beantwoord

Reclame uiting op de diverse stations

  • 10 februari 2019
  • 4 reacties
  • 258 Bekeken

Reputatie 1
Het valt mij op dat er steeds vaker digitale reclameborden op de stations staan met interactieve filmpjes die fel verlicht je aandacht grijpen. Bij het instappen in de trein gaat de bombarie verder met reclame op de beeldschermen naast de ingang.

Ik ben gewend dat als ik voor een dienst betaal, ik vervolgens niet lastig wordt gevallen door reclame: Netflix, Youtube, Spotify.

Is het misschien een idee om deze reclameborden in te gaan zetten voor reisinformatie?

In Sao Paulo zijn ze al een stuk verder en heeft het openbaar vervoer al jaren geen reclame meer. Alle borden en videoschermen zijn weggehaald. En daar was 70% van de inwoners tevreden mee.

Amsterdam heeft ook de beslissing genomen om bewegende beelden te verbieden. Dit uit wens om de vercommercialisering van de openbare ruimte tegen te gaan.

Dus wanneer volgt de NS?

Ik reis graag met de trein maar vind dit een vervelend aspect.
icon

Beste antwoord door Jeroen 10 februari 2019, 19:08

Dit is gewoon een inkomstenbron voor de NS, als deze inkomstenbron vervalt zullen de treinkaartjes in prijs verhoogt moeten worden. De NS zal Sao Paulo en Amsterdam dus pas volgen qua het niet tonen van reclame uitingen zodra er andere inkomsten tegenover zullen staan.

En ook voor diensten waar je gewoon voor betaald wordt je geconfronteerd met reclame, koop maar eens een krant of tijdschrift, als je een TV abonnement hebt zie je tussen de programma's door ook steeds reclame uitingen, als je op internet actief bent kom je ook overal reclame uitingen tegen.

Zelfs voor zenders op TV waar je extra voor betaald daar heb je reclame uitingen rond de programma's.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
Dit is gewoon een inkomstenbron voor de NS, als deze inkomstenbron vervalt zullen de treinkaartjes in prijs verhoogt moeten worden. De NS zal Sao Paulo en Amsterdam dus pas volgen qua het niet tonen van reclame uitingen zodra er andere inkomsten tegenover zullen staan.

En ook voor diensten waar je gewoon voor betaald wordt je geconfronteerd met reclame, koop maar eens een krant of tijdschrift, als je een TV abonnement hebt zie je tussen de programma's door ook steeds reclame uitingen, als je op internet actief bent kom je ook overal reclame uitingen tegen.

Zelfs voor zenders op TV waar je extra voor betaald daar heb je reclame uitingen rond de programma's.
Badge +3
Een treinreis of een andere dienst van NS afnemen is natuurlijk wel iets anders dan het kopen van een krant of tijdschrift. Voor NS is reclame een relatief kleine inkomstenbron. Voor kranten, tijdschriften en andere media is het een wezenlijk onderdeel van het bedrijfsmodel.

Het tonen van bewegende reclame op digitale schermen lijkt me een dusdanig klein deel van de inkomstenstroom van NS te zijn dat NS het zich best zou kunnen permitteren om te stoppen met dit fenomeen. Dan wordt er meteen wat gedaan voor alle mensen die snel overprikkeld raken en voor wie het reizen met het OV op zich al een enorme opgave is. Dat hoeft niet een nog grotere bezoeking gemaakt te worden door daar nog eens bewegende beelden aan toe te voegen.
Tis waarschijnlijk net als met tabak. šŸ”®
Reputatie 7
Badge +4
Laten we eens beginnen met de irritante opgedrongen reclame van de Railcatering. De conducteur moet omroepen dat ze er zijn en dat is relevant, maar de hele lijst van artikelen vind ik persoonlijk storend, Ik wil graag gevrijwaard worden van reclame,

Verder betaal ik inderdaad ook onvrijwillig bij Albert Heijn een paar procent te veel en vooral bij de commerciƫle televisie, niet meer dan reclameverkopers, waar ik doorgaans niet eens naar kijk, - hoezo gratis -. Je kunt met het ene kwaad het andere nooit goedpraten.

Reclame zorgt ook vaak voor prijsopdrijving. Het heeft een functie maar je moet het als consument wel kunnen negeren en er niet toe moet worden gemanipuleerd om de aandacht er naar toe te trekken. Het is geen natuurverschijnsel.

Als NS het maar uit het hoofd laat om de mededelingenborden over het verloop van de reis hiervoor te misbruiken. Vervoer is een betaalde dienst.

De populariteit van betaalde diensten als Netflix en aanverwant heeft zeker ook te maken met het ontbreken van reclame. Mensen raken overvoerd en worden er moe van. Mededelingen in de trein horen functioneel te zijn, niet commercieel.

Eerst maar ter helle met de adelijke sprekers van Bifiworst tot snelle Jelle. Overdrachtelijk natuurlijk, maar dat ongevraagde langdurige gegil heeft een duidelijk commercieel doel. Geen enkele reiziger vraagt er om. En als ze het wel omroepen, vanaf vandaag gratis koffie voor iedereen.😀 Railcatering is aanwezig, is als mededeling adequaat genoeg.

Reageer