beantwoord

Poortjes Schiedam centrum kunnen mensen straks opsluiten!

• 18 april 2015
  • 29 reacties
  • 1488 Bekeken

Reputatie 2
Goeieavond,

ik lees net dat de poortjes op Schiedam Centrum in oktober dicht zouden gaan ( http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2015/03/poortjes-eerder-in-gebruik.html ). Nou woon ik dicht bij het station en reis ik er dagelijks en voor vele reizigers is het al lastig genoeg om in en uit te checken. Nou stond er vandaag een mevrouw met kinderwagen, die met de metro uit Rotterdam kwam, keurig had uitgecheckt bij RET en de lift naar beneden nam. Toen zij beneden kwam stond zij oog in oog met NS poortjes. Nou kon ik haar gerust stellen, dat zij niet hoefde uit te checken, maar de situatie blijft heel verwarrend.

Waarom plaats NS niet als op stations in Amsterdam borden "Check hier uit voor NS, Check bij de poortjes in voor RET" en is het geen optie om een tijdelijk uitgangsrecht op kaarten te laden die worden uitgechekt op spoor 1.

Dit omdat er veel mensen zijn die het station niet kennen, netjes uitchecken en dan straks voor een gesloten NS poortje komen en dan 20 euro terug moeten gaan vragen, net zoals mijn vriendin de 1e keer deed toen zij bij mij op bezoek kwam.

Groetjes Freek
p.s. in de spits zijn de in en uitcheckpalen onderaan spoor 1 een bron van opstoppingen en ergernissen, mogen er best meer bij.
icon

Beste antwoord door mbo405 20 april 2015, 12:03

Nou de RET reageert stukje voortvarender:

Hierbij reageren wij op uw bericht over de toegangspoortjes op station Schiedam Centrum.

Uw melding hebben wij neergelegd bij de betrokken afdeling. Betrokken afdeling geeft aan dat zolang de poortjes nog niet allemaal gesloten zijn, het nog goed gaat. Als de NS de poortjes zal sluiten, zullen er technische aanpassingen gedaan worden. Dit is al bekend bij de betrokken afdeling en momenteel is men aan het kijken voor een oplossing hiervoor.
Bekijk origineel

29 reacties

Over station Schiedam wordt wel meer geklaagd maar NS lijkt het allemaal weinig te kunnen schelen, zelfs dat er palen zomaar verdwijnen deert NS niet.

https://forum.ns.nl/op-station-17/gebrek-in-uitcheckpalen-op-station-schiedam-centrum-10672
Reputatie 6
Badge +2
is het geen optie om een tijdelijk uitgangsrecht op kaarten te laden die worden uitgechekt op spoor 1.

Dit omdat er veel mensen zijn die het station niet kennen, netjes uitchecken en dan straks voor een gesloten NS poortje komen en dan 20 euro terug moeten gaan vragen, net zoals mijn vriendin de 1e keer deed toen zij bij mij op bezoek kwam.

In http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/webdemopalenenpoorten.pdf staat op pag. 9: "Op sommige stations staan er paaltjes op het perron om te kunnen overstappen naar een andere vervoerder (bv. GVB). Heeft u al bij een paaltje op het perron uitgecheckt, dan kunt u alsnog bij de poorten uitchecken. Er wordt dan het gepresenteerde scherm getoond en niet het reguliere scherm voor check-uit. Er wordt geen (extra) saldo afgeschreven". Dit klopt dus niet?
Reputatie 3
Afgelopen week heb ik voor het eerst de situatie op Schiedam Centrum bewonderd en de NS verdiend inderdaad een prijs voor meest onlogisch geplaatste poortjes ooit!

Als je met de metro op het station aankomt uit de richting van het centrum is de eerste uitweg die je zit de gesloten RET poortjes naar spoor 1. Direct na deze poortjes staat 1 losse NS paal, dit is waar de klachten over gaan dat er te weinig paaltjes aanwezig zijn.

Mocht je echter niet met de NS mee willen, dan verwacht je als reiziger nu uitgecheckt te zijn. Ga je vervolgens de trap af, dan tref je aan beide kanten van het station gesloten poortjes aan van de NS waar je precies tussenin staat!

Op deze foto is het zicht vanuit de tunnel te zien, waarbij je je binnen NS gebied bevindt en uitkijkt richting het RET gebied:
https://lh5.googleusercontent.com/-Zc8fW2p7VV0/U1Y6Ob3Zn8I/AAAAAAABVQw/7e5ICZcuvDY/s1600/1403%2520Schiedam%2520374.JPG

Wat er volgens mij op Schiedam Centrum moet gebeuren:
- Meer paaltjes op spoor 1
- De NS poortjes aan de andere kant van de lift, direct onderaan de trap plaatsen (zie foto)
- De boete op uitchecken zonder incheck opheffen voor de reizigers die niet met NS willen en wél op spoor 1 uitchecken bij de RET! zie ook deze topic:
https://forum.ns.nl/op-station-17/waarom-hebben-poortjes-uitcheckzijde-11707

Wat er volgens mij op Schiedam Centrum moet gebeuren:
- Meer paaltjes op spoor 1
- De NS poortjes aan de andere kant van de lift, direct onderaan de trap plaatsen (zie foto)

Neem maar van mij aan, 8 maanden geleden werden hier de eerste vragen al over gesteld. Behalve paaltjes weghalen is er nog NIETS veranderd, er gaat ook niets veranderen...(?)

Er komen twee andere grote veranderingen aan, de poortjes gaan sluiten onder druk van "blabla, poortjes dicht, geen geweld meer in de trein (denkt men)" en... De Hoekse lijn wordt straks door de RET bediend.

Die laatste verandering gaat vermoedelijk inhouden dat alleen nog spoor 3 en 5 voor personenvervoer gaat dienen (spoor 1-2 waarschijnlijk goederen/passeerspoor vanuit strengelspoor metro).

Hierdoor zullen waarschijnlijk de reizigersstromen dusdanig wijzigen dat de poortjes sowieso op een verkeerde plaats staan. Maar goed, de RET rijdt nog niet daar en de poortjes zijn nog niet dicht...
We gaan het meemaken. Misschien is het een leuk idee om de pers uit te nodigen, bij de officiële sluiting van de poortjes op Schiedam? 🆒
Die laatste verandering gaat vermoedelijk inhouden dat alleen nog spoor 3 en 5 voor personenvervoer gaat dienen (spoor 1-2 waarschijnlijk goederen/passeerspoor vanuit strengelspoor metro).
Alle perronsporen zijn uiteindelijk weer nodig om Den Haag - Rotterdam helemaal viersporig te maken.
Reputatie 2
@ Dennis, helaas bij mijn vriendin ging het wel mis

@ Waterweg ik denk dat die paaltjes al wel langer weg zijn, maar op zich staan er 2 onderaan perron 1 die het niet aankunnen en bij spoor 1, waar het voor mensen echt onduidelijk word is beneden, waar je zonder uit te checken naar RET kan, vooral voor mensen met de lift is het een onmogelijke opgave. Deze moeten inchecken bij NS, dan naar paaltjes perron 1 om uit te checken en dan met de lift naar het perron om alsnog bij de RET in te checken, van de zotte.
Begrijp ik goed dat de verkeerde plaatsing van de poortjes die te zien is op deze video nog steeds niet is gecorrigeerd? - Namelijk dat er een rij RET-poortjes is waarvan de incheckkant bereikbaar is vanuit de OV-chipkaartzone van NS, dus waar je ingecheckt hoort te zijn bij NS en waarvandaan je dus niet in zou moeten kunnen checken bij de RET voordat je hebt uitgecheckt bij NS?

In http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/webdemopalenenpoorten.pdf staat op pag. 9: "Op sommige stations staan er paaltjes op het perron om te kunnen overstappen naar een andere vervoerder (bv. GVB). Heeft u al bij een paaltje op het perron uitgecheckt, dan kunt u alsnog bij de poorten uitchecken. Er wordt dan het gepresenteerde scherm getoond en niet het reguliere scherm voor check-uit. Er wordt geen (extra) saldo afgeschreven". Dit klopt dus niet?
@ Dennis, helaas bij mijn vriendin ging het wel mis

Wat Dennis aanhaalt gaat over aankomen per trein, uitchecken bij een paaltje van NS en dan nogmaals uitchecken bij een poortje van NS. In dit geval ging het aan de foto te zien over aankomst per metro, uitchecken bij RET en dan nogmaals uitchecken bij een poortje van NS.
Reputatie 2
Ja Pe_pe dit is geval bij de liften van de RET perrons en de uitgangspoortjes van de RET op spoor 1, waar dan wel weer een NS cico staat zonder bord "Overstappen".

Een oplossing zou dus kunnen zijn:
- borden plaatsen "overstappen, check hier in of uit voor NS", voorkomt vergeten uit of in te checken en verkeerd uitchecken bij een NS poortje.
- Bij de RET poortjes in NS gebied tijdelijk reisrecht laden om station te verlaten
- Bij de RET poortjes voor NS inchecken, al zal je dit dan wel beter moeten aan geven!
voor vaste reizigers:
- NS poortjes uitgaand, weer op in en uitstappen schakelen, maar dan kan een RET klant ten onrechte inchecken en station verlaten.

Ah dat van Dennis is dus niet het probleem, gaat hier om slechte informatie en plaatsing van de paaltjes en poortjes
Met dat soort oplossingen wordt het volgens mij niet duidelijker voor wie niet bekend is op dat station. De minst slechte oplossing lijkt me om de poortjes zo te verplaatsen dat er een gezamenlijke OV-chipkaartzone ontstaat voor RET en NS, met elk hun eigen in- en uitcheckpoortjes, met een aantal strategisch geplaatste omcheckgallerijen, dus zoals bijvoorbeeld Amsterdam Amstel. Dat leidt in praktijk nog steeds tot veel vergissingen, maar is in ieder geval te begrijpen.
Reputatie 4
Badge
De oplossing van Pe_pe is het meest logisch als je kijkt hoe b.v. Amsterdam Amstel is ingericht. Het is wel interessant hoe de poortjes op b.v. Arnhem, Amersfoort en Dordrecht waar de NS en regionale vervoerders het station delen worden neergezet. Hopelijk komt daar een vergelijkbare oplossing voor.

Voor de ov-reizigers zou het natuurlijk het handigste zijn als er gewoon een single check in en check out komt, waaraan alle treinenvervoerders inclusief de metro van Rotterdam (vanwege Blaak en Schiedam) en Amsterdam (vanwege Amstel en Duivendrecht) meedoen.
Reputatie 2
ik ben bang dat het verplaatsen van de poortjes niet zo makkelijk is. Alleen op perron 1 staan 6 RET poortjes, en in de hal gaat het ook om totaal 15 poortjes. Doordat het station zo in elkaar zit verknoopt is het onmogelijk om 2 aparte ruimtes te maken, tenzij je enorme glaswand gaat maken. De oplossing is natuurlijk dat je overal kan in en uitchecken ongeacht vervoerder.

Daarnaast is de lift van metro perron (ri. De Akkers) en spoor 1 dezelfde. Bovenaan deze lift staat een uitcheckpoort van de RET vandaar dat ik met de oplossing van 10 minuten uitgansrecht kom. Een nieuwe lift bouwen zie ik zo snel niet gebeuren.

De omcheckgallerijen, zijn toch 2 naast elkaar geplaatste cico? Ben er al een tijdje niet meer geweest namelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Je moet inderdaad goed opletten bij het in- en uitchecken. Verder is het zo dat je als RET-reiziger gemakkelijk door de NS-poortjes naar buiten kan omdat er palen zijn om eerst in te checken, maar dan moet je wel voldoende saldo hebben. Aan de centrumzijde is dat saldo niet nodig: je kan door nog eens twee RET-poortjes naar buiten. Dat is ook het handigst als je met de lift komt, anders moet je een tussenstop maken om bij een NS-paal in te checken (die staan op het passageniveau dat hoger is dan de uitgang).
ik ben bang dat het verplaatsen van de poortjes niet zo makkelijk is. Alleen op perron 1 staan 6 RET poortjes, en in de hal gaat het ook om totaal 15 poortjes. Doordat het station zo in elkaar zit verknoopt is het onmogelijk om 2 aparte ruimtes te maken, tenzij je enorme glaswand gaat maken. De oplossing is natuurlijk dat je overal kan in en uitchecken ongeacht vervoerder.
De situatie op bijvoorbeeld het Amstelstation: Eén ruimte die zowel via poortjes van NS als via die van GVB resp. RET toegankelijk is. Dan hoef je dus niet als metroreiziger eerst bij NS in en uit te checken om het station uit te kunnen. Men kan zich vergissen door het poortje van de verkeerde vervoerder te gebruiken, maar het is minder ingewikkeld dan de huidige situatie op Schiedam Centrum waarbij de OV-chipkaartzones van de beide vervoerders elkaar op een ondoorzichtige manier slechts gedeeltelijk overlappen.
Reputatie 4
Badge
Come on, noem Amstel Station niet als goede oplossing, please. Daar gaat het zo vaak mis met uit- en in checken. Bloedirritant. Ook miste ik meermaals de trein, omdat er teveel mensen snel moesten overchecken. Het systeem is ook reizigersonvriendelijk voor mensen die van Amstel naar een ander NS-station in de buurt reizen, waar je ook met de metro naartoe kunt. Als je in de reizigerstunnel incheckt, weet je niet altijd of de eerstvolgende verbinding NS of GVB is. Nu kun je nog op het perron inchecken, maar als de poortjes dichtgaan, kan dat niet meer.

Het is bovendien niet uit te leggen dat je via verschillende poortjes kunt inchecken, maar dan weer in dezelfde gezamenlijke ruimte terecht komt.

Het wordt hoog tijd dat de verschillende railmaatschappijen, inclusief GVB, RET en alle maatschappijen die cross-platform aansluitingen hebben zonder gesloten poortjes één gezamenlijk systeem realiseren. Dat zou heel veel ellende besparen.
Er zou wat dit betreft een proef komen op de Valleilijn, maar daar hoor je niks meer over.
Come on, noem Amstel Station niet als goede oplossing, please.
Geen goede oplossing, maar wel een minder slechte dan de huidige indeling van Schiedam Centrum. Single check-in gaat er zeker niet komen voordat de poortjes daar dicht moeten en het geheel verwijderen van de poortjes zal ook wel niet bespreekbaar zijn.
Nu kun je nog op het perron inchecken, maar als de poortjes dichtgaan, kan dat niet meer.

Ik mag toch hopen dat dit gewoon mogelijk blijft voor de mensen die op hetzelfde perron overstappen van trein naar metro en dat zij niet eerst naar beneden moeten om via het ene poortje het station te verlaten om vervolgens via het andere poortje weer het station te betreden om verder te mogen reizen?
Reputatie 4
Badge
Nu kun je nog op het perron inchecken, maar als de poortjes dichtgaan, kan dat niet meer.

Ik mag toch hopen dat dit gewoon mogelijk blijft voor de mensen die op hetzelfde perron overstappen van trein naar metro en dat zij niet eerst naar beneden moeten om via het ene poortje het station te verlaten om vervolgens via het andere poortje weer het station te betreden om verder te mogen reizen?

ik doelde op reizigers die in Amstel met hun metro of treinreis beginnen, niet op cross-platform-overstappers.
ik doelde op reizigers die in Amstel met hun metro of treinreis beginnen, niet op cross-platform-overstappers.

Daar verandert toch niet zo veel voor? Ze checken beneden in bij hun favoriete vervoerder. Blijkt op het perron dat de concullega er eerder is dan checken ze om op het perron.
Reputatie 4
Badge
Je hebt gelijk, dat kan dan nog, al is de kans op vergissingen en dus problemen wel weer groter.
In ieder geval minder groot dan wanneer je niet alleen moet bedenken welk poortje je moet passeren, maar ook nog welke route je moet volgen om het juiste poortje vanaf de juiste kant tegen te komen en vervolgens eventueel welke route je vanaf daar moet volgen om met geldige in- en uitchecks via de gewenste uitgang het station te kunnen verlaten.
Reputatie 4
Badge
het blijft in Amsterdam Amstel een beroerde situatie
Reputatie 2
Nou de RET reageert stukje voortvarender:

Hierbij reageren wij op uw bericht over de toegangspoortjes op station Schiedam Centrum.

Uw melding hebben wij neergelegd bij de betrokken afdeling. Betrokken afdeling geeft aan dat zolang de poortjes nog niet allemaal gesloten zijn, het nog goed gaat. Als de NS de poortjes zal sluiten, zullen er technische aanpassingen gedaan worden. Dit is al bekend bij de betrokken afdeling en momenteel is men aan het kijken voor een oplossing hiervoor.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, zoals op Amsterdam Amstel lijkt me het beste: een gemeenschappelijk OV-chipkaartgebied, met in dit geval RET- en NS-poortjes naast elkaar, en verder RET- en NS-palen voor het overstappen. De RET-poortjes tussen RET- en NS-gebied kunnen beter weg.
Het antwoord van RET lijkt meer op een oplossing in de richting van mbo405 (#8) te duiden. Ik ben benieuwd of dat gaat werken, of dat er straks RET-reizigers een verkeerd-checkboete van NS krijgen omdat ze bij het uitchecken bij de RET zonder dat ze het in de gaten hebben worden ingecheckt bij NS.
Reputatie 6
Badge +2
De omcheckgallerijen, zijn toch 2 naast elkaar geplaatste cico? Ben er al een tijdje niet meer geweest namelijk.
Er zijn geen RET-cico's, dacht ik. Alleen poortjes.

Reageer