Reizen met het passageproduct

• 14 augustus 2019
  • 29 reacties
  • 845 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Onlangs reisde ik van Eindhoven naar Helmond. Bij het uitchecken bij de poortjes in Helmond zag ik dat bij de twee mensen voor me de melding "Passage ok" verscheen. Aangezien Helmond geen "passagestation" is, vermoed ik dat ze die in Eindhoven op hun kaart hebben gezet. Handige manier van goedkoop reizen en toch geen problemen met poortjes hebben.
Maar wat ik me dus afvraag, blijkbaar kun je met een passageproduct op een ander station uitchecken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar kunnen het geen mensen geweest die op het station werken en daarvoor een passagepas hebben?
Reputatie 7
Badge
E-Tickets geven dezelfde melding op het display.
Kan het zijn dat ze daarmee door de poortjes heen liepen?
Badge +3
Nee hoor, e-tickets en dagkaartjes met een chip geven die melding volgens mij altijd.

Edit: Edwin was me voor..

Dat kan dus misschien een Holland Travel Ticket of een Dagkaart NS/OV o.i.d. geweest zijn. Worden ook verstrekt aan o.a. asielzoekers. Weet het niet 100% zeker.

Wat ik wel zeker weet is dat je met een Passagepas voor Eindhoven nergens anders door poortjes naar buiten komt. Met een eenmalige passage vermoed ik ook niet (zou wat zijn als dat werkt!).

Misschien was het wel personeel dus (NS, ProRail, goederenmachinisten of rangeerders etc.)
Hoi mrfreeze,

Dat klinkt inderdaad nogal merkwaardig. Ik weet wel dat de Stationspassagepas alleen te gebruiken is op het station waarvoor je het hebt aangevraagd. Wat betreft het Eenmalig passagerecht, dat zal ik even uitzoeken. Het zou zeker niet de bedoeling moeten zijn.
Daar ben ik weer! Ook het Eenmalig passagerecht werkt alleen voor het station waar je het op de OV-chipkaart zet. Wellicht zitten de antwoorden van @Edwin en @Robert B dan veel dichter in de buurt.
Badge +3

Moet binnenkort weer naar Helmond voor een cursus en heb voldoende ov-chipkaarten om e.e.a. te testen 😉

En dus een Passagepas, maar die werkt dus 100% niet (getest in Utrecht, met een 'incheck' in Eindhoven)

Update, een ‘incheck’ met een Stationspassagepas voor Eindhoven en dan naar buiten in Hellimond werkt niet (melding Niet mogelijk bij de poortjes).

@Robert B Let us know!
Reputatie 4
Onlangs reisde ik van Eindhoven naar Helmond. Bij het uitchecken bij de poortjes in Helmond zag ik dat bij de twee mensen voor me de melding "Passage ok" verscheen. Aangezien Helmond geen "passagestation" is, vermoed ik dat ze die in Eindhoven op hun kaart hebben gezet. Handige manier van goedkoop reizen en toch geen problemen met poortjes hebben.
Maar wat ik me dus afvraag, blijkbaar kun je met een passageproduct op een ander station uitchecken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Er zijn legio mensen met passagepassen die op elk NS-station werken. Servicemedewerker, medewerkers van winkels en horeca op het station, bouwvakkers, schoonmakers, etc. etc. etc. Er zijn twee soorten passagepassen, een grijze waarmee je correct in en uit moet checken (tot groot ongenoegen van bouwvakkers die allerlei soorten bouwmateriaal door het brede poortje proberen te krijgen) en een gele passagepassen voor servicemedewerkers van NS, waarmee je continu achter elkaar in of uit kunt checken.
Reputatie 7
Badge +3
Het waren in dit geval jongeren, maar het zou natuurlijk kunnen dat het wel klopte.

Gisteravond heb ik het zelf getest. Je kunt wél reizen met het passageproduct, alleen wordt het dan als een "gewone" incheck gezien. Bij het uitchecken in Helmond verscheen er ook gewoon de ritprijs met m'n 40% korting. De test heeft me dus € 1,98 gekost :)
Alleen kun je op deze manier volgens mij wel reizen als je minder dan € 10 saldo hebt, aangezien met het passageproduct er geen starttarief wordt afgeschreven. En ik ben ook wel benieuwd wat een conducteur zou zien bij controle.

Reputatie 4
Het waren in dit geval jongeren, maar het zou natuurlijk kunnen dat het wel klopte.

Dat maakt het des te waarschijnlijker dat het buitendienstmedewerkers zijn. Dat zijn studenten met een bijbaantje.
Wij zien een rode balk, dat er met passagerecht wordt gereisd en dat het geen geldig reisrecht is. Dat is wat wij zien iig.
Reputatie 7
Badge +3
En dan volgt ongetwijfeld een UvB 🙂 Leuk experiment, maar ik zal mensen maar niet aanraden op deze manier te gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Had jij het dan nu geladen op je kaart met kortingsabonnement? Is bij uitchecken dan niet gewoon je abonnement aangesproken?

Ik vermoed dat mensen die het passagerecht gebruiken voornamelijk mensen zijn die geen abonnement hebben en geen of weinig saldo. Vraag me af wat er dan gebeurt wanneer je zonder abonnement en zonder saldo (of negatief saldo) dit zelfde doet.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik had het op een kaart met VDU geladen. Blijkbaar is bij het uitchecken dus inderdaad gewoon het abonnement aangesproken. Ik kreeg ook netjes de 40% korting en het poortje ging gewoon open. Ik kreeg ook niet de tekst "Passage OK", maar gewoon de tekst "Uitgecheckt" met de ritprijs.

Hoe het zit zonder abonnement en zonder saldo, geen idee. Ik vermoed dat het poortje dan niet opengaat en je eerst het saldo moet opwaarderen. (of - zoals in Helmond gebruikelijk - een flinke trap tegen het poortje geven 😉)
Als ik idd een passagerecht scan, volgt een uvb. Sta hier wel van te kijken. Fijn dat je het hebt uitgeprobeerd @mrfreeze 😁
Reputatie 7
Badge +3
Dan de vraag, wat zie je wanneer het passagerecht is geladen op een kaart met een abonnement, zoals bij deze test en volgt dan ook een uvb? Want blijkbaar wordt dan (in ieder geval bij uitchecken) het abonnement aangesproken. De tekst "Uitgecheckt" suggereert dat er eerder is ingecheckt.

Wat heeft dan voorrang? Het abonnement of het passagerecht?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben met het VDU niet ingecheckt geweest. Bij de poortjes in Eindhoven verscheen ook daadwerkelijk iets van "Eenmalige passage" en niet de tekst "Ingecheckt Voordeelurenabonnement".
Dus ook daarmee ziet de conducteur waarschijnlijk alleen het passagerecht. Waarschijnlijk is het technisch zo ingesteld dat als je op een ander station probeert uit te checken, het systeem ziet dat dat niet kan/mag met het passagerecht, en het laden van het passagerecht vervolgens "omzet" naar een incheck om op die manier het saldo aan te spreken.
Hoe het met Flex zou gaan, geen idee. Kan ik ook nog wel een keer uitproberen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Interessante case. Bij geen incheck met je VDU zou je bij het uitchecken bij een poortje verwachten dat er €10 wordt ingehouden. Maar nu werd dan toch herkend dat je in Eindhoven je reis bent begonnen vanwege dat passagerecht. Je hebt dan uiteindelijk niet zwart gereisd.
Dat deze constructie werkt, is mij niet bekend. Als dit zo werkt, scheelt het wel wat, maar dan zou je nog steeds bewust op het passagerecht kunnen reizen en een poortjesloos station ga je niet uitchecken en heb je dus een gratis rit. Interessante case, hoe dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
Maar bij controle val je sowieso door de mand. Als je er vanuit gaat dat je niet gecontroleerd wordt, zijn er wel makkelijkere manieren om gratis te reizen. Daarom is - ook met de poortjes - controle ook zo belangrijk 😉
Reputatie 7
Badge
Maar bij controle

Vandaag 2 uren in de trein gezeten. Geen conducteur gezien, o sorry da's niet eerlijk van Abbey, conducteur zat ook eerste klas en de krant te lezen.
Badge +3
Dat je met een passage incheckt en dan gewoon tegen het geldende tarief uitcheckt is wel apart natuurlijk.

Wat zegt je reishistorie/transactieoverzicht van Mijn OV-chip? Is daar een incheck te zien om 00:29 (met € 10,00 instaptarief), en een uitcheck (met € 8,02 terug van instaptarief)?
Reputatie 7
Badge +3
Nou, da's ook wel een leuke. Ik heb automatisch opladen aan staan, maar zo te zien ben ik toch in- en uitgecheckt met minder dan € 10 saldo. Er is ook (nog) niks opgeladen

Reputatie 7
Badge +3
Dat zal komen omdat je niet was ingecheckt met je VDU maar met die stationspassage. Er is dan geen instaptarief van €10 berekend, dus niet noodzakelijk om automatisch op te laden. Saldo was wel genoeg voor alleen de reis met 40% korting.
Reputatie 7
Badge +3
Ja precies, vandaar ook mijn eerdere opmerking dat je op deze manier met minder dan € 10 saldo kunt reizen. Probleem blijven die lastige conducteurs met hun apparaatjes 😉

Reageer