Proef met instapinformatie

• 10 april 2015
  • 42 reacties
  • 3830 Bekeken

Hallo allemaal,

Half april starten we met een pilot waarbij we op bepaalde stations aangeven waar je het beste kunt instappen. Er komen twee verschillende proeven.

Proef 1: Op perron 4 op station ’s-Hertogenbosch komt een LED-display met instapinformatie voor de intercity naar Utrecht. Hier vind je waar de trein precies gaat stoppen, de posities van de deuren, de 1e en 2e klas, de fietsrijtuigen, de stiltezones en de ingangen voor mindervaliden.

Proef 2: Op de stations Geldermalsen, Culemborg, Houten Castellum, Houten en Utrecht Lunetten vind je boven de perrons richting Utrecht Centraal informatiebordjes. Tussen die borden is de instapzone. Als je in die zone staat, sta je op een plek waar de trein stopt en waar het naar verwachting rustiger is in de trein.

Feedback en vragen over deze proef zijn hieronder welkom. Meer informatie is ook op deze pagina te vinden.

42 reacties

Zie ook hier.
Mooie toevoeging, Theofiel. Ik voeg je link uit die post toe. Dank
Jammer dat er wederom niet wordt gekeken naar de goedkopere mogelijkheid om eenvoudig het actuele aantal bakken op het TBP aan te geven.

De variant met dynamische instapinformatie die jullie nu gaan evalueren is erg kostbaar, omdat daarvoor op elk station per perron van die led-displays aangebracht moeten worden.

De variant met statische informatie zal geen meerwaarde hebben: De vaste spitsreizigers weten precies waar de trein altijd minimaal stopt (en in plaats van geld te verspillen door nieuwe bordjes op te hangen, zou je ook reizigers kunnen wijzen op de ruitvormige blauwe borden die de machinist gebruikt: minimaal 4 voor een intercity, 2 voor een sprinter). Het punt is juist dat reizigers (ook nu al) bij gebrek aan betere informatie uitgaan van de minimale lengte van de trein en zich niet over een grotere lengte verspreiden als er een langere trein rijdt, omdat ze bij een korte trein dan als laatste bij de voorste of achterste deur zijn.
Reputatie 6
De passage over veilig instappen op de aangegeven pagina is ook interessant:

"Veilig instappen

Natuurlijk willen we graag dat u comfortabel en snel kunt instappen, maar uw veiligheid gaat ons boven alles. Daarom attenderen we u er graag op dat op de aangegeven vertrektijd de trein echt gaat rijden. Als het fluitsignaal klinkt mag u niet meer instappen, ook al zijn de deuren nog open. De deuren gaan dan snel dicht en kunnen niet meer geopend worden."

Daaruit kunnen we dus twee dingen concluderen:
1. vanaf heden stoppen conducteurs met fluiten om reizigers (u weet wel, dat duur betalende reisvee) op te jagen en fluiten ze alleen als ze echt de deuren gaan sluiten;
2. op tijd op het station aanwezig zijn betekent niet dat u ook met de trein meemag. Als er nog mensen aan het instappen zijn als het vertrektijd is gaan de deuren dicht en mag u fijn wachten op de volgende trein.

Over agressie oproepen gesproken...
Jammer dat er wederom niet wordt gekeken naar de goedkopere mogelijkheid om eenvoudig het actuele aantal bakken op het TBP aan te geven.

Dan moet de achterliggende materieelbalans eerst wat beter worden 😃

"Veilig instappen

Natuurlijk willen we graag dat u comfortabel en snel kunt instappen, maar uw veiligheid gaat ons boven alles. Daarom attenderen we u er graag op dat op de aangegeven vertrektijd de trein echt gaat rijden. Als het fluitsignaal klinkt mag u niet meer instappen, ook al zijn de deuren nog open. De deuren gaan dan snel dicht en kunnen niet meer geopend worden."

Daaruit kunnen we dus twee dingen concluderen:
1. vanaf heden stoppen conducteurs met fluiten om reizigers (u weet wel, dat duur betalende reisvee) op te jagen en fluiten ze alleen als ze echt de deuren gaan sluiten;
2. op tijd op het station aanwezig zijn betekent niet dat u ook met de trein meemag. Als er nog mensen aan het instappen zijn als het vertrektijd is gaan de deuren dicht en mag u fijn wachten op de volgende trein.

Over agressie oproepen gesproken...

Dat wordt dan leuk in de spits, ook grote kans op mensen tussen de deuren, want als de conducteur fluit gaan de deuren dicht, ook al zijn er nog mensen aan het instappen 😃
De boodschap is dus: zorg dat je op de goede plek staat, anders kom je niet op tijd de trein in en zullen de deuren onverbiddelijk voor je neus sluiten :?

De belangrijkste info is hoe lang de trein is, want dat komt inderdaad wel voor: dat er opeens een aantal treinstellen missen en veel mensen bij de voorste/achterste deuren erin moeten.
Het aanwijzen van instap en uitstap deuren zou, denk ik, meer de moeite van het ondezoeken waard zijn.
Badge +3
Proef 2: Op de stations Geldermalsen, Culemborg, Houten Castellum, Houten en Utrecht Lunetten vind je boven de perrons richting Utrecht Centraal informatiebordjes. Tussen die borden is de instapzone. Als je in die zone staat, sta je op een plek waar de trein stopt en waar het naar verwachting rustiger is in de trein.
In de praktijk zijn deze borden zo geplaatst dat ze precies de plek aanduiden waar de kortst mogelijke trein (SLT4) in zijn geheel stopt. Hetgeen volgens mij betekent dat ze nauwelijks nut hebben, enerzijds omdat de vaste reizigers weten waar de treinen stoppen en anderzijds omdat incidentele reizigers als vanzelf goed staan (dicht bij de perronopgang). En hoe dit zorgt voor een betere spreiding is me helemaal een raadsel. Momenteel spreiden reizigers zich juist veel meer over het perron. Zou iedereen daadwerkelijk in de instapzone gaan staan, dan duurt instappen volgens mij juist langer.
Ik snap het ook niet helemaal, gaat het op stations gebruikt worden waar er maar 5 passagiers in de trein hoeven te stappen?
Reputatie 1
Om nog even hierop te mogen reageren: hoe loopt het nu met deze proef? Vorige week was ik in 's-Hertogenbosch en de matrixborden werkten niet. Ik heb ze sinds ze er hangen, nog niet werkend gezien. Is hier iets meer over bekend inmiddels?
Graag zou ik wat feedback geven, dus bij deze:
Ik reis zelf dagelijks tussen Den Bosch en Amsterdam overigens, in de spits.

De LED borden hangen boven 3/4 van perron 4. Als je niet vanaf de trap komt, is de kans vrij groot dat je niets op het LED scherm ziet staan. Nu kun je je dus afvragen, doet ie het, of doet ie het niet? Mijn voorstel is dan ook om pijltjes te zetten op de schermen, zodat je weet dat ze het doen én dat je naar voren of naar achteren moet lopen, omdat daadwerkelijk bij de trein in te kunnen stappen.

Daarnaast kijken veel mensen niet naar dit scherm, wellicht omdat ze er niet vanaf weten. Wellicht een bord bij de roltrappen beneden bij spoor 4 met een uitleg? Ik weet bijna zeker dat je zo meer resultaat zult krijgen.

Daarstraks(16:39) reed een ICM te hard het station binnen, waardoor via een noodstop 2 meter te ver was doorgereden. Geen probleem, alleen gaat iedereen dan toch weer lopen, dus je kan de hele proef "weggooien". Ook stond er dat er een stiltecoupé zou zijn bij de laatste deur, alleen was deze er niet. Dit zal wellicht ook gelden voor de WC, fiets etc.
Vandaag met een VIRM6 naar Alkmaar op spoor 4 in Den Bosch gestaan, de bakken werkten en waar ik stond was idd een fietsplek. Rest heb ik niet bekeken helaas.
Het zal vast en zeker een klein softwareprobleempje zijn geweest, maar ik zag het 1x, wellicht dat er achter de schermen een log wordt bijgehouden.
@martvdn

U komt er mogelijk vaker dan mij en ik ben er meestal niet mee bezig. Het viel me op, doordat ik anders stond voor mijn vertrekprocedure, ik zal de komende tijd meer gaan opletten. Morgen zou ik de ic naar Schiphol hebben via Den Bosch. Ga kijken of het wederom klopt. Ik heb het nu pas 1x gezien, niet echt representatief te noemen.
Reputatie 5
Zou het in afwachting van deze proef misschien al mogelijk zijn om op de info-borden aan te geven als een trein korter is dan normaal ??

Dat gebeurt waar ik instap (R'dam Lombardijen) regelmatig. Reizigers zijn ingesteld op een lange spits-trein en verdelen zich keurig over het perron. Vervolgens loopt er een trein die half zo lang is als normaal binnen (of nog korter!). Resultaat ; mensen aan begin en einde van perron moeten een heel eind lopen naar eerste cq. laatste treinstel.
Vervolgens krijgen we in de trein te horen dat vertraging veroorzaakt is door (letterlijk) "in- en uitstappen van reizigers" ! :@
Info over vertraging, trein rijdt niet verder dan, trein rijdt vandaag niet e.d. kan ook, dus info over (afwijkende) lengte van de trein zou heel handig zijn ...
@Goner
Ongeveer dezelfde suggestie is 9 maanden geleden door NS in overweging genomen. (Zie de reactie van de moderator in dat topic.) Kennelijk vinden ze het een slecht idee.

De situatie is inderdaad heel herkenbaar. Het omgekeerde gebeurt ook: Reizigers verspreiden zich over het perron op basis van de kortste trein die ze kunnen verwachten, met als gevolg dat het in- en uitstappen lang duurt en de spreiding van de reizigers in de trein slecht is, waardoor er mensen onnodig moeten staan.
Reputatie 2
Vandaag 18:09, klopte de info niet. Trein stopte bijna een bak verder.
Niet dat het iets uitmaakte, ik heb tijdens 10min wachten niemand zien kijken / zich verplaatsen nav de info op het display.
Ik reis dagelijks van Den Bosch naar Utrecht (hoewel...vandaag ff niet, want 'we zijn een stuk bovenleiding kwijt') en ik vind die leddisplay boven het perron best prettig! Vooral om in te schatten hoe lang de trein is idd, maar ook om al voor de deur te gaan staan.
Heb nog geen foute meldingen meegemaakt. Wel is het zo dat ie het niet altijd doet...
Die schermen zien er best gelikt uit. Je hebt er alleen zo weinig aan wanneer de trein vervolgens aan de andere kant van de roltrappen stopt. Iedereen had zich keurig verspreid over het perron opgesteld maar moest alsnog een roteind lopen om vervolgens allemaal bij dezelfde deur in te stappen om de trein niet te missen.
De afgelopen week hebben ze niet eens aangestaan, volgens mij...
Wat waren de bevindingen naar aanleiding van deze proef, die 4 maanden geleden is geëindigd?

De komende maanden worden de gevolgen van de te late materieelbestelling duidelijk in de vorm van een verlaagde kans op een zit- of staplaats in de trein, dus het zou wel handig zijn als spoedig alle perrons van ledschermen worden voorzien, of nog beter, dat met het oog op de budgetspanning bij ProRail en de mate van urgentie toch gewoon de suggestie wordt opgepakt om eenvoudig de treinlengte aan te geven op de vertrekborden.
dat met het oog op de budgetspanning bij ProRail en de mate van urgentie toch gewoon de suggestie wordt opgepakt om eenvoudig de treinlengte aan te geven op de vertrekborden.
Eerst maar eens zorgen dat die informatie ook echt kloppend is dan :8 Teveel voorbeelden waarin het hopeloos fout loopt.
Voor de kermisvariant moeten ze niet alleen de lengte van de trein, maar ook de volgorde en rijrichting (en deelserie?) van de treinstellen weten. Daar is de kans op fouten veel groter.
Dat maakt qua kans op fouten helaas weinig verschil, de lengte van de trein is niet veel meer dan een gestripte versie van het totaalplaatje.

Reageer