Beste lezer,
Ik reis met rolstoel en handbike. Meermaals heb ik een bijna niet hoorbare opmerking gekregen over dat ik zelf voor iemand moet zorgen die mij een zetje de brug op wil geven. In het regelement staat dat je zelf de trein in moet kunnen rijden. Dit zou realistisch voor mij zijn als de brug minder stijl is of er ruimte voor een aanloopje is. Dus dat jullie dit in het regelement zetten is sowieso al validisme en niet aanvaardbaar. Maar daarnaast levert het voor jullie werknemers ongemakkelijke situaties op. De één vraagt namelijk van te voren al of ie kan helpen door te duwen. De ander wil de regels volgen of kan dit misschien lichamelijk niet en voelt zich blijkbaar niet fijn hierbij. Vervolgens is het me nu een paar keer gebeurt dat er op het moment dat ik al in de trein wordt gesneerd dat dit niet mag of dat ik de volgende keer een begeleider mee moet nemen. Blijkbaar durven jullie werknemers dit niet hardop en vooraf te zeggen, dus het lijkt me goed om te kijken hoe je voor zowel assistentie als rolstoeler deze regel kan aanpassen en werkend kan maken tot de tijd komt dat treinreizen toegankelijk is voor iedereen. Wat kunnen jullie hieraan doen?
Vriendelijke groeten