beantwoord

Procedure aanrijding persoon

Afgelopen woensdag zat ik in de trein van 'S-Hertogenbosch naar Amsterdam die een aanrijding had met een persoon. Dit werd na enige tijd omgeroepen, wat ik daarna miste was een zeer korte uitleg (Nederlands/Engels) in bullitpoints op de schermen in de coupe. Al zou een van de bullitpoints zijn de hoofdconducteur komt hier later op terug, had mij meer
icon

Beste antwoord door mcn1995 31 mei 2015, 11:54

Beste Simpel85,

Uit uw text kom ik niet verder (zinnen lopen niet), maar uit de titel is een vraag af te lezen.
Het antwoord hierop is te vinden op de volgende site:
http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=26&t=462
Bekijk origineel

14 reacties

(na meer) rust gegeven en een ander bullitpoint zou de geschatte vertraging zijn. Dit was wel via reisplanner zichtbaar.
Reputatie 4
Beste Simpel85,

Uit uw text kom ik niet verder (zinnen lopen niet), maar uit de titel is een vraag af te lezen.
Het antwoord hierop is te vinden op de volgende site:
http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=26&t=462
Dank voor de feedback en link. Wat ik probeerde uit te leggen is dat ik als passagier de procedure miste. Ik miste alleen in een a twee bullitpoints welke stappen gevolgd zouden worden. Bijvoorbeeld:
- Vertraging 3 uur
- Er vindt nu onderzoek plaats
- Wij komen straks bij u terug hoe verder
Dit laatste punt kan dan vervangen worden door: Er wordt vervangend vervoer geregeld, loop naar de voor/achterzijde van de trein etc.

Uiteindelijk staat er dan wat er gebeurd en niet wat de oorzaak is (al kan in de algemene zin een aanrijding met een persoon getoond worden, aangezien dat toch al omgeroepen is).

Verder is het handig om de tekst ook in het Engels te laten zien.
Specifiek op de schermen bedoel je dan? Want dat zou an sich technisch natuurlijk mogelijk zijn, maar dan moeten we beginnen een groter probleem op te lossen: die schermen worden extern aangestuurd. Dan zou er meer bediening IN de trein moeten komen van die dingen, en dat is een lastiger iets helaas.
Dag Henk, Ik bedoel de schermen in de trein waar de aankomst op staat vermeld. Dat ze extern aangestuurd worden moet naar mijn inziens geen probleem zijn. Want na een tijd kregen we ook geen reistijd meer te zien. Ik daarbij vanuit dat een sein naar de externe partij is verstuurd om de verwachte aankomst weg te halen. Zo kan je ook een sein sturen om de procedure uit te leggen. Al kan het zijn dat ik hier te hoopvol in ben.
Ik ben bang dat je daarin te hoopvol bent, ja. Sorry.
Ik ben bang dat je daarin te hoopvol bent

Dat denk ik ook. Bij een aanrijding (met een persoon) zijn er eerst andere prioriteiten. NS en het treinpersoneel is daarbij ook nog eens afhankelijk van instanties als brandweer en politie. In sommige gevallen dient er een evacuatie plaats te vinden of gaat een trein terug naar het vorige station. En zo zijn er nogal wat situatieschetsen te maken. Het is echter niet te doen om een soort van draaiboek op de schermen te tonen. Dit soort trieste omstandigheden verlopen iedere keer weer anders.
Het hoeft geen specifiek draaiboek te zijn, ook hele korte informatie die tevens via de intercom wordt omgeroepen zou al prima zijn. Nog los van de hoe, ook wat betreft de externe aansturing, is de vraag wat mij betreft ook wie ga je dat laten doen. Bijsturing, knooppuntcontrollers e.d. zijn allemaal druk met het belcircus wat er omheen hangt, en in de trein heeft men ook wel betere dingen te doen. In de uitwerking durf ik er dan ook wel op in te zetten dat, als het technisch er is, het niet altijd wordt geactiveerd en alleen als er iemand, ergens, die ook nog eens toegang heeft eraan denkt en er tijd voor maakt. Dan moet je zoiets al overlaten aan een reisinformant ergens, maar die is ook al druk. Oftewel, dat wordt een procedure voor de procedure, en daar heb ik een hard hoofd in op dit moment, gezien de huidige staat van dat hele gebeuren.
Dinsdag 16 januari was er een aanrijding met een persoon tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Het treinverkeer is daardoor langere tijd gestremd geweest en er werden ook bussen ingezet. Is er al meer te melden over de persoon die is aangereden?
Ik durf niet te zeggen hoe het met deze persoon gaat en kan dat ook niet achterhalen. Dergelijke zaken communiceren wij niet.
Badge
Over de status van aangereden personen wordt niet gecommuniceerd. Dit ivm het feit dat een aanrijding met een persoon zeer ingrijpend is voor alle betrokkenen, en uiteraard ook met het oog op privacy.
Reputatie 7
Het is geen gegeven, maar je kunt er normaal gezien redelijk vanuit gaan dat als je niets hoort of leest in het nieuws dat het gaat om een dodelijke afloop (zelfdoding). Anders lees je dat het slachtoffer naar het ziekenhuis is gebracht oid. Als het een ongeval is, wordt er vaak wel wat over bericht.
Reputatie 2
Het past niet op alle schermen. Ook al past het wel, berichtgevingen moeten kort en bondig zijn. Anders creëer je onrust en onduidelijkheid bij reizigers.
Reputatie 7
Badge
Eens met marco.grootjans.

Reageer