beantwoord

Poortjes die niet opengaan terwijl de incheck geslaagd is.

• 28 oktober 2016
  • 24 reacties
  • 814 Bekeken

Zowel in Tilburg als Breda heb ik zeer regelmatig last van poortjes die ondanks een geslaagde incheck NIET opengaan. Als je het dan nog een keer probeert, krijg je de melding "U bent al ingecheckt", maar nog STEEDS gaat het poortje niet open. Dit is echt heel erg irritant, vooral als je haast hebt om je trein te halen. Een NS-medewerkster suggereerde dat het aan mijn vouwfiets zou kunnen liggen. Als dat inderdaad de oorzaak is, dan moetn veel meer mensen last hebben van dichtblijvende poortjes. Ik wil dit opgelost zien!
icon

Beste antwoord door Slidestops 28 oktober 2016, 13:16

Als je de fiets voor je in de poortjes zet, registreert een sensor dat en zal de poort gesloten blijven.
Als advies wil ik je dan ook geven om altijd het breedste poortje te pakken(aangegeven met het icoon van gehandicapt), die blijft namelijk wat langer open, en altijd eerst in te checken en daarna pas met je fiets erdoorheen te gaan. Dan zou het altijd goed moeten gaan.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Als je de fiets voor je in de poortjes zet, registreert een sensor dat en zal de poort gesloten blijven.
Als advies wil ik je dan ook geven om altijd het breedste poortje te pakken(aangegeven met het icoon van gehandicapt), die blijft namelijk wat langer open, en altijd eerst in te checken en daarna pas met je fiets erdoorheen te gaan. Dan zou het altijd goed moeten gaan.
Precies hetzelfde vaak gehad, ook met vouwfiets. Zie elders.

Ik naam ALTIJD de breedste poort, maar dat gaat dus vaak niet goed.

Poortjes zijn domweg niet slim afgesteld voor met fietsen.;
Reputatie 7
Dat klopt, ze zijn bedoeld om mensen tegen te houden zonder vervoersbewijs. Dat gaat nu eenmaal beter als ze zo kort mogelijk openstaan. Anders kun je alsnog zo doorlopen..
Ja, dat snapt iedereen.

Maar dat WERKT dus niet.

Doe er wat aan NS.
Reputatie 7
Dat werkt heel goed, alleen niet met een fiets. Hoe zou je het graag willen zien?
Sinds kort weer het zelfde probleem met de vouwfiets. Poortje gaat maar een beetje open.
Het berteft hier de zij toegangen op station Hoorn KersenBoogerd.
Reputatie 7
Badge +3
Sinds kort weer het zelfde probleem met de vouwfiets. Poortje gaat maar een beetje open.

Vouwfiets opgevouwen?
Ik kan wel even bellen en vragen of ze een reset willen uitvoeren. Heb ik wel de exacte nummers van de desbetreffende poortjes nodig. Ook moet ik weten aan welke kant van het station de poortjes zitten!

Ik hoor het wel. 🙂
Reputatie 7
Badge +3

Is dan niet hetzelfde probleem. Eerder ging het poortje helemaal niet open, nu maar een beetje. Dat kan duiden op een defect poortje.

Niet lang geleden ging op Delft bij het brede poortje vanuit de fietsenstalling maar 1 deurtje open, de ander bleef dicht waardoor mensen daar tegenaan liepen, de volgende ochtend was er een monteur bezig het te verhelpen waarna het poortje weer volledig openging.
Maar misschien helpt de reset waar Emma het over heeft.
Ik kan het altijd proberen. 🙂

Ik reis ook veel met mijn vouwfiets sinds half december 2019. Herhaaldelijk weigeren de poortjes op te gaan. In Hoofddorp verschillende keren bij uitchecken ( aan beide kanten) van het station. In muiderpoort vorige week donderdag bij inchecken en gisteren in Weesp bij inchecken centrum kant bij het brede poortje

Gisteren voor het eerst de info zuil gebruikt. Ik kreeg een hele preek van de man aan de andere kant. Volgens hem wist ik heel goed waarom het poortje niet open ging…. Omdat Ik had een fiets bij me had. Heb de preek niet afgewacht en ben meegelopen met iemand anders.

Ik ga nu in het vervolg mijn fiets maar alvast opvouwen misschien helpt dat?

Ondertussen knap hekel gekregen aan p

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis ook veel met mijn vouwfiets sinds half december 2019. Herhaaldelijk weigeren de poortjes op te gaan. In Hoofddorp verschillende keren bij uitchecken ( aan beide kanten) van het station. In muiderpoort vorige week donderdag bij inchecken en gisteren in Weesp bij inchecken centrum kant bij het brede poortje

Gisteren voor het eerst de info zuil gebruikt. Ik kreeg een hele preek van de man aan de andere kant. Volgens hem wist ik heel goed waarom het poortje niet open ging…. Omdat Ik had een fiets bij me had. Heb de preek niet afgewacht en ben meegelopen met iemand anders.

Ik ga nu in het vervolg mijn fiets maar alvast opvouwen misschien helpt dat?

Ondertussen knap hekel gekregen aan p

Het is ook de bedoeling dat je de fiets opgevouwen meeneemt. De gewone poortjes zijn in eerste instantie voor mensen zonder grote bagage. Vouwfiets gaat dan makkelijker erdoor heen.

Reputatie 5

En de mensen dan die met een netjes gekocht fietskaartje een gewone=niet vouwfiets meenemen?

Kinderwagens, rolstoelen, buggies etc.? Allemaal maar uit die trein blijven-levert ook nog weer vertraging op en dat kost sentjes. Liever eigenlijk helemaal niet meer van die vervelende reizigers die ook nog over van alles moeten worden voorgelicht en het dan toch weer niet snappen en ook nog vuilnis achterlaten etc.

Ik heb vandaag op mijn standplaats weer mogen kijken of het in- en uitchecken lukte bij de poortjes. Wat mij opvalt, is dat een poortje niet opengaat, als er iets te dicht op de deuren staat. Vaak gaat het poortje in vertraging na weghalen obstakel alsnog open. Ik zou zorgen dat het voorwiel nog niet in het poortje staat, dan kan het niet verkeerd gaan. 

Badge +3

Wat Loes zegt klopt. Als er zich ook maar iets in de doorgang bevindt gaan de brede poortjes niet open, en je kunt ook niet inchecken totdat de vorige persoon (inclusief bagage of fiets) er helemaal doorheen is.

Doe een volgende keer letterlijk een stapje terug en ze gaan alsnog open. De man met de preek had dus deels gelijk (de fiets was de schuld).

Overigens mogen fietsen gewoon mee dus eerst opvouwen is niet noodzakelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf maar een enkele keer een fiets mee genomen in de trein en had geen enkel probleem met de poortjes. Maar je zal inderdaad de fiets niet te ver in de doorgang moeten hebben. 

Wat mogelijk geval is, de meeste mensen zijn rechts en staan/lopen dan links van hun fiets. Wat je dan krijgt bij een poortje, is van links naar rechts gezien eerst jij zelf, de fiets en daarna de plek waar je je kaart aanbiedt. Om er dan goed bij te kunnen kun je de neiging hebben de fiets wat verder naar voren te rijden om niet precies over je stuur heen te leunen.

En vouwfietsen moeten alleen in de trein ingevouwen zijn, Op het perron en bij de poortjes mogen ze nog uitgevouwen zijn. Maar als het ingevouwen minder problemen bij een poortje oplevert kan het best een tip zijn dit te doen. Al zijn sommige vouwfietsen nog best groot als ze ingeklapt zijn en wanneer je op een groot station nog een eindje moet lopen naar de trein dan zou je hem de hele tijd moeten dragen. Dan is inklappen op het perron makkelijker.

Vaak gaat het goed, maar afgelopen maand is het toch wel 10x misgegaan en dan voel je je radeloos.  Niet te dicht op de poortjes staan doe ik ook al. Het lijkt naar mijn mening  at random.

Wat is nu volgens de NS echt de oplossing om probleemloos door de poortjes te komen met je vouwfiets of andere grote bagage? ofwel hoe detecteert het poortje?

En wat als het poortje gesloten blijft? Als je een trein wil halen zit je niet op een preek te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Vaak gaat het goed, maar afgelopen maand is het toch wel 10x misgegaan en dan voel je je radeloos.  Niet te dicht op de poortjes staan doe ik ook al. Het lijkt naar mijn mening  at random.

Wat is nu volgens de NS echt de oplossing om probleemloos door de poortjes te komen met je vouwfiets of andere grote bagage? ofwel hoe detecteert het poortje?

En wat als het poortje gesloten blijft? Als je een trein wil halen zit je niet op een preek te wachten.

Welk poortje neem je, het gewone poortje of het brede poortje? Het brede poortje zou genoeg tijd moeten geven.

Ik neem zowel de smalle als de brede. Als ze open gaan heb ik altijd voldoende tijd om er door te komen. Het probleem is dat ze soms gewoon dicht blijven. 

Zelf heb ik de indruk dat de brede sneller haperen dan de smalle.

Reputatie 6
Badge

Bij mij als mens, dus zonder fiets, hapert een poortje heel zelden ook. Inmiddels weet ik dat je dan een stap naar achter moet doen en ‘ie dan open gaat.

Tip: tweede ovchipkaart met genoeg saldo en check daar vervolgens weer mee uit.

Badge +3

Bij mij als mens, dus zonder fiets, hapert een poortje heel zelden ook. Inmiddels weet ik dat je dan een stap naar achter moet doen en ‘ie dan open gaat.

Tip: tweede ovchipkaart met genoeg saldo en check daar vervolgens weer mee uit.

Je moet het inderdaad maar weten (dat stapje terug) of toevallig een andere kaart met eventueel voldoende saldo hebben ook nog… (geen idee wat die aan verschil zou maken trouwens, of geven poortjes echt de melding “u bent reeds ingecheckt bij twee keer aanbieden van dezelfde kaart?”) :thinking:

Dat is natuurlijk geen oplossing, maar goed bij Reishistorie (deur tot deur) in Mijn NS is zoiets wel de officiële ’workaround’ (standaard melding “er mist een ov-chipkaart!”) om dan eerst even naar Mijn producten te gaan en dan (stapje) terug naar waar je wilde zijn eigenlijk… :sweat:

Omdenken… 

Hallo Robert B. poortjes geven dan inderdaad de melding ' u bent reeds ingecheckt' 

Badge +3

Leuk dat het poortje dat weet, maar zou alsnog open moeten gaan (mijn mening).

Dat het bij beheerste toegang (waar ze voor bedoeld zijn) zo werkt is prima, maar je zult maar met enige spoed naar buiten willen (dringend naar de WC of zo) en daar sta je dan te vloeken tegen zo’n ding… of erger, een SOS/Info zuil met een preek! :rofl:

Volgens hem wist ik heel goed waarom het poortje niet open ging…. 

Ik ben weer een aantal weken aan het reizen en het gaat tot dusver goed 😃

De vouwfiets houd ik nu achter mij bij de in- en uitcheck en zo ga ik ook door het poortje.

Reageer