beantwoord

Poortjes voor linkshandigen

• 22 februari 2020
  • 27 reacties
  • 747 Bekeken

Ikzelf ben linkshandig en het is me opgevallen dat alle poortjes op het station gemaakt zijn voor rechtshandigen. Nu denkt de NS mee met de reizigers, een goed voorbeeld is dat ze tegenwoordig "Beste reizigers" omroepen i.p.v. "Dames & Heren" Zou het ook niet een goed idee zijn om ook linkshandige poortjes op stations te plaatsen? Hiermee kom je ook tegemoet aan de linkshandige reizigers.

icon

Beste antwoord door Robert B 22 februari 2020, 16:11

Ik ben ook linkshandig maar heb mijn portemonnee (met ov-chipkaart erin) eigenlijk altijd in mijn rechter broek/jaszak zitten, juist om die met rechts te pakken en er dan met mijn linkerhand geld of pasjes uit te kunnen halen.

Als je verder geen passen hebt die de werking van poortjes in de weg zitten dan pak dus gewoon met rechts je portemonnee en houd die bij de lezer, zonder je kaart er uit te vissen met links dus.

Mijn telefoon heb ik altijd in mijn linker borstzak, zodat ik die met rechts kan pakken en met mijn linkerhand (wijsvinger) bedienen. Dus als je je ov-chipkaart in een telefoonhoesje stopt zit je ook goed (want die pak je dus met rechts).

Moet je kaart er wél uit, dan sta je inderdaad met je portemonnee in je rechterhand, je kaart in je linkerhand en moet je even 'overkruisen’ om de kaart voor de lezer te houden.

De kaartlezer links van je (voor een ander poortje) onbereikbaar maken door een glaswandje of plexiglas o.i.d. helpt natuurlijk ook.

Verder is het niet vervelend of hinderlijk vind ik, en bij een kaartautomaat je pincode met rechts intikken vereist ook geen fijne motoriek (voor de meeste linkshandigen), dus dat valt ook te overzien.

Maak je speciale poortjes voor linkshandigen dan brengen die 90% van de mensen ‘in verwarring’, in plaats van de 10% nu (die er alle ervaring mee hebben in het dagelijks leven)...

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn 10% linkshandigen en 0,00...% transgenders en intergenders dus het zou eerder logisch zijn met de eerste groep rekening te houden dan met de laatste. Overigens klagen de meeste linkshandigen meer over de kaartjesautomaten dan over de poortjes. 

Anderzijds blijft de vraag hoeveel rekening je moet gaan houden met allerlei subgroepen die speciale wensen hebben zonder dat het hek van de dam is.

Reputatie 7
Badge +3

Is het voor een linkshandige dan zo moeilijk om een chipkaart in je rechterhand te houden? :thinking:

Ik ben rechtshandig, maar in de bus check ik meestal aan de linkerkant in. Nooit problemen mee gehad.

Reputatie 5

Op de ca 10 stations die poortjes hebben voor NS+een ander blijft het klachten regenen van mensen die de verkeerde gebruiken-en volop reacties erop van ´beter uit je doppen kijken´. Met jouw voorstel komt ernog meer verwarring: want uit de macht der gewoonte gaat dan niet het poortje open dat men verwacht (want 99% ziet dat dus niet), en glipt er iemand anders die het in de gaten heeft snel door. Dat roept dus de grote boosheid van hr. Thom op en daarna afstrafcontroles van slidestoppers.

Troost je voorlopig maar met de gedachte dat nog steeds niet de helft van alle stations bepoort is, enkel bepaald. En dat dat bij al die andere regio-treintjerijders nog minder is, want die moeten enkel noodgedwongen van NS meedoen op overstapstations.

Vmuniverse, welkom bij de NS Community. Goed dat je je vraag stelt. Ik ben benieuwd of meer linkshandige reizigers dit vervelend vinden. 

Wat al geschreven is door bahnrider, kan er verwarring ontstaan. Uiteraard wil ik jouw feedback doorgeven, maar ik denk dat de kans klein is dat er poortjes komen voor linkshandigen.

Badge +3

Ik ben ook linkshandig maar heb mijn portemonnee (met ov-chipkaart erin) eigenlijk altijd in mijn rechter broek/jaszak zitten, juist om die met rechts te pakken en er dan met mijn linkerhand geld of pasjes uit te kunnen halen.

Als je verder geen passen hebt die de werking van poortjes in de weg zitten dan pak dus gewoon met rechts je portemonnee en houd die bij de lezer, zonder je kaart er uit te vissen met links dus.

Mijn telefoon heb ik altijd in mijn linker borstzak, zodat ik die met rechts kan pakken en met mijn linkerhand (wijsvinger) bedienen. Dus als je je ov-chipkaart in een telefoonhoesje stopt zit je ook goed (want die pak je dus met rechts).

Moet je kaart er wél uit, dan sta je inderdaad met je portemonnee in je rechterhand, je kaart in je linkerhand en moet je even 'overkruisen’ om de kaart voor de lezer te houden.

De kaartlezer links van je (voor een ander poortje) onbereikbaar maken door een glaswandje of plexiglas o.i.d. helpt natuurlijk ook.

Verder is het niet vervelend of hinderlijk vind ik, en bij een kaartautomaat je pincode met rechts intikken vereist ook geen fijne motoriek (voor de meeste linkshandigen), dus dat valt ook te overzien.

Maak je speciale poortjes voor linkshandigen dan brengen die 90% van de mensen ‘in verwarring’, in plaats van de 10% nu (die er alle ervaring mee hebben in het dagelijks leven)...

Reputatie 6

Of ik als linkshandige de poortjes vervelend vind? Ja, nogal. Maar of dat met ergonomie te maken heeft? Niet zozeer. Het kan wel verwarrend zijn, maar dat went vanzelf. Feit is dat het design van de poortjes niet bijster slim is, hier is ook al eerder onderzoek naar gedaan.

De pijl op de kaartlezer zou duidelijk genoeg moeten aangeven welk poortje bij welke kaartlezer hoort.

Reputatie 6

Welke pijl?

Reputatie 5
Badge

Welke pijl?

Nou, die groene bij de poortjes. 

Reputatie 6

Wat raar, die waren me nog nooit bewust opgevallen.

Ja, die pijlen waren me ook opgevallen. Het is toch jammer dat veel dingen op rechtshandige zijn gebaseerd. Ook het pinnen bij een NS automaat is voor rechtshandigen. Ik denk dat we het maar moeten accepteren dat linkshandige vaak onbedoelt gediscrimineerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, die pijlen waren me ook opgevallen. Het is toch jammer dat veel dingen op rechtshandige zijn gebaseerd. Ook het pinnen bij een NS automaat is voor rechtshandigen. Ik denk dat we het maar moeten accepteren dat linkshandige vaak onbedoelt gediscrimineerd worden.

Dat de bediening van de kaartjesautomaat rechts zit is niet onbedoeld maar een bewuste keuze. 

Dat de bediening van de kaartjesautomaat rechts zit is niet onbedoeld maar een bewuste keuze. 

Oh, nou maak je me wel heel nieuwsgierig, TamZin!

Reputatie 7
Badge +3

Dat is standaard bij vrijwel alle automaten, die worden altijd door de fabrikant ontworpen voor rechtshandigen omdat de meerderheid van de mensen rechts. Denk ook aan pinautomaten, koffieautomaten, snoepautomaten, zelfscankassa's in de supermarkt, etc. 

Reputatie 4

Dat is standaard bij vrijwel alle automaten, die worden altijd door de fabrikant ontworpen voor rechtshandigen omdat de meerderheid van de mensen rechts. Denk ook aan pinautomaten, koffieautomaten, snoepautomaten, zelfscankassa's in de supermarkt, etc. 

Behalve dat, geldt er ook nog een psychologisch ding. We lezen bijvoorbeeld van links naar rechts, waardoor we verwachten het belangrijkste aan de linkerkant aan te treffen en handelingen van links naar rechts uit te voeren. Om deze reden zitten de eerste knoppen op een kaartautomaat ook links, werk je vervolgens langzaam maar zeker verder naar rechts, om uiteindelijk bij de betaalautomaat uit te komen. Voor de mens werkt dit natuurlijk.

Betreffende de paaltjes: ze zijn niet per sé ontworpen voor rechtshandigen, maar gaan meer uit van de gewenning. We zijn een rechtsgeoriënteerd land (en dan niet in politieke zin), waarbij we in verkeerssituaties (waar het in-/uitchecken ook onder te scharen is), altijd uit gaan van de rechterzijde. We rijden aan de rechterkant, borden staan aan de rechterkant van de weg en ga zo maar door. Hierdoor is het niet meer dan logisch om een incheckhandeling aan de rechterkant uit te voeren. Al komt hierbij ook de theorie van het van links naar rechts werken weer naar boven. Eerst jezelf links positioneren, om vervolgens rechts je handeling af te maken.

Ikzelf ben linkshandig en het is me opgevallen dat alle poortjes op het station gemaakt zijn voor rechtshandigen. Nu denkt de NS mee met de reizigers, een goed voorbeeld is dat ze tegenwoordig "Beste reizigers" omroepen i.p.v. "Dames & Heren" Zou het ook niet een goed idee zijn om ook linkshandige poortjes op stations te plaatsen? Hiermee kom je ook tegemoet aan de linkshandige reizigers.

Wordt zo moe van iedereen die overal maar wat van vindt. Een poortje voor linkshandige? Alsof je niks kan met je andere hand.

Wordt zo moe van iedereen die overal maar wat van vindt. Een poortje voor linkshandige? Alsof je niks kan met je andere hand.

Bovendien, even ervan uit gaande dat je je OV-chipkaart uit je portemonnee moet halen, heb je sowieso beide handen nodig. Volgens mij zijn de poortjes niet gemaakt voor rechtshandigen, maar hebben ze gewoon voor rechts gekozen. Net zoals bij het stuur in de auto dat ook niet specifiek voor linkshandigen bedoeld is.

Een tip voor mensen die er toch problemen mee hebben: oefen gewoon met de meest voor de hand liggende hand, je wordt er vanzelf beter in. Als voornamelijk rechtshandige pak ik mijn portemonnee links, pak hem over met rechts tijdens het openen en overkruis met mijn linkerarm naar de chiplezer. Lijkt omslachtig maar voor mij gewoon de makkelijkste manier.

Reputatie 6

Paaltjes zijn met beide handen even makkelijk te gebruiken. Probleem opgelost, en je bent ook meteen van die waardeloze poortjes af.

Reputatie 5
Badge

Die poortjes houden zwartrijders en mensen die niets te zoeken hebben op het station wel ‘enigszins’ tegen. Bij een station met paaltjes kan iedereen doorlopen.

Ik benadruk wel enigszins tegenhouden. Heb in de afgelopen jaren al vele creatieve manieren gezien van mensen om door die poortjes heen te komen zonder te betalen.

Het inchecken met rechts is ook gewoon een stukje gewenning.

Reputatie 6

Bij een station met paaltjes kan iedereen doorlopen TENZIJ er normaal wordt geïnvesteerd in personeel op het perron en in de trein, waar juist met de komst van de poortjes op bezuinigd is.

En inderdaad, zwartreizen is zelfs met poortjes zo makkelijk dat je het per ongeluk kan doen. Wel eens meer dan 1 OV-chipkaart bij gehad? Een e-ticket? Een papieren kaartje? Je mag gewoon zo overal doorheen. Maar anderzijds heb ik het ook gehad dat ik het station niet meer uit kon ondanks een geldig e-ticket en een geldige OV-kaart. Het is allemaal een hoop gedoe wat gewoon met ouderwetse methoden op te lossen is.

Reputatie 3

Hoewel ik als linkshandige af en toe wel eens ongemakken tegenkom omdat bepaalde voorwerpen voor rechtshandigen ontworpen zijn (zoals de vorkjes met kartelrand van de snackbar :joy:), heb ik hier bij het inchecken nog nooit last van gehad. Wellicht doordat ik mijn portemonnee standaard in mijn rechter jaszak heb, waardoor ik de kaart al standaard in mijn rechterhand heb. 

Badge +3

Hoewel ik als linkshandige af en toe wel eens ongemakken tegenkom omdat bepaalde voorwerpen voor rechtshandigen ontworpen zijn (zoals de vorkjes met kartelrand van de snackbar :joy:), heb ik hier bij het inchecken nog nooit last van gehad. Wellicht doordat ik mijn portemonnee standaard in mijn rechter jaszak heb, waardoor ik de kaart al standaard in mijn rechterhand heb. 

Precies dat dus @JurgenH zie mijn eerdere reactie. Linkshandigen wennen daar nogal heel snel aan in het dagelijks leven.

Dank voor de vele reacties! De NS neemt mijn suggestie op en kijkt of ze hier iets mee kunnen. Waarschijnlijk zal er niks gebeuren, maar als je het niet aankaart gebeurt er zeker niks. En ja, ik type dit bericht linkshandig :-)

Reputatie 3

Ondanks NS hier waarschijnlijk geen aanpassingen voor zal uitvoeren, is het denk ik wel belangrijk dat dit soort zaken gemeld worden zodat er in de toekomst (niet alleen met dit soort poortjes) in elk geval rekening gehouden kan worden.

Maar even offtopic: linkshandig typen, wat moet ik me daar precies bij voorstellen :thinking:  

Ondanks NS hier waarschijnlijk geen aanpassingen voor zal uitvoeren, is het denk ik wel belangrijk dat dit soort zaken gemeld worden zodat er in de toekomst (niet alleen met dit soort poortjes) in elk geval rekening gehouden kan worden.

Maar even offtopic: linkshandig typen, wat moet ik me daar precies bij voorstellen :thinking:  

Smartphone in mijn linkerhand en dus met linkerduim de tekst invoeren zoals dus deze zin.

Reageer