Poortjespolonaise

• 20 oktober 2016
  • 12 reacties
  • 251 Bekeken

Reputatie 2
Vanochtend 8:50 kwam ik aan op station Heerenveen. De poortjes staan daar op het perron, dat alleen bereikbaar is aan de uiterste zuidzijde. Daar drommen zeker honderd reizigers samen op het korte, smalle stukje perron voor de poortjes, opgepakt als vee. Ze versperren zichzelf en elkaar de weg omdat ze wachten op 9:00, want dan kunnen ze inchecken met korting. De IC naar Utrecht komt om 9:01. De trein is lang, bestaat uit drie delen waarvan qua instaptijd alleen het voorste deel binnen bereik is van de mensen die na 9:00 inchecken. Het voorste treinstel is dus meteen tjokvol, er is geen open verbinding met de achterste stellen dus mensen moeten staan. Volgt rond Steenwijk het vriendelijke maar onvolledige commentaar van de conducteur, dat iedereen toch niet voor in moet stappen, en dat het achteren helemaal leeg is. Terwijl een fractie psychologie van de kouwe grond genoeg zou moeten zijn geweest voor de NS om dit perron anders in te richten of te verbouwen. Ik zie dit weer als een voorbeeld van star en onflexibel doorvoeren van een systeem door de spoorwegen, waarbij de reiziger wordt behandeld als in een koeienstal bij het melken. Suggestie voor oplossing: treinen vertrekken nooit meer in de periode 9:00/9:05, zodat reizigers rustig en daardoor met respect voor zichzelf en elkaar kunnen inchecken met korting. Dat is ook een verplichting van de spoorwegen naar haar klanten toe.
Geen treinen tussen 9:00/9:05 vereist een ingewikkelde ingreep op de dienstregeling; welnu, zet er maar een supercomputer op.
Met vriendelijke groet.

12 reacties

Reputatie 4
Je kunt al met korting inchecken vanaf 8.55 uur, dus dit verhaal lijkt me (heel vriendelijk gezegd) niet zo erg realistisch.

Dat de mensen in Heerenveen in het voorste deel instappen is geen probleem en zelfs erg handig omdat de reizigers in Leeuwarden juist achteraan instappen omdat dat voor hun het dichtst bij de ingang is.
Reputatie 2
Ok, dat is nieuw voor mij maar dan heb ik het fout. In ieder geval leek niemand dat te weten, want de opstopping was totaal. Veel dagjesmensen ivm dd vakantie ook. Dank voor de reactie.
Reputatie 2
Het probleem met leeg achter / vol voor was er wel degelijk. Wn als ik instap op een kopstation zoals Leeuwarden waar treinen langer staan, lopen ik en veel passagiers door naar voren en nen niet de eerste ingang.
Reputatie 4
Het probleem met leeg achter / vol voor was er wel degelijk. Wn als ik instap op een kopstation zoals Leeuwarden waar treinen langer staan, lopen ik en veel passagiers door naar voren en nen niet de eerste ingang.
De ervaring leert dat de meeste mensen juist niet doorlopen. Wel kan het zijn dat de trein gewoon erg druk was vanwege herfstvakantie. IC's zijn dan vaak een probleem tussen 9 en 11 uur 's morgens.
Je kunt al met korting inchecken vanaf 8.55 uur, dus dit verhaal lijkt me (heel vriendelijk gezegd) niet zo erg realistisch.

Dat de mensen in Heerenveen in het voorste deel instappen is geen probleem en zelfs erg handig omdat de reizigers in Leeuwarden juist achteraan instappen omdat dat voor hun het dichtst bij de ingang is.

Dat mensen wachten tot 9.00 lijkt me op zich wel geloofwaardig, want NS communiceert dat tijdstip op allerlei manieren. Dagjesmensen zullen niet beter weten dan dat het 9.00 is, zeker omdat het voor e-tickets en actiekaarten tot voor kort ook nog gold (al zal het wel meevallen met die drommen..)
Reputatie 4
De vaste kaarthouders van dalvoordeel en dalvrij weten wel dat het 8.55 uur is en als de rest het niet weet en tot 9.00 uur wacht spreidt dat mooi de drukte bij de poortjes.
Waarom zou een trein überhaupt later of eerder moeten vertrekken wegens korting? Dat slaat helemaal nergens op. Als je rond negen uur een trein wilt hebben met korting, haal je hem of je haalt hem niet. Zo simpel is het!
Zo simpel was het inderdaad, maar speciaal voor TS is er 5 minuten marge waardoor je in principe elke trein na 9 uur kan halen omdat je al om 8.55 kan inchecken. Dat zou alleen wat uitgebreider gecommuniceerd mogen worden want veel dagjesmensen weten dat niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het blijkt hier op het forum inderdaad dat de reizigers met een abonnement het over het algemeen wel weten en de mensen met actiekaartjes vaak niet. In de praktijk zie ik de mensen wachten tot het 08.55 wordt en rond negen uur loopt het gewoon door. Het is in Heerenveen ook nog even wennen aan de poortjes. De verdeling in de trein op dit traject is inderdaad zoals hierboven aangegeven. Op het kopstation van Leeuwarden stappen de mensen veelal in aan de achterkant en in Heerenveen zal men, als er weinig tijd is, vaker voorin instappen omdat het perron maar van één kant te bereiken is. Zes minuten tijd tussen inchecken en instappen is zeker gezien de uiterst korte afstand echt goed te doen.
Reputatie 3
Badge
Dagjesmensen zullen niet beter weten dan dat het 9.00 is, zeker omdat het voor e-tickets en actiekaarten tot voor kort ook nog gold (al zal het wel meevallen met die drommen..)

E-tickets zijn toch niet beschikbaar met korting? Of zie ik dat verkeerd?
Reputatie 7
Badge +4
Normale e-tickets niet, maar mensen die reizen met actiekaartjes in de vorm van een e-ticket hebben indirect wel een flinke korting. Ze mogen ook met een e-ticket om 08.55 gaan reizen, dat is gelijkgeschakeld.
Maar dat is nog niet zo lang geleden gebeurd en eigenlijk zonder noemenswaardige communicatie daarover.

Reageer