beantwoord

Rekening houden bij dienstregeling met situatie station

• 31 mei 2015
  • 1 reactie
  • 111 Bekeken

Beste NS,

De nieuwe dienstregeling in december heeft weer wat wijzigingen in petto. Vast goed nieuws voor de een, wat minder gunstig voor de ander. Maar waar volgens mij beter rekening mee gehouden kan worden, is de situatie op het station zelf. Als voorbeeld noem ik een station waar ik zelf vaak opstap: Heemskerk. Daar komt de trein vanuit zowel Haarlem als Uitgeest/Alkmaar tegelijk aan. Handig, dan hoeft de spoorboom maar één keer per half uur (IC's die hier niet stoppen niet meegerekend) dicht. Dit scheelt geluidsoverlast voor de bewonenden. Echter zou het fijn zijn als bij de nieuwe dienstregeling ook rekening gehouden wordt met mensen die naar de andere kant van het spoor moeten om hun trein te halen. Als de trein aan deze kant van het spoor om 10:00 uur vertrekt, en die aan de overkant om 10:03, dan moet je al om 9:55 het spoor over zijn, want voordat de trein aan deze kant helemaal is gestopt, de mensen zijn uitgestapt, het fluitje klinkt, de trein wegrijdt en de spoorbomen weer open zijn, is de andere trein er al. Dan sta je dus met je goede gedrag (er is slechts één -drukke- kaartautomaat aan één kant van het spoor!) elke ochtend je trein uit te zwaaien. Gevolg: een half uur wachten. Nu al ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties: mensen klimmen over de spoorbomen heen, omdat ze geen zin hebben een half uur te wachten. Dom, gevaarlijk, maar zo begrijpelijk!

Zeker met het verwachte voornemen om overdag een stoptrein tussen Haarlem en Alkmaar te laten rijden, hetgeen ik zeer waardeer, wordt dit probleem des te accuraat. In het algemeen: op stations waar slechts één spoorwegovergang over het spoor is, zonder trap of tunnel, moet iedereen in redelijke mate zijn/haar trein kunnen halen, zonder daarvoor 10-15 minuten eerder ter plekke aanwezig te moeten zijn.

Vriendelijke groet!
icon

Beste antwoord door Sumber Alam 31 mei 2015, 19:17

Misschien moet dit station veiliger moeten worden gemaakt. Het gaat mij niet zo zeer om de dienstregeling maar om de veiligheid. Volgens mij is dit station niet meer van deze tijd! Als u vindt dat dit station misschien verbouwd moet worden, dan kunt u bij Prorail en naar de overheid en ook naar de NS een brief sturen.
Bekijk origineel

1 reactie

Misschien moet dit station veiliger moeten worden gemaakt. Het gaat mij niet zo zeer om de dienstregeling maar om de veiligheid. Volgens mij is dit station niet meer van deze tijd! Als u vindt dat dit station misschien verbouwd moet worden, dan kunt u bij Prorail en naar de overheid en ook naar de NS een brief sturen.

Reageer