Sticky News

Proef: Verbetering reisinformatie op station

  • 25 November 2019
  • 49 reacties
  • 2904 Bekeken


Toon eerste bericht

49 reacties

Reputatie 6

Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:

Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)

BEVERWIJK/amsterdam centraal

via….

+1 en +1 :-)

De sprinter vanaf Hoorn naar Amsterdam (...) heet volgens de sprinter tussen Leiden en Hoorn (overstapmogelijkheid...) de sprinter naar Alkmaar, op de CTA’s staat Beverwijk en op de trein zelf staat Amsterdam. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat verwarrend is voor reizigers.

Er werd hier al genoemd iets met andere letterkleur of andere lettergrootte. Dat was vroeger ook zo en ik vond dat heel duidelijk. Primaire bestemming in grotere letters en daarna, bij tweede deel van doorgetrokken trajecten, andere kleur. Dan weet je dat je op die manier daar kunt komen maar dat het misschien niet de snelste manier is.

Het is ook foolproof. Er zullen altijd mensen zijn die niet willen nadenken over hoe het werkt, die gaan gewoon in de trein zitten en komen aan waar ze willen zijn. De mensen die wel willen nadenken komen er ook, maar sneller.

Maar op zich die extra opmerking zoals die nu wordt voorgesteld vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Even van ons een teken van leven! Inhoudelijk kan ik er helaas weinig op ingaan (ik ben in dit geval enkel een boodschapper), maar tot dusver bedankt voor de feedback en suggesties!

Reputatie 6

Zorg gewoon weer voor een normale directe trein tussen Venlo en Dordrecht (Rotterdam-Den Haag), zoals die tientallen jaren tot plezier van veel reizigers heeft bestaan. Dan ben je van dit soort wanconstructies af. Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden? Is toch net zo'n soort zottigheid als dat je een trein in Eindhoven laat starten en eindigen in Boxtel, maar dat die tussendoor wel eerst even via Venlo en Nijmegen en Den Bosch gaat...

Badge +3

Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden?

Die trein rijdt niet om die twee stations te verbinden, maar om andere deeltrajecten aan te bieden. Door toeval liggen begin- en eindpunt redelijk dicht bij elkaar.

Zo is het ook de bedoeling dat in de nieuwe dienstregeling er een intercity Arnhem-Rotterdam komt via Schiphol. Die rijdt dan ook niet voor de reizigers tussen Arnhem en Rotterdam, maar is simpelweg een manier om zowel extra treinen Arnhem-Schiphol als extra treinen Schiphol-Rotterdam logistiek eenvoudig in te passen.

Reputatie 6

Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden?

Die trein rijdt niet om die twee stations te verbinden, maar om andere deeltrajecten aan te bieden. Door toeval liggen begin- en eindpunt redelijk dicht bij elkaar.

Zo is het ook de bedoeling dat in de nieuwe dienstregeling er een intercity Arnhem-Rotterdam komt via Schiphol. Die rijdt dan ook niet voor de reizigers tussen Arnhem en Rotterdam, maar is simpelweg een manier om zowel extra treinen Arnhem-Schiphol als extra treinen Schiphol-Rotterdam logistiek eenvoudig in te passen.

Maar waarom zo ingewikkeld doen? Waarom niet net als vroeger gewoon normale verbindingen zonder al die gekunsteldheden? Of is er náást die verbinding Arnhem-Rotterdam via Schiphol ook gewoon een directe Intercity Arnhem-Rotterdam?

Tja, helemaal goed is het waarschijnlijk nooit te krijgen. Vroeger had je treinen die vanuit Utrecht via Hilversum, Naarden-Bussum, Weesp en verder uiteindelijk in Den Haag uitkwamen. Soms vanuit Naarden best handig. Nu moet je in Hoofddorp een tijdje in de kou zitten. Maar op de borden stond dat de trein naar Weesp ging. Waarschijnlijk om reizigers naar Den Haag niet in deze rondreis trein te laten stappen.

 

Maar wie schets mijn verbazing gisteren in Eindhoven met enorme letters tge ien staan dat er een trein naar Dordrecht ging. In miniatuurletters daaronder stond dat die eerst maar Den Bosch en Utrecht ging om dan na een wereldreis in Dordrecht te eindigen. Dus eenheid is ver te zoeken. Doordat er in de tumnnel in Eindhoven geen overzichtpanelen hangen, daarvoor moet je eerst weer uitchecken, is de aanvankelijke verwarring erg groot. Denk toch eens wat meer aan de niet vaste traject reiziger!!!!!

… letters te zien  …  Nog steeds problemen met mijn keyboard.

Badge +3

Er staat als het goed is onder (in kleine letters inderdaad) dat als je naar Dordrecht wilt een overstap op ‘s-Hertogenbosch (Merwede-Lingelijn) sneller is… 

Nee, dit was een trein die via Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam naar Dordrecht ging. Dus voor Dordrecht heel onlogisch.

Toen ik nog studeerde in Utrect nam ik soms de Betuwe Express. Naar Bergen op zoom had je drie tarieven. Via Tilburg, het duurste, via Rotterdam, 5 cdent goedkoper en via Gorkum, tien cent goedkopoer dan via Tilburg. Het kaartje via Tlburg zat in de machine. Uit principe wilde ik niet meer betalen en dus moest er een kaartje worden uitgeschreven via Rotterdam. Had je door de lange rijen bij de loketten die trein gemist dan besloot ik via Gorkun te gaan. Er was toen nog regelmatig controle op de trein. Dus voordat we in Geldermalsen waren, waar toen bijna alles nog stopte, vertelde de conducteur dat ik met mijn Rotterdam kaartje niet over Tilburg mocht reizen. Je moet ook als ns tenslotte op de kleintjes letten, nietwaar? Ik reageerde dat niet van plan te zijn en zelfs een kortere reisweg te nemen. Dat was gelukkig wel toegestaan. Weer zo'n reiziger die het beter denkt te weten, was dan de reactie. Kijk maar in het gele boekje, de BAR, BAK of zoiets. Proberen alle afstanden op te tellen en inderdaad, die verdraaide passagier had gelijk. Het was een kilometer korter. Het was overigens duide;lijk dat er sxoms fictieve kilometers in dat boekje stonden.

Heb nog steeds problemen met mijn  keyboard en neem dan te weinig tijd om alles goed over te lezen. Excuses.

Eén keer heb ik het meegemaakt dat een loketmedewerker mij dan maar een kaartje over Tilburg gaf voor 5 cent minder omdat ik over Rotterdam wilde reizen. Of die daarvoor op zijn donder heeft gekregen van de baas wegens een kasverschil of het uit eigen zak heeft betaald weet ik niet. Mogelijk had ns een iets ander beleid dan PTT in die tijd. Daar kon het overvalteam van de accountantsdienst in een postkantoor alle geldhoeveelheden en vooral de postzegelvoorraad, immers ook geld vertegenwoordigend, tot op de allerlaatste cent controleren. Het kantoor mocht niet open voor het publiek voordat alles kloppend was. Deze geldverspilling, in menskracht zoals dat tegenwoordig schijnt te heten, is gelukkig verleden tijd.

Het grappige was overigens dat, afhankelijk van wanneer je op het station arriveerde, de reistijd over de drie routes niet veel verschilde. Sinds de intercity's natuurlijk wel.

Ik weet niet of ik het direct overal een verbetering vind, maar het is in ieder geval even wennen. Laatst in Rotterdam Centraal moest ik een trein naar Delft hebben. Afgaande op de borden dacht ik dat ik een kwartier moest wachten. Ik had wel gezien dat er een trein naar Venlo vertrok, maar was er (zonder verder te lezen) direct van uitgegaan dat het een trein richting het zuidoosten was (en dus een andere kant op).

Een volgende keer zal het wel goed gaan, maar ik heb ook een suggestie tot nog meer verbetering: is het mogelijk om bij dit soort routes het belangrijkste grote station halverwege de route ook groot weer te geven? Een bestemming “Schiphol, Venlo” maakt het direct in 1 oogopslag duidelijk dat de trein wel eerst richting het noorden rijdt.

Dat had ik ook bij die trein naar Dordrecht. Je denkt dat die vanuit Eindhoven naar Tilburg gaat en niet begint met een wereldreis. Een belangrijk station net achter de eindbestemming: via … in de kop lijkt me zo gek nog niet.

Het is enige tijd geleden dat we iets van ons hebben laten horen hier, maar bij deze hebben we een resultaat van de proef.

Nog even samenvattend wat we hebben gedaan

Voor 2 treinseries die met een ‘omweg’ naar hun bestemming rijden is de afgelopen maanden onderzocht of andere reisinformatie op het station tot minder verwarring bij reizigers zou leiden. Bij de 3700 serie (IC Venlo-Eindhoven-Utrecht Centraal-Schiphol Airport-Rotterdam Centraal) en de 5700 serie (Sprinter Utrecht Centraal-Hilversum-Schiphol Airport-Hoofddorp) stonden tijdens de proef de echte eindbestemming, alle tussenstops en waar mogelijk aanvullende tips op de reisinformatieschermen.

Onze bevindingen

  • De echte eindbestemming van de trein op de reisinformatieschermen zorgt voor minder verwarring bij de grootste groep reizigers. Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.
  • Reizigers die hun reis niet plannen kunnen in verwarring raken, omdat de eindbestemming van de trein niet altijd overeenstemt met de richting en de route die de trein aflegt.
  • De instaptips bij de 5700 serie voegen waarde toe voor reizigers, omdat ze verwijzen naar een snellere verbinding vanaf dit station.
  • De overstaptips bij de 3700 serie voegen weinig waarde toe en kunnen zelfs verwarrend zijn, omdat ze niet altijd de snelste verbinding tonen. Overstapinformatie in de trein zelf helpt daarbij veel beter. Na uitstappen begeleiden de reisinformatieschermen reizigers verder naar de juiste trein.

Hoe nu verder?

  • Voor de 3700 en de 5700 serie blijft de echte eindbestemming (en alle stops) op de reisinformatieschermen getoond.
  • De instaptips bij de 5700 serie blijven.
  • De overstaptips bij de 3700 zijn per 19 januari vervallen.
  • De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
  • Later dit jaar wordt een nieuwe proef opgezet, waarbij de eindbestemming in combinatie met een belangrijk station onderweg getoond wordt. We verwachten dat dit helpt om de route en richting van de trein duidelijker te maken.

Bedankt voor alle feedback!

Reputatie 7
Badge +3
  • Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.

 

De bevindingen verbazen me eerlijk gezegd een beetje, maar het zal ongetwijfeld goed onderzocht zijn.

Bovenstaand punt staat natuurlijk los van wel of niet de echte eindbestemming tonen. In beide gevallen zou je moeten zorgen dat de planner, informatieschermen en treinen consistente informatie tonen, of dat nou de echte eindbestemming is of niet.

Voor die 3700, de wereldreis naar Dordrecht via Schiphol zou ik toch een belangrijk via-station in de grote kop opnemen. Niet iedereen werkt bij ns die de trein neemt. Als je in Eindhoven alleen Dordrecht in de kop ziet denk je toch een trein naar Tilburg te hebben waarmee je niet naar Utrecht kunt. Alleen als je nog veel tijd hebt ga je proberen alle info daaronder te lezen! Snelle reisweg vermelden is bij deze trein natuurlijk niet nodig. Maar helaas zullen de betweters bij ns dit welgemeend advies over de kop wel weer in de wind slaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus precies het probleem, die verschillende stationsnamen. Maar dat staat los van de vraag of je de werkelijke eindbestemming toont. Waar je ook voor kiest, zorg dan dat dat consistent overal getoond wordt.

Dat is dus precies het probleem, die verschillende stationsnamen. Maar dat staat los van de vraag of je de werkelijke eindbestemming toont. Waar je ook voor kiest, zorg dan dat dat consistent overal getoond wordt.


Dat is nu dus de bedoeling dat overal hetzelfde getoond gaat worden en dat is dan het eindstation.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk wordt de proef ook doorgetrokken naar de (1)4600 treinserie waar op Amsterdam CS altijd heel veel mensen uitstappen die naar Schiphol moeten om er dan op het perron achter te komen dat ze die trein weer moeten hebben om op Schiphol te komen.  Deze sprinterserie is in 2 delen geknipt en dit geeft enorm veel verwarring bij reizigers.

Anders dan de (1)4600 heeft de 3700 wel een zeer vreemde route om van Venlo naar Dordrecht te komen. Bij de (1)4600 wilde men toch juist Amsterdam CS als eindbestemming van beide series hebben om niet de vraag te hebben of die trein wel of niet naar Amsterdam CS zou gaan. De eerste paar maanden van deze serie vond ik best wel apart om op mijn sprinterstation Zwolle als eindbestemming te zien. De route van de (1)4600 is op zich wel logisch, je bent alleen erg lang onderweg in het stoppertje. maar de overstap kan inderdaad verwarrend zijn. Misschien anders een toevoeging “deze trein rijdt verder naar Den Haag Centraal (of Zwolle)”.  Zo'n toevoeging heb ik wel eens gezien bii werkzaamheden. 

Badge +3

Jammer dat de overstaptips op de borden voor de 3700 (in het klein onderaan) vervallen.

Er stond namelijk “voor Dordrecht reis via ‘s-Hertogenbosch” en dat is wel een nuttige tip voor mensen die toch die trein willen nemen i.p.v. via Tilburg en Breda, en ook niet helemaal via Utrecht en Rotterdam naar Dordrecht willen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat dan nog steeds geldt dat zolang je een reisadvies uit de NS reisplanner volgt het toegestaan is. Voor bv vandaag of morgen krijg ik bij een reisadvies Eindhoven - Dordrecht die 3700 via Schiphol uit de planner maar volgende week niet, maar dat zal denk ik te maken hebben met de werkzaamheden bij Leiden komende week.

@Robert B Niets is natuurlijk onmogelijk en het is alweer een tijdje geleden maar ik kan me niets herinneren van een reisadvies over Den Bosch naar Dordrecht. Wel die ontzettend misleidende kop.

Tja, die verkeerde namen aan de buitenkant van treinen. Dat komt zo regelmatig voor dat ik me daar niet meer druk om maak, hoewel het bij verstoringen met steeds wisselde aanduidingen op de borden bij het spoor soms net een doolhof lijkt.

Ook in sprinters heb ik het al verschillencde keren meegemaakt dat de automatische berichten juist de verkeerde volgorde aangaven. Waarschijlijk vergeten die ‘om’ te zetten. Blijkbaar is er in de trein niemand die daar nog oog voor heeft.

Maar dat komt bij bussen ook voor. Verekeerde nummers en eindbestemmingen. Op de halte op het biussation te laat aangegeven dat de bus niet terug gaat maar een andere route neemt.

De incidentele reiziger op een bepaalde route staat steeds vaker in de kou. In veel plaatsen een enorme rij busperrons en geen overzicht welke bus waar vertrekt. Het zal ns een zorg zijn maar als we reizigers in het ov willen krijgen of houden is een betere integratie wel geboden.

Een paar jaar terug kreeg je in de treinen op dcde Maaslijn steeds te horen welke bussen hoe laat op een bepaald station vertrekken. Ben daar alweer een tijdje niet geweest, dus … 

In de bussen in Eindhoven worden weer wel de verschillende binnenkort vertrekkende treinen aangegeven. Dus er is nog hoop.

Aanpassen blijft kennelijk lastig. In Eindhoven is er allleen een groot bord met alle vertrekkende bussen net buiten bij de nieuwe treintunnel. Niet ook een aan de andere kant waar je nu aan zou komen als je de gewone verkeerstunnel neemt en niet in en uit checkt via de treintunnel(s). In mijn reishistorie staan dan ook heel wat van die doorgangen genoteerd.

Badge +3

Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.

Ja, als je met de 3700 reist is dat volkomen geldig tussen Venlo en Dordrecht naar/via Schiphol met een e-ticket! Of je ergens door poortjes gaat doet er niet toe, dat wordt nergens geregistreerd.

Of andersom, zolang de reisplanner dat nogal suffe advies maar toont (zonder overstappen vindt de planner blijkbaar erg belangrijk)?!

En je niet in Rotterdam of zo incheckt, want dan is via Utrecht of Breda natuurlijk sneller en rechtstreeks of met 1 overstap te doen, en reken je met een ov-chipkaart gewoon Rotterdam - Schiphol (of Eindhoven) af natuurlijk.

Net zoals een (e-ticket) van Dordrecht Stadspolders naar Rotterdam € 4,37 kost (stap gerust in op Dordrecht, ligt op de route!), terwijl Dordrecht - Rotterdam met NS only je gewoon € 4,70 kost.

Hoppa, zomaar 33 cent verdiend (7% bespaard!) omdat een deel van een reis (die je niet eens maakt), maar lager starttarief vanaf een station verderop en een zogenaamde instap bij Qbuzz/R-net trein gewoon goedkoper is.

Heb het ook niet bedacht @Rocco_Siffredi maar er zijn nog veel meer suffe dingen 100% legaal en mogelijk.

Reageer