Privacy van (wachtende) reizigers

• 28 januari 2015
  • 12 reacties
  • 468 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanochtend werd station Leiden ontruimd i.v.m. de vondst van een verdacht pakketje. Het bleek om een camera te gaan die met medeweten van NS was opgehangen.

In het Leids Dagblad
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article27297261.ece/Misverstand-bom-station-Leiden-is-actie-van-reclamebureau?lref=vptop

lees ik:
'Een woordvoerder van de NS verklaart aan Leidsch Dagblad dat een reclamebureau de camera heeft opgehangen boven perron 4b/5b. Het reclamebureau heeft een contract met de NS, maar de actie van woensdagochtend was niet bekend bij het Leidse station, zo meldt NS-woordvoerster Inge Reigersberg.'

Dat er camera's hangen voor de veiligheid is nog tot daar aan toe, maar dat reizigers gefilmd worden voor reclamedoeleinden vind ik te ver gaan! Ik vind dit een ernstige schending van privacy van reizigers.

Beelden van veiligheidscamera's worden bekeken door be√ędigde opsporingsambtenaren. Maar camera's voor reclame- en marketingdoeleinden worden bekeken door de vrije jongens (lees gajes) van de reclamebureau's.

Ik wil dat NS snel met een verklaring komt hoe dit kan en mag.

12 reacties

En die verklaring ga je hier echt niet krijgen. NS gaat immers zijn eigen goddelijke gang...
Ik hoop wel dat alle kosten op de NS verhaald gaan worden.
Dit is tegen de privacy wetgeving. Zelfs bij mijn eigen woning mag ik nooit zomaar een camera ophangen of daar ergens neer zetten. Daar kan de NS of wie dan ook een flinke boete voor krijgen. De gemeente geeft alleen toestemming alleen bij uitzondering. Bijvoorbeeld als er steeds mensen zijn die diefstal of overlast kunnen veroorzaken. Maar ga nooit zomaar ergens filmen dat is in strijd met de privacy wet. Je moet altijd toestemming krijgen wil je het filmen. Dus wie o wie krijgt de bon?! Wie is verantwoordelijk voor?!
Ik hoop wel dat alle kosten op de NS verhaald gaan worden.
Ik hoop het niet, want de reiziger betaalt dan de rekening.
Prijzen worden evenwel verhoogd.

Weer een bewijs dat NS denkt dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden.
Prijzen worden evenwel verhoogd.

Weer een bewijs dat NS denkt dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden.

Ik hoop dat de minister eens wakker wordt en een grondig onderzoek instelt naar het beleid van de NS en dan geen boetes oplegt, maar zorgt dat het bestuur salaris inlevert bij slechte prestaties: alleen dan zal er iets veranderen.

De berichten die ik in de media lees: de NS vindt het een "incident" en zal het "intern" oplossen: dekmantel.
Dit is tegen de privacy wetgeving.

Dat weet ik niet zo zeker: Op het station hangen al bordjes over cameratoezicht, dus je mag daar gefilmd worden.

Dat weet ik niet zo zeker: Op het station hangen al bordjes over cameratoezicht, dus je mag daar gefilmd worden.
@Pe_pe wanneer er strengere beleid door de plaatselijke gemeente word door gevoerd dan pas mag er cameratoezicht zijn. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven door hooligans. Of door zwervers die overlast veroorzaken. Daar word wel op die plekken wel gehandhaafd. Maar hier in mijn woonplaats mag het niet zomaar, omdat het de privacy kan aantasten voor winkeliers en buurtbewoners. Alleen op het station hangen er camera's. De gemeente heeft jaar of 5 (of 10) het nieuwe beleid doorgevoerd aan wat strengere cameratoezicht op en rond het station. Per gemeente kan het verschillen, misschien dat er bijvoorbeeld op station Hilversum Media Park niks gebeurd, waardoor er helemaal geen camera's nodig zijn, dan bijvoorbeeld op Hilversum CS. Wanneer de situaties steeds daardoor onveiliger wordt, word er altijd tussen de Spoorwegen, Politie en gemeenten overlegd. In het verleden hebben onbekende daders zowel op de stations Amsterdam Zuid als in Weesp de snoepautomaten leeggeroofd, er was toen helemaal geen cameratoezicht op de perrons. Wel hebben ze ook het geld en de inhoud toen meegenomen. Dus dat is dan wel het voorbeeld waar streng toezicht moet worden gehouden door middel van cameratoezicht. Als de situatie veiliger is dan is zo n cameratoezicht helemaal niet eens nodig. Niet overal hoeven er camera's opgehangen te worden. Behalve dat kost de overheid best wel veel geld. Alleen op plekken waar nodig is en waar het streng gehandhaafd word doen ze het!

Volgens mij verschilt dat nog wel van het doel van de camera. Voor toezicht zou het toegestaan zijn maar niet voor een reclamebureau lijkt mij.
Er hangt op Leiden Centraal ook een monitor bij de ingang waarop afwisselend beelden van de diverse bewakingscamera's worden getoond. Die beelden worden dus ook al niet uitsluitend bekeken door toezichthouders.

Ik vraag me ook wel af wat een reclamebureau van plan was met een camera op een station. Als het doel was om beelden te maken voor een reclamecampagne, zou dat een overtreding van het portretrecht kunnen zijn.

het hangt er vanaf over het welk reclamebureau het gaat. Als de NS zelf reclame maakt dan mag het volgens mij wel, maar is het van iets anders dan mag het ook meestal niet lijkt mij.

Volgens mij verschilt dat nog wel van het doel van de camera. Voor toezicht zou het toegestaan zijn maar niet voor een reclamebureau lijkt mij.
De Protocollen zijn onduidelijk, deze reclamebureau maakt ook reclames van de NS. NS wil verder niet op reageren, vandaar!

Reageer