Profail

• 17 februari 2019
  • 11 reacties
  • 452 Bekeken

Reputatie 1
Wat gebeurd er als je als rolstoel gebruiker voor een defecte lift op een perron komt te staan ? Nou verwacht niks van de NS of Profail. Een enkele NS perron opzichter wil voor je bellen, maar ook die krijgt geen oplossing en dan sta je dan 2 1/2 uur zonder dat je van het perron af komt. Kreeg in Zwolle al eens te horen : er is geen oplossing, u moet maar in uw rolstoel blijven slapen tot lift gerepareerd is. Zo absurd en mens onterend van iemand zonder een beperking. Ow ja, de enige beperking die de mevrouw in dat perron hokje zat had : is dat ze extreem onbeschoft is.
De NS zegt dat mensen zelfstandig moeten kunnen reizen, maar je wordt niet geholpen als je geen instap hulp geregeld hebt. Maar die is met een flirt niet nodig zegt NS. Toch maar eens kijken of ik NS voor het College voor de Rechten van de Mens kan krijgen. Kunnen mensen met een beperking toch normaal reizen. Ik maak dit niet voor mij bekend maar voor alle andere mensen met een beperking die zelfde probleem kennen.

NS zondigt keer op keer tegen artikel 1 Nederlandse grondwet.

En nu krijg ik allerlei onbeschofte opmerkingen, tja dat heb je als je een beperking hebt, moet je je bek houden van zogenaamd gezonde mensen.

11 reacties

Reputatie 5
Tja, hoe heb je die NS-medewerkers dan benaderd?

Wellicht ook even handig om hier te vermelden om welke lift op welk station het gaat, zodat een moderator wellicht kan checken wat de status is en eventueel een melding kan maken?

@NS: is het wellicht niet mogelijk om in overleg met ProRail ergens een actuele lijst van defecte liften te publiceren? Het lost het probleem van defecte liften niet op, maar het kan wel onprettige verassingen voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
@NS: is het wellicht niet mogelijk om in overleg met ProRail ergens een actuele lijst van defecte liften te publiceren? Het lost het probleem van defecte liften niet op, maar het kan wel onprettige verassingen voorkomen.
Goed idee. Wel zou ik ook de defecte roltrappen aan het overzicht willen toevoegen.
Reputatie 5
Een kapotte lift is natuurlijk heel vervelend.

Maar als u dezelfde toon gebruikt als u hier doet, dan begrijp ik heel goed dat u niet zo'n vriendelijke reactie heeft teruggekregen. Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.
Hoi Verotel,

Wat naar om te lezen dat je deze ervaringen gehad hebt. Het is inderdaad ontzettend lastig als een lift defect is en je daardoor niet van het station af kunt komen. Zou je me in een priv├ębericht daar wat meer over willen vertellen en kun je me dan aangeven waar en wanneer precies dit is voorgevallen?
Daarnaast klopt het inderdaad dat hulp bij in-/uitstappen alleen geboden wordt door mijn collega's van assistentieverlening.
VIRM, dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn al weet ik niet of dat technisch zo makkelijk te publiceren is omdat je te maken hebt met verschillende bedrijven (dus systemen en wensen). Ik geef jullie wens in ieder geval door!
Badge +3
Toch moet NS nog eens heel goed nadenken over de reismogelijkheden voor mensen met een functiebeperking.

Het is op zich natuurlijk een enorme vooruitgang dat voor het reizen met nieuwe treinen als de Flirt geen assistentie verleend hoeft te worden en reizigers in een rolstoel in theorie zelfstandig kunnen reizen. Maar dan moet natuurlijk wel aan alle randvoorwaarden voldaan worden en zullen de liften moeten werken. Bij een niet werkende lift zal een spoorwijziging moeten worden doorgevoerd. Dit alles vergt fijnafstemming tussen treinpersoneel, treindienstleiding en assistentieverlening. Een mooie opgave om dit alles netjes te regelen.
Badge
iMark, het is erg makkelijk om dit bij de NS neer te leggen maar spoor toewijzingen is onderdeel van Prorail en niet van de NS. Daarnaast is het gewoon niet zomaar even mogelijk om een trein op een ander perron binnen te laten komen. Op veel stations is het niet eens mogelijk dat de trein even naar een ander perron wordt gezet, dit heeft te maken met de layout van de infra.

Nu weet ik wel dat er door het personeel op de locatie vaak wordt meegedacht als zoiets voorkomt en een oplossing gezocht wordt, soms houdt dat dan wel in dat de reiziger een station door moet reizen en van daaraf met een andere trein terug moet reizen zodat er wel op een perron uitgekomen wordt waar de lift werkt. Dit betekend wat oponthoud/vertraging maar er is dan wel een oplossing, zelf heb ik nog niet meegemaakt dat een minder valide reiziger aan zijn/haar lot wordt overgelaten.

Dat een minder valide reiziger vooraf moet zijn aangemeld voor hulpverlening is een noodzaak omdat er voorbereidingen getroffen moeten worden voordat een trein binnen komt als de vloerhoogte verschilt met het perron, treinpersoneel zelf heeft met de korte stops geen tijd om dit te realiseren in de beschikbare tijd en dit zal dus door medewerkers op het station geregeld moeten worden.

Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik ook wel meemaak dat minder valide reizigers niet heel erg meewerken of opeens van hun reisschema willen afwijken, maar dan treft je natuurlijk wel je eigen reis en/of hinder je een trein met op tijd vertrekken. Het is en blijft een samenspel waarbij medewerking en begrip van 2 kanten moet komen, toch zie ik dat er veelal geprobeerd wordt om samen een oplossing te vinden als er onverhoopt iets niet goed gaat.

Recent had ik hier zelf mee te maken toen bleek dat de brug niet bij de deur van de trein gezet kon worden omdat er erg ongelukkig een paal van de overkapping in de weg stond. Als machinist had ik de trein al uitgezet omdat de trein zou omkeren maar in samenspraak met walpersoneel en Hc heb ik de trein een stukje verplaatst zodat de minder valide reiziger wel met behulp van de burg uit de trein gehaald kon worden.
Badge +3
iMark, het is erg makkelijk om dit bij de NS neer te leggen maar spoor toewijzingen is onderdeel van Prorail en niet van de NS. Daarnaast is het gewoon niet zomaar even mogelijk om een trein op een ander perron binnen te laten komen. Op veel stations is het niet eens mogelijk dat de trein even naar een ander perron wordt gezet, dit heeft te maken met de layout van de infra.
Dat is helemaal niet wat ik bedoelde. Ik schreef het volgende: "Bij een niet werkende lift zal een spoorwijziging moeten worden doorgevoerd. Dit alles vergt fijnafstemming tussen treinpersoneel, treindienstleiding en assistentieverlening. Een mooie opgave om dit alles netjes te regelen."

Een reiziger heeft niets met ProRail te maken. Die heeft een vervoersovereenkomst met een vervoerder. Wanneer NS een reiziger met een beperking in de trein heeft die op weg is naar een station waar het geplande aankomstspoor een defecte lift heeft dan zal NS in actie moeten komen. Het maakt me niet zoveel uit wat die actie is. Dat zou een gewijzigd aankomstspoor kunnen zijn maar een andere maatregel is denkbaar.

Je zou kunnen stellen dat een werkende lift een technische basisvoorziening is om van het spoor gebruik te maken. Zeker wanneer de dienst wordt uitgevoerd met treinen waarmee door reizigers met een functiebeperking zelfstandig gereisd kan worden. Dan is het op zijn zachtst gezegd niet al te slim om die treinen te laten stoppen langs een perron waar de lift buiten gebruik is. Daar moeten ProRail en NS gezamenlijk goed over nadenken. Zeker omdat er in de komende jaren steeds meer treinen in dienst zullen komen waarmee reizigers met een functiebeperking zelfstandig kunnen reizen en er vooraf geen assistentieverlening meer hoeft te worden aangevraagd.

Ik lees overigens in het relaas van @Jeroen dat er in de praktijk gezocht wordt naar oplossingen. Dat geloof ik meteen. Het is dan ook opmerkelijk dat in dit geval het zo uit de hand heeft kunnen lopen.
Reputatie 7
Een kapotte lift is natuurlijk heel vervelend.

Maar als u dezelfde toon gebruikt als u hier doet, dan begrijp ik heel goed dat u niet zo'n vriendelijke reactie heeft teruggekregen. Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.

Ga je nou in ieder topic de TS de les lezen?
Reputatie 1
@s1mon9 Heb jij zure melk gedronken ? Jouw antwoorden zijn niet zo netjes. En ik heb NOG NOOIT iemand uitgescholden of dergelijke ! Noch vervelend tegemoet getreden.
Maar als iemand met een beperking onbeschoft behandeld wordt trap ik terug. Omdat ik een beperking heb hoeft men mij niet als een jerk of klein kind te behandelen.

Maar als ik gewoon vraag kunt u mij helpen en er wordt enkel met een blik van : wat moet jij nu weer, mijn dienst zit erop. En zelfs dan nog blijf ik ten alle tijden netjes. Als iemand een compliment nodig heeft, dan geef ik die ook !

De naam Profail komt bij NS personeel zelf vandaan, ik dupliceerde enkel hoe er binnen de NS over hun gedacht wordt.

Dan nog hulde voor de vrouwelijke opzichter in Hilversum, zij nam de moeite mij te vertellen dat ik kon doorreizen naar station met een werkende lift (Weesp). Echter wij zagen dat Hilversum Noord toch liften had, als NS nou eens een lijst maakt van stations waar geen lift is, dan is het personeel bij zoeken sneller klaar. Deze mevr deed echt haar best. Op Noord zag ik SPOPO/BOA's en ik vroeg even aan die mevr door te geven dat er wel liften waren. Misschien dat er een speciaal informatie nummer/naam komt voor NS personeel waar men deze defecte spullen (liften - roltrappen) kan melden.

@Trein-D Laat simon maar, hij is al vaker onbeschoft tegen mij geweest. Zal nu ook wel weer wat zetten. Heeft vast wat tegen mensen van boven de 70 jaar met een beperking. Ik vind jou antwoord genaamd "Maastricht" schitterend.

@Iris NS en @virm reiziger
Defecte lift
Spoor 1 - 2 Amersfoort 16-02-2019 12:00 uur
Spoor 4 - 5 Hilversum 16-02-2019 14:00 uur
Toonzetting bij hulp vragen is niet hetzelfde als forum tekst zetting.

Maar goed ik ben klaar met dit topic, mijn probleem heb ik onder de aandacht gebracht met de bedoeling dat men gaat nadenken zodat andere mensen met een beperking niet mijn ervaringen ondervinden.
Reputatie 7
@Trein-D Laat simon maar, hij is al vaker onbeschoft tegen mij geweest. Zal nu ook wel weer wat zetten. Heeft vast wat tegen mensen van boven de 70 jaar met een beperking. Ik vind jou antwoord genaamd "Maastricht" schitterend.

Dankjewel beste @Verotel 😌
Btw... Ik vind oprecht vervelend hoe je bent behandeld hoor. Zo zou het niet mogen gaan.

Reageer