Positie OV-chip palen op Station Sloterdijk

Geachte heer, mevrouw,

Ik reis dagelijks met de trein van huis naar mijn werk, waarbij ik langs het station Amsterdam Sloterdijk kom.
Sinds het busstation is verplaatst naar het Carrascoplein, kom ik via de zij-ingang het station binnen en
moet ik voor het inchecken met mijn ov-chipkaart naar het midden van het treinstation lopen. Om vervolgens 180 graden te draaien en terug te lopen richting spoor 7.
Op de terugweg later die dag is de route helzefde maar in omgekeerde volgorde.

Opzich is er met deze route niets verkeerd (ik vind een omweggetje helemaal niet erg), als het niet om een druk station zou gaan waar honderden mensen in de spits ook een omweg moeten maken om de ov-chip-palen in het midden van het station te bereiken.
Ik heb het gevoel dat in de spitstijden het station een vervelende en gevaarlijke plek is waar mensen in een wirwar door elkaar van en naar de palen in het midden gaan. Van bovenaf gezien zou dit vast een indrukwekend plaatje opleveren!?

Ik denk dat de positie van de ov-chip-palen prima is toen de meeste mensen nog vanuit de hoofdingang binnen kwamen. Dan loop je vanaf de ingang naar een paal en dan door naar een perron. Maar nu de meeste mensen via de zij-ingang komen, moeten mensen vreemde taferelen uithalen om zich door het station te manoeuvreren.

Mijn vraag is of de NS de positie van de ov-chip-palen op station Sloterdijk kan herzien, zodat er een logischere en veilige route onstaat tussen ingangen, palen en perrons.

Ik ben benieuwd naar uw visie en wacht uw antwoor af...

Met vriendelijke groet

14 reacties

Het ligt in de bedoeling dat Amsterdam Sloterdijk binnenkort van poortjes wordt voorzien.
Of het zinvol is om voor die resterende korte periode CICO=paaltjes te gaan verplaatsen of bijplaatsen is daarom nog maar de vraag.
Maar ja, de wegen van NS zijn soms ondoorgrondelijk, dus wie weet.
Er zijn meer stations waar in eerste instantie bij de ingang een rij paaltjes werd geplaatst die na enkele maanden werden vervangen door poortjes.
Rotterdam Centraal is daar bijv. een goed voorbeeld van.
Het ligt in de bedoeling dat Amsterdam Sloterdijk binnenkort van poortjes wordt voorzien.
Of het zinvol is om voor die resterende korte periode CICO=paaltjes te gaan verplaatsen of bijplaatsen is daarom nog maar de vraag.

Bedankt voor je snelle reactie! Is er al enig idee wanneer de palen er komen? Aangezien er over een aantal weken alleen nog maar gereisd kan worden met de chipkaart?
Voor zover ik weet wordt station Sloterdijk op dit moment volledig vernieuwd en verbouwd. Toen ik 2 maanden geleden een overstap maakte vanuit Den Haag richting Zaandam, werd er althans nog druk gewerkt.
Zoekend op internet las ik zojuist dat volgens de planning die bouwwerkzaamheden begin 2015 gereed zullen zijn.
Ik denk dat we er dan ook van uit mogen gaan dat tegen die tijd de poortjes geplaatst zullen gaan worden.

Zoals ik al eerder stelde moet je je dan afvragen of het zinvol (en economisch verantwoord) is om voor - pakweg - 6 maanden eerst incheckpaaltjes te gaan verplaatsen om ze vervolgens te gaan vervangen door poortjes.

Maar wellicht dat een moderator intern navraag kan doen en hier het verlossende woord wil spreken.
Reputatie 3
Badge
Het antwoord van Geus klopt volgens mij.

Het was mij ook al opgevallen, en ik heb daar een vraag over gesteld in dit topic. En kreeg toen ditzelfde antwoord.

Het schijnt dat op het Hemboog-gedeelte van Sloterdijk al poortjes staan, en dat binnenkort ook het hoofdgebouw bepoort gaat worden.
Beste Donerler,
Het is inderdaad zo dat er op termijn poortjes komen op station Sloterdijk. Ik ken de exacte planning van deze verbouwing niet. Ik zal hier eens intern aangeven dat het handig is dat als de verbouwing nog lang duurt er extra incheckpalen komen bij de zij-ingang.
Allen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben blij dat de NS mogelijk de situatie zo snel mogelijk kan verbeteren.
Reputatie 6
Badge +2
Er staat bij die ingang een mobiele cico.
Er staat bij die ingang een mobiele cico.

Inderdaad! Deze heb ik vandaag gevonden. Hij staat wel erg verborgen tussen de gewone trap en de roltrap en alleen zichtbaar wanneer je het station uitloopt. Dus hopelijk is hij wel voor iedereen te vinden...
Reputatie 6
Badge +2
alleen zichtbaar wanneer je het station uitloopt
Inderdaad vreemd, tussen de gewone trap en de roltrap is misschien wel de handigste plek, gegeven dat het er maar één is, maar je moet hem dan wel aan zijn achterkant herkennen. Aan de andere zijkant van de hal (Piarcoplein) staat de cico gewoon dwars.
Om de herkenbaarheid een beetje te verbeteren hierbij een paar foto's van een mobiele CICO die onlangs ook al eens op dit forum zijn geplaatst.
Reputatie 6
Badge +2
En het is dan wel een grote grijze kast, maar dat is een afvalbak ook.
Goed dat je dit post. Zo ook op den haag centraal. Als je met de tram aankomt en/of vertrekt vanaf het tramperron boven en je hebt de trein nodig op spoor 10, dan moet je eerste richting stationshal lopen om in-uit te checken om alvorens naar de trein/ tram te lopen. Erg onhandig
Goed dat je dit post. Zo ook op den haag centraal. Als je met de tram aankomt en/of vertrekt vanaf het tramperron boven en je hebt de trein nodig op spoor 10, dan moet je eerste richting stationshal lopen om in-uit te checken om alvorens naar de trein/ tram te lopen. Erg onhandig

In dit topic gaat het allemaal over stations die midden in een verbouwing zitten en waarbij de looproutes nogal eens veranderen.
Paaltjes telkens verplaatsen vanwege de bouwactiviteiten schiet ook niemand mee op. Blijft het ook een zoekplaatje.
Het zijn eigenlijk allemaal tijdelijke situaties, waarbij reizigers enig overlast soms voor lief moeten nemen om straks volledig te kunnen profiteren van een verbeterde situatie.
Reputatie 3
Badge
Op Den Haag Centraal worden naar mijn dagelijkse waarneming regelmatig op allerlei plaatsen mobiele CICO's gezet. En zoals dat gaat met mobiele dingen: die verdwijnen daar dan ook wel weer eens, en dan zie je mensen zoeken . . .

Reageer