Prijs van NS-bus Castricum-Sloterdijk wel realistisch?

  • 21 februari 2016
  • 60 reacties
  • 1647 Bekeken

Reputatie 4
Op teletekst lees ik vanmiddag:

De NS zet vanaf morgen in de spitsbussen in tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk om de treinen te ontlasten. De proef duurt tot mei. Ook op andere trajecten worden mogelijk spitsbussen ingezet. Reizigers zijn tot 50 minuten langer onderweg met de bus, daarom krijgen ze een consumptiebon.


Ik weet niet of ik de enige ben maar ik vraag me af wie er in hemelsnaam tegen het volle treintarief (het is immers in de spits) met de bus gaat als die er bijna een uur langer over doet. Die consumptiebon als compensatie is natuurlijk lachwekkend gezien de extra rijtijd.

60 reacties

Badge +3
Op een andere site las ik dat een rit met zo'n bus slechts één euro kost:

Bijna 50 minuten langzamer
Vanuit Castricum zijn de bussen dus bijna 50 minuten langzamer dan de trein. Om die extra reistijd te compenseren krijgen treinreizigers een consumptiebon. Bovendien zijn de kaartjes voor de bussen veel voordeliger. Zo komt er een speciaal e-ticket voor de bus dat slechts 1 euro kost, terwijl een normaal treinkaartje vanuit Castricum 4,80 euro kost. Vanuit Krommenie-Assendelft betalen treinreizigers normaal 3,30 euro per enkele reis.

Zonder abonnement
Het merendeel van de spitsreizigers in Nederland heeft een abonnement waarmee op een bepaald traject gratis gereisd kan worden. Voor hen is er dus geen financieel voordeel. 40% van de treinreizigers reist in de spits echter zonder vrij reisrecht. Voor deze groep is de bus dus aanzienlijk voordeliger.

Vanaf Krommenie-Assendelft 20 minuten langzamer
In Krommenie-Assendelft stoppen de bussen aan de zijde van de provinciale weg. Vanuit daar duurt de busreis naar Amsterdam Sloterdijk zo'n 40 minuten. Een reisje met de Sprinter duurt 20 minuten. De bussen waren zondagmiddag nog niet opgenomen in de NS Reisplanner. Ook de e-tickets van een euro kon de redactie van Treinreiziger.nl nog niet vinden op NS.nl. Volgens een woordvoerder van NS is het spoorbedrijf de eerste week coulant, omdat reizigers dan nog niet allemaal weten dat er speciale voordelige e-tickets zijn voor de bus.
Reputatie 4
@Tochjo
De link die je aangeeft bestaat niet.
Jawel hoor, de link gewoon openen in een nieuw tabblad.
Ik kan momenteel ook niet op treinreiziger.nl komen en dat ligt niet aan de specifieke link van Tochjo.
Badge +3
Relevante delen van het artikel zijn aan mijn eerdere bericht toegevoegd.
De bussen waren zondagmiddag nog niet opgenomen in de NS Reisplanner. Ook de e-tickets van een euro kon de redactie van Treinreiziger.nl nog niet vinden op NS.nl. Volgens een woordvoerder van NS is het spoorbedrijf de eerste week coulant, omdat reizigers dan nog niet allemaal weten dat er speciale voordelige e-tickets zijn voor de bus.


Coulant voor mensen die een duurder kaartje kopen omdat het goedkope kaartje niet tijdig in de webshop staat? :?
Reputatie 7
Badge +3
Dus 20 min met de trein en 70 min met de bus. Wie neemt dit plan serieus?
Dus 20 min met de trein en 70 min met de bus. Wie neemt dit plan serieus?
Wellicht korten ze als flankerende maatregel de treinen zover in dat je regelmatig niet meer in de eerstvolgende drie treinen past.
Op een andere site las ik dat een rit met zo'n bus slechts één euro kost
Volgens Rikus is pas op het allerlaatste moment beslist dat voor deze bus geen treintarief betaald hoeft te worden. Kennelijk had men bij de NS het idee dat een kop kiosk-koffie wel voldoende zou zijn om mensen verder de volle mep te laten betalen voor een reis die tot 250% langer duurt.
Reputatie 6
Badge +1
Lekker nuttig; uit analyse blijkt dat bussen naar Amsterdam Zuid het meest kansrijk zijn, en dan de bus maar tot Sloterdijk te laten rijden...
En daarbij rijden de bussen zo te zien weer teeg terug van Sloterdijk naar Castricum. Wellicht interessant om ook de terugweg voor één euro aan te bieden...
Badge +3
Lekker nuttig; uit analyse blijkt dat bussen naar Amsterdam Zuid het meest kansrijk zijn, en dan de bus maar tot Sloterdijk te laten rijden...
"Volgens de Stadsregio is er rond Amsterdam Zuid onvoldoende capaciteit voor de spitsbussen. Daarom is besloten dat de bussen vooralsnog naar Amsterdam Sloterdijk gaan. In een later stadium kan de bus mogelijk alsnog naar Amsterdam Zuid gaan rijden." (bron)
Reputatie 6
Badge +1
Dat neemt niet weg dat reizigers die naar Amsterdam Zuid willen, voor nu alsnog de trein zullen nemen. Een eventuele evaluatie van het busgebruik zal dan dan nooit zo positief uitvallen...
Reputatie 1
De bus is vooralsnog geen grandioos succes

http://www.rtvnh.nl/nieuws/180213/spitsbus-castricum-amsterdam-sloterdijk-blijft-leeg-alleen-journalisten-aan-boord
Dit gaat niet werken, 80% van de reizigers hebben een jaarkaart of een OV studenten kaart.
Dan is zo'n bus alleen nog geschikt voor incidentele reiziger die eigenlijk helemaal niet in de spits hoeft te reizen aangezien die blijkbaar een uur later op zijn/haar bestemming mag komen.
Als je de drukte wil omzeilen ga je gewoon net buiten de spits reizen.

Er moet gewoon met dubbeldekkers gereden worden, de bestelde treinen zijn allemaal enkeldekkers die nooit genoeg capaciteit kunnen bieden.
En daarbij rijden de bussen zo te zien weer teeg terug van Sloterdijk naar Castricum. Wellicht interessant om ook de terugweg voor één euro aan te bieden...
De bussen rijden maar één rit per spits. De laatste bus vertrekt namelijk 20 of 30 minuten na aankomst van de eerste bus. Dat is te kort om terug te kunnen rijden.

Lekker nuttig; uit analyse blijkt dat bussen naar Amsterdam Zuid het meest kansrijk zijn, en dan de bus maar tot Sloterdijk te laten rijden...
"Volgens de Stadsregio is er rond Amsterdam Zuid onvoldoende capaciteit voor de spitsbussen. Daarom is besloten dat de bussen vooralsnog naar Amsterdam Sloterdijk gaan. In een later stadium kan de bus mogelijk alsnog naar Amsterdam Zuid gaan rijden." (bron)

Dan vraag je je toch af wanneer dat stadium aanbreekt, want de verkeerssituatie rond Amsterdam Zuid gaat niet niet snel veranderen.

De bus is vooralsnog geen grandioos succes

http://www.rtvnh.nl/nieuws/180213/spitsbus-castricum-amsterdam-sloterdijk-blijft-leeg-alleen-journalisten-aan-boord

Laten ze om te beginnen eens die bus in de reisplanner zetten en beginnen met de kaartverkoop. Dat dat beiden niet geregeld is, maximaliseert de kansloosheid van dit project.
Reputatie 6
Badge
Alsof een bus per half uur op de ring west /zuid het verkeer totaal zou ontregelen. Inderdaad, direct naar Zuid zou -relatief- handig geweest zijn omdat dit de overstap op Sloterdijk doet vervallen.
De berichten van o.a. treinreiziger.nl dat de tickets voor deze spitsbus €1,- kosten, kloppen. Deze tickets zullen z.s.m. beschikbaar zijn in de webshop op ns.nl. Tot die tijd worden reizigers er door personeel ter plekke op gewezen dat ze geen kaartje nodig hebben voor de bus. Als mensen toch een kaartje voor het normale treintarief hebben gekocht om met de bus te reizen en het teveel betaalde terug claimen, gaan we daar coulant mee om. Er wordt ook aan gewerkt om de bussen in de reisplanner te krijgen.

Let op: Reizigers met een afgekocht reisproduct checken gewoon in en uit. Zij zullen een brief ontvangen waarin wordt verteld dat ze gecompenseerd zullen worden voor het reizen met de bus.
Badge +3
Reizigers met een afgekocht reisproduct checken gewoon in en uit. Zij zullen een brief ontvangen waarin wordt verteld dat ze gecompenseerd zullen worden voor het reizen met de bus.
Hoe gaat dit in zijn werk bij abonnementhouders van wie jullie geen adresgegevens hebben, zoals houders van een studentenreisproduct?
Ga ik voor je navragen, Tochjo. Kom ik dus op terug.
Hoe komen jullie erachter dat je ingecheckt ben? Als je met bus gaat, is in en uitchecken niet mogelijk op stations met poortjes.... Of zijn er "mobiele" incheckpalen bij de bus neergezet?
Badge +3
Er zijn inderdaad mobiele palen geplaatst.
Reputatie 4
Er moet gewoon met dubbeldekkers gereden worden, de bestelde treinen zijn allemaal enkeldekkers die nooit genoeg capaciteit kunnen bieden.
Voor het sprintervervoer komen er geen nieuwe dubbeldekkers meer omdat het te veel tijd kost met in- en uitstappen. Daarom is net als in het buitenland gekozen voor Metro/S-bahn-materieel met deels staanplaatsen voor in de spits.

Of er nog nieuwe dubbeldekkers komen voor IC-vervoer is een punt van discussie. Enerzijds omdat voor dubbeldekkers door het hoge gewicht in de nabije toekomst veel meer infraheffing betaald moet worden dan voor enkeldeksmaterieel (zie de uitspraak van de ACM) anderzijds omdat ze niet voldoen aan de eisen voor barrierevrije toegang voor gehandicapten. Alternatieven voorde toekomst zijn of alleen nog enkeldeksmaterieel of materieel dat deels enkel- en deels dubbeldeks is.
Reputatie 4
Alsof een bus per half uur op de ring west /zuid het verkeer totaal zou ontregelen. Inderdaad, direct naar Zuid zou -relatief- handig geweest zijn omdat dit de overstap op Sloterdijk doet vervallen.
Omdat NS geen rechtstreekse treindienst Sloterdijk-Zuid rijdt mag het niet zo maar een rechtstreekse busdienst op dit stuk openen aangezien dat een inbreuk is op de GVB-concessie van de Amsterdamse metro. Doorrijden naar Schiphol en vandaar naar Zuid zou wel mogen.
De bus is vooralsnog geen grandioos succes

http://www.rtvnh.nl/nieuws/180213/spitsbus-castricum-amsterdam-sloterdijk-blijft-leeg-alleen-journalisten-aan-boord


Volgens een woordvoerder van NS op het NOS-journaal is dat omdat het vandaag niet zo druk was in de treinen. Hoe ziet hij dat voor zich? - Dat reizigers eerst op het perron kijken hoe druk de trein vandaag is en dan eventueel alsnog kiezen voor een reis van 50 minuten langer? Als een forens de bus wil nemen, zal die veel eerder dan normaal van huis moeten gaan om op tijd op het werk te zijn. Die kan dus geen rekening houden met de actuele drukte in de trein.
Reputatie 4
Volgens een woordvoerder van NS op het NOS-journaal is dat omdat het vandaag niet zo druk was
Vorige week stond er in het BD een verhaaltje over de inmiddels weer beeindigde busdienst Rosmalen-Den Bosch. Ondanks overvolle treinen kwam de bezettingsgraad van de bussen daar niet boven de 10%. De reizigers stonden liever 7 minuten opeengepakt in de trein dan 20-25 minuten in de bus te moeten zitten. Daar zit het probleem.

Ik denk dat de bussen Castricum-Amsterdam alleen gebruikt gaan worden door mensen die voor €2 een dagje goedkoop naar Amsterdam gaan om te winkelen. Mensen die anders dus helemaal niet met de trein op stap waren gegaan.

Reageer