beantwoord

Regelingen voor trein uitval of niet?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Dus sta ik lekker optijd 23.50 op de trein van 00.10 te wachten besluit NS ineens dat die trein lekker niet komt opdagen en we met zijn allen tot 00.51 mogen wachten. Is dit normaal?? Overkomt mij de eerste keer en om nu met de taxi naar huis te gaan omdat NS besluit later te rijden zonder uitleg vind ik onredelijk
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 juni 2018, 10:14

Hallo Nsns en welkom bij onze NS Community.

Wij betreuren het altijd als een reis niet afgemaakt kan worden door het uitvallen van een trein. Dat is ook de reden dat wij een regeling hebben als, door een verstoring of een forse vertraging, de verbinding je niet meer op jouw eindbestemming kan brengen. Je kunt hiervoor naar het trein-/stationspersoneel gaan om te vragen of er een taxi geregeld kan worden om jou toch op jouw eindbestemming te brengen. De afweging ligt dan bij het personeel en de kosten zijn dan niet voor eigen portemonnee. In dit geval reed er nogeen verbinding, wat ik uit jouw verhaal begrijp, waardoor je niet meer in aanmerking komt voor restitutie. Het is immers op eigen initiatief gedaan. Heb je wel kunnen uitchecken?
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beste met of een NS-conducteur of met Klantenservice contact opnemen.030 7515155. Zij regelen en betalen in deze omstandigheden mogelijk een taxi voor u. Zelf een taxi nemen, is op eigen kosten.
Reputatie 7
Hallo Nsns en welkom bij onze NS Community.

Wij betreuren het altijd als een reis niet afgemaakt kan worden door het uitvallen van een trein. Dat is ook de reden dat wij een regeling hebben als, door een verstoring of een forse vertraging, de verbinding je niet meer op jouw eindbestemming kan brengen. Je kunt hiervoor naar het trein-/stationspersoneel gaan om te vragen of er een taxi geregeld kan worden om jou toch op jouw eindbestemming te brengen. De afweging ligt dan bij het personeel en de kosten zijn dan niet voor eigen portemonnee. In dit geval reed er nogeen verbinding, wat ik uit jouw verhaal begrijp, waardoor je niet meer in aanmerking komt voor restitutie. Het is immers op eigen initiatief gedaan. Heb je wel kunnen uitchecken?
Reputatie 7
Badge +3
Zoals ik het lees heeft TS gewoon op de latere trein gewacht. In dat geval kom je waarschijnlijk in aanmerking voor Geld Terug bij Vertraging.
Reputatie 7
Excuses, ik heb niet gelezen dat er niet gereisd is met de taxi, bedankt voor het opmerken mrfreeze!
Al met al is de procedure nu uitgelegd, maar is het advies van mrfreeze in dit geval de beste optie, Nsns. Via deze regeling kom jij (zeker) in aanmerking voor restitutie van jouw reiskosten, zelfs als je met een actiekaartje of een vrij reizen abonnement hebt gereisd. Laat je ons weten of je eruit bent gekomen?
Dank voor jullie reacties! Er kon inderdaad regelingen getroffen maar dat echt ter nauwer nood.. Ik zal het hele verhaal iets gedetailleerder uitleggen voor geïnteresseerden.....

De trein van 00:10 was de trein waar mee ik (en minstens 10 andere mensen) vanuit Duivendrecht naar Amsterdam Zuid konden reizen om over te stappen op de laatste trein naar Den Haag (En voor sommige uitschieters ook Leiden, Rotterdam) ... Je kunt je bedenken dat het best laat is en dat bij de tijd dat wij daar aankomen in Den Haag (of elders) nog misschien de laatste paar trams rijden, mensen stonden er al vanaf 23.45 met in hun achterhoofd als we deze missen wordt ook echt nóg later thuis. Ik ten minste wel.

Het is inmiddels 00:12 ik blijf kijken op mijn NSapp.. geen signaal van vertraging maar dat zal dan wel, ik kon mijn over stap nog halen.. 0:15... ik begin me zorgen te maken want als die trein later komt haal ik mijn overstap niet... 0.18.. verdomme ik ga die overstap niet halen en waar in hemelsnaam blijft die trein?? Tussendoor was ik natuurlijk hartstikke vaak de NS app aan het verversen maar er stond helemaal niks. Geen omroep, Geen conducteur die het even uitgelegd, Geen info, he-le-maal niks.

Toen gebeurde het gekke, op het scherm VERDWEEN 00:10 ineens (er waren eerst wat plusjes bijgekomen met hoeveel minuten het vertraagd was). Alsof er een spooktrein had voorbij gereden die ik had gemist omdat ik zat te dromen ofzo. Ineens stond er 00:51 op het scherm. Ik dacht hé? Ik merkte dat mensen een beetje onrustig werden dus toen begon ik met hen te praten. Al snel kwam ik erachter dat meerdere mensen moesten overstappen naar Amsterdam Zuid en die trein nu ook hebben gemist en nu moeilijk thuis komen omdat gewoonweg laat is.

Nou een meneer op het perron begon voor te stellen dat hij namens de reizigers zou bellen en dat het vast wel vergoedt zou worden, NS zou het wel oplossen zei hij (mij nog nooit overkomen dus ik wist van niks vandaar ook mijn bericht toen). De medewerker zij dat wij allemaal de trein van 00:51 moesten pakken zodat wij op Schiphol regelingen konden treffen .. Ik dacht echt zoiets van 't is maar dat het Schiphol is, wie had je te woord gestaan als de eerste beste trein alleen naar een of ander verlaten station rond deze tijd had gemoeten??

Nou goed we komen zo rond 01:00 aan of iets later. De trein was vertraagd vanwege iets heel vaags want het was geen storing of aanrijding.. iets met verhindering? Dat werd in de trein van 00:51 omgeroepen. Je raad het al er staat een heel groep te wachten voor de klantenservice natuurlijk. Er was maar één persoon die ons te woord kon staan en hij deed ontzettend zijn best om een groep van minimaal 15 man te helpen maar het was bijna onmogelijk. Meneer zei:"Normaal gesproken zouden we dit niet doen en zouden jullie gewoon de nachttrein moeten nemen, maar ik ga mijn best doen voor jullie om een taxi te regelen. Ik weet niet hoeveel en hoe laat die komen voor jullie maar de groep van Den Haag heeft in ieder geval voorrang. Mocht het niet passen dan moeten een paar wachten op de volgende taxi."

Nou wat heb ik een geluk gehad dacht ik, maar wat super vervelend als je naar Rotterdam moet! En gezamenlijk met de hele groep liepen wij naar de taxizone van Schiphol... Ik kan je zeggen dat wij echt wel minsten 1,5 uur hebben gewacht tot dat de taxi kwam en hebben wij het GELUK gehad dat sommige mensen inmiddels dachten van "Hey joh we kunnen net zo goed met de nachttrein want het duurt even lang!" En zo ging iedereen beetje bij beetje weg. Eenmaal zittend in de taxibus zei de chauffeur :"Nee ik ben alleen gekomen voor de mensen naar Leiden en Rotterdam!" Ja nou schiet mij maar lek op dat moment hoor. En wij natuurlijk hele heisa van dat het bijna 03.00 uur is, de Hagenaars voorrang hadden en dat wij gewoon naar huis willen! Chauffeur pleegt een telefoontje naar een collega en besluit ons tóch nog allemaal mee te nemen.

Mevrouw de chauffeur was nog wel heel lief om mij en een paar andere zo goed als voor de deur te af te zetten omdat er geen trams reden en ik dus geen geld had voor de taxi (dat had ik natuurlijk niet ingepland zo een nacht!). Al met al mag ik spreken van GELUK omdat als alle 15 vertraagden er nog stonden het vechten zou zijn geweest voor wie wel of niet met de taxi mee kon, want zoveel man had er niet in gepast! Gelukkig ben ik student en reed ik gratis en heeft de taxi mij ook niks gekost maar sjonge jonge...

Het kan dus wel maar ik heb toch echt een engel die over me waakte met dat geluk. Weet niet hoe NS dat met zoveel man in de NACHT had gedaan.. en één medewerker natuurlijk bij de klantenservice!
Reputatie 7
Badge +2

Het kan dus wel maar ik heb toch echt een engel die over me waakte met dat geluk. Weet niet hoe NS dat met zoveel man in de NACHT had gedaan.. en één medewerker natuurlijk bij de klantenservice!

Dat kan ik je wel vertellen: ze beloven dat iedereen thuis komt, maar zeggen alleen niet hoelang dat gaat duren. Ik miste ooit mijn laatste trein, omdat er een aanrijding had plaats gevonden. Een medewerker beloofde bussen en taxi's voor alle gedupeerden. Er kwam inderdaad na een uur wachten een bus voor 1 bestemming, de overige mensen mochten wachten. Na 2 uur wachten nog een bus, voor een andere bestemming. Na 3 wachten nog een bus voor onze bestemming, een dubbeldekker waarvan de chauffeur zei dat hij die route niet kon rijden met zijn bus (later zagen we de viaducten, waar de bus niet door gekund had) De NS-mensen waren al naar huis en wij stonden daar nog steeds. Na 4 uur kwam er een bus die ons wel weg kon brengen, maar die de weg niet helemaal wist, waardoor er bij het eindpunt nog mensen in de bus zaten die eerder afgezet hadden moeten worden... Je staat daar dus 4 uur op een stationsplein, zonder bankjes, zonder toilet, zonder mogelijkheid om eten/drinken te kopen.

Na 4 uur kwam er een bus die ons wel weg kon brengen, maar die de weg niet helemaal wist, waardoor er bij het eindpunt nog mensen in de bus zaten die eerder afgezet hadden moeten worden... Je staat daar dus 4 uur op een stationsplein, zonder bankjes, zonder toilet, zonder mogelijkheid om eten/drinken te kopen.

Belachelijk, wacht je een paar uur krijg je ook nog eens een amateur chauffeur ( ja sorry maar echt!) Ik heb het geluk gehad dat mevrouw de chauffeur haar telefoon als TomTom gebruikte.. had dus veel erger kunnen uitpakken.
@NS Community Dit mag toch echt wat flexibeler geregeld worden! Aangezien deze omstandigheden vaker voorkomen moet er een strakker plan/protocol komen voor gestrande mensen in de nacht! Vreselijk geregeld.
Reputatie 7
Zo lang er nog treinen rijden op de route, wordt er geen alternatief vervoer ingezet. Dit duurt vaak langer om aanwezig te zijn, dan de volgende trein te nemen.

Wat betreft strandingen is het tegenwoordig wel anders geregeld, als na een bepaalde tijd er geen zicht op is dat er gecontracteerd vervangend vervoer ter plaatse is, worden er lokale taxi's etc gebruikt. De afhandeling zal dus sneller gaan.
Het is behoorlijk komisch soms. Jaar of wat geleden viel de laatste trein voor mij naar huis uit. Doordat er werkzaamheden waren op een ander traject heeft men een bus uit die pool gebruikt om de trein te vervangen. Netjes.

Probleem is dat je bij ons in het dorp aan de andere kant langs de rondweg wordt afgezet omdat de bus niet fatsoenlijk bij het station kan komen. Vanaf daar is het 35 minuten lopen naar station, het laatste stuk over een donker pad. Had men niet aan gedacht. De servicemedewerker die bij de bus stond zou wel even bellen, de bus vertrok. Twee straten verderop belde de smw de chauffeur dat er nog wat mensen waren, teruggereden, ook die mensen ingeladen en toen werd meteen even geroepen dat we het zelf maar uit moesten zoeken want vervoer naar station was niet te regelen. En daarna snel opdracht geven om te vertrekken.
Reputatie 5

Na 4 uur kwam er een bus die ons wel weg kon brengen, maar die de weg niet helemaal wist, waardoor er bij het eindpunt nog mensen in de bus zaten die eerder afgezet hadden moeten worden... Je staat daar dus 4 uur op een stationsplein, zonder bankjes, zonder toilet, zonder mogelijkheid om eten/drinken te kopen.
Belachelijk, wacht je een paar uur krijg je ook nog eens een amateur chauffeur ( ja sorry maar echt!) Ik heb het geluk gehad dat mevrouw de chauffeur haar telefoon als TomTom gebruikte.. had dus veel erger kunnen uitpakken.
@NS Community Dit mag toch echt wat flexibeler geregeld worden! Aangezien deze omstandigheden vaker voorkomen moet er een strakker plan/protocol komen voor gestrande mensen in de nacht! Vreselijk geregeld.

In de nacht bussen regelen is nog vrij lastig, daarnaast mag je blij zijn dat je alsnog thuis wordt gebracht. Was jaren geleden wel anders
U kunt het beste met of een NS-conducteur of met Klantenservice contact opnemen.030 7515155. Zij regelen en betalen in deze omstandigheden mogelijk een taxi voor u. Zelf een taxi nemen, is op eigen kosten.
Bij gebrek aan NS personeel is er op de stations de mogelijkheid om de op de servicepaal de blauwe knop in te drukken dan kom je ook in contact met de NS.

Edit Chiel NS: Op verzoek rode -> Blauwe.

U kunt het beste met of een NS-conducteur of met Klantenservice contact opnemen.030 7515155. Zij regelen en betalen in deze omstandigheden mogelijk een taxi voor u. Zelf een taxi nemen, is op eigen kosten.Bij gebrek aan NS personeel is er op de stations de mogelijkheid om de op de servicepaal de rode knop in te drukken dan kom je ook in contact met de NS.

En dan krijg je een verveelde medewerker nauwelijks verstaanbaar door dat roostertje te horen, die er in eerste instantie vanuit gaat dat er wel een "lollige" late uitgaander op dat knopje gedrukt heeft en dus al gereserveerd, zo niet korzelig reageert... en die beste man zit ergens 50 km verderop en wat gaat die dan voor jou doen als je zonder vervoer op dat station staat?
De rode knop is de SOS-knop, de blauwe de Info-knop. Is het werkelijk de bedoeling de rode knop te gebruiken voor alternatief vervoer?
De rode knop is de SOS-knop, de blauwe de Info-knop. Is het werkelijk de bedoeling de rode knop te gebruiken voor alternatief vervoer?
Excuus inderdaad de blauwe knop. Misschien kan een moderator dit nog even aanpassen in het bericht hier iets boven 😃

@Pejeka, je mag er vanuit gaan dit hier gewoon serieus gereageerd wordt aangezien dit ook gezien wordt als een serieus communicatie kanaal.
Reputatie 7
Badge +3
die beste man zit ergens 50 km verderop en wat gaat die dan voor jou doen als je zonder vervoer op dat station staat?
Voor mij regelde die beste man een taxi. Dat blijk je dus zelfs vanaf zo'n afstand te kunnen regelen 😉
Reputatie 7
En dan krijg je een verveelde medewerker nauwelijks verstaanbaar door dat roostertje te horen, die er in eerste instantie vanuit gaat dat er wel een "lollige" late uitgaander op dat knopje gedrukt heeft en dus al gereserveerd, zo niet korzelig reageert... en die beste man zit ergens 50 km verderop en wat gaat die dan voor jou doen als je zonder vervoer op dat station staat?
Dat je kritisch bent is goed, maar volgens mij heb je nog nooit op zo'n knop gedrukt. De verstaanbaarheid is hartstikke goed, je kunt elkaar gewoon normaal verstaan. Verder wordt er ook direct serieus opgenomen en je wordt net zo goed geholpen als via een ander kanaal.
Reputatie 1
Als ik het verhaal zo lees was het makkelijker om met het nachtnet naar Holland spoor te gaan en daar wat te regelen.

Reageer