vraag

Poortjes Den Haag Centraal

• 12 september 2019
  • 26 reacties
  • 694 Bekeken

Reputatie 4
Gisteren was ik toevallig even op Den Haag Centraal en ik constateerde dat daar de poortjes nog steeds openstaan. Volgens mij zijn deze al meer dan een jaar geleden geplaatst.

Waarom staan deze nog steeds open?

26 reacties

Reputatie 6
Het was de bedoeling dat reizigers binnen het gebied van de poortjes kunnen overstappen. Winkeliers willen echter niet dat de poortjes erg ver in de hal worden geplaatst, aldus een eerder topic. Dus staan de poortjes op de huidige plek. Als er binnen het gebied van de poortjes moet kunnen worden overgestapt, dan moeten de perrons worden verlengd en vervolgens de wissels aan het einde van de perrons ook worden verplaatst. Volgens Omroep West zullen deze werkzaamheden volgend jaar plaatsvinden.

De brandweer schijnt inmiddels een stokje te hebben gestoken tegen de sluiting van de poortjes in de huidige situatie uit veiligheidsoogpunt. De leeglopende IC’s op sporen 8 en 9 in de spits veroorzaken een grote opstopping bij de poortjes, en gesloten poortjes zouden geen goed idee zijn in het geval van een calamiteit.
Reputatie 4
Hi VIRM: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zoals ik dus begrijp heeft dit al veel geld gekost en gaat het nog veel meer geld kosten om de problemen op te lossen. Zeer jammer dat dit niet in 1 keer met de totale renovatie van Den Haag CS op een goede manier is opgepakt.

Ik kwam overigens aan op spoor en constateerde ook dat het vrij smal was. Ik reisde buiten de spits maar toch ontstond er een kleine opstopping bij de poortjes.
Reputatie 7
Badge
Of poortjes nu open of gesloten zijn, de praktijk is dat mensen volop door de poortjes meelopen zonder in- of uit te checken.
Ga eens een kwartiertje staan bij de poortjes te Amsterdam, je telt er met gemak tientallen welke meelopen en dus niet betalen.
Bewakers en V&S staan er bij, en doen er niets mee.
Dus of de poortjes te Den Haag nu open of dicht zijn, het maakt allemaal weinig uit.
Daar miljoenen aan uitgeven om perrons en zelfs hele emplacement te verbouwen is zonde van al het geld !
Reputatie 7
Badge +3
Het was de bedoeling dat reizigers binnen het gebied van de poortjes kunnen overstappen. Winkeliers willen echter niet dat de poortjes erg ver in de hal worden geplaatst, aldus een eerder topic. Dus staan de poortjes op de huidige plek. Als er binnen het gebied van de poortjes moet kunnen worden overgestapt, dan moeten de perrons worden verlengd en vervolgens de wissels aan het einde van de perrons ook worden verplaatst. Volgens Omroep West zullen deze werkzaamheden volgend jaar plaatsvinden.

De brandweer schijnt inmiddels een stokje te hebben gestoken tegen de sluiting van de poortjes in de huidige situatie uit veiligheidsoogpunt. De leeglopende IC’s op sporen 8 en 9 in de spits veroorzaken een grote opstopping bij de poortjes, en gesloten poortjes zouden geen goed idee zijn in het geval van een calamiteit.

Wat een partij onzinnige bezwaren.
Reputatie 6
Waarom is het bezwaar van de brandweer onzinnig? Afgelopen maandagochtend kwam ik om 08:42 met de 2131 aan op spoor 9. De inhoud van een VIRm10 liep toen leeg, en de mensenmassa stond al voor de helling naar beneden te wachten om uit te checken.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat bij calamiteiten de poortjes open gaan. En dat mensen bij drukte wel eens even moeten wachten is overal. Of gaat de brandweer ook alle roltrappen verbieden?

Waarom heb je dit soort veiligheidskolder alleen in Nederland en elders in de wereld niet?
Reputatie 5
Omdat bij calamiteiten de poortjes open gaan. En dat mensen bij drukte wel eens even moeten wachten is overal. Of gaat de brandweer ook alle roltrappen verbieden?

Waarom heb je dit soort veiligheidskolder alleen in Nederland en elders in de wereld niet?

Eventjes moeten wachten bij drukte. Dan zou ik eens kijken in de spits wat voor chaos dit is en de pootjes staan nu open. Je kunt geen kant op of wordt weggedrukt. En dan is het nog maar spits en geen calamiteit. En tijdens de werkzaamheden bij Leiden van aantal maanden terug, was het nog erger.
Reputatie 7
Badge
Gewoon landelijk weg halen die poortjes, de mensen welke ze tegen moeten houden zijn slim genoeg om deze "hindernis" te nemen en lopen lachend verder.
Natuurlijk houden ze af en toe iemand tegen, oma van 80 met één Euro te weinig op haar chipkaart !
Reputatie 5
De poortjes veroorzaken meer problemen dan ze oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens Omroep West zullen deze werkzaamheden volgend jaar plaatsvinden.
Van wanneer is dat bericht van Omroep West?

In eerste instantie, nog tijdens de verbouwing van het station werd er gemeld dat er besloten werd om eerst het station te verbouwen en daarna het emplacement aan te pakken. ProRail zou pas in 2019 hebben gepland om het emplacement aan te passen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/waarom-den-haag-cs-pas-in-2019-entreepoortjes-krij-1521939-a1365156

Vervolgens kwamen er toch eerder poortjes, ik meen dat ze in 2017 werden neergezet.

In een ProRail document uit 2016 stond de ombouw emplacement aangegeven in 2021 met een gewijzigde datum van 2022.
Echter in de netverklaring 2020 staat dit weer later gepland.

De brandweer had beter een stokje kunnen steken voor het neerzetten van de poortjes.
Reputatie 5

Zojuist kwam ik het perron op voor de trein van 7.47 naar Amsterdam Centraal. Deze was net aangekomen op spoor 9 en aan de late kant. Vrij volle trein en aantal mensen die probeerden te rennen om aansluiting te halen. Het uiterste poortje rechts was het enige poortje  waar mensen het perron op konden en dat ging vrij soepel..iedereen respecteerde dat. Tot het moment dat er iemand kwam die dat niet wilde. Ik was het poortje door en stond aan de kant van de rails van spoor 8 en ik krijg een duw van een tegenligger (ze zei dat ze haast had)..het ging maar net goed want ik had bijna de rails van dichtbij gezien.

Reputatie 6

Oei, gaat het wel met je?

Misschien is het tijd voor een moderator om even een update te geven? Lijkt mij dat de reiziger hier op 1, 2 en 3 moet staan, en niet de poortjes. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Misschien is het tijd voor een moderator om even een update te geven? Lijkt mij dat de reiziger hier op 1, 2 en 3 moet staan, en niet de poortjes. ;)

Dat 1-2-3 verhaal was van een oude president-directeur die niet geheel vrijwillig weg moest. Het gaat nu om de realiteitszin.

Reputatie 4

Dat 1-2-3 verhaal was van een oude president-directeur die niet geheel vrijwillig weg moest. Het gaat nu om de realiteitszin.

Dat 1,2,3 verhaal staat nog wel steeds op de site, dus blijkbaar is het geadopteerd door de heer Van Boxtel. (zie je overigens alleen bij positief nieuws) 

Ik ga jullie bevindingen en suggesties doorspelen. Ik snap het van beide kanten wel.

Reputatie 5

Oei, gaat het wel met je?

Ja hoor, ben bijgekomen van de schrik. En gelukkig wist ik mij staande te houden. Ik weet nu weer waarom ik probeer buiten de spits te reizen maar dat lukt niet altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of er al eens gekeken is naar de mogelijkheid om 1 poortje alleen te hebben voor reizigers die het perron op willen, dus dat daar alleen inchecken mogelijk is en uitchecken onmogelijk.

Misschien kan dat niet omdat de poortjes nog open staan en dan aan allebei de kanten te gebruiken zijn. En ook al kan het wel, iemand die wil overstappen checkt bij open poortjes niet uit en kan dan alsnog zo'n poortje gebruiken. En als ik het goed heb is het bewuste uiterste poortje rechts (vanuit de stationshal) het brede poortje voor rolstoelen en e-tickets, en die wil je juist zowel voor inchecken en uitchecken hebben. Dus dan zou het een ander poortje moeten worden.

Zelf heb ik het ook wel eens gehad dat het perron opkomen wat lastig was omdat de uitstappers geen poortje over lieten, maar tot opzij geduwd worden als dit is het gelukkig nooit gekomen.

Tijdens de periode van de werkzaamheden bij Leiden stonden er NS medewerkers bij die ervoor zorgden dat er zeker 2 poortjes overbleven voor reizigers die het perron op wilden plus afzetpaaltjes en linten.  Eigenlijk bizar dat dat nodig was.

Reputatie 6

Ik moest hier vanochtend weer aan denken, omdat mijn IC op spoor 8 aankwam. Laura, heb jij al een update over de laatste stand van zaken?

Reputatie 5

Ik moest hier vanochtend weer aan denken, omdat mijn IC op spoor 8 aankwam. Laura, heb jij al een update over de laatste stand van zaken?

Vorige week waren er weer wat mensen die in tegenovergestelde richting dachten door elkaar heen te kunnen lopen. Het blijft chaotisch.

Ik heb vorige keer de suggesties doorgezet, maar daar krijg ik niet vanzelfsprekend nog feedback op. Ik wil er nu wel wat dieper induiken, maar dan moet ik de vraag even concreet hebben. Ik begrijp uit alle verhalen dat het chaotisch verloopt bij de poortjes, en dan met name de poortjes waarbij je op het perron naar keuze beland, bij de trappen. Correct? Of gaat dit ook aan de stationshal kant? 

Reputatie 4

Zoals Momo al aangaf wordt Den Haag pas in 2024 omgebouwd. Lijkt mij dus handig als de poortjes worden weggehaald en vervangen worden door palen.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om de poortjes bij perron 8/9 van het perron naar de stationshal, daar zijn geen trappen.

Ziet er dan vaak zo uit,  foto's zijn uit een ander topic waar ook meer info staat.

Ombouw staat nu op de planning voor 2024, maar de sporen 11 en 12 zouden al eerder weer in dienst komen, waardoor het misschien zo kan zijn dat de drukste treinen (de IC's) dan van niet meer op 8 of 9 staan en het dan al minder druk is. Als er alleen een sprinter leegloopt is het bij lange na niet zo druk als dit.

Reputatie 5

Ik heb vorige keer de suggesties doorgezet, maar daar krijg ik niet vanzelfsprekend nog feedback op. Ik wil er nu wel wat dieper induiken, maar dan moet ik de vraag even concreet hebben. Ik begrijp uit alle verhalen dat het chaotisch verloopt bij de poortjes, en dan met name de poortjes waarbij je op het perron naar keuze beland, bij de trappen. Correct? Of gaat dit ook aan de stationshal kant? 

Juist aan de stationshal kant. Daar rennen de meeste mensen heen voor hun overstap of om het station te verlaten.

Dank jullie wel! Het is me duidelijk. Ik ga dit uitzetten om meer informatie te krijgen over de situatie vanuit NS standpunt en wat hier voor eventuele oplossing is. 

Hoi allen, ik heb een reactie mogen ontvangen wat betreft deze kwestie. Ik hoop dat dit jullie vragen beantwoordt:

Het is juist dat de poorten op Den Haag Centraal een jaar geleden geplaatst zijn. De poorten zijn nog niet gesloten, dat is een gezamenlijk besluit van NS Reizigers, NS Stations en ProRail. Het in gebruiknemen van de poorten wordt altijd voorafgegaan aan een bemenste proef. Op basis hiervan wordt besloten om de poorten in gebrukk te nemen. De veiligheidsregio is in dit proces betrokken.

De proefneming is op Den Haag Centraal ook geweest en daarbij werd geconstateerd dat de capaciteit bij spoor 8/9 te beperkt is en voor onacceptabele wachtrijen en veiligheidsproblemen zou zorgen. Daarnaast zorgde de poortopstelling voor problemen bij het overstappen vanaf de NS sporen. 

In overleg hebben we besloten de poorten nog niet in gebruik te nemen en een aanpassing door te voeren. Die aanpassing is inmiddels uitgewerkt en de uitvoering wordt voorbereid. In Q1 2020 worden de aanpassingen gefaseerd doorgevoerd. Met het nieuwe ontwerp kunnen de problemen worden opgelost en kunnen de poorten in gebruik worden genomen. Naar verwachting gaan we de poorten in Q2 2020 op het gehele station in gebruiknemen.

Reageer