beantwoord

Poortjes gaan regelmatig niet open

Het gebeurt regelmatig op Station Eindhoven Centraal dat ik met mijn OV-chipkaart uitcheck, maar de poortjes niet open gaan. Het is ook niet mogelijk om nog een keer uit te checken, dus zit ik vast binnen het station. Vaak leun ik dan over het poortje om we weer in te checken zodat ik opnieuw uit kan checken, maar het is erg frustrerend dat er geen betere oplossing is. Omdat ik meestal aan de Noordkant in en uit ga is er ook nooit een NS-medewerker in zicht die zou kunnen helpen.

Dus ja, ik vind het verder geen slechte idee om het station alleen voor passagiers beschikbaar te maken, maar dan moeten de poortjes het ook doen!

icon

Beste antwoord door Robert B 2 mei 2020, 16:30

Welkom bij de NS Community!

Sommige poortjes (met name de brede) hebben de onhebbelijkheid dat ze niet open gaan als er zich ook maar iets in de doorgang bevindt (fiets, kinderwagen, bagage of jijzelf), of een andere reiziger die er nog niet helemaal doorheen is.

Als je dan letterlijk een stapje terug doet zouden ze alsnog open moeten gaan. Anders dan over het poortje leunen om weer in te checken kan je ook terecht bij de SOS/Info zuil (blauwe knop).

Aanwezigheid van personeel is overdag inderdaad nogal wisselend.

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Sommige poortjes (met name de brede) hebben de onhebbelijkheid dat ze niet open gaan als er zich ook maar iets in de doorgang bevindt (fiets, kinderwagen, bagage of jijzelf), of een andere reiziger die er nog niet helemaal doorheen is.

Als je dan letterlijk een stapje terug doet zouden ze alsnog open moeten gaan. Anders dan over het poortje leunen om weer in te checken kan je ook terecht bij de SOS/Info zuil (blauwe knop).

Aanwezigheid van personeel is overdag inderdaad nogal wisselend.

Aan de Noordkant zit het verblijf van ons, er loopt best veel personeel af en aan. Ze staan inderdaad niet altijd bij de poortjes, maar vaak komt er binnen 5 minuten wel iemand naat beneden of gaat naar boven toe, dus vanaf de sporen, de poortjes door. 

Neemt niet weg dat de poortjes goed moeten werken en zelf heb ik er nog geen problemen mee gehad om eerlijk te zijn en ik passeer ze regelmatig.

Badge +3

Oh, nieuw verblijf aan de Neckerspoel? Ik dacht dat jullie aan het eind van spoor 5/6 zaten.

@Robert B 

Sinds ruim een jaar niet meer. We zitten nu aan de Neckerspoel

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, ik heb nog nooit meegemaakt dat een poortje niet openging, en ik kom toch best regelmatig in Eindhoven. Ik zie mensen vaak wel hun kaart heen en weer bewegen over de lezer, i.p.v. gewoon een of twee seconden stilhouden. Misschien dat dat nog van invloed is.

Reputatie 6

Heb één keer meegemaakt dat poortje echt dicht bleef. Was in Arnhem. Gelukkig liepen er toevallig V&S-ers rond!

Badge +3

Poortjes die niet open gaan (foutmelding) kan verschillende oorzaken hebben, meestal omdat er andere kaarten of apparaten in de weg zitten, dus te dichtbij zijn. Schermpje zal dat dan ook aangeven “Bied een (één) ov-chipkaart aan” o.i.d.

Maar als je succesvol uitcheckt (2 piepjes en de melding Uitgecheckt op het schermpje) zouden ze toch echt open moeten gaan, desnoods na een stapje terug (niet nodig bij de smallere poortjes, daar kan je gewoon in polonaise doorheen als je wilt).

Dus hoe vaak gebeurt het, is het alleen aan de noordzijde van Eindhoven en is het bij alle poortjes?

Is bij mij zeer regelmatig een oorzaak voor verkeerde in- en uitchecks. Ik zou me er groen en geel aan ergeren, ware het niet dat de telefonische klantenservice bij NS meestal erg goed is en met gemak volledige bedragen wil restitueren bij fouten op de factuur. Die fouten willen me regelmatig nog wel eens tientallen euro's extra per maand kosten maar omdat het zo makkelijk terug te vragen is kan ik er best mee leven.

Wat is "zeer regelmatig” MJL? En is dit sinds het ontvangen van je huidige OV-chipkaart zo? Of is het een blijvend probleem.

Het is zeker een blijvend probleem, ik heb dit volgens mij met al mijn chipkaarten wel meegemaakt. Hoe vaak durf ik niet te zeggen maar het gaat in de meeste maanden wel om een keer of 2. De poortjes reageren soms gewoon heel raar, ik heb het zowel gehad dat ze na een geldige check-in niet open gingen als dat ze na een ongeldige check-in (om welke reden dan ook) wel open gingen. Ook lijkt het alsof ze op sommige stations iets anders werken dan op andere. Zo kan je op sommige stations aan de binnenkant alleen uitchecken en aan de buitenkant alleen erin, maar wordt dat niet duidelijk aangegeven en kan er daardoor nog best wel eens wat fout gaan.

Badge +3

Zo kan je op sommige stations aan de binnenkant alleen uitchecken en aan de buitenkant alleen erin, maar wordt dat niet duidelijk aangegeven en kan er daardoor nog best wel eens wat fout gaan.

Smalle poortjes zullen vrijwel altijd IN of UITchecken op het schermpje hebben staan. Bredere poortjes (voor fietsen, rolstoelen of kinderwagens) kunnen vaak in twee richtingen gebruikt worden, en dan staat er IN/UITchecken, met een groene pijl aan beide kanten.

Die zullen dan -net als paaltjes- waarschijnlijk wel een melding geven “U bent reeds in/uitgecheckt” als je binnen enkele seconden (voorheen was dat 100 seconden) opnieuw dezelfde kaart aanbiedt, of voordat er iemand anders door het poortje is gegaan of het paaltje gebruikt heeft.

Het is op zich allemaal redelijk voorspelbaar, maar als een poortje je succesvol incheckt (1 hoge piep) of uitcheckt (2 lage piepjes) en vervolgens niet open gaat is er natuurlijk iets mis. Zeker als je een stapje terug doet zodat er zich niets in de doorgang bevindt.

Mag ik gewoon concluderen dat die poortjes slecht ontworpen zijn? Hier in Leiden staan ze er al ruim een jaar of 10 en het is me eigenlijk nog nooit duidelijk geweest wat die pieptonen überhaupt betekenen. Het helpt ook niet dat er zoveel verschillende zijn. Dat de een bevestigend klinkt en de ander als een foutmelding kan ik nog wel bij, maar verder is het echt totaal onduidelijk.

Drie verschillende pieptonen vind je veel?

1 piep (hoog): succesvol ingecheckt

2 piepjes (laag/laag): succesvol uitgecheckt

3 piepjes (hoog/laag/hoog): er gaat iets fout

Lijkt mij behoorlijk duidelijk allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

En behalve de piepjes gaan er ook groene of rode lampjes branden en is er een tekst te zien in het schermpje. Het loont dus zeker de moeite om even op het schermpje te kijken bij in of uitchecken. 

Blijkbaar is het niet duidelijk want ik ben er gister toch maar even op gaan letten, en van de in totaal 3 mensen die ik in een oogopslag heb zien inchecken heb ik ook 3 verschillende tonen gehoord. Dat er een toon is voor inchecken en eentje voor uitchecken is logisch, mits je het weet, en eentje voor foutmeldingen ook. Maar waarom piept een poortje zo raar als ik er met een fiets doorheen loop? En waarom klinkt het soms alsof er meerdere pieptonen tegelijk uit komen? En hoe is zoiets te overzien als het spits is en er honderden andere mensen door die ellendige poortjes heen moeten? 

In theorie zal het best duidelijk zijn, zeker, maar in de praktijk kan er geen twijfel bestaan als reizen gewoon mogelijk is met een traditioneler ticket en een klantvriendelijke open doorgang op de stations. Het verhaal zwartrijders zal vast kloppen, maar die last moet niet bij de reiziger liggen. Het is dan aan NS om zelf goed en consequent te handhaven.

Reputatie 1

Is bij mij zeer regelmatig een oorzaak voor verkeerde in- en uitchecks. Ik zou me er groen en geel aan ergeren, ware het niet dat de telefonische klantenservice bij NS meestal erg goed is en met gemak volledige bedragen wil restitueren bij fouten op de factuur. Die fouten willen me regelmatig nog wel eens tientallen euro's extra per maand kosten maar omdat het zo makkelijk terug te vragen is kan ik er best mee leven.

Wat is "zeer regelmatig” MJL? En is dit sinds het ontvangen van je huidige OV-chipkaart zo? Of is het een blijvend probleem.

IK wil niet vervelend zijn maar het is een blijvend probleem wat voor meerdere mensen geldt. 

Reputatie 7
Badge +3

Sorry dat ik het zeg, maar u bent wel vervelend. Het ligt volgens u dan zeker altijd aan de OV-chikaart of poortjes en nooit aan de reiziger zelf? Natuurlijk kan er wel eens iets niet goed werken en daar moet dan melding van gedaan worden zodat er naar gekeken kan worden en het verholpen kan worden, maar bij gewoon opletten gaat het normaal gesproken gewoon goed. In 5 jaar treinreizen heb ik welgeteld 1 keer gehad dat een poortje niet open ging en bij nogmaals kaart voor het schermpje houden aangaf dat ik al ingecheckt. Maart poortje ging vervolgens alsnog open toen ik, zonder er echt bij na te denken, een stapje achteruit deed. En door vergeetachtigheid ben ik zelf 1 keer vergeten bij een paaltje in te checken, wat daarna wat rare dingen opleverden, dat lag dus geheel aan mij en niet aan het systeem. 

Hier komen nog wel eens meldingen van mensen die aan de binnenkant (dus komend vanuit het station) van een poortje denken in te checken en dan opeens €20 kwijt zijn. Dat moet je dus niet doen want aan die kant kun je alleen uitchecken en wannneer je niet ingecheckt ben heb je dan een uitcheck zonder incheck en wordt er inderdaad €20 (of €10 bij een abonnement) afgeschreven omdat er niet gecontroleerd kan worden of er misschien een reis gemaakt is zonder in te checken.

Wat wel een ding kan zijn is dat poortjes soms niet open gaan bij gebruik van een e-ticket, dat werkt in somige gevallen niet altijd goed.

Reageer