beantwoord

procedure bij overstaptijd twee minuten

• 25 januari 2017
  • 35 reacties
  • 1932 Bekeken

Reputatie 2
Beste NS,

Regelmatig reis ik van Amsterdam Zuid naar Assen en soms moet ik dan in Zwolle overstappen. Dit betreft een korte overstap van twee minuten op hetzelfde perron.

Ik verbaas mij erover dat de trein naar Groningen stipt op tijd vertrekt, soms zelfs als de trein uit Den Haag slechts een minuut vertraging heeft.

Het sneeuwbaleffect dat in Groningen kan optreden is er niet, omdat de kortste aansluiting aldaar tenminste 5 minuten is.

De kans op een niet geslaagde aansluiting is 10x zo klein bij een overstaptijd van 4 minuten als bij 2 minuten.

Waarom wordt in het protocol niet opgenomen dat bij een strak geplande overstaptijd - hier dus Den Haag/Rotterdam naar Leeuwarden / Groningen de trein maximaal nog twee minuten extra wacht?
En dat als de condecteur besluit te vertrekken de reden hiervan gecommuniceerd wordt in de andere trein, zodat dit geverifieerd kan worden?

Groet,
Peter.
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 januari 2017, 08:52

Omdat een conducteur dit helaas niet mag beslissen officieel. Ook weet je niet wat erachteraan komt, je houdt immers het perron bezet. Ik snap het heel goed hoor, maar soms is het helaas niet zo simpel..
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Omdat een conducteur dit helaas niet mag beslissen officieel. Ook weet je niet wat erachteraan komt, je houdt immers het perron bezet. Ik snap het heel goed hoor, maar soms is het helaas niet zo simpel..
Reputatie 2
Dan is de mededeling dat het perron vrij gemaakt moest worden?
Reputatie 7
Badge +3
@kapebo
Als de trein naar Groningen later vertrekt betekent dat dat de trein naar Emmen ook later moet vertrekken en dat geeft problemen omdat de lijn naar Emmen deels enkelsporig is.
Reputatie 2
Dan is het zaak om deze twee minuten overstap op dit perron kritisch tegen het licht te houden. Gegeven dat een 2 minuten overstap volgens NS zelf krap is. Laat onverlet dat deze mededeling gedaan kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Aansluitingen van 2 minuten zijn totaal onrealistisch, daar is iedereen het langzamerhand wel over eens.

Die krappe aansluitingen zijn overigens een gevolg van de eis van het ministerie I&M dat treinen tegenwoordig pas 3 minuten na elkaar mogen vertrekken terwijl dat tot vorig jaar nog 2 minuten was.
Reputatie 2
Wat opvalt is dat de berichtgeving positief is, zo vermeldt de condecteur dat de volgende trein een half uur later vertrekt.

Qua transparantie zou ik willen weten waarom de aansluitende trein al vertrokken is.

Een extra norm zou kunnen zijn om een eis van zeg 90% in te voeren om als aansluiting vermeld te mogen worden.
Reputatie 7
Badge +3

Qua transparantie zou ik willen weten waarom de aansluitende trein al vertrokken is.

Omdat het tijd was om te vertrekken, wat moet de conducteur daar verder over vermelden?
Reputatie 2
Aangeven waarom er niet gewacht is bij deze belangrijke overstap
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt standaard niet gewacht op aansluitingen (uitgezonderd aan het einde van de dag) dus ook in dit geval niet.
Reputatie 2
Dan moet zo'n twee minuten overstap uit de dienstregeling, zodat zichtbaar wotot dat de lijn Den Haag /Rotterdam naar Leeuwarden / Groningen feitelijk een half uur langer duurt. Nu is het gegeven bovenstaande procedure een schijnoverstap mogelijkheid, die alleen haalbaar is als het mee zit.
Reputatie 4
Hetzelfde probleem is gemeld voor andere verbindingen waar de overstaptijd in de nieuwe dienstregeling is teruggebracht naar 2 minuten. Hoe gaat de NS dit probleem evalueren?

b.v.
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/waarom-staat-overstap-de-dienstregeling-deze-niet-mogelijk-is-30263
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/verbinding-arnhem-utrecht-cs-amstel-31442
Reputatie 2
Hoi Niek2,

Als ik dat allemaal lees, dan bevestigt dat mijn beeld dat een overstap 4 minuten nodig heeft.

Wellicht dat dat niet lukt qua planning, maar geef dat dan aan. Een omkering dat een overstap snelees mag als dat kan, maar dat tot 4 minuten maximaal gewacht moet worden, als de bezetting van het perron dat toelaat.

Zo niet, dan vind ik dat alle schijnoverstappen uit de dienstregeling gehaald zouden moeten worden.

Maar op zijn minst de reden van het niet wachten bij een belangrijke overstap aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
Zo niet, dan vind ik dat alle schijnoverstappen uit de dienstregeling gehaald zouden moeten worden.
Nou, dan blijven er in Brabant bijna geen overstapverbindingen meer over.
Reputatie 2
Definitie van schijnoverstap is dat je binnen de gestelde 2 minuten redelijkerwijs de overstap niet kunt halen. Bijvoorbeeld omdat de andere trein op tijd wil vertrekken.

In Brabant is bij vrijwel alle overstappen dit aan de hand?

Als 50% van de overstappen niet lukt dan is de gemiddelde reistijd van genoemde verbinding 15 minuten langer. Dat zou dan ook in de app zichtbaar moeten zijn, zodat je er rekening mee kunt houden.

Nu wordt in Brabant kennelijk een dienstregeling gepresenteerd die in werkelijkheid niet haalbaar blijkt te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
In Brabant is bij vrijwel alle overstappen dit aan de hand?
Den Haag-Breda op Breda-Eindhoven v.v.
Eindhoven-Den Bosch op Den Bosch-Nijmegen v.v.
Venlo-Eindhoven op Eindhoven-Breda v.v.
Den Bosch-Roosendaal op Roosendaal-Vlissingen v.v.
Dordrecht-Den Bosch op Den Bosch-Nijmegen v.v.

En veel andere overstappen zijn standaard tussen de 20 en 29 minuten
Reputatie 2
20-29 minuten lijkt mij ruimschoots te halen? In hoeverre heeft zo'n overstap te maken met mijn voorbeeld van een twee-minuten-overstap?
Reputatie 7
Badge +3
29 minuten is in feite niets anders dan -1 minuut.
In veel gevallen zie je de niet-aansluitende trein dan ook voor je neus wegrijden.
Reputatie 4
Tuurlijk zijn overstappen met 20-29 minuten makkelijk te halen, maar het liefst heb ik op grote stations zo'n 8-10 minuten overstap. Op kleine stations zou je aan 4 minuten genoeg hebben.
Als ik het zo doorlees, ontstaan de meeste problemen bij overstappen van 2 minuten. We hebben daar op een aantal trajecten inderdaad opmerkingen over gehad, en dat is iets waar natuurlijk kritisch naar gekeken moet worden. Het is niet bedoeling dat een overstap met grote regelmaat niet mogelijk is. We doen ons best om dit intern zo goed mogelijk aan te kaarten, en de probleemstations aan te geven.
Reputatie 4
Vandaag ook weer op Utrecht getracht over te stappen op hetzelfde perron (17:51 spoor 5 > 17:53 spoor 7).

Rap de trein uitkomen is dan al een prestatie, maar vervolgens moeten we door een smalle doorgang langs de trap, waar een mensenmassa 6 verschillende kanten op wil. De andere trein komt ook om 17:51 aan, mensen lopen dan van:

trein A naar trein B
trein B naar trein A
trein A de trap op
trein B de trap op
van de trap naar trein A
van de trap naar trein B

Het ging net goed, een aantal mensen voor de voet moeten lopen, de fysieke ruimte en tijd zijn echt te beperkt. Er is nieteens tijd om te kijken of je wel in de goede trein stapt!
Reputatie 2
Hallo Chiel NS,

Intern er kritisch naar kijken is natuurlijk prima, nog beter is om deze data vanwege transparantie openbaar te maken, zodat iedereen die dat wil er kritisch naar kan kijken. Of is dat al mogelijk?

Laat onverlet dat je een trein bij een korte twee-minuten-overstap maximaal 2 minuten extra kunt laten wachten, als de bezetting van het spoor dat toelaat.

En de reden waarom de trein toch op tijd gaat vertrekken de reden hiervan mee te delen in de andere trein.

Nu lijkt het erop dat de bezetting van het spoor twee-minuten-overstap noodzakelijk maakt, terwijl dit in de praktijk niet haalbaar blijkt. Zo krijg je een papieren spoorboekje, mooi voor Den Haag, en een werkelijke.

De beslissing hoe laat ik een trein neem, hangt af van die werkelijke dienstregeling. Deze zou, op basis van genoemde data, in de app gepresenteerd moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Een cross-platform overstap van 2 minuten is eigenlijk alleen haalbaar wanneer beide treinen op tijd zijn.
Op Den Haag HS heb ik zo’n overstap (van sprinter op IC) komend uit Delft Zuid vaak genoeg makkelijk gehaald. Maar die IC vertrekt pas 4 minuten na de sprinter vanaf Delft, moet wel wel want er is maar 1 perron richting Den Haag. Sprinter stopt op 2 tussengelegen station en dan arriveren sprinter en IC meestal wel nagenoeg gelijk op HS.

Maar in andere situaties waarbij treinen elkaar makkelijker in kunnen halen of uit andere richtingen komen betekent een vertraging van 1 of 2 minuten meestal al dat de overstap niet gehaald kan worden.

Wat ook vreemd is, is dat niet iedere 2 minuten cross-platform in de NS reisplanner wordt weergegeven. Bv van Schiphol naar Den Haag HS of verder, dat kan in de 2017 dienstregeling 2 keer per uur direct met de 2400 serie, maar ook 2 per uur met 2 minuten overstap op Leiden van de 700/1800 op de 2200. Maar deze overstap komt niet uit de reisplanner (ik zie hem in ieder geval niet), wel de andere kant op. Waarom is dat?
Stopt één van de twee treinen toevallig op het hele perron, dus in het midden op zowel A en B, terwijl de andere trein alleen op de A-fase stopt?
Reputatie 2
Vandaag weer raak, de trein uit Den Haag naar Leeuwarden was vertraagd bij binnenkomst Amsterdam Zuid, extra doordat de machinist een nodeloze stop in Duivendrecht maakte.

Omdat de trein naar Groningen problemen had in Zwolle, deze toch gehaald, hoewel aangegeven werd dat deze al vertrokken zou zijn.

Wel hutje-mutje dus ik mocht eerste klasse staan...
Reputatie 7
Badge +3
Wel hutje-mutje dus ik mocht eerste klasse staan...
Had u wel een eerste klas vervoersbewijs? Anders mag je daar zelfs niet staan 😃

Reageer