Rechts op de roltrap

• 19 februari 2014
  • 12 reacties
  • 876 Bekeken

2 jaar geleden was er een klein offensiefje van ProRail om de doorstroming op de roltrappen te bevorderen.
(http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3190980/2012/02/20/ProRail-pakt-niet-rechts-houden-op-roltrap-aan.dhtml)

Dat we met zijn allen -net als in bijvoorbeeld Engeland- rechts gaat staan om links ruimte te maken voor de mensen die willen doorlopen. Ik heb zachtgezegd niet echt de indruk dat dit ooit heeft geholpen. In Nijmegen werden er bijvoorbeeld wel wat stickers geplakt, maar die waren na een paar maanden al verdwenen, en bovendien werden ze toch volstrekt genegeerd.

Kortom, daar staan we weer met zijn allen stil te staan op de roltrap. Op Bijlmer/Arena zie ik overigens soms dat het wél goed gaat, maar ja, er hoeft er maar eentje te zijn die stilstaat, dan loopt de boel meteen weer vast natuurlijk.
En ik ben meestal ook niet degene die daar iets van gaat zeggen.

Wat zouden wij (reizigers, NS, ProRail, etc.) nou kunnen doen, zodat het wél een goede gewoonte wordt?

12 reacties

Beste Marcel,

Welkom op het NS Serviceforum. Op de website van ProRail kun je meer informatie vinden over deze actie van ProRail . Hoe denk jij dat reizigers meer bewust kunnen worden van het gebruik van de roltrappen op stations?

Vriendelijke groet,

Femke
ha Femke, in Engeland wordt het om te beginnen wel veel duidelijker aangegeven. Je wordt daar in de spits juist afgeblaft als je links staat te treuzelen. In nederland is het net andersom, dan krijg je commentaar als je er langs wil ;-)
Heeft dus ook tijd nodig. Zoiets verander je volgens mij niet even in een paar weken.
Reputatie 2
Die stickers die een tijdje terug op de roltrappen geplakt waren natuurlijk volstrekt onopvallend. Ik heb het idee dat de groene en rode voetstappen die men in Amersfoort op de roltrap van perron 1/2 heeft zitten een stuk beter werken. Ze zijn inmiddels aardig af aan het slijten, maar vallen nog altijd een stuk beter op. En het opvallendste: dit is de enige roltrap waar ik zelf nog nooit de situatie getroffen heb dat er links iemand blijft staan die de boel blokkeert!
Inderdaad wat Daniel zegt.
Veel duidelijker dan het plaatje in de bijlage wordt het niet:
Dit begrijpen 6 jarige nog.

Indien ik haast heb kunnen de links staanders een kleine tik op de schouder verwachten, dan is het meestal ook wel duidelijk dat ik er langs wilt en lopen ze door. Indien je er niets aan doet/van zegt dan zal het ook nooit gebeuren dat het probleem zich oplost. Soms zijn mensen zijn zich er niet eens van bewust dat ze andere hinderen.
Wat is er mis om er iets van te zeggen? Vaak als ik aan de linkerzijde oploop, voelt of hoort men mij al aankomen en gaat meestal al opzij. Als dit niet het geval is, zeg ik zachtjes "pardon" dat is vaak al meer dan genoeg.
Het enige waarbij dit geen zin heeft, is als er ergens iemand naast zijn fiets of hutkoffer staat, maar dat is een kwestie van vooruitkijken en je daar aan aanpassen, anticiperen zogezegd 😃
Reputatie 6
Badge
Vooral op de drukste stations Amsterdam en Utrecht zijn de roltrappen gewoon overbevolkt. De stickers zie ik bovendien niet overal aan de zijkanten, maar ze vallen ook niet direct in je zicht. Zo heb ik een keer in Amsterdam een hoop moeite moeten doen om in twee minuten van het ene perron naar het andere te gaan.

Ik durf te wedden dat de groene en rode voetstappen op de roltrap zeker breder moeten worden toegepast dan alleen op Amersfoort.

Misschien nog eens een keer een workshop zoals uit 2008 er tegenaan gooien, om mensen op een leuke manier bekender te maken met de roltrap ;)

http://w.rtvutrecht.nl/nieuws/197728/roltraples-in-amersfoort-helpt-nog-niet-echt.html
Reputatie 2
Wat is er mis om er iets van te zeggen? Vaak als ik aan de linkerzijde oploop, voelt of hoort men mij al aankomen en gaat meestal al opzij.
Niks natuurlijk, en met een pardon gaat men meestal wel opzij. Maar wat ik in Utrecht vaak zie gebeuren is dat de eerste reizigers nog wel braaf rechts blijven staan en links doorlopen, maar er daarna eigenlijk altijd wel iemand komt die links blijft staan. De rest daarachter doet dat vervolgens ook en tja als ik dan bij de roltrap beland ben (inmiddels staat er dan een rij op het perron) heeft het niet echt zin meer om er wat van te zeggen... met die snelle roltrappen in Utrecht ben je al boven voordat je pardon tot bovenaan doorgegeven is 😉
De stickers op de roltrappen zijn inderdaad vaak weg en de rode en groene voeten als in Amersfoort zie je wel direct, zeker omdat de groene voetjes lopen en de rode stilstaan. En wat betreft Utrecht, ik denk dat je gelijk hebt Daniel, dat je al boven bent voor de laatste pardon gehoord is.

Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik links stil sta, ik kijk dan wel om me heen of er iemand door wil, dan maak ik direct ruimte. Het moet inderdaad echt een gewoonte worden.
Vooral op de drukste stations Amsterdam en Utrecht zijn de roltrappen gewoon overbevolkt. De stickers zie ik bovendien niet overal aan de zijkanten, maar ze vallen ook niet direct in je zicht. Zo heb ik een keer in Amsterdam een hoop moeite moeten doen om in twee minuten van het ene perron naar het andere te gaan.

Ik durf te wedden dat de groene en rode voetstappen op de roltrap zeker breder moeten worden toegepast dan alleen op Amersfoort.

Misschien nog eens een keer een workshop zoals uit 2008 er tegenaan gooien, om mensen op een leuke manier bekender te maken met de roltrap ;)

http://w.rtvutrecht.nl/nieuws/197728/roltraples-in-amersfoort-helpt-nog-niet-echt.html

In het verbouwde Rotterdam Centraal heb ik nog geen sticker of gekleurde voetjes kunnen ontdekken.
Nou is dat slechts het 3e station van Nederland, maar wel met de luxe dat elk perron met de 49 meter brede reizigerspassage verbonden is met een lift, maar ook met 4 roltrappen van/naar elk perron (2 roltrappen omhoog en 2 omlaag); en natuurlijk ook nog een redelijk brede "gewone" trap.
Ik heb daar nog geen files meegemaakt zoals in Utrecht doorgaans het geval is als er een trein is gearriveerd en leeg loopt.

Reputatie 2
In Utrecht is het gewoon nog even wachten... tot medio 2015. Als het hele nieuwe stuk hal aan de noordzijde klaar is zullen ook wel alle nieuwe trappen (op de plek van de oude liften) naar de hal beschikbaar komen. Pas dan ben je van de situatie af dat iedereen die van de A-zijde naar de hal wil via één roltrap moet.
Persoonlijk als ik haast heb ga ik liever met de trap (als dat kan) Want dat is vaak sneller als met een roltrap (En sportiever )

Ik denk overigens niet dat een reclame gaat helpen, ook stikkers niet.
Er zal jaren en jaren overheen gaan, en dan nog er hoeft er maar een een koffer bij zich te hebben en het is klaar met het lopen er op.
Maar ik denk dat een sticker helpt op de leuning, mensen kijken toch wat ze vast pakken, en niet naar de voetjes op de treden zelf... dan maak je de linkerleuning vol met stickers 'LOPEN' en rechts doe je 'Staan' (of zoiets)

Persoonlijk vind ik een roltrap iets dat je een 'trap' op gaat zonder te lopen, en dus op een roltrap hoor je niet te lopen maar je 'lui' naar boven/beneden te bewegen.
Als je 'sportief' wilt zijn.. (of sneller) neem dan gewoon een vaste trap.
Maar goed, dat is persoonlijk en gaat niet helpen aan je topic
Ik ben het met de laatste alinea van Roy eens, al besef ik wel degelijk dat dat niet voor iedereen een keus is. Maar waar het kan pak ik de trap en als ik er dan voor kies om me te laten vervoeren pak ik de roltrap. Maar dan als stilstaande, waarbij ik altijd rechts wil staan (inderdaad, om anderen de ruimte te geven).

Wat er aan te doen is ... tsja, opvoeding. En dat is lastig want mensen verander je niets zomaar. De roltrap verven in opvallende kleuren is een idee, maar aan de andere kant wil je ook je design niet zomaar opgeven. Blijft lastig.

Reageer