemen. Het lijkt erop dat iedere gemeente/regio beweert dat hun systeem het goedkoopst/effectiefst is. Dat kan natuurlijk nooit.

Bij ons wordt iedere week GFT opgehaald (in de winter om de week), iedere drie weken PMD, iedere drie weken restafval en iedere vier weken papier. Sinds we een bak hebben voor PMD zit er amper nog wat in de bak restafval. Die zou ook iedere zes weken mogen worden geleegd.
Glas moeten we hier naar de glasbak brengen.
Reputatie 7
Badge +3
10 keer zoveel klinkt mij ook nogal ongelooflijk in de oren.
Aan de andere kant, er staat niet bij van wat het het 10 keer zo veel is. Is dat 10 keer zoveel vergeleken met andere gemeentes of 10 keer zo veel vergeleken met de eerdere situatie van apart inzamelen?

De plastic bakken stonden niet overal waar er ook glas/papierbakken staan en in sommige wijken moesten inwoners wat verder weg het plastic weggooien. Voor mij was de dichtstbijzijnde bij ons kleine winkelcentrum zodat ik iedere keer een zak mee kon nemen wanneer ik boodschappen deed, een collega wist niet eens waar voor haar de dichtstbijzijnde was, dat bleek bij de milieustraat te zijn wat compleet uit de route voor alles lag, dus dan ga je niet zo snel daar naar toe. Ik denk dat zo best veel plastic niet in de plasticbakken is beland.
Nadeel van het weggooien bij het restafval is dat mijn rolcontainer voor rest afval nu eerder vol is met al dat plastic erbij. Deze wordt eens in de 2 weken geleegd en ik was gewend hem maar eens in de 4 keer aan de straat te zetten, en dan was die vaak nog maar voor 3 kwart vol. Wanneer ik toch eens boodschappen haal bij de Jumbo in Voorschoten neem ik een zak plastic afval of drinkpakken mee en doe het daar in de bak.
Reputatie 7
Badge +3
De GAD stelt dat er nog een paar andere voordelen zitten aan het scheiden bij de bron. Mensen zijn zich veel beter bewust hoeveel PMD ze weggooien (en hoe weinig restafval er nog overblijft) en ze scheiden over het algemeen het andere afval ook beter.
Daar kan ik me wel in vinden. Voordat we in Leiden plastic gingen scheiden zette ik mijn eigen bak voor restafval misschien eens in de 4 weken aan de straat om geleegd te worden. Toen werd ingevoerd dat je plastic moest scheiden en dit zelf moest brengen bij de plastic bakken was mijn restafval veel minder snel vol en zette ik hem nog maar eens in de 6 of 8 weken aan de straat. Soms sloeg ik zelfs nog een keer over.
Dus op Utrecht CS is géén gescheiden plastic inzameling helaas.
Een "oplossing" is simpelweg geen afvalplastic meenemen of onderweg kopen. Als de vraag opdroogt dan droogt ook het aanbod op.
Badge +3
Het zou niet zoveel moeten uitmaken wanneer de afvalverwerker van NS aan nascheiding doet. Dan wordt het plastic later uit het restafval gevist.

Misschien kan een moderator eens navragen of NS heeft gespecificeerd dat de afvalverwerker aan nascheiding van plastic afval moet doen.

De ervaringen Duitsland met gescheiden inzameling op stations zijn niet erg positief. En ook op een school waar ik wel eens kom werkt gescheiden inzameling totaal niet. In zulke situaties is nascheiding veel effectiever.

Reageer