beantwoord

Poortjes Rotterdam Centraal

Hallo,

Ik zit op school in Rotterdam en ga altijd naar binnen bij Rotterdam Centraal via de achterkant en moet dan naar de metro lopen. Toen deze poortjes open waren liep ik heel het station uit en checkte ik in beneden bij het metro station. Mijn vraag is dus kan ik bij de poortjes voor de trein inchecken met mijn ov en later inchecken bij de metro? of moet ik helemaal omlopen?
icon

Beste antwoord door Aar 6 mei 2015, 18:40

De poortjes staan alleen om het NS-gebied. Je kan aan de ene zijde gewoon inchecken bij de NS, en aan de andere zijde bij NS weer uitchecken. Hiervoor moet je wel 10 (abonnement) of 20 euro (anonieme kaart) op je kaart hebben staan welke als borg zal dienen.

Binnen 60 minuten uitchecken op hetzelfde incheckstation krijg je je borg weer terug.
Omlopen is niet nodig. Helaas wel 10 of 20 euro op de kaart. Het is nu nog maar te hopen dat er passagekaarten komen die je vrij de mogelijkheid zullen bieden om door te kunnen lopen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge
De poortjes staan alleen om het NS-gebied. Je kan aan de ene zijde gewoon inchecken bij de NS, en aan de andere zijde bij NS weer uitchecken. Hiervoor moet je wel 10 (abonnement) of 20 euro (anonieme kaart) op je kaart hebben staan welke als borg zal dienen.

Binnen 60 minuten uitchecken op hetzelfde incheckstation krijg je je borg weer terug.
Omlopen is niet nodig. Helaas wel 10 of 20 euro op de kaart. Het is nu nog maar te hopen dat er passagekaarten komen die je vrij de mogelijkheid zullen bieden om door te kunnen lopen.
Badge +3
Passagekaarten komen er alleen voor stations die een passagefunctie vervullen. In Rotterdam is daar geen sprake van.
Waarom niet ? Het is toch een veel kortere weg van de achter naar voorkant ? Hoe kom je anders er onderdoor zonder enorm om te lopen ?

Oh ik zie het al, er is een voetgangerstunnel, nooit gezien nog...
De poortjes zijn dicht. Eindelijk. Was dat nou alles? Dat had toch veel eerder gekund. Afgezien daarvan een goede beslissing. Eén aandachtspuntje nog: de poortjes op Rotterdam Centraal staan nu ingesteld in 'blokken' stationinwaarts en stationuitwaarts. Deze instelling leidt bij drukte tot onhandig voorsorteren, omdat je de kans loopt voor een rij rood afgekruiste poortjes te stranden. Om-en-om stationinwaarts en stationuitwaarts of de poortjes zo instellen dat deze vanaf beide zijden toegankelijk zijn, zoals in de Rotterdamse metro al jaren gemeengoed is, kan tot een betere reizigersdoorstroming leiden.
Bij poortjes die in twee richtingen werken, wordt het nog lastiger om te voorkomen dat u strandt voor een ondoorgaanbaar poortje, doordat het poortje doorlopend vanaf de andere zijde wordt gebruikt.
Wel jammer, dat je als niet-reiziger niet meer kan genieten van de faciliteiten in het stations gebouw en van de drukke bedrijvigheid (het zogenaamde aapjes kijken 😉 ).
Reputatie 7
Badge +4
Jawel hoor, u heeft een ov-chipkaart met saldo nodig. Bij het inchecken wordt er geld afgeschreven en als u weer uitcheckt binnen een uur, krijgt u uw geld weer terug. Per saldo kost het niets, behalve de chipkaart. Het is ook niet echt een openbare ruimte. U kunt dus nog heel veel aapjes kijken. Blijdorp is trouwens leuker, ook duurder, dat wel.

Reageer