beantwoord

Poortjes Den Haag Centraal

• 12 september 2019
  • 86 reacties
  • 2688 Bekeken

Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Zie de reisplanner @Martin7182 

Ja, ik begrijp ook niet zo goed waarom het vergezocht is. Er zijn gelukkig nogal wat toegestane reismogelijkheden, je kunt via Den Haag, Schiphol, Den Bosch/Utrecht, Rotterdam/Gouda of Zutphen.

In theorie ben je iets langer onderweg, maar vaak moet je voor een 'snellere' reis soms drie keer overstappen. Daar zit soms ook nog een overstap van 2 minuten in Amersfoort hebt die vaak niet lukt. Of een (te) krappe overstap in Zutphen. Via Den Haag is dan sneller. Ik kies zelf, als de IC  Eindhoven - Den Haag rijdt, regelmatig voor de veiligere en ook minder stressvolle optie via Den Haag Centraal. 

Zie de reisplanner @Martin7182 

Geef eens een voorbeeld dan. Ik zie wel reizen via Rotterdam CS en Den Haag HS, maar niet via Den Haag CS.

Reputatie 6
Badge +2

Als je ze niet ziet, dan doe je iets verkeerd.

De bedoeling is dat je bij 'van' Breda ingeeft en bij 'naar' Apeldoorn, omgekeerd mag trouwens ook. Daarna klik je op 'plannen'. Dan krijg je een lijst met resultaten. Om de reis te bekijken kun je erop klikken, dan zie je de route. Als je dan terug wilt gaan naar de resultaten dan staat er linksboven een pijl. Als je daar op klikt kun je teruggaan naar de resultaten en eventueel een nieuwe reis bekijken. De NS-reisplanner is misschien even wennen, maar naarmate je meer oefent krijg je er steeds meer handigheid in. :slight_smile:

Badge +3

Sterker nog: Hoe meer je in en uitcheck; wordt de reis vanzelf 0,00 Eurocent! Zo is het mij weleens gelukt om te reizen van Utrecht C via Amsterdam naar Lelystad en Zwolle en weer terug naar Lelystad op saldo, maar terug van Lelysted via almere en Amsterdam en daarna uitcheck op Utrecht Centraal: 0,00 Eurocent. Vrij rijden! Probeer het uit!

Dat is vrij logisch want als alle overstappen binnen 35 minuten en bij NS zijn dan blijft het één reis en zit je na 200 tariefeenheden (grofweg kilometers) aan het maximum. Alles wat je verder reist kost dan niets extra.

Kaartje Maastricht - Amsterdam kost (2e klas voltarief) € 27,00 en een kaartje Maastricht - Den Helder ook. Check je dus uit in Amsterdam en weer in binnen 35 minuten dan betaal je voor het stuk naar den Helder dus niets, en als je dus maar kort in Den Helder blijft mag je ook gewoon gratis terug, desnoods via Zwolle of zo. Zolang je totale reis maar binnen de 6 uur blijft.

Reputatie 7
Badge

Maar @Robert B  hoe kan @Voordeelurenreiziger dan helemaal niets (E 0,00) betalen voor deze reis ? Jij betaald in je voorbeeld nog het maximum tarief.

Badge +3

Een OV-chipkaart weet bij het inchecken hoeveel TE je al gereisd hebt (dat wordt op de kaart bijgehouden bij het uitchecken) en berekent de prijs voor het deel na een overstap volgens de tarieventabel (pag. 5 t/m 8 ).

Als je dus al aan de 200 TE zit dan betaal je voor alles wat je verder reist dus € 0,00 en zo komt het ook in je (OV-chip of Mijn NS reishistorie) te staan.

Natuurlijk betaalt @Voordeelurenreiziger gewoon voor de eerste 200 TE, maar als je met minimaal € 12,20 saldo (bij een 40% kortingsabonnement) maximaal 6 uur door heel Nederland wilt reizen (met NS) dan kan dat gewoon.

Bij Flex zou dat ook moeten werken, maar ik weet dat niet zeker omdat vervoerders verschillende methodes hebben voor langeafstandskorting. @Tochjo zal dat misschien weten.

Badge +3

Bij Flex zou dat ook moeten werken, maar ik weet dat niet zeker omdat vervoerders verschillende methodes hebben voor langeafstandskorting. @Tochjo zal dat misschien weten.

Ik heb geen reden om aan te nemen dat het bij NS Flex anders werkt.

Badge +3

Mijn twijfel was omdat ik bij sommige adviezen met meerdere vervoerders een hogere prijs zie dan € 27,00 (maximum voor een enkele reis).

Bij Maastricht - Groningen met NS en dan door met Arriva naar Delfzijl blijft het wél € 27,00 dus dat gaat goed.

Maar plan ik Utrecht - Groningen dan kost dat € 26,50 maar als je Utrecht - Delfzijl plant kost het ineens € 27,80. :thinking:

Nou zal van Breda naar Apeldoorn via Den Haag Centraal niet echt veel meer kosten dan de normale route, tenzij de korste route heel anders is (via Rotterdam en Utrecht of via Den Bosch). Bij Traject Vrij gelden HS en CS ook beide.

Reputatie 6

Als ik dus de volgende keer dat ik in Groningen ben, een verslaafde bij het station een tientje betaal om ieder half uur mijn kaart even in- of uit te checken terwijl ik in de stad ben, dan kan ik gratis weer naar huis?

Handig systeem, NS. Waterdicht.

Badge +3

Dat gaat niet lukken, want een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten op hetzelfde station wordt niet gezien als een reis (dus ook niet als overstap), maar telt alsof je helemaal niet binnen de poortjes bent geweest.

Daarom kan je ook niet om bijv. 15:55 even in- en om 16:25 weer uitchecken (daluren) en daarna om bijv. 16:55 (spits) met korting of vrij reizen ‘overstappen’.

Er is geen overstap want die eerdere in/uitcheck (poortje/paaltje zegt ook Incheck geannuleerd, oftewel een passage) bestaat niet (of in ieder geval telt niet).

Reputatie 7
Badge +3

Het zou wel werken als die verslaafde na inchecken met de kaart gaat reizen naar een station in de buurt en weer terug, en dat meerdere keren, en daarbij iedere keer binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt. Maar dan reist die verslaafde wel met een kaart van iemand anders en bij controle is die dan de pineut en wordt jouw kaart ingenomen.  Tenzij het natuurlijk een anonieme kaart is. Maar voor hetzelfde geld denkt die verslaafde dan “mooi, er staat nog (ik zeg maar wat) €25 saldo op, dat laat ik lekker uitbetalen bij een balie en zie jij je kaart nooit meer terug. 

Reputatie 6

Daar zou ik eerlijk gezegd wel vanuit gaan ja. Totaal de moeite niet waard om dat soort rare trucs uit te halen natuurlijk. Al met al denk ik dat je het zo mag zien dat het systeem tolerant en idiot-proof is, maar niet fraudegevoelig. En dat is eigenlijk hoe het hoort te zijn.

Wat ik dan alleen weer niet snap is dat je buiten de poortjes alleen in kan checken en binnen de poortjes alleen uit kan checken. Ik meen daar wel eens een correctietarief aan over gehouden te hebben. Soms wil het systeem je kaart nog wel eens dubbel lezen, waardoor je dus geen of een verkeerde incheck in je reisgeschiedenis krijgt.

In een ideale wereld worden die poortjes er overal uit gesloopt, komt er meer controle in de trein, en wordt het reizen voor de betalende reiziger dus niet onnodig complex omdat er een kleine groep zo nodig zwart moet rijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt natuurlijk vanuit gegaan dat jij binnen die poortjes bent gekomen omdat je een reis hebt gemaakt vanaf een ander station waar je ben ingecheckt, dus dan moet je uitchecken als jij van binnen naar buiten wilt. Of  je hebt eerder op het station ingecheckt om het poortje door te komen (omdat je misschien naar een winkeltje binnen de poortjes wilde) en je wilt er weer uit zonder te reizen, is dan niet echt uitchecken maar incheck annuleren.  Ben je dus binnen de poortjes zonder incheck dan heb je zwart gereisd, of je bent de sukkel die vergeten is bij een paaltje in te checken.

Als je gewoon incheckt en de poortjes je ook netjes zoals het hoort inchecken, dan gaat het gewoon goed. Ik heb nog nooit gehad dat mijn kaart dubbel is gelezen, wel zelf een keer vergeten in te checken in een situatie dat begin en bestemmingsstation allebei paaltjes hadden. Ook 1 keer gehad dat een poortje bij  1e keer kaart aanbieden niet openging en bij een 2e keer aangaf dat ik al ingecheckt was, eh ja weet ik maar wilde ook nog graag door het poortje . Volgens mij ging dat poortje alsnog open toen ik een stap naar achter deed en er was daarna niets geks in mijn reisgeschiedenis.

Wat denk ik een situatie creëert dat mensen vergeten in te checken en verwarring oplevert waarom je aparte in en -uitcheck kanten bij poortjes hebt is dat een deel van de stations poortjes heeft en een ander deel paaltjes. Of overal poortjes of overal paaltjes is dan eenduidiger. 

Reputatie 6

Daar herken ik me wel in, ik ben wel eens door een station heen gelopen waar aan de ene kant een poortje openstond. Ik moet er toch doorheen, dacht ik, dus inchecken heeft geen zin. Maar dan moest ik er aan de andere kant natuurlijk weer uit, waar alles dicht was, en heb ik daar mijn kaart gescand. En dat ging dan dus niet goed.

Of het poortje, wat je zegt, pakt ‘m dus je scant je kaart opnieuw. En dan ben je opeens al ingecheckt, maar dan kan het dus ook voorkomen dat ‘ie je per ongeluk weer uitcheckt. Dus dan moet je hem voor een derde keer scannen, en zo komt het voor dat ik toch wel minstens een keer of drie per jaar de trein in stap zonder te weten of ik wel goed heb ingecheckt. Gelukkig is dat inmiddels met enige betrouwbaarheid in Mijn NS te zien. 

Wat ik dus eerder zei, dat het systeem idiot-proof is, gaat in mijn geval dus lang niet altijd op. Ik weet wel dat ik qua gebruikerservaring een beter gevoel heb bij paaltjes dan bij poortjes, omdat die altijd precies hetzelfde doen ongeacht de richting en omdat je dan juist mentaal jezelf gaat zitten controleren. Al met al een stuk minder gedoe, het werkt makkelijker, en het ziet er in een stationshal nog een stuk beter uit ook.

Reputatie 5

Als je binnen een 35 minuten je reis weer voortzet dan betaal je niets extra's. 

Dat ligt zoals @Momo al aangeeft aan je reis. Ik reis regelmatig van Breda naar Apeldoorn via Den Haag Centraal. Deze route is toegestaan, maar bij in- en uitchecken op Den Haag Centraal, ook binnen 35 minuten, betaal je wel extra.

Ah, dat had ik mij even op verkeken. Dat Den Haag deze problemen ook heeft met extra tarieven. Simpelweg omdat er nu geen poortjes staan en in/uitchecken niet hoeft bij overstap.

Reputatie 7
Badge

Daar herken ik me wel in, ik ben wel eens door een station heen gelopen waar aan de ene kant een poortje openstond. Ik moet er toch doorheen, dacht ik, dus inchecken heeft geen zin.

Ook bij open poortjes @MJL moet je verplicht inchecken, als je dat dus niet doet breng je je zelf in de problemen. Daar kan je moeilijk het systeem de schuld van geven.

Badge +3

.

Reputatie 6
Badge +2

@Robert B Ik heb even het exacte aantal tariefeenheden niet in mijn hoofd, maar de snelste route qua TE is volgens mij via Den Bosch/Utrecht/Amersfoort. Dan reis je via Den Haag Centraal dus wel om.

Edit: Ja, dat bedoel ik dus. :smile:

Badge +3

Ik las het en had mijn bericht al gewist. Ik dacht dat het ging om Den Haag HS, en dat je via CS zou omreizen (wat dus niet zo is, in tegenstelling tot Sloterdijk op sommige trajecten).

Als je ze niet ziet, dan doe je iets verkeerd.

De bedoeling is dat je bij 'van' Breda ingeeft en bij 'naar' Apeldoorn, omgekeerd mag trouwens ook. Daarna klik je op 'plannen'. Dan krijg je een lijst met resultaten. Om de reis te bekijken kun je erop klikken, dan zie je de route. Als je dan terug wilt gaan naar de resultaten dan staat er linksboven een pijl. Als je daar op klikt kun je teruggaan naar de resultaten en eventueel een nieuwe reis bekijken. De NS-reisplanner is misschien even wennen, maar naarmate je meer oefent krijg je er steeds meer handigheid in. :slight_smile:

Een alternatieve route bij een verstoring is natuurlijk alleen toegestaan omdat de verstoring er is, daarbuiten niet. Natuurlijk krijg je in eerste instantie extra kosten als je omreist en tussentijds uit- en incheckt. Je kunt dan (bij verstoring) contact opnemen met de klantenservice en het teveel betaalde terugkrijgen.

Tenzij je met een regulier voorbeeld komt, dus zonder verstoring, geloof ik er niets van. Bij omreizen moet je ook uit- en inchecken, want anders reis je zwart.

Reputatie 6
Badge +2

U vraagt, wij draaien Een regulier voorbeeld zonder verstoring, die je elke dag kunt vinden.

De verstoring had/heeft ook niets met deze reis te maken, want de IC Eindhoven - Den Haag Centraal rijdt gewoon. Het is alleen een waarschuwing dat er minder treinen over de HSL tussen Breda en Rotterdam Centraal rijden. Dat gaat om ICD's die sowieso al geen onderdeel van de reis uit zouden maken.

Ik begrijp niet waarom je zoveel moeite hebt om deze route te accepteren en waarom de reisplanner blijkbaar zo moeilijk te gebruiken is voor je. Misschien kun je beter 0900-9292 ov-reisinformatie bellen dan de reisplanner gebruiken.

Is er misschien een moderator, bijvoorbeeld @Jouke NS, die kan bevestigen dat deze reisroute toegestaan is want dit wordt erg vermoeiend.

Reputatie 7
Badge

Is er misschien een moderator, bijvoorbeeld @Jouke NS die kan bevestigen dat deze reisroute toegestaan is want dit wordt erg vermoeiend.

Vermoeiend... Tis maar vrijblijvend vrijwilligerswerk hoor, vind je het niet nuttig of leuk, dan stop je gewoon @masd 

Wat heb je precies van me nodig, @masd ? 

U vraagt, wij draaien Een regulier voorbeeld zonder verstoring, die je elke dag kunt vinden.

De verstoring had/heeft ook niets met deze reis te maken, want de IC Eindhoven - Den Haag Centraal rijdt gewoon. Het is alleen een waarschuwing dat er minder treinen over de HSL tussen Breda en Rotterdam Centraal rijden. Dat gaat om ICD's die sowieso al geen onderdeel van de reis uit zouden maken.

Ik begrijp niet waarom je zoveel moeite hebt om deze route te accepteren en waarom de reisplanner blijkbaar zo moeilijk te gebruiken is voor je. Misschien kun je beter 0900-9292 ov-reisinformatie bellen dan de reisplanner gebruiken.

Is er misschien een moderator, bijvoorbeeld @Jouke NS, die kan bevestigen dat deze reisroute toegestaan is want dit wordt erg vermoeiend.

Ok, bedankt voor dit voorbeeld, ik had hem niet zo snel gezien. Gewoon toegestaan dus, en omdat je straks in Den Haag kunt overstappen zonder de ov-zone te verlaten, kunnen de poortjes dicht en hoef je niet extra te betalen. Tenzij je bewust je reis onderbreekt en door de poortjes gaat natuurlijk.

Reputatie 6

Vanochtend was er een heel gebied in de hal dat was afgezet ter hoogte van sporen 8 t/m 10. Dus ze zijn ermee bezig!

Reageer