Poortjes op stations gesloten gevaarlijk!

• 10 augustus 2015
  • 28 reacties
  • 1215 Bekeken

Niet zo zeer een vraag maar ik ben zeer ontevreden over het feit dat op de stations in heel Nederland de zogenaamde poortjes gaan sluiten. Tijdens de storm in juli strandde ik op Weesp. Daar zijn de poortjes al gesloten. Het resultaat was dat mensen op een vol perron moesten staan. Ik heb die dag 9 uur over mijn reis van Amsterdam naar Emmen gedaan. Net als mijn mede reizigers was ik dus al lang onderweg (4 uur) en een toilet bezoek was gewenst. Helaas was het toilet gesitueerd buiten de poortjes. Ik reisde met een uitgeprinte kaart dus ik kon dus mooi de poortjes niet uit. Voor mensen met een OV Chipkaart zou het extra geld gekost hebben ivm het opstap tarief.

Dus buien het feit dat de NS minder treinen in zet (en dus al geld bespaart), is dit ook nog eens een mooi verdienmodel. Nu even over de 'gevaarlijkheid' van de dichte poortjes: Wat nou in geval van calamiteiten? Ik moet aanpassingen aan mijn woning/kantoor altijd laten checken door de brandweer. Er moet altijd minstens 1 veilige vluchtroute zijn. Zijn die er nu nog wel op de stations? Op Weesp klommen mensen over de poortjes heen. Dat ging wat onhandig en duurde even. Wat nou als er een brand is? Een explosie? Of een verwarde man die op mensen in loop te steken en je probeert in veiligheid te komen terwijl je geen chipkaart bij de hand hebt maar reist met een papieren kaartje (ja, vab die aanbiedingen op internet)?? Dan ben je dus de sjaak! Gesloten poortjes zijn LEVENSGEVAARLIJK.

De uitgang moet ALTIJD open zijn.

This topic has been closed for comments

28 reacties

Badge +3
U schrijft dat u met een e-ticket gereisd hebt. Op het e-ticket staat een vierkante barcode die gebruikt kan worden om poortjes te passeren. U had dus op uw reis zonder problemen de poortjes kunnen passeren.

Voor mensen die (op saldo) reizen met een OV-chipkaart geldt dat zij alleen extra betalen als er meer dan 35 minuten tussen het uitchecken en opnieuw inchecken zit, of als zij na uitchecken weer moeten inchecken in een periode die tarieftechnisch onvoordelig is, bijvoorbeeld opnieuw inchecken in de spitsuren bij een abonnement dat korting geeft in de daluren. Mocht dit het geval zijn geweest op uw reis, dan had u vast bij NS het extra bedrag terug kunnen vragen. Sowieso lijkt me dat u met de regeling geld terug bij vertraging de kosten voor uw vervoerbewijs terug hebt kunnen krijgen.

Bij elke rij poortjes staat een noodknop. Als daarop gedrukt wordt, dan gaan alle poortjes automatisch open. Ook bij stroomuitval zullen de poortjes vanzelf openen. Het spreekt voor zich dat gebruik van de noodknop strafbaar is als er geen sprake is van een noodsituatie. Mocht er geen sprake zijn van een noodsituatie, maar u toch een goede reden hebben om de poortjes te passeren, dan vindt u ook bij elke rij poortjes een servicezuil. Met de blauwe informatieknop daarop kunt u contact krijgen met een medewerker van de klantenservice die op afstand een poortje voor u kan openen.
Reputatie 1
Badge
En wat dan met de 1000en metro's/trambedrijven etc in deze wereld die ook geheel afgesloten zijn-met chip of met andere systemen?
Wat wel waar is, dat de info die veelbeantwoorder tochjo boven voor de xyz..de keer nog eens uitlegt, wel wat beter gecommuniceerd had kunnen worden.
Niet zo zeer een vraag maar ik ben zeer ontevreden over het feit dat op de stations in heel Nederland de zogenaamde poortjes gaan sluiten. Tijdens de storm in juli strandde ik op Weesp. Daar zijn de poortjes al gesloten. Het resultaat was dat mensen op een vol perron moesten staan. Ik heb die dag 9 uur over mijn reis van Amsterdam naar Emmen gedaan. Net als mijn mede reizigers was ik dus al lang onderweg (4 uur) en een toilet bezoek was gewenst. Helaas was het toilet gesitueerd buiten de poortjes. Ik reisde met een uitgeprinte kaart dus ik kon dus mooi de poortjes niet uit. Voor mensen met een OV Chipkaart zou het extra geld gekost hebben ivm het opstap tarief.

Dus buien het feit dat de NS minder treinen in zet (en dus al geld bespaart), is dit ook nog eens een mooi verdienmodel. Nu even over de 'gevaarlijkheid' van de dichte poortjes: Wat nou in geval van calamiteiten? Ik moet aanpassingen aan mijn woning/kantoor altijd laten checken door de brandweer. Er moet altijd minstens 1 veilige vluchtroute zijn. Zijn die er nu nog wel op de stations? Op Weesp klommen mensen over de poortjes heen. Dat ging wat onhandig en duurde even. Wat nou als er een brand is? Een explosie? Of een verwarde man die op mensen in loop te steken en je probeert in veiligheid te komen terwijl je geen chipkaart bij de hand hebt maar reist met een papieren kaartje (ja, vab die aanbiedingen op internet)?? Dan ben je dus de sjaak! Gesloten poortjes zijn LEVENSGEVAARLIJK.

De uitgang moet ALTIJD open zijn.
. Straks is dat ook weer anders. In het OV SAAL spoor project wordt station Weesp verbouwd. Er zijn geruchten bij dat het station wordt verplaatst en dat het nieuwe station net zo eruit komt te zien als op station Houten (UT). Tevens kan je altijd 112 bellen voor calamiteiten. Ook het NS personeel heeft contact met de hulpdiensten. En je kan de SOS palen voor gebruiken. Voor OV SAAL is het te raadplegen op www.prorail.nl
Reputatie 6
Badge +1
Aan 112 bellen om poortjes te openen heb je niets, de beste mensen in de alarmcentrale kunnen niets met NS-poortjes...
Het gaat mij erom dat er geen goede vluchtroute's zijn. Even rustig 112 bellen terwijl je NU weg moet zijn gaat natuurlijk niet. Normaal gesproken kon je gewoon het station uit rennen en nu gaat dat niet. En dan kan je misschien de metro etc er bij halen: die poortjes waren niet zo hoog en daar kon je zo onderdoor/overheen. Voor het minste geringste wordt er gezeken over brandveiligheid etc wanneer je een aanpassing wil doen aan je woning/huis of zelfs stadions.. maar de NS mag blijkbaar wel gewoon de boel dicht timmeren.
Het gaat mij erom dat er geen goede vluchtroute's zijn. Even rustig 112 bellen terwijl je NU weg moet zijn gaat natuurlijk niet. Normaal gesproken kon je gewoon het station uit rennen en nu gaat dat niet. En dan kan je misschien de metro etc er bij halen: die poortjes waren niet zo hoog en daar kon je zo onderdoor/overheen. Voor het minste geringste wordt er gezeken over brandveiligheid etc wanneer je een aanpassing wil doen aan je woning/huis of zelfs stadions.. maar de NS mag blijkbaar wel gewoon de boel dicht timmeren. Daar zijn wij helemaal niet bang voor! Wij doen zelf als natuurorganisatie ook ieder halfjaar verplichte BHV cursus. De OV poortjes zowel op NS stations als metrostations worden bij calamiteiten altijd open gezet, zodat iedereen kan vluchten.
Badge +3
Het gaat mij erom dat er geen goede vluchtroute's zijn. Even rustig 112 bellen terwijl je NU weg moet zijn gaat natuurlijk niet. Normaal gesproken kon je gewoon het station uit rennen en nu gaat dat niet.
Hebt u in mijn reactie het stuk over de noodknop gemist? Met één druk op die knop openen alle poortjes direct. U hoeft dus niet te bellen of contact op te nemen met de klantenservice daarvoor. Het is een knop achter een beschermkapje op een paaltje dat bovenaan groen gemaakt is. Misschien hebt u hem tot nu toe gemist? Bekijk de situatie eens bij uw volgende bezoek 🙂
Het gaat mij erom dat er geen goede vluchtroute's zijn. Even rustig 112 bellen terwijl je NU weg moet zijn gaat natuurlijk niet. Normaal gesproken kon je gewoon het station uit rennen en nu gaat dat niet. En dan kan je misschien de metro etc er bij halen: die poortjes waren niet zo hoog en daar kon je zo onderdoor/overheen. Voor het minste geringste wordt er gezeken over brandveiligheid etc wanneer je een aanpassing wil doen aan je woning/huis of zelfs stadions.. maar de NS mag blijkbaar wel gewoon de boel dicht timmeren. Daar zijn wij helemaal niet bang voor! Wij doen zelf als natuurorganisatie ook ieder halfjaar verplichte BHV cursus. De OV poortjes zowel op NS stations als metrostations worden bij calamiteiten altijd open gezet, zodat iedereen kan vluchten.
Reputatie 4
Dit is een discussie van een jaar geleden????
Is dit een reactie van een jaar geleden???? Wat gaat hier mis ?
"De poortjes worden bij calamiteiten altijd open gezet" Door wie?
Reputatie 7
"De poortjes worden bij calamiteiten altijd open gezet" Door wie?
Ofwel automatisch (brandalarm of stroomuitval bijvoorbeeld) , ofwel door de veiligheidscentrale. En zoals al 2x eerder in dit topic gezegd is, in geval van nood kun je altijd alle poortjes zelf open doen met de noodknop.
nu de vraag, stel dat er iets buitenwettelijks gebeurd op het station, mag men dan de noodknop gebruiken?
Reputatie 7
nu de vraag, stel dat er iets buitenwettelijks gebeurd op het station, mag men dan de noodknop gebruiken?Zoals? De knop is voor Nood. Dus in sommige situaties lijkt me het wel mogen, maar misschien kun je het toelichten.
Reputatie 7
Badge +3
Iemand de op het station een sigaret opsteekt als daar een rookverbod geldt doet iets "buitenwettelijks"" maar dat is geen reden om de noodknop bij de poortjes in te drukken.

Zoals de naam al zegt is de noodknop voor noodstiuaties, net als de noodknop in de lift, op de roltrap, in de trein, etc.
ik doelde op de wederrechtelijke vrijheidsberoving op zwolle deze zomer, of men dan de poortjes mag forceren/ noodknop mag gebruiken
Reputatie 6
Badge
En zodra iemand op de noodknop drukt gaan er alarmbellen rinkelen in de veiligheidscentrale, en kunnen ze direct de camerabeelden zien.
Reputatie 7
Badge +3
ik doelde op de wederrechtelijke vrijheidsberoving op zwolle deze zomer
Van wederrechtelijke vrijheidsberoving was geen sprake, alleen maar van crowd control. Niet anders dan bij voetbalwedstrijden, grote evenementen, etc. Geen rechter zou in dit geval meegaan met wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Reputatie 6
Badge
En in Zwolle was voor zover ik weet geen sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Iedereen kon gewoon in- en uitchecken en werden de poortjes gedoseerd geopend.
ik doelde op de wederrechtelijke vrijheidsberoving op zwolle deze zomer
Van wederrechtelijke vrijheidsberoving was geen sprake, alleen maar van crowd control. Geen rechter zou in dit geval meegaan met wederrechtelijke vrijheidsberoving.

ben ik niet met je eens, noem het hoe je wilt, mensen werden daarwerkelijk verhinderd een locatie te verlaten
En in Zwolle was voor zover ik weet geen sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Iedereen kon gewoon in- en uitchecken en werden de poortjes gedoseerd geopend.

gedoseerd, uhm ja, een uur lang dicht houden, paar mensen er uit laten, leuke benaming, maar als er ook maar iets was gebeurd, had je een 2e love parade in die tunnel gehad, ns had gewoon even zn beurd moeten trekken, en een lading touringcars moeten huren, niks geen gedoe met wachttijden van 3 uur en langer
Reputatie 7
Badge +3
ben ik niet met je eens, noem het hoe je wilt, mensen werden daarwerkelijk verhinderd een locatie te verlaten
Dat mag wettelijk als dat met het oog op de veiligheid vereist is. Supporters van de bezoekende voetbalclub worden na afloop ook vaak om veiligheidsredenen een halfuur vastgehouden in hun vak.
Dat mag wettelijk als dat met het oog op de veiligheid vereist is.

op grond van welk besluit/ artikel mag dat dan? en wie mag dat doen, ik neem aan , dat de ns er de mensen niet voor heeft
Reputatie 7
Badge +3
Op de site van justitie valt te lezen: "Buitengewoon opsporingsambtenaren worden door organisaties of de politie ingezet om de veiligheid te handhaven." De medewerkers van Service & Veiligheid bij NS hebben de BOA-bevoegdheid (net als conducteurs trouwens).
Op de site van justitie valt te lezen: "Buitengewoon opsporingsambtenaren worden door organisaties of de politie ingezet om de veiligheid te handhaven." De medewerkers van Service & Veiligheid bij NS hebben de BOA-bevoegdheid (net als conducteurs trouwens).

dat eerste van de boa's geloof ik dan maar, maar goed, dat was maar de helft van de vraag, ik vind het erg makkelijk om maar naar de site van justitie te verwijzen, maar goed, de ns, alles gemakkleijk, zonder veel moeite doen, geen gevoel voor de reiziger meer, behalve dat het wandelende portomonee's zijn