beantwoord

Poster overstappen op Sloterdijk


Op Amsterdam Sloterdijk hangen sinds kort posters met de tekst: Wilt u overstappen op spoort 3 of 4? Check dan niet uit. Loop via perron 11 en 12.
Dit is waarschijnlijk bedoeld om de reizigers te helpen de goede kant op te sturen. Maar geeft dit ook niet tevens aan dat de poortjessituatie op Sloterdijk vele ongewenste bijeffecten heeft? Is een herontwerp van de indeling en plaatsing van de poortjes niet op zijn plaats?
Sloterdijk was al een station met een minder gezellige uitstraling, maar de compartimentering door de poortjes heeft Sloterdijk een stuk naargeestiger gemaakt.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 6 maart 2018, 10:18

Hallo Johan_NL en welkom op het NS Forum!

Een hele terechte vraag inderdaad! Het is een veel besproken onderwerp omtrent Sloterdijk.en daar zal ook het laatste woord nog niet over gesproken zijn. Wel is er nu een (tijdelijke) oplossing bedacht tot een betere oplossing zich voordoet. De situatie is breed bekend bij ons en we zijn er achter de schermen ons hoofd over aan het breken 🙂. Daar heb je wellicht nu weinig aan, maar hopelijk later wel!
Bekijk origineel

45 reacties

Update:

Goed dat je dit aankaart bij ons VIRM. Ik heb begrepen dat er geen specifieke communicatie is opgesteld om blinden en slechtzienden op het station te informeren. Wel is de landingspagina www.ns.nl/sloterdijk schaalbaar en voorleesbaar en zijn er medewerkers op het station aanwezig om te ondersteunen. Bij deze onze excuses dat hier niet nog beter op gefocust is, we zullen dit meenemen als verbeterpunt.

Daarnaast wil ik aangeven dat reizigers die door een functiebeperking niet redelijkerwijs gebruik kunnen maken van de geadviseerde overstaproute, kunnen we meerdere oplossingen bieden. Dat doen we altijd per persoon en situatie. Iemand met een functiebeperking kan aan de hand van een OV-Begeleiderskaart of Valys alsnog reizen. Op bijvoorbeeld Sloterdijk zijn met de OV-Begeleiderskaart de poortjes te openen, en met Valys kan assistentie geregeld worden waarmee het probleem van de gedwongen overstap opgelost wordt.

Reizigers zonder functiebeperking kunnen gebruikmaken van NS Reisassistentie. Dit is een gratis service die ook op Sloterdijk wordt aangeboden.
Maar nog steeds geen terugkoppeling....

We zitten nu op 46 dagen.
Ik heb nog geen definitieve terugkoppeling MvanGelder, maar het is onder de aandacht.
Er is inmiddels overleg geweest, ik neem aan dat dit punt ook besproken is.
Update: Ook ik ben het met je eens MvanGelder. Ik ben hier nog steeds mee bezig en heb contact gelegd met een ander contactpersoon. Hopelijk ontvang ik hier deze week of begin volgende week een terugkoppeling van. Excuses dat dit zo lang tijd nodig heeft.
Hopelijk nog voor de vakanties een antwoord.

De afdeling kan ook gewoon toegeven dat er geen oplossing is voor deze mensen.
Ik ben het met je eens, maar we zijn hier echt afhankelijk van anderen. Dat het relatief lang duurt ben ik met je eens.
De vraag is vooral waarom jullie geen antwoord krijgen en gezien het onderwerp mag het wel wat sneller/urgenter allemaal.

Dit onderwerp ligt nogal gevoelig en er is veel stof over opgewaaid
Reputatie 4
Dat is absoluut niet het geval, hlubbers. Het is van uiterst belang dat iedereen wordt voorzien van het juiste antwoord. Wanneer er intern een vraag wordt uitgezet zijn wij afhankelijk van anderen. Wanneer we geen antwoord krijgen, kunnen wij jullie niet voorzien van een antwoord.
Ik word hier wel heel verdrietig van. 23 dagen gelden een vraag gesteld en maar reminders sturen. Je kan natuurlijk ook gewoon neerzetten; mijn collega's hebben geen zin om de vraag te beantwoorden.
Update: Ik kan je nog niet van een terugkoppeling voorzien VIRM. Zodra ik deze heb ontvangen hoor je van mij!
Update: Nog geen terugkoppeling helaas, maar er is wel een reminder de deur uit. Hopelijk weten we snel meer.
Update: Ik begrijp dat de betreffende collega even afwezig is en heb daardoor dit verzoek doorgestuurd naar zijn vervanger. Zodra ik meer weet laat ik je dit weten VIRM.
Dat ga ik even voor je na VIRM.
Reputatie 6
En hoe wordne blinden en slechtzienden die NIET reizen met OV Chip Plus geinformeerd? 😉
Hoi HenkK,

Voor blinden en slechtzienden bieden we het OV-chip plus abonnement aan. Deze reizigers hoeven niet op saldo te reizen. Ik zal de suggestie om op het station ook in het Engels te informeren voor je doorzetten. In dit topic verzamelen we overigens alle feedback over dit onderwerp.
Reputatie 3
Hoe worden blinden en slechtzienden geattendeerd op dit advies?
Hoe worden reizigers die de nederlandse taal niet machtig zijn geadviseerd?

Alle bewegwijzering stuurt de reiziger nog rustig via de poortjes...

Ching ching, Kassa!
Badge +3
Het ligt een paar stappen voor de communicatie.

Voordat de poortjes zijn geplaatst was NS al op de hoogte van de problematiek met het omchecken op Amsterdam Sloterdijk. NS heeft niets met deze kennis gedaan en heeft voordat de problemen met het omchecken (en de daardoor te hoge reiskosten) waren opgelost toch de poortjes gesloten.

Dat heeft niets met communicatie te maken maar met geïnstitutionaliseerde onkunde binnen de organisatie. Verder is er veel te weinig toezicht van buitenaf op NS waardoor al dit soort situaties kunnen ontstaan.
Is niet zomaar ff omlopen ook zegmaar. Is gewoon 2x flinke trap extra nemen.

Daarnaast zijn de poortjes zonder enige communicatie gesloten. Staan er vaak dikke rijen voor de poorten en hangt er idd ineens een vage poster waarbij niemand snapt wat er aan de hand Is.
Communicatie blijft gewoon echt een zwak punt bij Ns. Zelf zonder stress op de tank Is men niet instaat duidelijk te zijn. Deze poster zijn daar een levendig voorbeeld van!
Reputatie 5
Hoeveel extra looptijd kost dit? Lijkt me handig dat ook te vermelden...
Reputatie 4
Toch fijn als je je trein mist door om te lopen terwijl dat in jouw geval wellicht helemaal niet nodig was en dat enkel omdat NS halsstarrig blijft weigeren haar fout te erkennen "het niet nodeloos ingewikkeld wil maken".
Reputatie 6
@Lubbers: waar loopt die geleidelijn tegen een glazen wand aan?
Reputatie 5
[...]Ik denk dat men het niet nodeloos ingewikkeld wil maken.
Maar nu worden ook de reizigers naar Zaandam, Purmerend, Hoorn en verder aangeraden om te lopen,terwijl dat niet nodig is. Het advies van de Reisplanner gaat trouwens uit van een overstaptijd van vier minuten - dat lijkt me ambitieus voor vier stevige trappen plus een perronlengte...

Ik mag toch hopen dat de Speciale Projectgroep een échte oplossing bedenkt - binnen het tariefsysteem dus.
Ik denk dat men slapende reizigers niet wakker wil maken.

Men heeft het reizigers namelijk al nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Reputatie 4
En daardoor heeft men het juist nodeloos ingewikkeld gemaakt voor de gedupeerden om te ontdekken dat ze te veel hebben betaald. Iets waar we overigens pas maanden op wijzen...

Reageer