Onlangs bevond ik mij in de trein van Gouda naar Rotterdam Alexander. In de trein kwam een dame langs met een zielig briefje, geld bedelend in ruil voor een pakje zakdoekjes. Dat is al niet zo prettig, maar toen ik deze dame en de begeleidende heer ook zag uitstappen op Alexander, vroeg ik me af wat er zou gaan gebeuren. Zouden ze extra geld bij elkaar bedelen om het kaartje te kunnen betalen? Ik dacht van niet en dat bleek waar te zijn: de man drukte doodleuk op de noodknop, alsof hij dat elke dag deed, en voila, de poortjes openden zich. Ik zag hen beiden vervolgens weer de trappen op lopen naar het perron voor de richting Gouda. Hoe ze daar de poortjes omzeild hebben, weet ik niet, want ik heb ze niet gevolgd. Een ding is echter volledig duidelijk: geen enkele zwartrijder stoort zich ook maar een beetje aan de poortjes. Als je hard genoeg trapt, gaan ze open. Als je op de noodknop drukt, gaan ze open. Als je vlak achter iemand gaat lopen, glip je gewoon mee.Op sommige stations (zoals Zoetermeer Oost) is een klein beetje ruimte naast de poortjes, waardoor je er gewoon langs kan lopen. Hoe kan iemand dus maar zeggen dat de poortjes bijdragen aan de veiligheid en zwartrijden tegengaan? Ik zie het niet.
icon
Beste antwoord door Iris NS 11 maart 2017, 16:09
Hoi
ChantalM, welkom op het NS Serviceforum :)
Het is inderdaad erg lastig om mensen die bedelen of zwart reizen 100% te weren. We moeten altijd afwegingen maken en kijken wat aanpassingen opbrengen. Deurtjes zijn bijv. inderdaad open te trappen, maar een roestvrijstalen hek er neerzetten, ziet er ook niet vriendelijk uit 😉 Daarnaast moet de noodknop het te allen tijde doen, maar ik zal je signaal over die betreffende situatie doorgeven want dat is zeker niet de bedoeling.
Hier vind je trouwens meer informatie over veiligheid op het station.
Bekijk origineel