poortjes piepen

• 29 februari 2016
  • 11 reacties
  • 911 Bekeken

Reputatie 1
Hoe kan het toch dat als ik een paar minuten op ieder willekeurig station sta te wachten dat ik vrijwel altijd (soms zelfs meerdere keren) de poortjes hoor 'piepen' (het z.g. zwartrijdersalarm). Vrijwel altijd loos alarm, of iemand die een probleem heeft met zijn chipkaart en uit pure wanhoop achter iemand anders 'aanpiept'. Dit is de dagelijkse gang van zaken. Wat me opvalt is dat er werkelijk 'niemand' op deze piepjes meer reageert, inclusief NS-personeel.

Kan iemand van NS uitleggen wat het nut is van deze 'alarmen' als er toch niks mee gedaan wordt?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Of iemand uit pure wanhoop dan wel uit puur eigenbelang achter iemand aanloopt, laten we dan maar in het midden. Het is ook maar hoe ruim je 'problemen met de chipkaart' neemt. Een technisch defect kan en dan moet de kaart worden vervangen. Maar wie de boel in orde heeft, heeft maar zelden problemen.
Je kunt niet bij elke ingang mensen neerzetten. Dat gericht te doen heeft wel degelijk nut: na de sluiting in Rotterdam werd er met vier man gepatrouilleerd en de tamtam dat er bekeurd werkt, zong snel rond. NS mag wat mij betreft wel meer investeren in toezicht en veiligheid. In Rotterdam heeft het er toe geleid dat het zwartrijden afnam en het gevoel voor veiligheid en rechtvaardigheid neemt er door toe. Goed voor de betalende reiziger, want die hoeven de kosten van de zwartrijders niet meer in de eerdere mate op te brengen
Ik ben het dus met u eens dat er meer mee gedaan mag worden 😉 Cameratoezicht helpt ook, al moet je wat vinden op de mensen met cameracamouflagepetten.
Reputatie 2
Mijn ervaring is dat de constructie van de poortjes niet goed is. Als je wat sneller doorloopt, is de kaartlezer nog bezig met verwerken van de gegevens terwijl je al met je neus op het deurtje staat. Op dat moment detecteren de sensoren dat er iemand in het poortje staat voordat de controle afgerond is. Dan gaat het poortje flippen.

Meest vervelend is dat daardoor de deurtjes niet meer open gaan maar je wel ingecheckt (of uitgecheckt) bent. Dan ontstaat de chaos pas echt. Twee stappen terug, drie keer proberen nogmaals in te checken, poortje nog drie keer op tilt, reiziger boos, wacht op volgende persoon die wel incheckt en loop er vervolgens gewoon achteraan door het geopende poortje. Poortje nog een keer op tilt.

Dagelijkse chaos, vooral op drukke stations waar aansluitingen met ander OV krap is. De poortjes zijn ontworpen door iemand die duidelijk niet zijn aansluiting hoefde te halen. Het display zit te ver van de deurtjes waardoor je bijna een schouderfractuur en verdraaide nek oploopt als je in wandeltempo door het poortje probeert te komen maar wel wilt controleren of je in- of uitgecheckt bent.
Reputatie 2
Vandaar dat de poortjes zo vaak op tilt slaan;hoor ik ook geregeld op station Overvecht! En, een heleboel mensen hebben hun chipkaart in hun portomonnee;dan in de stadsbus;proberen uit te checken,dan slaat het ook op tilt;nog een keer voor de kaarlezer en dan is het OK. Ergerlijker is het in de stadsbus als mensen hun chipkaart nog op moeten zoeken als ze al bij de uitstapdeur staan....
Reputatie 2
Ergerlijker is het in de stadsbus als mensen hun chipkaart nog op moeten zoeken als ze al bij de uitstapdeur staan....
Of eerst nog een WhatsApp versturen via asociale media. Is echt belangrijker dan een goede doorstroom en irritatie van de overige reizigers.
Hoe kan het toch dat als ik een paar minuten op ieder willekeurig station sta te wachten dat ik vrijwel altijd (soms zelfs meerdere keren) de poortjes hoor 'piepen' (het z.g. zwartrijdersalarm). Vrijwel altijd loos alarm, of iemand die een probleem heeft met zijn chipkaart en uit pure wanhoop achter iemand anders 'aanpiept'. Dit is de dagelijkse gang van zaken. Wat me opvalt is dat er werkelijk 'niemand' op deze piepjes meer reageert, inclusief NS-personeel.

Kan iemand van NS uitleggen wat het nut is van deze 'alarmen' als er toch niks mee gedaan wordt?

De poortjes piepen zo vaak dat niemand er meer op let. Bij de metro is dit ook dagelijkse kost.

Reageren heeft geen nut, de evt zwartrijder is al gepasseerd voordat de poortjes gaan piepen en vaak is er simpelweg een andere reden. En wie zou er moeten reageren, ik zie nooit personeel staan i.t.t. bv in Londen.

Meestal is de oorzaak inderdaad dat iemand te snel zijn kaart na de andere persoon op de lezer legt, de poortjes zijn simpelweg niet gebouwd op het snel laten passeren van reizigers.
Hoi marcs, welkom op het NS serviceforum.

Er zijn hierboven al meerdere goede redenen gegeven waarom een poortje 'op hol kan slaan'. Onder andere is het zwartrijden en het niet openen van het poortje genoemd. Lukt het niet om de poortjes te openen? Vraag dan een NS-medewerker om te helpen. Je kunt ook bij de NS alarm- en informatiezuil terecht. Deze zuilen zijn op elk NS-station bij de poortjes te vinden. Wanneer je op de ‘i-knop’ drukt, krijg je direct een NS-medewerker te spreken die je verder kan helpen.
Het nut van de piepjes is om een 'alarm' af te geven. NS-medewerkers kunnen hierop reageren. Zo geeft Thom aan dat zwartrijders hierdoor beboet konden worden in Rotterdam. Niet op ieder station zijn hiervoor medewerkers aangesteld, maar de optie blijft er nog steeds. Het kan ook een signaal zijn voor een NS-medewerker om een reiziger te helpen en tevens is het een signaal voor de reiziger dat er iets niet goed gaat. De reiziger kan dan de hulp van een medewerker vragen of vragen stellen bij de alarm- en informatiezuil.
Reputatie 7
Badge
Mooie woorden, maar die poortjes zijn gewoon *piep*. Pas in combinatie met een medewerker bij de poortjes die kan verbaliseren wordt het wat. Aangezien het 90 euro kost, zonder incheck vraag ik mij af waarom er juist geen medewerkers bij staan. Snel terugverdiend. ..
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het geen kwestie is van terugverdienen maar wel dat het dik uitkan. Je voorkomt namelijk fout gedrag en dat levert het meeste op. Omdat het hier gaat om mensen die niet of onvoldoende betalen is het ook een vorm van rechtvaardigheid. Nu wordt niet-betalen in feite beloond en dat moet andersom zijn.

Overal mensen neerzetten is te duur maar duidelijk aanwezige camera's waarbij de camouflagepet niet helpt, werkt preventief. Het voorkomt op parkeerterreinen inbraken en bij de poortjes parasitair gedrag. Als je altijd een opname maakt bij het uitchecken met een pedopas voelen de niet rechthebbende gebruikers zich al snel minder 'slim' na deze minderwaardige en laffe fraude. Toezicht en vervolging helpt. Het hoeft niet eens terugverdiend te worden, de samenleving knapt er van op.
Reputatie 2
Overal mensen neerzetten is te duur maar duidelijk aanwezige camera's waarbij de camouflagepet niet helpt, werkt preventief. Het voorkomt op parkeerterreinen inbraken en bij de poortjes parasitair gedrag.
In theorie misschien wel, in de praktijk betreft het nu net de groep bevolking die toch al lak heeft aan regels en toezicht daarop. Ik zie dagelijks hoe in de spits zwartrijders achter iemand aan lopen door een poortje. Ze staan zogenaamd wat onhandig te zoeken en als er een "gaatje" is tussen twee reizigers, piefen ze er gewoon tussendoor. Daar gaat een camera echt niet bij helpen want er is ook niemand die de beelden bekijkt (waarschijnlijk alleen bij geweldsmisdrijven achteraf na aangifte). Een fysiek persoon dwingt meer af, mits die persoon dan wel daadkrachtig optreedt en geen Melkert-baan-persoon is (excusez les mots, maar sociale vaardigheid is een talent en leer je niet in 3 maanden met een spoedcursus BOA),

Dus ja, poortjes zullen het aan "gelegenheidszwartrijders" hebben verminderd maar een bepaalde groep zal dit altijd blijven doen als er niet persoonlijk wordt opgetreden.
Reputatie 3

Poortjes weghalen, probleem opgelost!

Reputatie 7
Badge +3

Spam nummer 7 van @HenkK 

Reageer