Poortjes station Amersfoort

• 28 september 2016
  • 13 reacties
  • 715 Bekeken

Reputatie 1
Nu sinds deze week in Amersfoort enkele poortjes op proef dicht zijn, zijn de poortjes ook in looprichtingen verdeeld (tot vorige week waren ze allemaal tweerichtingsverkeer). Nu valt mij op dat daarvoor wel een uiterst vreemde verdeling is gekozen, naast dat de poortjes sowieso altijd al wat apart geplaatst zijn geweest.

Voor de duidelijkheid even een situatieschetsje:
De ingangen aan de rechter kant van de hal zijn het drukste. Deze bevinden zich namelijk nabij de uitgang van de fietsenstalling, de uitstaphalte voor de meeste buslijnen en in de looproute vanuit diverse kantoren maar ook woonwijken in de directe omgeving. Als je in de rechter helft van de stationhal komt bevindt zich daar echter uiterst rechts een flink stuk glazen wand (direct naast de loketten), gevolgd door drie Connexxion-poortjes en dan de rest van de NS poortjes. Sowieso moeten NS-reizigers dus altijd al een rare slinger door de hal maken. Je kunt achter die poortjes namelijk niet rechtdoor lopen want daar zit de lift van perron 1/2.
Nu is de verdeling in looprichting zodanig dat reizigers die uit die drukste ingang komen slechts TWEE poortjes hebben om het station door te betreden, de vier daarnaast zijn namelijk zo ingesteld dat je er alleen het station kunt verlaten. Vervolgens zitten er tegen de AKO aan nog een paar poortjes die in de richting station-in staan.

Gevolg is een niet bepaald optimale doorstroming. Niet alleen door het beperkte aantal poortjes dat te gebruiken is komend vanaf de drukste ingang, maar ook omdat je allemaal kruisende reizigersstromen krijgt. Dat lijkt me een situatie die je specifiek op station Amersfoort in de hal nu juist wilt voorkomen want het is daar best wel krap. Eerlijk gezegd zou het mij logischer lijken juist de meest rechter poortjes (gezien in de richting waarin je het station in komt) allemaal in de IN-richting te zetten en juist de meest linkse helft van de poortjes in de UIT-richting (da's de logische route naar de vertrekkende bussen o.a.). Op die manier helpen de poortjes de stromen reizigers sorteren en hoeven ze elkaar niet meermaals in de krappe hal te kruisen.

13 reacties

Reputatie 3
Inderdaad, sinds vorige week maandag (24-10) al. Op 10-10 en 11-10 werden er proeven gehouden, en nu zijn ze dus helemaal dicht. Er lopen (in de ochtendspits) wel standaard circa 5 medewerkers rond, om te kijken of alles goed gaat.
Reputatie 7
De poortjes worden zoals het nu lijkt eind november pas definitief gesloten
Ik heb al meerdere malen een railpocketbericht gehad of ik om wilde roepen dat de poortjes definitief dicht waren, dus ga er vanuit dat ze al dicht zijn in Amersfoort!
Reputatie 7
Is het niet zo bij poortjes dat als je je chipkaart ervoor houdt aan de 'verkeerde kant' dat ie gaat piepen en in het display "Even wachten aub" verschijnt en dat de richting dan omdraait? Dit heb ik in ieder geval een paar keer gezien bij Hilversum.
Dit is bij het brede poortje zo, die gaat naar 2 kanten open. Als hij nog openstaat in de tegengestelde richting, "draait hij om" en gooit ie m aan de andere kant weer open. Bij mijn weten zijn de kleine poortjes echt eenrichtingsverkeer!
Is het niet zo bij poortjes dat als je je chipkaart ervoor houdt aan de 'verkeerde kant' dat ie gaat piepen en in het display "Even wachten aub" verschijnt en dat de richting dan omdraait? Dit heb ik in ieder geval een paar keer gezien bij Hilversum.
Ik begrijp uit je bericht dat de situatie omtrent de poortjes nog niet optimaal is, jammer om te lezen. De poortjes worden zoals het nu lijkt eind november pas definitief gesloten, dus ik ga ook dit signaal doorzetten naar de afdeling die hierover gaat. Bedankt voor feedback Daniel.
Reputatie 1
Om nog maar weereens op station Amersfoort terug te komen: de situatie is hier nu nog een stukje merkwaardiger geworden. Aan de drukste kant van de hal voor wat betreft het station in komen (de rechter helft is dat) heb je nu naast de drie CXX-poortjes nog maar één poortje het station in, vervolgens eentje met een rood kruis (die is eenrichtingsverkeer het station uit) en dan opeens weer heel veel poortjes het station in die echter grotendeels in de linker helft van de hal liggen waar juist meer reizigers het station uit willen. Om het station te verlaten zijn er echter slechts vijf poortjes te gebruiken, namelijk vier stuks naast de AKO en dan nog bovengenoemde helemaal aan de andere kant van de hal. Komt op mij als wat weinig over.

Het effect ervan is in elk geval duidelijk te merken: er is een veel groter gekrioel van reizigers in de hal dan voordat de poortjes gesloten waren.
Wat een vreemde situatie. Ik kan het niet plaatsen, zeker niet omdat Daniel aangeeft dat het bij hem gewoon goed gaat. Zelf heb ik op dit station ook nooit problemen - heb hier vorige week nog even een kijkje genomen tijdens de proef. Mocht ik het voor je moeten nakijken dan mag je me altijd benaderen in een privébericht.

Ok bedankt, ik zal het in de gaten houden (soms wordt het een tijd later alsnog gecorrigeerd)
Wat een vreemde situatie. Ik kan het niet plaatsen, zeker niet omdat Daniel aangeeft dat het bij hem gewoon goed gaat. Zelf heb ik op dit station ook nooit problemen - heb hier vorige week nog even een kijkje genomen tijdens de proef. Mocht ik het voor je moeten nakijken dan mag je me altijd benaderen in een privébericht.
Nee als ik van voren richting midden van het station loop lijkt me dat ik moet inchecken en niet uitchecken...
Reputatie 1
Ik zie opmerkelijk veel zogenaamd verkeerde check-ins in mijn NS staan, terwijl ik op het poortje toch echt een checkin heb zien staan...

Nou ben ik al geen voorstander van die poortjes, maar zeker niet van om de haverklap moeten bellen om het eea recht te laten zetten...

Heb je dan niet aan de verkeerde kant van de poortjes ingecheckt? Ik kom zelf ook nagenoeg dagelijks op station Amersfoort en heb nergens last van namelijk. Alle transacties gaan gewoon goed.
Nu sinds deze week in Amersfoort enkele poortjes op proef dicht zijn, zijn de poortjes ook in looprichtingen verdeeld (tot vorige week waren ze allemaal tweerichtingsverkeer). Nu valt mij op dat daarvoor wel een uiterst vreemde verdeling is gekozen, naast dat de poortjes sowieso altijd al wat apart geplaatst zijn geweest.

Voor de duidelijkheid even een situatieschetsje:
De ingangen aan de rechter kant van de hal zijn het drukste. Deze bevinden zich namelijk nabij de uitgang van de fietsenstalling, de uitstaphalte voor de meeste buslijnen en in de looproute vanuit diverse kantoren maar ook woonwijken in de directe omgeving. Als je in de rechter helft van de stationhal komt bevindt zich daar echter uiterst rechts een flink stuk glazen wand (direct naast de loketten), gevolgd door drie Connexxion-poortjes en dan de rest van de NS poortjes. Sowieso moeten NS-reizigers dus altijd al een rare slinger door de hal maken. Je kunt achter die poortjes namelijk niet rechtdoor lopen want daar zit de lift van perron 1/2.
Nu is de verdeling in looprichting zodanig dat reizigers die uit die drukste ingang komen slechts TWEE poortjes hebben om het station door te betreden, de vier daarnaast zijn namelijk zo ingesteld dat je er alleen het station kunt verlaten. Vervolgens zitten er tegen de AKO aan nog een paar poortjes die in de richting station-in staan.

Gevolg is een niet bepaald optimale doorstroming. Niet alleen door het beperkte aantal poortjes dat te gebruiken is komend vanaf de drukste ingang, maar ook omdat je allemaal kruisende reizigersstromen krijgt. Dat lijkt me een situatie die je specifiek op station Amersfoort in de hal nu juist wilt voorkomen want het is daar best wel krap. Eerlijk gezegd zou het mij logischer lijken juist de meest rechter poortjes (gezien in de richting waarin je het station in komt) allemaal in de IN-richting te zetten en juist de meest linkse helft van de poortjes in de UIT-richting (da's de logische route naar de vertrekkende bussen o.a.). Op die manier helpen de poortjes de stromen reizigers sorteren en hoeven ze elkaar niet meermaals in de krappe hal te kruisen.

Sowieso vind ik de verdeling nogal krom aan de achterkant van het station waarbij ongeveer evenveel poortjes voor Connexxion als voor NS zijn gereserveerd terwijl het merendeel op het station Amersfoort door NS wordt bediend. En dan nog maar te zwijgen over de blauw witte grootgrutterdrogist die een heel groot toegangspad toebedeeld krijgt ipv dat de ontwerper recht tegenover de trappen OOK poortjes om in- en uit te checken zou hebben ingepland...
Ik zie opmerkelijk veel zogenaamd verkeerde check-ins in mijn NS staan, terwijl ik op het poortje toch echt een checkin heb zien staan...

Nou ben ik al geen voorstander van die poortjes, maar zeker niet van om de haverklap moeten bellen om het eea recht te laten zetten...
Hallo Daniel

We doen inderdaad proeven met 100% of gedeeltelijk werkende poortjes om de reiziger te laten wennen aan de toekomstige situatie. Dit is mede om de doorstroom in kaart te brengen om vervolgens tot een goede verhouding tussen de poortjes om in te checken en de poortjes om uit te checken te komen. Uiteraard zijn deze poortjes niet zomaar geplaatst, hier is onderzoek naar gedaan en er zijn meerdere pilots gedaan onder verschillende doelgroepen. Aan de hand daarvan zijn deze poortjes geplaatst.

Natuurlijk kan dit in de praktijk toch anders blijken en daarom zijn we erg blij met feedback over deze situatie. Ik zal je signaal daarom ook intern doorzetten, mocht ik hier nog een terugkoppeling van ontvangen dan zal ik je dit laten weten.

EDIT: Ik heb bevestiging gekregen dat je feedback is ontvangen en dit mee zal worden genomen in het verder proces.

Reageer