beantwoord

Poortjes en zwartrijders: nul effect

• 11 maart 2017
  • 21 reacties
  • 1040 Bekeken

Onlangs bevond ik mij in de trein van Gouda naar Rotterdam Alexander. In de trein kwam een dame langs met een zielig briefje, geld bedelend in ruil voor een pakje zakdoekjes. Dat is al niet zo prettig, maar toen ik deze dame en de begeleidende heer ook zag uitstappen op Alexander, vroeg ik me af wat er zou gaan gebeuren. Zouden ze extra geld bij elkaar bedelen om het kaartje te kunnen betalen? Ik dacht van niet en dat bleek waar te zijn: de man drukte doodleuk op de noodknop, alsof hij dat elke dag deed, en voila, de poortjes openden zich. Ik zag hen beiden vervolgens weer de trappen op lopen naar het perron voor de richting Gouda. Hoe ze daar de poortjes omzeild hebben, weet ik niet, want ik heb ze niet gevolgd. Een ding is echter volledig duidelijk: geen enkele zwartrijder stoort zich ook maar een beetje aan de poortjes. Als je hard genoeg trapt, gaan ze open. Als je op de noodknop drukt, gaan ze open. Als je vlak achter iemand gaat lopen, glip je gewoon mee.Op sommige stations (zoals Zoetermeer Oost) is een klein beetje ruimte naast de poortjes, waardoor je er gewoon langs kan lopen. Hoe kan iemand dus maar zeggen dat de poortjes bijdragen aan de veiligheid en zwartrijden tegengaan? Ik zie het niet.
icon

Beste antwoord door Iris NS 11 maart 2017, 16:09

Hoi ChantalM, welkom op het NS Serviceforum :)
Het is inderdaad erg lastig om mensen die bedelen of zwart reizen 100% te weren. We moeten altijd afwegingen maken en kijken wat aanpassingen opbrengen. Deurtjes zijn bijv. inderdaad open te trappen, maar een roestvrijstalen hek er neerzetten, ziet er ook niet vriendelijk uit 😉 Daarnaast moet de noodknop het te allen tijde doen, maar ik zal je signaal over die betreffende situatie doorgeven want dat is zeker niet de bedoeling. Hier vind je trouwens meer informatie over veiligheid op het station.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Er zijn strenge veiligheidseisen aan de poortjes. Ze moeten opengaan bij calamiteiten dmv de noodknop, mogen niemand verdrukken etc.

Mensen die onbewust zwartreizen, kunnen niet inchecken. Denk aan te weinig saldo, geen reisrecht, etc. Die worden tegengehouden en dmv het scherm geattendeerd op wat er fout gaat. Dat zijn mensen die je ook eigenlijk niet wil bekeuren in de trein (de ongelukjes).

De echte zwartrijzende, wordt niet tegengehouden maar valt bij controle in de trein door de mand, die wordt dus wel bekeurd.
De echte zwartrijders maken zich niet druk om de poortjes en de zogenoemde 'bedelaars' al helemaal niet, want die zijn niet gebaat bij negatieve publiciteit. De 'ongelukjes' krijgen weldegelijk een boete, maar voor de zakdoekjesleggers zijn de poortjes niet de oplossing. En ja, het kan zijn dat de 'bedelaars' gewoon gebruik maken van een geldig vervoersbewijs (ah, kruidvat, blokker, hema, facebook, etc.), wat op zich handig is, vanuit hun oogpunt gezien.

Welk percentage van die bekeuringen wordt er eigenlijk door die 'bedelaars' betaald???
Er zijn strenge veiligheidseisen aan de poortjes. Ze moeten opengaan bij calamiteiten dmv de noodknop, mogen niemand verdrukken etc.
Tuurlijk, ik snap helemaal waarom die noodknop er is, maar de escape die je hiermee creeert, opent de deur (of het poortje...) naar misbruik. Dit betekent dus tegelijkertijd dat een zwartrijder gewoon zijn gang kan gaan.

Mensen die onbewust zwartreizen, kunnen niet inchecken. Denk aan te weinig saldo, geen reisrecht, etc. Die worden tegengehouden en dmv het scherm geattendeerd op wat er gaat. Dat zijn mensen die je ook eigenlijk niet wil bekeuren in de trein (de ongelukjes).
Ik dacht dat het systeem bedoeld was voor veiligheid en het tegengaan van zwartrijden. De groep onbewuste zwartrijders zijn niet de mensen die voor veiligheidsproblemen zorgen. Maar nu snap ik wel waarom NS kan claimen dat het aantal zwartrijders is gedaald: jullie bedoelen daar ook de mensen mee die vroeger konden instappen en beboet werden omdat ze per ongeluk een verkeerd kaartje hadden, studenten die hun OV vergeten waren, ouderen die te vroeg in de trein zaten met hun oudendagen, etc. Ik snap dat dit technisch gezien zwartrijders zijn, maar elk ander zal onder die noemer de mensen vangen die met opzet de trein nemen zonder te betalen. En die groep, die ook de veiligheid in gevaar brengt, is allesbehalve onder de indruk van de poortjes. Ik zou heel benieuwd zijn naar de specifiekere cijfers, dus of er nu echt minder bewuste zwartrijders instappen dan vroeger.

De echte zwartrijzende, wordt niet tegengehouden maar valt bij controle in de trein door de mand, die wordt dus wel bekeurd.
En daar wringt de schoen, want de conducteur kan ook niet alles zien en permanent controleren. Ik heb begrepen dat elke 45 minuten gecontroleerd hoort te worden, maar dan kun je die 8 minuten tussen Gouda en Rotterdam Alexander maar wat vaak op en neer reizen zonder gecontroleerd te worden. Dat is ook precies wat de echte zwartrijdes weten en op gokken, poortjes of geen poortjes.
De echte zwartrijders maken zich niet druk om de poortjes en de zogenoemde 'bedelaars' al helemaal niet, want die zijn niet gebaat bij negatieve publiciteit. De 'ongelukjes' krijgen weldegelijk een boete, maar voor de zakdoekjesleggers zijn de poortjes niet de oplossing. En ja, het kan zijn dat de 'bedelaars' gewoon gebruik maken van een geldig vervoersbewijs (ah, kruidvat, blokker, hema, facebook, etc.), wat op zich handig is, vanuit hun oogpunt gezien.

Welk percentage van die bekeuringen wordt er eigenlijk door die 'bedelaars' betaald???

Interessante vraag. Verder denk ik, dat als deze mensen een goedkoop dagkaartje hadden, ze dan daarmee de poortjes hadden kunnen openen. Waarom extra aandacht op jezelf vestigen en de noodknop gebruiken, als dat niet hoeft? Ik denk dus dat deze twee mensen geen enkel kaartje hadden.
Reputatie 7
Badge +3
Een slimme bedelaar koopt een Kruidvatkaartje want dan hij/zij vrijwel ongehinderd zijn "werk" doen. Verder is het nog steeds een probleem dat de grote meerderheid van de stations geen poortjes heeft.
Reputatie 6
Heb zelf al eens 2 zakdoekjesbedelaars tussen Hengelo en Enschede zien reizen. Deze vrouwen werden per auto in Hengelo achter het station afgezet. In Hengelo geen poortjes, in Enschede wel, maar ze hoeven er daar niet eens door, ze kunnen natuurlijk gewoon een andere trein terugnemen. Dat deden die 2 vrouwen dus ook, doidgemoedereerd voor de poortjes langs naar perron 3 voor de Sprinter terug. Het veiligheidspersoneel dat toe staat te kijken op het tailgaten, merkt dat niet op in de drukte. Zo kan je een paar maal op en neer, er is toch zelden of nooit gelijk controle na vertrek uit Enschede en de rit is maar 8 tot 10 minuten.
Het is inderdaad erg lastig om mensen die bedelen of zwart reizen 100% te weren. We moeten altijd afwegingen maken en kijken wat aanpassingen opbrengen. Deurtjes zijn bijv. inderdaad open te trappen, maar een roestvrijstalen hek er neerzetten, ziet er ook niet vriendelijk uit 😉 Daarnaast moet de noodknop het te allen tijde doen, maar ik zal je signaal over die betreffende situatie doorgeven want dat is zeker niet de bedoeling. Hier vind je trouwens meer informatie over veiligheid op het station.
Nooduitgang, ik heb geen inzicht in het aantal procent van betaalde boetes. Dit zal vast geen heel hoog percentage zijn neem ik aan. Het is een probleem wat natuurlijk meer organisaties buiten NS aangaat. NS doet in ieder geval wat ze kan doen en wat toegestaan is.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou bijzonder verhelderend zijn om vrijdagavond tussen acht en tien 's avonds In Gouda alle bewegingen bij de poortjes eens te registreren en elke passage te filmen, alsmede de noodknop goed in de gaten te houden. Doe het onopvallend want op een of andere manier bestaat de indruk dat niet iedereen gefilmd wil worden.

Er zijn ongetwijfeld meer plaatsen waar dit opgaat.
Ik denk niet dat dat is toegestaan.

En wat gaat het helpen ?
Reputatie 7
Badge +4
Alle verandering begint met het vaststellen van de noodzaak ervan. Dan moet je de noodzaak van handelen wel inzien, natuurlijk. De politieke wil moet aanwezig zijn. Observatie vormt veelal de basis van wetenschap.

Bedankt voor je reactie. Mijn punt is dat de poortjes worden gepresenteerd als een middel voor hogere veiligheid en minder zwartrijders. Ik vraag me af of dat wel zo is. Als het namelijk nul effect heeft, zoals ik stel, dan hebben die miljoeneninvesteringen om overal poortjes te plaatsen helemaal geen zin. In hoeverre wordt die afweging gemaakt? Ik denk dat NS er zover in zit, dat het niet meer plaatsen of zelfs verwijderen van poortjes helemaal niet meer op de radar staat. Dan ga je dus alleen maar aanpassingen doen om het huidige systeem op te lappen, terwijl je misschien het hele zaakje op de schop moet nemen.
Het hele punt is dat poortjes bij een landelijk railsysteem niet werken zolang er veel stations zijn zonder poortjes en het ook nog relatief makkelijk is om er door heen te geraken zonder kaartje.

Het is allemaal schijnveiligheid.

Je had beter kunnen investeren in personeel en meer controleurs bv, maar ja dit is goedkoper voor NS (want jij en ik betalen de poortjes en het peperdure onderhoud ervan via de belasting).
Reputatie 7
Badge +4
Als ik een kwartier sta te wachten en ik zie 31 mensen tailgaten en twee keer een noodknop ingedrukt worden, dan moet er winst te behalen zijn. Het is een openbare ruimte, videobewaking mag, al zijn er wat voorwaarden.

Het werkt preventief en dat is beter dan sanctioneren achteraf.
Als jij 31 mensen ziet tailgaten in een kwartier, bewijst dat in feite al dat poortjes zinloos zijn.

Laat NS er dan gewoon 2 mannetjes neerzetten van S&V in burger bv.
Reputatie 7
Badge +4
Die zijn er overdag en doen nuttig werk. In veel gevallen werken poortjes natuurlijk wel degelijk maar er zijn aanvullende maatregelen nodig.

Tailgaten vindt helaas ook vaak op een wat groffere wijze plaats De poortje gaan open en men drukt de uitchecker weg of jongeren wachten bij de poortjes en lopen er ongevraagd achteraan. De sfeer is vaak agressief naar de legale reiziger toe.
Het geeft een onveilig gevoel en het zijn vaak jongeren die in groepen optreden en waarbij velen het raadzaam achten er maar niks van te zeggen als het gebeurt.

Of: oudere dame is wat minder snel, passeert het poortje en blijft even staan, hoort achter zich:' Ik moet er langs, mens.' (Tekst door mij gekuist.)

Het is slecht voor het imago van het OV als we dit soort dingen laten passeren.
Poortjes houden niemand tegen en camera's helpen om de boel te registreren. Uiteindelijk blijft het mensenwerk en om het menselijk te houden is er ergens een ethische grens aan het registreren en regisseren. Met minder personeel wordt er meer technologie ingezet met als gevolg dat er meer geregistreerd wordt. Eigenlijk is het zinloos om met mijn dalvrij na zevenen 's avonds in te checken met mijn ov, maar men wil het graag registreren, ondanks dat mijn reishistorie en gps locatie al voldoende bewijs leveren. Op het station moet u in het bezit van een geldig vervoersbewijs, als ik dan zie dat velen Amsterdam Centraal passeren zonder een in- en uitcheck, wordt er nooit wat van gezegd omdat de poortjes nog niet gesloten zijn. En als de poortjes straks gesloten zijn.... dan ben je een 'crimineel', een 'zwartrijder'. En dan te bedenken dat boa's een stationsverbod kunnen opleggen. Krijgen die 'bedelaars' weleens een stationsverbod:?.
Ik zou als NS gewoon een luide sirene en een zwaalicht koppelen aan de noodknop.
Reputatie 7
Ik heb wel eens gehoord dat 8 vd 10 uitstellen direct betaald wordt bij de eerste brief. @Nooduitgang en Iris 😉
Krijgen die zakdoekjesleggers eerst nog een brief????? Kunnen ze niet gelijk even aftikken??? Zie ze vaak met een wat euro's (edit: plus een dure telefoon) in de hand..
Reputatie 7
Dat gaat over het algemeen, zakdoekjesleggers geen idee. Bij aantreffen reiziger zonder kaartje dien je direct de verhoging plus ritprijs te voldoen. Kun je dit niet krijg je een UVB, en identiteit wordt vastgesteld en je krijg de acceptgiro via de brief. We kunnen en mogen mensen niet dwingen om direct af te rekenen..

Reageer