beantwoord

Poster overstappen op Sloterdijk

Op Amsterdam Sloterdijk hangen sinds kort posters met de tekst: Wilt u overstappen op spoort 3 of 4? Check dan niet uit. Loop via perron 11 en 12.
Dit is waarschijnlijk bedoeld om de reizigers te helpen de goede kant op te sturen. Maar geeft dit ook niet tevens aan dat de poortjessituatie op Sloterdijk vele ongewenste bijeffecten heeft? Is een herontwerp van de indeling en plaatsing van de poortjes niet op zijn plaats?
Sloterdijk was al een station met een minder gezellige uitstraling, maar de compartimentering door de poortjes heeft Sloterdijk een stuk naargeestiger gemaakt.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 6 maart 2018, 10:18

Hallo Johan_NL en welkom op het NS Forum!

Een hele terechte vraag inderdaad! Het is een veel besproken onderwerp omtrent Sloterdijk.en daar zal ook het laatste woord nog niet over gesproken zijn. Wel is er nu een (tijdelijke) oplossing bedacht tot een betere oplossing zich voordoet. De situatie is breed bekend bij ons en we zijn er achter de schermen ons hoofd over aan het breken 🙂. Daar heb je wellicht nu weinig aan, maar hopelijk later wel!
Bekijk origineel

45 reacties

Het bovenstaande klopt. Daarnaast heeft Prorail-NS bij plaatsing van de poortjes en glazen wanden vergeten om even om de gehandicapte (slechtziende) reiziger te letten. In de stationshal zijn voor slechtziende nl looplijnen aangelegd (de ribbels). Probleem is dat de uiteinde van deze ribbels nu dus eindigen tegen een glaswand.

NS is voor de problemen met deze poortjes al ca een jaar geleden gewaarschuwd. Het heeft in alle wijsheid besloten om hier niets mee te doen.

Een hele terechte vraag inderdaad! Het is een veel besproken onderwerp omtrent Sloterdijk.en daar zal ook het laatste woord nog niet over gesproken zijn. Wel is er nu een (tijdelijke) oplossing bedacht tot een betere oplossing zich voordoet. De situatie is breed bekend bij ons en we zijn er achter de schermen ons hoofd over aan het breken 🙂. Daar heb je wellicht nu weinig aan, maar hopelijk later wel!
Hallo Johan_NS en welkom op het NS Forum!

Het vervelende van die posters is dat niet duidelijk is waarom. In veel gevallen is het namelijk helemaal niet nodig om trap op en trap af te gaan. Verder lijkt mij trepeneren een betere optie dan het hoofd breken en als jullie dan toch bezig zijn, leg gelijk even wat extra verbindingen aan. ...

........het grappig bedoeld was nog even de volgende disclaimer voor die mensen bij wie dit niet het geval is: Wij distantiëren ons van uitspraken over het verwonden van ons personeel op welke manier en met welke voorwerpen dan ook. Sterker nog, wij veroordelen dit.

Edit:
Oooh sorry, dit is natuurlijk een professioneel bedrijfsforum...
Beste Arnold NS, het is niet handig dat forumleden een nick gebruiken met aan het eind de letters NS. ?
Reputatie 5
De poster bij spoor 7/8 geeft een advies zonder uitleg en is bovendien niet van toepassing op de reizigers die op de sporen 3/4 overstappen naar Zaandam-Purmerend en verder. Alleen zij die uit Haarlem (en verder) komen en naar/langs Uitgeest verder reizen betalen te veel. De andere reizigers kunnen zich trappenlopen besparen.
Hallo Johan_NS en welkom op het NS Forum!

Het vervelende van die posters is dat niet duidelijk is waarom. In veel gevallen is het namelijk helemaal niet nodig om trap op en trap af te gaan. Verder lijkt mij trepeneren een betere optie dan het hoofd breken en als jullie dan toch bezig zijn, leg gelijk even wat extra verbindingen aan. ...

........het grappig bedoeld was nog even de volgende disclaimer voor die mensen bij wie dit niet het geval is: Wij distantiëren ons van uitspraken over het verwonden van ons personeel op welke manier en met welke voorwerpen dan ook. Sterker nog, wij veroordelen dit.

Edit:
Oooh sorry, dit is natuurlijk een professioneel bedrijfsforum...
Beste Arnold NS, het is niet handig dat forumleden een nick gebruiken met aan het eind de letters NS. ?

Mij was niet bekend dat er een naamconventie werd gehanteerd op dit forum. Ik zal kijken of ik de mogelijkheid heb om mijn gebruikersnaam aan te passen.
@Johan_NL; Er wordt je ook helemaal niets verweten hoor. Je vindt een privébericht in je inbox met een uitleg hoe ik dit kan bewerkstelligen voor je 🙂.
@Johan_NL,
Trek het je niet persoonlijk aan hoor. Moderators moeten hier gewoon scherp op zijn. Enige tijd terug hadden we trein-NS, nu trein-D. En dan waren er weleens vragen waarbij de steller dacht met een NS medewerker te communiceren.

Soms moet je die moderators even wakker schudden. 🙂
Reputatie 4

Uit het feit dat op deze posters met geen woord wordt gerept over het probleem (NS brengt reizigers ten onrechte een te hoog bedrag in rekening), de oorzaak (NS heeft de poortjes op een verkeerde plaats gepositioneerd en/of deze gesloten alvorens ze haar software op orde heeft) en hoe te handelen wanneer je hierdoor gedupeerd bent, kun je toch niet anders concluderen dan dat NS dit probleem, en belangrijker haar klanten, nog altijd niet serieus neemt?
Mee eens, tijdelijke maatregel is meer een zoethoudertje, nu zegt NS van kijk eens we hebben ons best gedaan en verder kost elke andere maatregel ons teveel geld.

Ik vind het woord oplossing in deze ook al typerend, een tijdelijke oplossing was de poortjes openzetten, niet een poster ophangen met geen enkele referentie naar het probleem.

Wil je een probleem oplossen, moet je het eerst erkennen als probleem en dat gebeurt niet.
Er is gelukkig nu een oplossing gecommuniceerd. Dat is het hier over een oplossing heb impliceert dat er een probleem was.
Reputatie 4
Er is gelukkig nu een oplossing gecommuniceerd. Dat is het hier over een oplossing heb impliceert dat er een probleem was.

Maar het is geen oplossing, want reizigers die toch omchecken betalen nog altijd te veel en worden hier nog altijd niet op gewezen door jullie.

Nee het is geen oplossing en het feit dat NS dat wel communiceert impliceert juist dat het probleem niet eens bestaat..

Wat lost deze poster dan op volgens jullie ?

Het wijst alleen overstappers er op dat ze beter via een ander perron kunnen lopen.
Niet de reden waarom.
Volgens mij is de poster erg duidelijk. Dat dit 'check-technisch' anders moet en er eerder stappen genomen hadden moeten worden ben ik absoluut met jullie eens. Dit is iets wat wij serieus geëscaleerd hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens dit artikel wordt er pas in april weer verder gepraat met Rover e.d.
Waarom zo laat pas weer?

Echt duidelijk is het niet. De reden waarom is voor velen een raadsel.
Ik zie niets staan over de reden van omlopen, maar wellicht ben ik blind

Misschien moeten we een poll houden hier welke forumleden het wel duidelijk vinden. Moderators mogen anoniem meedoen anders krijgen ze problemen.
Ik heb gevraagd of dit toegevoegd kan worden, maar ik denk niet dat men dat epistel gaat toevoegen aan deze poster.
Reputatie 4
"Anders wordt u opgelicht" moet toch vrij aardig passen in dat gele vlak eronder. Misschien kan iemand met een Edding NS een handje helpen...
Anders loopt u de kans meer te betalen bv.

Niets epistels KJ, dat vind ik denigrerend. Twee regels zijn genoeg, je kan mensen daarnaast evt doorverwijzen waar ze terecht kunnen voor vragen.

Het is niet moeilijk.
Hier is overduidelijk niet voor gekozen. Ik denk dat men het niet nodeloos ingewikkeld wil maken.
Reputatie 4
En daardoor heeft men het juist nodeloos ingewikkeld gemaakt voor de gedupeerden om te ontdekken dat ze te veel hebben betaald. Iets waar we overigens pas maanden op wijzen...
Ik denk dat men slapende reizigers niet wakker wil maken.

Men heeft het reizigers namelijk al nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Reputatie 5
[...]Ik denk dat men het niet nodeloos ingewikkeld wil maken.
Maar nu worden ook de reizigers naar Zaandam, Purmerend, Hoorn en verder aangeraden om te lopen,terwijl dat niet nodig is. Het advies van de Reisplanner gaat trouwens uit van een overstaptijd van vier minuten - dat lijkt me ambitieus voor vier stevige trappen plus een perronlengte...

Ik mag toch hopen dat de Speciale Projectgroep een échte oplossing bedenkt - binnen het tariefsysteem dus.
Reputatie 6
@Lubbers: waar loopt die geleidelijn tegen een glazen wand aan?
Reputatie 4
Toch fijn als je je trein mist door om te lopen terwijl dat in jouw geval wellicht helemaal niet nodig was en dat enkel omdat NS halsstarrig blijft weigeren haar fout te erkennen "het niet nodeloos ingewikkeld wil maken".

Reageer