Plattegronden van stations

• 1 september 2014
  • 26 reacties
  • 4330 Bekeken

Toon eerste bericht

26 reacties

Nog iets wat ik mis bij de ns plattegronden. Dat is waar de incheck en uitcheckpalen of poortjes staan. Bij veel station staan ze bij de uitgang maar bij andere weer op het perron. Dat lijkt logisch voor ns maar verwarreend voor de reiziger. In Breda stonden de palen op het perron. Dit omdat je misschien die belachelijke toeslag moest betalen als je aanvankelijk het hele traject en later tussen Rotterdam en Schiphol moe(s)t betalen.

In Hilversum kom je alleen op spoor 1 via poortjes. Dus als de trein weer eens via verstoring daar aankomt, eerst uitchecken, beneden zien te komen en opnieuw inchecken. Gelukkig is de berekening tegenwoordig, zo lang je bij ns blijft, opgeteld hetzelfde. Maar ik heb heel wat reizigers daar volledig verbaasd zien staan kijken.

Als je van vervoeder moet wisselen is er vaak een verschil in prijs voor ce heen- en terugreis over hetzelfde traject. Dat zal heel wat voeten in de aarde hebben voordat zoiets is opgelost. Ik begreep dat het Octopus systeem in Hong Komg model heeft gestaan. Ook daar in- en uitchecken als je van systeem wisselt. Maar het is zelfs zo dat als je in de New Territories de ‘light railway’ neemt (de tram) en dan verder gaat met de trein het volledige bedrag van de tram er weer wordt afgetrokken ondat die als een 'feeder’ wordt gezien.

Reageer