beantwoord

Problemen traject Breda-Den Haag lopen de spuigaten uit

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
NS,

Wanneer gaan jullie de op dit moment dagelijkse problemen op het traject Breda-Den Haag aanpakken! In Godsnaam! Het loopt nu echt de spuigaten uit! Treinen die uitvallen, storingen aan het spoor...op een gegeven moment is het klaar!

Graag jullie reactie
icon

Beste antwoord door Edwin 26 juli 2018, 22:54

Het is niet alleen maar het schakelen van bovenleidingspanning en beveilgingssysteem. Het stuk vanaf Lage Zwaluwe naar Tilburg/Eindhoven is onvoorstelbaar druk. Niet alleen rijden er veel reizigerstreinen, maar ook een flinke hoeveelheid goederentreinen. Ik rij deze intercity (Den Haag-Eindhoven) ook en zit meer dan eens (terwijl ik gewoon op tijd bij Zevenbergsche Hoek ben) achter een vertraagde goederentrein. Die blijft dan in ieder geval tot Tilburg en als je pech hebt (staaltrein) tot Eindhoven voor je rijden, waardoor wij er met maximaal 80 km/u achteraan sukkelen.
Tel daarbij op dat er geregeld sein- en wisselstoringen optreden en Gilze Rijen een hotspot voor andere ellende is........
We willen echt wel, maar het wordt ons door meerdere oorzaken niet bepaald makkelijk gemaakt.

Leg ik daarmee de schuld helemaal buiten NS? Nope, ook binnen NS is genoeg te verbeteren, daar zijn we dan ook dagelijks mee bezig, je merkt er alleen op korte termijn bitter weinig van 😞
Bekijk origineel

108 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik denk, dat je je beter tot de (lokale) politiek kunt richten. NS wuift problemen op deze lijn weg. Ik heb dezelfde vraag over deze verbinding onlangs twee maal aan de klantenservice gesteld via mail, omdat mijn claim op dit traject was afgewezen. Er wordt letterlijk niet op geantwoord. Ook na mijn reactie wordt er gewoon weer aan dit probleem voorbij gegaan.

De punctualiteit (of liever: het gebrek hieraan) is ook bij Rover bekend overigens.
https://www.rover.nl/actueel/1478-veel-klachten-over-vertragingen-hsl
https://community.ns.nl/archief-43/traject-breda-den-haag-centraal-wanneer-wel-weer-een-normale-reisweek-stop-de-ic-direct-breda-gvc-32926 🤔
Reputatie 1
Het begint idd de spuitgaten uit te lopen. Ik heb bijna elke dag minimaal 30 tot 60 min vertraging op dit traject. Er vallen werkelijk waar elke dag meerdere treinen uit! Ik vraag telkens geld terug via de GTBV (en krijg deze ook steeds) maar ze doen er niks mee. Je kan niet meer bouwen op de NS hierop. Ik heb liever dat ze gewoon gaan leveren in plaats van steeds naar het GTBV wijzen.

Ik heb daarom besloten om dichter bij huis te werken zodat ik geen trein meer hoef te nemen en dit (helaas duurzaamheid) met de auto (soms fiets) kan doen.
Reputatie 3
Meest verontrustende is nog wel dat blijkbaar niemand binnen NS zich ook maar een beetje geroepen voelt dit probleem aan te pakken. Men blijft maar doormodderen zonder tot een oplossing te komen.
Reputatie 7
Badge +2

Ik ben steeds onderweg, ik kom altijd te laat.

Misschien moet je wat minder vaak deze 1100 nemen, dan kom je hopelijk eens op tijd 🤣
Neehoor, in de 1100 is het juist altijd gezellig 🙂
Even in mijn herinnering graven... heeft er niet tot voor kort een verbinding bestaan die tientallen jaren lang betrouwbaar en tot volle tevredenheid functioneerde op dit traject... wat was dat ook alweer... o ja, de intercity Den Haag CS-Venlo...

Maar die is nu eenmaal opgeofferd aan het Fyra-debacle...
Reputatie 6
Afgelopen week stond in de regionale krant dat landelijk gezien station Breda op de 2e plaats staat met treinstoringen, van welke aard dan ook. Op de 1e plaats staat Rotterdam Centraal. De cijfers hebben betrekking op het afgelopen half jaar. Dit zegt voldoende over de problemen met de HSL tussen beide steden. Zelf sta ik vrijwel dagelijks op station Breda en ook vrijwel iedere dag hoor ik dat de IC tussen Eindhoven en Den Haag óf niet rijdt, óf ruim vertraagd is, óf maar tot Rotterdam rijdt. Ook de IC uit Brussel heeft er veel last van, deze valt ook vaak uit, heeft grote vertragingen of rijdt maar een deel van het traject. Het vervelende vind ik dat de Sprinter van Breda richting Dordrecht, waar ik veel gebruik van maak, hierin meegetrokken wordt aangezien de IC's tot vlak voor Lage Zwaluwe van het reguliere spoor gebruik maken. Dus ook bij deze Sprinter vaak vertraging en uitval..... altijd weer een verrassing. Niet fijn als je altijd voor de zekerheid moet checken of er iets is. GTBV schiet ik niet zoveel mee op, ik wil graag een betrouwbare verbinding.
Badge +3
Denk dat Almere vandaag goed scoort (ongeveer vanaf de middagspits)..

Treinen die schijnbaar wél reden waren spooktreinen. Machinisten en conducteurs weten ook van niets en nemen dan ook nog maar een flesje gratis water...

Bron: https://twitter.com/Nicole_nmp/status/1022491975449292800 alle info is ver te zoeken of klopt niet dus.
Reputatie 5
Meest verontrustende is nog wel dat blijkbaar niemand binnen NS zich ook maar een beetje geroepen voelt dit probleem aan te pakken. Men blijft maar doormodderen zonder tot een oplossing te komen.
er wordt zeker aan gewerkt aangezien deze lijn voor enorm veel kosten voor de NS zelf komt, zoals geld terug bij vertraging. Echter zijn nieuwe treinen niet van vandaag op morgen geleverd, deze zullen vanaf 2021 instromen. De problemen op deze sporen komen voor een groot deel doordat de HSL op 25kv bovenleidingspanning loopt en het overige net op 1500v, treinen moeten steeds omschakelen. Ook zijn er verschillende spanningssluizen waar de trein geen spanning heeft en heeft de HSL ERTMS als beveiliging en bijna alle overige sporen ATB.
Reputatie 7
Badge
Het is niet alleen maar het schakelen van bovenleidingspanning en beveilgingssysteem. Het stuk vanaf Lage Zwaluwe naar Tilburg/Eindhoven is onvoorstelbaar druk. Niet alleen rijden er veel reizigerstreinen, maar ook een flinke hoeveelheid goederentreinen. Ik rij deze intercity (Den Haag-Eindhoven) ook en zit meer dan eens (terwijl ik gewoon op tijd bij Zevenbergsche Hoek ben) achter een vertraagde goederentrein. Die blijft dan in ieder geval tot Tilburg en als je pech hebt (staaltrein) tot Eindhoven voor je rijden, waardoor wij er met maximaal 80 km/u achteraan sukkelen.
Tel daarbij op dat er geregeld sein- en wisselstoringen optreden en Gilze Rijen een hotspot voor andere ellende is........
We willen echt wel, maar het wordt ons door meerdere oorzaken niet bepaald makkelijk gemaakt.

Leg ik daarmee de schuld helemaal buiten NS? Nope, ook binnen NS is genoeg te verbeteren, daar zijn we dan ook dagelijks mee bezig, je merkt er alleen op korte termijn bitter weinig van 😞
Reputatie 7
Badge +2
Daarnaast staan die treinen toch ook wel eens op andere plekken defect of met storing dan echt op de HSL zelf? Wat ook weer gevolgen heeft voor andere treinen?

Ik ben bv zelf al meerdere keren 's morgens de 2427 uitgegooid op HS omdat er een 1100 defect stond bij Delft of Delft Zuid, ook al eens gehad dat er eind van de middag eentje defect langs perron 1 op Delft stond en alle reizigers net waren overgestapt in de 2456 die toen op 2 stond.
Afgelopen dinsdag nog stond volgens mij de 1125 op HS langs het perron defect, mijn 2427 kwam daardoor op 3 binnen nadat deze eerst zo'n 7 minuten moest wachten.
En ik zag gister nog een tweet over een remstoring bij binnenkomst Rotterdam die uiteindelijk na batterij reset wel verder kon, maar wel +35 😁
En je hoeft maar op Somda bij de OD te kijken wat er dagelijks aan 1100's uitvalt om diverse redenen.
Reputatie 7
Badge
En ik zag gister nog een tweet over een remstoring bij binnenkomst Rotterdam die uiteindelijk na batterij reset wel verder kon, maar wel +35 😁
Wrijf het er nog maar even in.............😢

Ja, de rijtuigen zijn niet bepaald nieuw meer, de locs hebben nog wel eens kuren, maar dat heeft een Virm/SLT/Flirt/SGM/DDZ/DDAR ook.
Ik zal heel blij zijn als we eindelijk de ICNG krijgen, ik denk dat het aantal storingen dan wel naar beneden gaat.
Reputatie 7
Badge +2
Sorry. Ging het terug wel zonder storing?

Andere treinen zullen ook wel eens wat hebben, maar ik heb idee dat het verhoudingsgewijs bij de HSL treinen vaker is. Plus dat er minder makkelijk even een ander stel ergens vandaan kan worden gehaald om wat vervangends te rijden zodat wanneer er eetje uitvalt vaak ook gelijk de kerende rit uitvalt.
Reputatie 7
Badge
Die stam heeft verder volgens mij de hele dag rondgereden zonder problemen.
Er staan over het hele land elke dag wel treinen defect, maar als ze op de HSL kapot staan heeft dat a) meer impact (Thalys en Eurostar moeten omgeleid worden) en b) meer bekendheid, die storingen worden bijna altijd op Twitter gezet, ook als ze binnen een kwartier weer onderweg zijn.

Tel daarbij de slechte naam van de HSL op (deels met dank aan FYRA) en je weet dat we sowieso al onder een vergrootglas liggen.
Met deze hitte ga je gewoon meer problemen krijgen. Niet alleen zijn onze treinen gewoon niet op deze temperaturen gebouwd, onze infrastructuur is er ook niet op gemaakt. Seinstoringen, wisselstoringen, spoorspattingen en bruggen die niet meer dicht willen.

Ik ben vandaag met de bus van Utrecht naar huis gegaan. Ritje van pak 'm beet een kwartier. Ik heb denk ik 5 auto's langs de weg kapot zien staan. Ik bedoel maar.......
Reputatie 7
Badge +2
Ach, alles kan ook stuk, ook een Thalys 😅
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1020642011718840320

Maar wat ik bedoel is dat er maar een beperkt aantal 1100 stammen zijn, tegen ik weet niet hoeveel VIRM/ICM/SLT/Flirt/SGM/DDZ/DDAR.
Wanneer er dan 1 of 2 van die stammen defect gaan op 1 traject tegen misschien 5 of 10 keer zoveel van alle andere treinen bij elkaar verdeeld over het hele land, dan is de verhouding 1100 vs de rest niet echt gunstig.
Reputatie 7
Badge
Klopt, maar dat ga je straks met de ICNG ook krijgen. Als er daar 1 van uitvalt, is dat natuurlijk procentueel meteen een stuk hoger dan een ICM die bij Capelle Schollevaar de boel een paar uur bezig houdt 😉
Reputatie 7
Badge +2
Maar ICNG zal toch niet alleen op HSL trajecten worden ingezet?
En hoe is de verhouding in aantallen ICNG straks tegen TRAXX-ICR stammen nu?
Reputatie 3
Het is waar dat veel problemen worden veroorzaakt bij omschakeling van de spanning en beveiliging, waarvan ook de locatie nogal ongelukkig gekozen is. Maar dat mag geen excuus zijn. In een nog niet zo heel ver verleden reden treinen van Amsterdam naar Brussel waarbij spanning en beveiliging omgeschakeld dienden te worden. Dat verliep decennia lang zonder problemen.

Het zijn meer technische defecten aan het materieel die de ICD de das om doen. Net als user Rene74 hoor ik nagenoeg elke dag op het station, tijdens een overstap van 5 minuten, dat een ICD sterk vertraagd ofwel uitgevallen is vanwege een defect aan het materieel. En op Somda lees ik regelmatig dat een ICD zelfs al bij aanvang dienst door een defect niet zal rijden.

En dat is echt niet iets van de laatste maanden. Al ruim voor de start van de 1100 via de HSL werd er door reizigers gevreesd dat de 1100 massaal zou uitvallen. Wat hebben zij gelijk gekregen.

Sinds die tijd meldt NS er alles aan te doen om de problemen aan te pakken. Tot op heden tevergeefs. Sterker nog, vandaag vallen er tot half twaalf vanavond ICD's uit of worden ingekort wegens problemen met de materieelinzet. Wat zijn dan die defecten die na zoveel jaar nog steeds niet oplosbaar zijn, met de huidige stand van de technologie?

Maar er is ook geen prikkel voor NS om het beter te doen, en zolang die prikkel er niet is blijft het behelpen helaas.
Poblemen met omschakelen zijn er zelden in mijn ervaring. In de jaren dat ik nu rij op de HSL heb ik dat één keer gehad, door een defect relais in die specifieke locomotief. Aangezien ik achterop nog een tweede locomotief had hangen (juist voor dit soort situaties) kon ik met minimale vertraging gewoon verder rijden.
Als ik even kijk in de afgelopen paar maanden naar de ritten die ik had moeten rijden maar zijn uitgevallen:
Vorige week:
Reiziger opent deur via de noodbediening, helemaal achteraan. Heen en weer lopen en de deur weer sluiten en het gebroken glas opruimen en doorbellen naar onze technische dienst kost 10 minuten. Trein opgeheven vanwege te veel vertraging. Andere trein heeft de rit met een kleine vertraging overgenomen, dus voor de reizigers geen uitval.
Week daarvoor:
Statische omzetters van twee rijtuigen uitgevallen. Een krijg ik er weer aan de praat, de ander blijft uit. Uit veiligheidsoverwegingen is rijden over de HSL dan niet toegestaan. Trein opgeheven en naar de werkplaats gegaan voor reparatie.
Dan heb ik ook nog een aantal keer vertraging opgelopen door allerlei oorzaken. Uitgelopen werkzaamheden, personen langs het spoor, overwegstoringen, seinstoring, vertraagde andere treinen, defecte andere treinen, plastic in de bovenleiding, omgeleid worden door een stremming op het traject, etc.

Maar goed, dat zijn uiteraard alleen dingen die ik zelf ben tegengekomen. Wat andere collega's meemaken weet ik niet.
Uiteraard moet het beter. Dat lijkt mij duidelijk. Problemen worden echt aangepakt, maar er kunnen weer altijd nieuwe dingen boven water komen.
Reputatie 1
Poblemen met omschakelen zijn er zelden in mijn ervaring. In de jaren dat ik nu rij op de HSL heb ik dat één keer gehad, door een defect relais in die specifieke locomotief. Aangezien ik achterop nog een tweede locomotief had hangen (juist voor dit soort situaties) kon ik met minimale vertraging gewoon verder rijden.
Als ik even kijk in de afgelopen paar maanden naar de ritten die ik had moeten rijden maar zijn uitgevallen:
Vorige week:
Reiziger opent deur via de noodbediening, helemaal achteraan. Heen en weer lopen en de deur weer sluiten en het gebroken glas opruimen en doorbellen naar onze technische dienst kost 10 minuten. Trein opgeheven vanwege te veel vertraging. Andere trein heeft de rit met een kleine vertraging overgenomen, dus voor de reizigers geen uitval.
Week daarvoor:
Statische omzetters van twee rijtuigen uitgevallen. Een krijg ik er weer aan de praat, de ander blijft uit. Uit veiligheidsoverwegingen is rijden over de HSL dan niet toegestaan. Trein opgeheven en naar de werkplaats gegaan voor reparatie.
Dan heb ik ook nog een aantal keer vertraging opgelopen door allerlei oorzaken. Uitgelopen werkzaamheden, personen langs het spoor, overwegstoringen, seinstoring, vertraagde andere treinen, defecte andere treinen, plastic in de bovenleiding, omgeleid worden door een stremming op het traject, etc.

Maar goed, dat zijn uiteraard alleen dingen die ik zelf ben tegengekomen. Wat andere collega's meemaken weet ik niet.
Uiteraard moet het beter. Dat lijkt mij duidelijk. Problemen worden echt aangepakt, maar er kunnen weer altijd nieuwe dingen boven water komen.

Ik snap dat er problemen zijn en dat de NS personeel ook zijn best doen (conducteurs en machinisten). Maar je kan van betalende klanten niet verwachten dat ze met de interne perikelen van de NS rekening kunnen houden. Het is gewoon schandalig dat de NS pas in 2021 iets aan deze problemen gaat doen in de vorm van nieuwe treinen (die ook kinderziektes zullen gaan hebben). Daarnaast zijn de problemen van wisselstoringen, defecte treinen, etc, etc ook in de herfst, winter en lente aanwezig. Dan heb ik het niet over de storingen en problemen die komen door storm of heftig winterweer.

Er moet gewoon iets aan gedaan worden. Je kan niet wachten tot 2021 en klanten(!!) nog 3 jaar met dergelijke vertragingen opschepen. Deze gaan uiteindelijk voor de auto kiezen of andere keuzes maken (zoals ik reeds heb gedaan) Deze week heb ik namelijk alweer elke dag min vertraging gehad.
Reputatie 1
En dat er niet eens reactie op deze vraag volgt van een moderator zegt ook genoeg...
Reputatie 7
Badge
Ik snap dat er problemen zijn en dat de NS personeel ook zijn best doen (conducteurs en machinisten). Maar je kan van betalende klanten niet verwachten dat ze met de interne perikelen van de NS rekening kunnen houden. Het is gewoon schandalig dat de NS pas in 2021 iets aan deze problemen gaat doen in de vorm van nieuwe treinen (die ook kinderziektes zullen gaan hebben). Daarnaast zijn de problemen van wisselstoringen, defecte treinen, etc, etc ook in de herfst, winter en lente aanwezig. Dan heb ik het niet over de storingen en problemen die komen door storm of heftig winterweer.

Er moet gewoon iets aan gedaan worden. Je kan niet wachten tot 2021 en klanten(!!) nog 3 jaar met dergelijke vertragingen opschepen. Deze gaan uiteindelijk voor de auto kiezen of andere keuzes maken (zoals ik reeds heb gedaan) Deze week heb ik namelijk alweer elke dag min vertraging gehad.

Die nieuwe treinen moesten vanwege Europese regels aanbesteed worden. Dat is een lang proces, vervolgens heeft Alstom de aanbesteding gewonnen, maar dán moeten die treinen nog ontworpen en gemaakt worden. Het is jammer genoeg niet zo simpel als even naar de dealer en een treintje uitkiezen (niet denigrerend bedoeld). Aangezien we nog niet zo ver zijn dat heel Europa op dezelfde spanning en beveiliging rijdt, moeten die treinen specifiek aangepast worden voor het Nederlandse net. Als ze dan éénmaal een treinstel uit de fabriek hebben, moeten ze nog op het Nederlandse net toegelaten worden. Ook dat is geen kort proces.

Ik weet dat het voor 'buitenstaanders' niet makkelijk te begrijpen is waarom dit allemaal zo enorm lang moet duren (ook voor insiders soms zelfs niet), maar dit zijn in het kort even de trajecten waaraan voldaan moet worden.

Voor wat betreft de infrastructuur: daar heeft NS bitter weinig over te vertellen. Die wordt beheerd door Prorail. Ook die doen hun best, maar kampen nog steeds met de gevolgen van zwaar achterstallig onderhoud, wat men nu probeert in te halen.
Reputatie 1

Die nieuwe treinen moesten vanwege Europese regels aanbesteed worden. Dat is een lang proces, vervolgens heeft Alstom de aanbesteding gewonnen, maar dán moeten die treinen nog ontworpen en gemaakt worden. Het is jammer genoeg niet zo simpel als even naar de dealer en een treintje uitkiezen (niet denigrerend bedoeld). Aangezien we nog niet zo ver zijn dat heel Europa op dezelfde spanning en beveiliging rijdt, moeten die treinen specifiek aangepast worden voor het Nederlandse net. Als ze dan éénmaal een treinstel uit de fabriek hebben, moeten ze nog op het Nederlandse net toegelaten worden. Ook dat is geen kort proces.

Ik weet dat het voor 'buitenstaanders' niet makkelijk te begrijpen is waarom dit allemaal zo enorm lang moet duren (ook voor insiders soms zelfs niet), maar dit zijn in het kort even de trajecten waaraan voldaan moet worden.

Voor wat betreft de infrastructuur: daar heeft NS bitter weinig over te vertellen. Die wordt beheerd door Prorail. Ook die doen hun best, maar kampen nog steeds met de gevolgen van zwaar achterstallig onderhoud, wat men nu probeert in te halen.

Het hele aanbestedingsproces, de aanpassingsproblematiek en de toelatingen zijn zaken die al een eeuwigheid bekend zijn. Dus dat is geen rede voor de NS om zich daarachter te verschuilen. Als reiziger betaal je voor een vervoer volgens de dienstregeling en je mag ervan uitgaan dat degene die het aanbiedt het ook waar kan maken. En voor wie zich erop beroept dat er alleen een vervoersplicht is: aan de hand van de dienstregeling maak je een vervoerskeuze en dan moet je erop kunnen vertrouwen dat die waargemaakt wordt, behoudens in geval van natuurrampen of zo.
Reputatie 7
Badge
Je hebt helemaal gelijk.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reageer