beantwoord

problematisch stallen bij Leiden Centraal - NS businesscard

• 26 oktober 2015
  • 4 reacties
  • 352 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik ben een van de gelukkigen met een erg fijne werkgever als het aan komt op duurzaamheid en balans tussen privé en werk. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel, en wordt gestimuleerd bij de eigen mensen. Zo wordt gepromoot dat we de trap nemen in plaats van de lift, dat we fietsen en wanneer mogelijk het OV gebruiken in plaats van een auto. Dat is niet altijd mogelijk; geregeld is voor een klantbezoek o.i.d. een auto noodzakelijk. Wij hebben dus een flexibel beleid: we hebben een fiets via het fietsplan, een NS-businesscard, kunnen tot een aantal dagen per week vanuit huis werken en wanneer een auto noodzakelijk is, maak ik gebruik van een deelauto of een huurauto. Bovendien geeft mijn werkgever ook alle ruimte om buiten de spits te reizen als de dagindeling dat toelaat. Eerst opstarten thuis, dan met de fiets naar het station, bewaakt stallen op de NS-businesscard en rustig verder werken in de trein want buiten de spits is er altijd wel een zitplaats te vinden. Prachtig toch!

Totdat er in Leiden besloten is dat het beleid voor de bewaakte stalling anders moet: alleen abonnementhouders hebben nog een betaalde en gegarandeerde plek. Alle overige manieren om betaald bewaakt te stallen zijn afgeschaft. Ja, de stalling is bewaakt en gratis! Iedereen mag binnen, totdat hij vol zit.

Super, maar dus niet voor mensen zoals ik. Mijn fiets heeft voorop een kinderstoeltje en achter grote fietstassen, voor mijn dochtertje van bijna 1: die moet ik ook halen of brengen op weg naar of van het station. Tenzij ik om 7 uur vertrek, heb ik geen plek meer in de gratis bewaakte stalling. Mijn werkgever biedt mij deze comfort, ik wil graag betalen voor een plekje, maar er is gewoonweg geen plaats meer voorzien. Een abonnement heeft geen zin: ik ga niet dagelijks met de fiets en ook niet op vaste dagen. Er zijn nauwelijks rekken buiten waar mijn fiets wel in past, en ook dat is dringen als ik buiten de spits ga reizen. Vorige maand is mijn fiets ook nog eens gestolen, een mooi doelwit zo’n moederfiets. Laatst ben ik alle stallingen afgelopen: ze laten me gewoon binnen als deze nog niet vol is en geven aan dat achterin plaats is voor dit soort fietsen. Mooi niet dus want het ‘oranje vak’ stond al propvol met moeder-/vaderfietsen en bakfietsen. Ik kon hem er echt niet meer tussen krijgen. Terug naar de ingang om te vragen waar ik hem wel kwijt kon; ‘jammer, maar dan kunt u uw labeltje teruggeven, vol is vol’. Vier stallingen heb ik afgelopen, om hem uiteindelijk bij de LUMC kwijt te kunnen en helemaal terug te lopen naar het station. Ik ben bijna 45 minuten bezig geweest voordat ik op het perron stond. Wat een tijdverspilling!

Bij deze dus een oproep aan de verantwoordelijken in Leiden en aan de NS. Zorg voor voldoende plaatsen en geef ook aan flexibele reizigers, die bijvoorbeeld kiezen voor alle geadverteerde voordelen van een NS businesscard, de mogelijkheid om een betalende plaats te verkrijgen.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 28 oktober 2015, 09:48

Ik heb zojuist een terugkoppeling gehad van de locatiebeheerder.

Je schrijft dat je best wil betalen voor een plekje. Een abonnement is dan misschien toch nog een optie: een maandkaart kost 14 euro, een dagkaartje 1,30. Als je 11 keer paar maand gebruik maakt van de stalling is dat met een abonnement al goedkoper dan dagkaartjes nemen en je bent verzekerd van een plek. Met een jaarkaart van 105 euro heb je kosten er al uit als je 7 keer per maand reist. De prijzen voor een zogenaamd “buitenmodelfiets” zijn overigens wel iets hoger. Ik kan zo niet beoordelen of je fiets in die categorie valt.

Aan de situatie ter plaatse kan men niet veel veranderen; het is een groot succes dit stallingconcept.
Bekijk origineel

4 reacties

Hoi MvH, en welkom op het forum.

Vervelend dat jij door de nieuwe regeling buiten de boot valt. Ik heb je volledige bericht doorgezet naar de beheerders van Station Leiden Centraal. Wellicht zullen zij mij doorverwijzen, maar ik zal je op de hoogte houden van de voortgang.
Ik heb zojuist een terugkoppeling gehad van de locatiebeheerder.

Je schrijft dat je best wil betalen voor een plekje. Een abonnement is dan misschien toch nog een optie: een maandkaart kost 14 euro, een dagkaartje 1,30. Als je 11 keer paar maand gebruik maakt van de stalling is dat met een abonnement al goedkoper dan dagkaartjes nemen en je bent verzekerd van een plek. Met een jaarkaart van 105 euro heb je kosten er al uit als je 7 keer per maand reist. De prijzen voor een zogenaamd “buitenmodelfiets” zijn overigens wel iets hoger. Ik kan zo niet beoordelen of je fiets in die categorie valt.

Aan de situatie ter plaatse kan men niet veel veranderen; het is een groot succes dit stallingconcept.
Beste Silvian,

Dank voor de reactie. Of een abonnement in mijn geval goedkoper uitvalt is maar zeer de vraag; de ene maand mogelijk wel, de andere niet. En dit is inderdaad afhankelijk of mijn fiets als 'buitenmodel' geklassificeerd wordt (de prijs voor een jaar buitenmodel is 230,-). Het meest vervelende is dan dat ik met mijn werkgever weer andere afspraken zou moeten maken: ik heb een NS businesscard, waarom zou ik dan ook nog eens een appart abonnement moeten? is de vraag. Het is gewoonweg zo dat met het nieuwe systeem er zeker geen goede plaatsen bij zijn gekomen voor moederfietsen. Onderstaande heb ik trouwens nogmaals gekopieerd vanaf de site van de NS businesscard. Zoals gezegd: er wordt geadverteerd met zeer veel voordelen en mogelijke diensten via deze card; en deze zijn ineens afgeschaft. Ik begrijp helemaal dat het concept niet aangepast gaat worden, maar wellicht is het wel te overwegen om de NS businesscard houders dezelfde voordelen te geven als abonnementhouders. Ik geloof ook niet dat het er erg veel zullen zijn (ik moest voorheen de beheerders er ook op wijzen dat ik mijn NS busniesscard wilde scannen, dat systeem gebruikte men niet al te vaak), en ook de abonnementhouders stallen niet allemaal op dezelfde momenten, dus ik mag aannemen dat een paar extra plaatsen voor NS businesscardhouders niet het grote verschil zal maken.

http://www.ns.nl/zakelijk/producten/van-deur-tot-deur/ns-fietsenstalling.html
'Met de NS-Business Card kunt u eenvoudig uw fiets stallen in 37 NS-fietsenstallingen op het station. Uw fiets staat veilig en droog en u hoeft zich geen zorgen te maken over een plek, want die is er altijd. Zo wordt het nog gemakkelijker om met de fiets naar het station te gaan.

Voordelen van de NS-fietsenstalling
•Er is altijd een plekje voor uw fiets
•U hoeft geen kosten meer te declareren
•Uw fiets staat veilig en droog

Goed om te weten
•Nederland heeft 37 NS-fietsenstallingen op het station
•Kijk voor meer informatie op de website van NS Fiets.
•U kunt op de volgende stations uw fiets stallen met de NS-Business Card: Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam Centraal Oostzijde, Amsterdam Centraal Westzijde, Arnhem, Arnhem Sonsbeekzijde, Assen, Delft, Dordrecht, Ede-Wageningen Zuidzijde, Eindhoven Noordzijde, Eindhoven Zuidzijde, Gouda Noordzijde, Groningen, Den Haag Centraal, Den Haag Holland Spoor, Haarlem, ’s-Hertogenbosch, Hilversum, Hoorn, Leeuwarden, Leiden Centraal, Leiden Centraal Terweepark, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam Centraal, Tilburg, Utrecht Centraal Oostzijde, Utrecht Centraal Westzijde, Utrecht Centraal Jaarbeursplein, Venlo, Weesp, Woerden en Zwolle.'
Ik snap je verhaal volledig. Ik heb je suggestie in ieder geval doorgezet naar mijn collega's bij de afdeling NS Business Card. Mochten zij nog inhoudelijk op jouw suggestie ingaan, zal ik je dit sowieso terugkoppelen.

Reageer