Plattegronden van stations

  • 1 september 2014
  • 26 reacties
  • 4337 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Op een perron van Rtd zag ik als poster een keurige plattegrond van het station, met onder meer de poortjes, de winkels en de spoornummers. Het zou handig zijn als deze ook op internet wordt gezet, of als de informatie wordt toegevoegd aan http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtd_20131128.pdf.

Meer algemeen: het zou handig zijn als zulke informatie wordt toegevoegd aan de plattegronden op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/stationsvoorzieningen.

Google Maps geeft ook nog wat informatie, maar bijvoorbeeld de locaties van de twee AH's op Rtd kloppen niet.

Voor Rtd is er trouwens ook nog https://www.nsinternational.nl/web/file?uuid=4b28b902-dbc1-4be3-b0f6-b4edb5c47f8c&owner=a0539e77-b88f-4543-a4e3-4f4ec795dd0c, maar daar staan geen poortjes op.

26 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Goede plattegronden zijn ook nuttig i.v.m. https://forum.ns.nl/op-station-17/welke-de-stationsvoorzieningen-liggen-binnen-de-poortjes-5475.
Reputatie 6
Badge +2
Voor de stations met een plattegrond op ns.nl zie https://www.google.nl/search?q=%22Plattegrond+van+dit+station%22+site%3Dns.nl&filter=0.

Voor de stations met een plattegrond op Google Maps zie http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/stationsplattegronden-in-google-maps.html
Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/dvd_20131211.pdf staat de trap tussen niveau 1 en het Stationsplein verkeerd om aangegeven (een pijl geeft altijd de stijgrichting aan).
Reputatie 6
Badge +2
Misschien is het toch niet de bedoeling dat een pijl de stijgrichting aangeeft. Een horizontaal tekeningetje van een trap geeft op zichzelf al een hoge en een lage kant aan. Bij een schuin of vertikaal tekeningetje van een trap kan de positie van de pijl dan aangeven wat de bovenkant van het tekeningetje is, zodat je weet welke kant van de trap de bovenkant voorstelt. De richting van de pijl doet dan niet terzake.

Ik zie ook dat een stokloze pijl (driehoek) een ingang aangeeft, zowel de ingang van buiten af, als de "ingang" van een trap, dat wil zeggen de aansluiting op het betreffende niveau. Soms ontbreekt die aanduiding echter, zoals bij de twee trappen helemaal links op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtb_20131211.pdf.

Daarop lijken de pijltjes boven de trapjes overigens aan te geven "van de ingang van het station af", maar bij die conventie zou het eerder genoemde pijltje nog steeds verkeerd om staan.

Dit pijltje op Dvd naar beneden naar de uitgang zou ook in die richting getekend kunnen zijn met als betekenis "bedoeld voor deze looprichting" (omdat je naar boven de roltrap kan nemen), maar dat wordt dan niet consequent gedaan, bijvoorbeeld niet op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/ledn_20131128.pdf.

Mijn vraag is dan ook of er vaste conventies bestaan bij deze plattegronden (zo ja, welke?), of wordt per geval een keuze gemaakt hoe iets wordt aangegeven?
Reputatie 6
Badge +2
Bij het symbooltje bij de trappen van de hal beneden naar de perrons boven op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtd_20131128.pdf zie ik ook geen enkele logica voor wat betreft de pijl. (Overigens is uit de correct vermelde niveaus +1 en MV = maaiveld = 0 al duidelijk dat de trappen vanaf de hal omhoog gaan.)
Plattegronden op de website worden met enige regelmaat geüpdatet. Je opmerkingen over deze plattegronden heb ik inmiddels doorgegeven.
Reputatie 6
Badge +2
Maar is er geen legenda voor deze plattegronden?
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb wel http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/20131005-js-plattegrond-bd.pdf met legenda gevonden, deels ook nuttig voor de overige plattegronden, maar de systematiek voor de weergave van trappen en roltrappen staat er niet bij.
Reputatie 6
Badge +2
Op (..) Rtd zag ik als poster een (..) plattegrond van het station, met onder meer de poortjes, de winkels en de spoornummers. Het zou handig zijn als deze ook op internet wordt gezet, of als de informatie wordt toegevoegd aan http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtd_20131128.pdf.
Deze:


Er zijn trouwens aan de westzijde van de passage steeds twee roltrappen, en aan de oostzijde een trap en een roltrap (http://renehoeflaak.files.wordpress.com/2012/11/rotterdamcs-051.jpg?w=450&h=338). Dat is op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtd_20131128.pdf niet goed aangegeven.
Reputatie 6
Badge +2
Er staat wel een verkeerd spoornummer op: 10 moet 11 zijn.
"Er zijn trouwens aan de westzijde van de passage steeds twee roltrappen, en aan de oostzijde een trap en een roltrap"

Westzijde heeft drie roltrappen... Wat ik me ook afvraag, waarom is de plattegrond 90 graden gedraaid?
Het Noorden is naar links gesitueerd, zeer vreemd. Op deze manier verdwaal je echt...

10/11 is een tijdje een kopspoor geweest, eerlijk gezegd weet ik niet of dit al weer veranderd is.
Reputatie 6
Badge +2
waarom is de plattegrond 90 graden gedraaid?
Het Noorden is naar links gesitueerd, zeer vreemd. Op deze manier verdwaal je echt...

Ja, je bedoelt dus http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/stationsplattegronden/16122013/rtd_20131128.pdf, de andere staat wel goed. Inderdaad onhandig.
Reputatie 6
Badge +2
Voor Ut zie https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11059697_1625355974379481_1672718221376840094_o.jpg.

Dezelfde afbeelding in lagere resolutie: http://www.cu2030.nl/thumbs/1000x560f/2015-07/plattegrond--per-31-juli-2015-meest-recente-versie.jpg. Die zit dan ook in de thumbs-map. Of die ook in de hogere resolutie op http://www.cu2030.nl staat is niet duidelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Bij de stationsvoorzieningen langs de interwijkverbinding is helaas niet aangegeven of ze vanuit de hal en/of vanuit de interwijkverbinding bereikbaar zijn.

Bij Smullers bijvoorbeeld is de balie van beide zijden bereikbaar, en zijn er aan beide zijden automaten, maar is het zitgedeelte alleen bereikbaar vanuit de hal.
Reputatie 6
Badge +2
Sdm, van https://forum.ns.nl/op-station-17/gebrek-in-uitcheckpalen-op-station-schiedam-centrum-10672/index2.html#post102953 (met dank aan kamcon):




- De gele poortjes zijn NS poortjes (zijn nog niet gesloten, aan de achteruitgang staan ze iets anders dan ik heb getekend, maar dat maakt verder voor de uitleg niet uit.)
- De groene poortjes zijn RET poortjes (deze zijn gesloten). Een deel van de RET poortjes (3 stuks) in de hal komen direct op het NS gebied uit, zonder dat er NS poortjes of cico paaltjes naast staan.
- De gele vierkante blokjes zijn liften die naar een NS perrons gaan (2/3 en 5).
- Het groene vierkante blokje is een lift die naar het RET perron richting Marconieplein/Rotterdam gaat.
- De rode lift is een zeer aparte lift. Deze heeft 4 niveaus. Op niveau 0,0 komt deze op de stations hal uit, op niveau 0,2 op de stationstunnel (die iets hoger ligt), op niveau 1,0 perron 1 van de NS en op niveau 1,2 het RET perron richting Hoogvliet/Spijkernisse (dat iets hoger dan het NS perron ligt).
- Er is een geel kruis getekend waar als ik het me goed herinner nu een NS cico paal staat, onderaan de trap naar perron 1 staan er twee onderaan perron 5 één aan de trapzijde en één aan de liftzijde.

Niet op deze plattegrond staat dat er vanaf NS perron 1 direct kan worden overgestapt naar het RET perron richting Hoogvliet/Spijkernisse. Daarvoor zijn hier 2 overstap punten waar één NS cico paal staat en 4 of 5 gesloten RET poortjes.
Reputatie 6
Badge +2
Niet op deze plattegrond staat dat er vanaf NS perron 1 direct kan worden overgestapt naar het RET perron richting Hoogvliet/Spijkernisse. Daarvoor zijn hier 2 overstap punten waar één NS cico paal staat en 4 of 5 gesloten RET poortjes.
Er staat wel een witte driehoek.
Reputatie 6
Badge +2
Verder zijn er op de RET-perrons poortjes naar de groene en rode lift. Het bovenste gele kruisje hoort iets lager, aan de andere kant van de lift, maar dat maakt niet veel uit.
Reputatie 6
Badge +2
Op de plattegrond van Sdm ontbreekt de trap in de passage, tussen het hogere niveau bij de rode lift en het lagere niveau bij de groene lift.

Bijzonderheden:
- Van de noordzijde van het station naar de RET en terug moet je via NS-gebied, en bij een NS-poortje inchecken en bij een NS-paal uitchecken of omgekeerd.
- Van de zuidzijde van het station naar de RET en terug moet je als je de lift gebruikt via NS-gebied, en bij een NS-poortje inchecken en bij een NS-paal uitchecken of omgekeerd. De NS-paal ligt niet goed op de route: als je de rode neemt moet je op het tussenniveau er speciaal uit om naar een NS-paal te gaan; als je de groene lift neemt moet je met de rode lift weer een stukje omhoog om naar een NS-paal te gaan, en dan met de rode lift naar straatniveau (en omgekeerd).
Reputatie 6
Badge +2
http://cu2030.nl/images/2016-07/utrecht-centraal-plattegrond-juli-2016.jpg
Reputatie 6
Badge +2
Zie https://plattegrondstation.nl. bijdragevandennis
Mooi en overzichtelijk. Bedankt Dennis!

Er is al heel wat geschreven over stationsplattegronden. Met wat zoeken kun je ze op de reisplanner ook wel vinden. Er was een tijdje ook de mogelijkheid om iets van overstapstations aan de weet te komen. Dat lijkt nu alleen mogelijk door het overstapstation als begin- of eindstation te gebruiken.

 

Wat ik echter enorm mis op al die plattegronden is een idee wat de a of b zijde is bij een langer perron. Op de perrons zelf zou een bordje dat verwijst naar a of b ook niet misstaan. Ik herinner me dat ik een  keer dacht van Arnhem naar Amersfoort te gaan via overstappen in Ede-Wageningen. Natuurlijk net aan de verkeerde kant in de trein gestapt zodat die enorme wandeling in Ede-Wageningen niet haalbaar was. Als ik een idee had gehad wat de a en b zijde waren zou dat wel mogelijk zijn geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://plattegrondstation.nl/ staan vaak betere plattegronden met wel a en b zijde vermeld.

De plattegronden op de NS site geven vaak vooral aan waar welke winkeltjes zijn in de stationshal maar niet de spoornummers en a/b zijde.

Op (veel) ns plattegronden zijn ook de sporen niet aangegeven. Ik bedoel dan de spoornummers. Meestal is spoor 1 het dichtst bij de hoofdingang van het station. In Utrecht Centraal is de nummering na de totale verbouwing aangepast zodat de oude kopsporen met 1 beginnen en niet meer met een hoog nummer. In Nijmegen is dat nog steeds het geval.

Utrecht Overvecht is, waarschijnlijk om historische redenen, ook weer zo'n uitzondering. Daar is spoor 1 het verst verwijderd van het stationsgebouw. Dat gebouw valt overigens vanaf het perron helemaal niet zo op. Dus als de conducteur omroept dat er bussen voor het station staan moet je vooral niet denken dat dit vlak bij spoor 1 is. Er wordt in het algemeen veel te veel van de regelmatige traject reiziger uitgegaan. Anderen moeten blijkbaar liever niet met de trein reizen.

Dus de commercie is blijkbaar belangrijker dan het gemak van de reiziger. Ik hoef niet zonodig te weten of ik nog een dure maar matige kop koffie kan vinden. Of er banken zijn, liefst in een afgeschermde ruimte vind ik veel belangrijker. In Utrecht Centraal kan ik bijna alleen buiten de overkapping een zitplaats op het perron vinden. Blijf maar boven zitten is dan het argument. Prima. Maar als ik dan naar beneden ga en er plotseling een vertraging op de borden verschijnt, dan sta je daar in de kou en krijg ik last van mijn rug vanwege een gebroken wervel. Het woord vertraging mag ik blijkbaar ook niet meer gebruiken. Het op een ander tijdstip vertrekken van een trein wordt in stappen van 5 minuten aangegeven. Dus daar ook maar weer gokken.

Er is een tijd geweest dat 's avonds de trein vanuit Utrecht naar Eindhoven constant te laat kon vertrekken omdat de internationale trein op hetzelfde spoor altijd te laat was. De eerste stop na Amsterdam en toch steeds prijs.

 

Reageer