beantwoord

poortjes en kinderen

Ik probeerde op station Heiloo in te checken met mijn 4 jarige dochter. Ik moest kiezen, of zij eerst, of ik. Beide situaties zijn gevaarlijk aangezien de poortjes links en rechts grenzen aan het perron.
Als ik eerst was gegaan had zij zelf moeten inchecken, maar zij durft niet door de poortjes.
Als ik haar eerst had laten gaan, en vervolgens blijkt bijvoorbeeld mijn saldo niet voldoende dan is het helemaal gevaarlijk.
Ik heb haar uiteindelijk opgetild en het poortje begon te piepen toen we erdoor gingen . Ik kon haar dus ook niet inchecken, helaas.

Een calamiteit op het station durf ik me maar helemaal niet voor te stellen aan gezien je dan via het spoor moet vluchten.

Geen risk assessment gedaan NS? of gewoon niet goed gedaan?

Hoe hebben jullie deze risico's afgewogen en eventueel afgedekt?
icon

Beste antwoord door Dennis 13 juni 2015, 21:52

Ik probeerde op station Heiloo in te checken met mijn 4 jarige dochter. (..) Ik heb haar uiteindelijk opgetild en het poortje begon te piepen toen we erdoor gingen . Ik kon haar dus ook niet inchecken, helaas.
Je kan eerst op je gemak een van beide kaarten inchecken zonder door te lopen, dan met het kind op de arm de andere kaart inchecken en erdoor.
Bekijk origineel

13 reacties

Een calamiteit op het station durf ik me maar helemaal niet voor te stellen aan gezien je dan via het spoor moet vluchten.

Bij een calamiteit gaan de poortjes als het goed is automatisch open. Zo niet, dan kunt u er gewoon een stevige duw tegenaan geven, want dan gaan ze ook open. Via het spoor vluchten is zelden een verstandig plan.

Bij een calamiteit gaan de poortjes als het goed is automatisch open. Zo niet, dan kunt u er gewoon een stevige duw tegenaan geven, want dan gaan ze ook open. Via het spoor vluchten is zelden een verstandig plan.

Als het goed is komt een calamiteit niet voor. Doet die zich wel voor, dan zou het ook kunnen zijn dat de poortjes niet meer centraal aangestuurd kunnen worden. Kun je ze gewoon openduwen, dan voel ik me al veiliger. Zal ik dat eens testen? Lukt het niet, dan blijft mijn punt staan, lukt het wel dan is het nut van de poortjes op zijn minst discutabel.
(...) is het nut van de poortjes op zijn minst discutabel.
U zult mij het tegendeel niet zien beweren.
(...) is het nut van de poortjes op zijn minst discutabel.

U zult mij het tegendeel niet zien beweren.

als ik vragen mag: hoe weet u dat de poortjes opengeduwd kunnen worden?
Heeft u het geprobeerd?
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou het kind inderdaad op de arm nemen, in Parijs, waar men al decennia aan poortjes gewend is, zie ik niet anders. Voldoende saldo is nu eenmaal een voorwaarde om te kunnen reizen, NS is een bedrijf, geen faciliteit. Ik denk dat ook goed is er naar te kijken dat het poortjesgebeuren voor de meeste mensen moeiteloos gaat, het is even wennen. U kunt overigens om assistentie vragen. De poortjes worden echt niet meer afgeschaft, dus iedereen zal er mee om moeten kunnen gaan.
als ik vragen mag: hoe weet u dat de poortjes opengeduwd kunnen worden?
Heeft u het geprobeerd?

Ik heb het niet zelf geprobeerd. Dat het wel mogelijk is en in principe niet eens strafbaar is, staat bijvoorbeeld hier.
Ik heb het niet zelf geprobeerd. Dat het wel mogelijk is en in principe niet eens strafbaar is, staat bijvoorbeeld hier.

Dat is dan bij de metro, misschien is het daar anders. Niet strafbaar is wel mooi, dan kan ik het toch eens proberen.
Ik zou het kind inderdaad op de arm nemen, in Parijs, waar men al decennia aan poortjes gewend is, zie ik niet anders. Voldoende saldo is nu eenmaal een voorwaarde om te kunnen reizen, NS is een bedrijf, geen faciliteit. Ik denk dat ook goed is er naar te kijken dat het poortjesgebeuren voor de meeste mensen moeiteloos gaat, het is even wennen. U kunt overigens om assistentie vragen. De poortjes worden echt niet meer afgeschaft, dus iedereen zal er mee om moeten kunnen gaan.

Thom, prima wat u hier allemaal zegt. Wel zie ik dat u uw reactie kort na plaatsing heeft gewijzigd in meer politiek verantwoorde bewoordingen, en ook in meer bevestigende toon dat de poortjes prima zijn.
Ben u NS woordvoerder?
Voldoende saldo is nu eenmaal een voorwaarde om te kunnen reizen, NS is een bedrijf, geen faciliteit.
Dat eerste is natuurlijk onjuist, voldoende saldo is slechts nodig bij het reizen op saldo.
Bij het tweede kun je ook je vraagtekens stellen, uit de Fyra-verhoren bleek maar weer eens dat de NS alleen als bedrijf opereert als het haar uitkomt.
Thom is geen NS medewerker, maar een zeer actief forumlid en treinreiziger.

De poortjes zonder enige aanleiding anders gebruiken en is bedoeld, ik doel op het openduwen is overigens wel strafbaar als er geen juiste aanleiding voor is. Ik zou het niet aanraden om te proberen.

Zelf heb ik het ook niet geprobeerd, maar heb er genoeg over gehoord dat het zo wel werkt in de praktijk en bij calamiteiten worden de poortjes direct opengegooid.
Reputatie 6
Badge +2
Ik probeerde op station Heiloo in te checken met mijn 4 jarige dochter. (..) Ik heb haar uiteindelijk opgetild en het poortje begon te piepen toen we erdoor gingen . Ik kon haar dus ook niet inchecken, helaas.
Je kan eerst op je gemak een van beide kaarten inchecken zonder door te lopen, dan met het kind op de arm de andere kaart inchecken en erdoor.

Dat klinkt als een werkbare oplossing Dennis.

De poortjes zonder enige aanleiding anders gebruiken en is bedoeld, ik doel op het openduwen is overigens wel strafbaar als er geen juiste aanleiding voor is. Ik zou het niet aanraden om te proberen.

Zelf heb ik het ook niet geprobeerd, maar heb er genoeg over gehoord dat het zo wel werkt in de praktijk en bij calamiteiten worden de poortjes direct opengegooid.

Mijn punt is juist dat bij een calamiteit de poortjes wel eens zouden kunnen weigeren open te gaan. Of een calamiteit wordt niet of te laat gedetecteerd er zijn immers bijna geen NS mensen op het station.

Kunnen openduwen lijkt daarmee wel onontkoombaar voor de veiligheid. Maar als dat echt kan, welk doel dienen die poortjes dan nog? Goedwillende mensen hoeven niet tegengehouden te worden, kwaadwillers kunnen ze openduwen.

Reageer