beantwoord

Poortjes Amsterdam Sloterdijk

• 28 oktober 2017
  • 56 reacties
  • 2884 Bekeken

Reizende op een Businesscard Daluren op de route Leiden - Schagen met vertrek vanuit Leiden om ca. 15.30 uur moet ik na 16.00 uur overstappen op Amsterdam Sloterdijk. Ik moet dan van spoor 8 naar spoor 4, waarbij mijn weg geblokkeerd wordt door de poortjes. Ik zou dan moeten uitchecken en weer in checken, waarbij dit inchecken gebeurt in de spits en waarvoor mijn Businesscard Daluren niet geldig is.
Hoe los ik cq jullie dit op
icon

Beste antwoord door Rudi 28 oktober 2017, 13:33

Wanneer je op Amsterdam Sloterdijk uit- en (binnen 35 minuten) weer incheckt blijven daltarief en lange-afstandskorting behouden. Maar tussen Leiden en Schagen wordt de reis door dit "omchecken" wel duurder omdat de reis via Amsterdam Sloterdijk als een omweg wordt aangemerkt. Zonder uit- en inchecken wordt de ritprijs automatisch berekend over de kortste reisweg en dat is in dit geval via Beverwijk.
Bekijk origineel

56 reacties

Reizende op een Businesscard Daluren op de route Leiden - Schagen met vertrek vanuit Leiden om ca. 15.30 uur moet ik na 16.00 uur overstappen op Amsterdam Sloterdijk. Ik moet dan van spoor 8 naar spoor 4, waarbij mijn weg geblokkeerd wordt door de poortjes. Ik zou dan moeten uitchecken en weer in checken, waarbij dit inchecken gebeurt in de spits en waarvoor mijn Businesscard Daluren niet geldig is.
Hoe los ik cq jullie dit op

Van spoor 8 naar spoor 4 kunt u zonder uit te checken overstappen. Het is weliswaar wat ingewikkeld. Vanaf spoor 8 gaat u rechtsaf naar boven naar de schiphollijn. Hier gaat u linksaf naar de trappen uiterst links op dit perron en weer naar beneden naar spoor 4. Dit alles onder het motto: Gemakkelijker gaan we het voor u niet maken, moeilijker wel. Ik hoop niet dat u slecht ter been bent.
Badge +3
Volgens het rit-naar-reis principe behoud je sinds 1 september 2016 de korting bij een overstap in de spits (binnen 35 minuten uit-
en weer inchecken).

Dus ergens buiten de poortjes iets kopen of naar het toilet maakt niet uit. De eerste check in is bepalend voor het tarief van de gehele reis. Dit geldt ook voor NS Business Cards.
Reputatie 5
Wanneer je op Amsterdam Sloterdijk uit- en (binnen 35 minuten) weer incheckt blijven daltarief en lange-afstandskorting behouden. Maar tussen Leiden en Schagen wordt de reis door dit "omchecken" wel duurder omdat de reis via Amsterdam Sloterdijk als een omweg wordt aangemerkt. Zonder uit- en inchecken wordt de ritprijs automatisch berekend over de kortste reisweg en dat is in dit geval via Beverwijk.

Lijkt mij niet te kloppen. Als ik de planner invul worden alleen maar treinen via Sloterdijk aangegeven.
Badge +3
Het klopt dat bij een Traject Vrij abonnement waar Sloterdijk niet op ligt (maar wel mogelijk is volgens de planner) soms extra kosten volgen. Die kan je terug krijgen.

Maar het gaat hier niet om een Traject Vrij maar Dal Voordeel en een overstap in de spits.

Dan maakt het dus niets uit. Je betaalt gewoon Leiden - Sloterdijk - Schagen op daltarief.

Dat er voor vandaag en morgen alleen maar alternatieven via Sloterdijk aangegeven worden heeft te maken met de werkzaamheden rond Centraal.
Reputatie 5
Bij het reizen op saldo heeft uit- en weer inchecken binnen 35 minuten wel degelijk invloed op de tariefberekening. In het geval van de TS wordt Amsterdam Sloterdijk opgevat als een "via-station" buiten de kortste route en wordt 100 tariefeenheden in rekening gebracht tegenover 85 wanneer je in Sloterdijk niet zou hoeven omchecken. De ritprijs wordt daarmee 10,20 in plaats van 9,10 euro (bij 40 % korting).
Reputatie 5

Lijkt mij niet te kloppen. Als ik de planner invul worden alleen maar treinen via Sloterdijk aangegeven.

De reisplanner geeft de snelste route (of die met minder overstappen) - dat is in dit geval meestal via Amsterdam Sloterdijk. De ritprijsberekening gaat daarentegen altijd over de kortste route.
Goedemiddag Postactief en welkom op het NS Serviceforum!

Wat Robert B aangeeft met betrekking tot dal- en spitstarief is correct, sinds de invoering van het 'van-rit-naar-reis' principe maakt een geforceerde uit- en incheck niet meer uit voor het gehanteerde tarief (mits de incheck binnen 35 minuten na de uitcheck plaats vindt), het tarief van de oorspronkelijke incheck geldt voor de gehele reis.

Als je op saldo reist, wat het geval is bij een Dal Voordeel abonnement en wat ik ook afleid uit jouw bericht, heeft deze check op Amsterdam Sloterdijk echter wél een invloed op het bedrag wat er van je saldo wordt afgeschreven. Zoals Rudi aangeeft, wordt er door die transactie namelijk een hoger aantal tariefeenheden berekend dan wat je zou moeten betalen voor de reis. Een omweg maken mag wanneer de reisplanner dit adviseert, maar het is de bedoeling dat je dan alsnog betaald voor het oorspronkelijke opgegeven en bedoelde traject.

Als er door deze transacties een hoger bedrag van jouw saldo is afgeschreven dan wat er staat voor een reis Leiden Centraal - Schagen, wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen dit dan uitzoeken en het teveel betaalde bedrag compenseren. Contact met onze Klantenservice gaat het snelst via Facebook, Twitter, Chat (via deze pagina, rechtsboven) of telefonisch (030-7515155).
Reputatie 6
Ik vind het principe van poortjes helemaal geen probleem, maar kan er echt helemaal niks aan de situatie op Sloterdijk worden gedaan? De reiziger wordt zo op kosten gejaagd en moet dat dan zelf weer verhalen... Mag ik dit even niet snappen?
Reputatie 6
Badge +2
NS heeft gezegd een definitieve oplossing te zoeken (http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-63879-adviesaanvraag-oplossing-ged.aspx), maar blijkbaar vinden ze afzien van het plaatsen van poortjes op Ass geen oplossing, en is er geen betere oplossing in zicht dan de diverse die al zijn genoemd. Als je geld terug vragen geen oplossing vindt en je je op Ass buiten de poortjes wil begeven (voor een looproute die korter is of zonder trappen, of voor het gebruiken van voorzieningen) kan je het beschouwen als een uitzondering op de regel dat een omweg zonder extra kosten is toegestaan als je daardoor minder hoeft over te stappen, plus het ongemak dat de reisplanner deze voorwaardelijke uitzondering negeert. bijdragevandennis
Reputatie 4
Badge
Wat ik ook niet begrijp is waarom de hele hal niet binnen het poortjes gebied ligt. Als de winkel units rond de Ako en Etos waren omgebouwd om meer ruimte te maken, zou het volgen mij makkelijk kunnen. Blijft natuurlijk wel het probleem over met de sporen op de Hemboog.
Reputatie 5
Als de hele hal (met alle trappen en liften) binnen de poortjes ligt, is de metro niet meer toegankelijk vanuit de hal en het voorplein, zonder bij NS in te moeten checken. De nu door NS gekozen oplossing is wellicht onvermijdelijk, maar de gevolgen voor de reiziger zijn dat niet. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat veel door NS zelf aanbevolen aansluitingen stiekem duurder worden. De geboden "oplossingen" zijn onzin. Het terugvragen van het teveel betaalde bij klantenservice is een onbegaanbare weg door de vele tientallen (honderden?) overstaprelaties per dag; ga er maar eens een half uurtje kijken. En het omlopen via een doolhof van trappen en een ander perron (de liften bieden geen oplossing) kan niet serieus genomen worden. De enige passende oplossing is een aanpassing/correctie binnen het OV-chipkaartsysteem voor reizen op saldo en TrajectVrij.

Dit probleem is op dit forum al maanden geleden aangekondigd; er zou worden nagedacht over een oplossing, maar het blijft tot nu toe oorverdovend stil.
Reputatie 6
Badge +2
De enige passende oplossing is een aanpassing/correctie binnen het OV-chipkaartsysteem voor reizen op saldo en TrajectVrij.
Berekening bij uitchecken is misschien te ingewikkeld, maar achteraf dagelijks geautomatiseerd correcties berekenen en klaar zetten om op te halen bij de automaat of overschrijving naar een bankrekening (zonder dat dat per keer moet worden aangevraagd) is misschien wel te doen.

Traject Vrij is op rekening, dus daar kan het dan gelijk goed gedaan worden (als dat nu nog niet het geval is).

Er zou begonnen kunnen worden met Ass, en als dat goed loopt uitgebreid kunnen worden naar andere stations waar hetzelfde speelt. bijdragevandennis
Goedemiddag Postactief en welkom op het NS Serviceforum!

Wat Robert B aangeeft met betrekking tot dal- en spitstarief is correct, sinds de invoering van het 'van-rit-naar-reis' principe maakt een geforceerde uit- en incheck niet meer uit voor het gehanteerde tarief (mits de incheck binnen 35 minuten na de uitcheck plaats vindt), het tarief van de oorspronkelijke incheck geldt voor de gehele reis.

Als je op saldo reist, wat het geval is bij een Dal Voordeel abonnement en wat ik ook afleid uit jouw bericht, heeft deze check op Amsterdam Sloterdijk echter wél een invloed op het bedrag wat er van je saldo wordt afgeschreven. Zoals Rudi aangeeft, wordt er door die transactie namelijk een hoger aantal tariefeenheden berekend dan wat je zou moeten betalen voor de reis. Een omweg maken mag wanneer de reisplanner dit adviseert, maar het is de bedoeling dat je dan alsnog betaald voor het oorspronkelijke opgegeven en bedoelde traject.

Als er door deze transacties een hoger bedrag van jouw saldo is afgeschreven dan wat er staat voor een reis Leiden Centraal - Schagen, wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen dit dan uitzoeken en het teveel betaalde bedrag compenseren. Contact met onze Klantenservice gaat het snelst via Facebook, Twitter, Chat (via deze pagina, rechtsboven) of telefonisch (030-7515155).

Ligt het nu aan mij; ik vind deze reactie echt niet kunnen. Een monopolist als de NS zijnde brengt dus op dit station aan argeloze reizigers teveel geld in rekening en stelt dus als reactie dat je het teveel betaalde maar moet terug claimen... Ik kan hier maar één woord voor vinden. Schande!!!
Mee eens, dit kan echt alleen in Nederland. Lukraak poortjes plaatsen, oh betaalt de klant teveel, niets aan doen, als klant het toevallig merkt terugbetalen.
Reputatie 5
Berekening bij uitchecken is misschien te ingewikkeld, maar achteraf dagelijks geautomatiseerd correcties berekenen en klaar zetten om op te halen bij de automaat of overschrijving naar een bankrekening (zonder dat dat per keer moet worden aangevraagd) is misschien wel te doen.

Ik zou de oplossing wél in een correctie tijdens de reis zoeken. Wellicht is het mogelijk om bij het (binnen 35 minuten) opnieuw inchecken op Sloterdijk de onmiddellijk voorafgaande uitcheck te schrappen. De incheck op het oorspronkelijke vertrekstation staat dan weer open. Het is bekend dat het een overstap betreft en geen nieuwe reis, omdat de voorafgaande reis al bekend is ten behoeve van de berekening van de lange-afstandskorting en het tariefniveau dal/spits.
Een beetje technisch verhaal, maar er moet een oplossing te bedenken zijn die de reiziger geen extra inspanning kost, naast het op zich al hinderlijke extra uit- en inchecken zelf.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou de oplossing wél in een correctie tijdens de reis zoeken. Wellicht is het mogelijk om bij het (binnen 35 minuten) opnieuw inchecken op Sloterdijk de onmiddellijk voorafgaande uitcheck te schrappen. De incheck op het oorspronkelijke vertrekstation staat dan weer open. Het is bekend dat het een overstap betreft en geen nieuwe reis, omdat de voorafgaande reis al bekend is ten behoeve van de berekening van de lange-afstandskorting en het tariefniveau dal/spits.
Dat is misschien inderdaad beter, maar je moet dan wel daarnaast kunnen kiezen voor gewoon omchecken, voor als je anders bij elkaar een niet toegestane reisroute zou volgen. De poortjes hebben geen keuzeknop, maar dat zou dan kunnen via een speciaal paaltje, net zoals er op sommige stations toeslagpaaltjes zijn. bijdragevandennis
Ik heb eerder voor een andere vraag over de plaatsing van de poortjes op dit station contact gehad met de stationsmanager. Ik zal ook over dit onderwerp even contact opnemen met de afdeling die hier over gaat. Wellicht kunnen zij hier wat duidelijkheid in scheppen. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
Ik heb eerder voor een andere vraag over de plaatsing van de poortjes op dit station contact gehad met de stationsmanager. Ik zal ook over dit onderwerp even contact opnemen met de afdeling die hier over gaat. Wellicht kunnen zij hier wat duidelijkheid in scheppen. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.

Zou dit aub een beetje snel kunnen anders moeten we nog een proefproces tegen de NS voeren wegens diefstal, lijkt mij toch niet iets waar NS op zit te wachten.
Update: Ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen aan de hand van het bericht van Postactief.

Zoals ook al bevestigd door verschillende forumleden zal dit niet voor problemen zorgen door het 'Rit naar reis' principe.

In het algemeen:
Bij het reizen op saldo is de prijs hetzelfde als de prijs zonder uit/inchecken, maar kan het zijn dat er na afloop van de reis meer saldo overblijft op de kaart. Bij het uitchecken wordt het eerste deel van de rit afgerekend, waarna er mogelijk onvoldoende saldo is voor het inchecken van de vervolgreis. Er zal dan dus meer saldo nodig zijn om de overstap met in/uitchecken te kunnen maken, maar dit zal niet leiden tot hogere kosten van de reis.

Mochten er aan de hand hiervan nog vragen zijn dan lees ik dat graag en zal ik mijn best doen ook deze vragen te beantwoorden.
Badge +3
Heeft de persoon bij wie je om een reactie hebt gevraagd, dit hele topic gelezen, Miriam? Juist in het geval van Postactief zal de plaatsing van de poortjes op station Amsterdam Sloterdijk, waardoor voor een overstap moet worden uitgecheckt en weer ingecheckt, wel voor problemen zorgen. Dát is juist al bevestigd door verschillende forumleden, ook in het bericht van Rudi dat als antwoord is gemarkeerd en ook door moderator Stijn.

Het probleem kort samengevat: station Amsterdam Sloterdijk ligt niet op de kortste reisroute van Leiden Centraal naar Schagen. Door het uit- en weer inchecken zal een reis via Amsterdam Sloterdijk in rekening gebracht worden. Omdat de reis via Amsterdam Sloterdijk meer tariefeenheden telt, is Postactief wel degelijk duurder uit. Zouden de poortjes zodanig geplaatst zijn dat uit- en weer inchecken niet nodig is bij een overstap, dan was dit probleem er niet geweest.

Het "van rit naar reis"-principe helpt alleen bij een overstap op een station met poortjes dat op de kortste reisroute ligt. Amsterdam Sloterdijk ligt in veel gevallen niet op de kortste reisroute.
Reputatie 5
Zoals Tochjo aangeeft is het antwoord van Miriam niet het antwoord op de oorspronkelijke vraag.

Wel - en dat had ik me nog niet eerder gerealiseerd - verwijst het antwoord naar een ander probleem. Iemand die keurig 20 euro op zijn OV-Chipkaart (zonder automatische opwaardering) heeft geladen, zal bij het overstappen vaak niet meer kunnen inchecken en moet op zoek naar een kaartautomaat, hoewel het oorspronkelijke saldo op de kaart voldoende is voor de gehele reis. Dat probleem speelt overal waar poortjes tussen de perrons staan, ook waar het overstapstation wél op de kortste reisroute ligt. Hoe gaan we daarmee om? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een eenvoudige reis zo'n hink-stap-sprong voor de reiziger wordt?
Reputatie 6
Badge
Met een beetje geluk plaatst NS nog een oplaadzuil bij die poortjes..... Ondoordacht om poortjes zo te plaatsen op Sloterdijk. Degene die dat bedacht heeft, heeft waarschijnlijk nog nooit in een trein gezeten.
Update: Ik heb nogmaals het één en ander uitgezet. Zodra ik meer weet kom ik weer bij jullie terug.
Update: Ik heb een reminder verzonden naar de betreffende afdeling.

Reageer