beantwoord

restitutie jaarabonnement fiets Haarlem

• 11 februari 2020
  • 22 reacties
  • 618 Bekeken

Reputatie 6

Begin dit jaar is de fietsenstalling bij station Haarlem overgenomen door NS. Ik had een jaarabonnement afgesloten in november voor 105 euro en per 1 januari was deze ineens maar 55 euro. Ik kreeg een formulier en informatie op welke wijze ik restitutie zou kunnen aanvragen. Het advies was om het goedkope jaarabonnement af te sluiten en restitutie aan te vragen voor het dure jaarabonnement. Dat formulier heb ik vier weken geleden opgestuurd met alle bewijzen en het oude abonnement naar NS Fiets..het blijft tot op heden angstvallig stil. Sowieso vind ik de communicatie ronduit slecht rondom de overname van deze stalling. Hoe lang duurt zo'n behandeling van restitutie van een abonnement van fietsenstalling?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 29 april 2020, 11:54

Update: Nadat ik de afdeling NS Fiets naar de zaak heb laten kijken is er geconcludeerd dat Lies87 € 87,50 terug dient te krijgen (10/12e deel van € 105,00). Dit wordt deze week nog overgeboekt.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 5
Badge

Momenteel is er een enorme vertraging (bah-zo´n woord dat we van NS niet mogen gebruiken, dat is veels te negatief!) vanwege vele storingen 2e helft januari-dat ook leidde tot dubbele incasso bij velen. Zelf wacht ik bvb ook nog op restitutie van een deels gewijzigd ABO sinds 22/1. Ik vermoed gewoon dat alle extra werkjes, zoals dit dat wel ergens geheel handmatig zal moeten worden ingevoerd, niet op de prioriteitenlijst staan. NS neemt zonder meer aan dat alle klanten onbeperkt krediet kunnen en zullen en willen verlenen. Geduld beoefenen en afwachten. Door te gaan bellen/mailen etc hou je de mensen die dat moeten doen ook van hun werk af en daardoor duurt het dan nog langer.

Het antw van NS zal zijn: goh wat jammer, bel maar dan gaan we kijken. Maar toezeggen doen we niet.

Ik heb hier naar een indicatie gevraagd, maar deze kunnen we helaas niet geven. Het duurt meestal 4 tot 6 weken voordat de brief in behandeling nemen. Ik moet je daardoor dus vragen om nog even geduld te hebben.

Reputatie 6

Ik heb hier naar een indicatie gevraagd, maar deze kunnen we helaas niet geven. Het duurt meestal 4 tot 6 weken voordat de brief in behandeling nemen. Ik moet je daardoor dus vragen om nog even geduld te hebben.

Het is jammer dat er geen ontvangstbevestiging wordt gestuurd. Het is een leuk bedrag wat ik terug hoor te krijgen en hoop niet dat daar dan zes weken vanaf gaan ;) 

Reputatie 6

We zijn nu zeven weken verder en nog steeds niets. Ik heb eind vorige week contact gehad met de Klantenservice. Het advies was om een brief (!) te sturen met de vraag of mijn verzoek tot restitutie wel is aangekomen. Later werd gezegd dat er mogelijk één week tussen het verzenden van de brief en ontvangen van de brief kan zitten.  Hoe kom ik er ooit achter of en wanneer mijn verzoek tot restitutie in behandeling wordt genomen? Toch maar een brief sturen?

Dat betreur ik. Helaas zijn mijn handen gebonden en kan ik hier niet meer voor je doen dan je zelf al hebt gedaan.

Reputatie 6

Ik vind dit echt bizar. Je moet formulieren en bewijsstukken over de post sturen en je mag daarna in het duister tasten of je überhaupt je restitutie krijgt en wanneer dan. Enige oplossing die geboden wordt is een nieuwe brief sturen. Wat een klantonvriendelijke afdeling van NS is dit zeg. Ik ben bang dat ik nu 9 maanden restitutie mis ben gelopen. Duur grapje. 

Reputatie 7
Badge +3

Opnieuw brieven sturen, terwijl er structureel een achterstand in postbehandeling is bij NS? Dit moet anders kunnen.

Reputatie 6

Ik stond op het punt om een ouderwetse brief op de bus te doen met de vraag hoe het met mijn verzoek stond. Ik ben inmiddels 8 weken verder namelijk. Toen trof ik een medewerker aan bij de Klantenservice die er zin in had 🙂 Er is navraag gedaan en mijn verzoek tot restitutie is in behandeling genomen en staat op de lijst van uitbetalingen. Ik heb per abuis geen brief ontvangen waarin dit bevestigd wordt. Dat is mis gegaan. Het enige probleem is dat er een wachtlijst is voor uitbetalingen en ik vooralsnog geduld moet hebben....maar goed deze persoon heeft wél op mijn case navraag gedaan en dat is tot nu toe de eerste die dat heeft gedaan :) scheelt weer een brief sturen!

Reputatie 2

Ideetje voor NS? → https://www.anp-archief.nl/page/54475/amsterdam-tram-brievenbus

Deze even legen iedere keer als de trein halteert op Utrecht Centraal (of een ander groot station __ kost hoogstens een minuut, en alle treinen staan toch al minstens 2-3min stil); dan kan de brief nog dezelfde dag in behandeling worden genomen.:smile:

Reputatie 6

Ik heb de restitutie inmiddels ontvangen.

Ik heb nooit enige uitleg gekregen over het bedrag dat ik zou krijgen. Op het formulier stond dat je de resterende maanden zou terug krijgen. Het abonnement was 105 euro. Ik heb het opgezegd op 15 januari en toen had ik hem sinds begin november. Dat ze nog een maandje extra rekenen en per 1 maart opzeggen vooruit. Maar dat ik dan uiteindelijk 49 euro ontvang, snap ik niet. 

Ik kijk graag voor je hoe dat bedrag berekend is. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer?

Badge +3

Het lijkt er sterk op dat er rekening gehouden is met een abonnement van €75 per jaar, en je daarvan 2/3 (dus 8 maanden) terug gekregen hebt?

Overigens is de prijs volgens https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/haarlem €55 per jaar.

Edit: zie volgende reactie.

Badge +3

Kreeg deze net toegeworpen via Twitter (dank Collin Prumpeler):

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Daar staat je €49. Beetje mager en nogal krom inderdaad!

Was het €75 dan krijg je na 8 maanden gebruik €25 terug, bij €105 helemaal niets. :rolling_eyes:

Logisch toch?

Reputatie 6

Kreeg deze nog toegeworpen via Twitter:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Daar staat je €49 inderdaad. Beetje mager inderdaad!

Zuur. Dan heb ik dus pech. Per 1 januari werd de prijs 55 euro ipv 105 euro. Duur abonnement zo omdat dit pas begin januari duidelijk werd dat de prijs drastisch daalde. 

Kreeg deze net toegeworpen via Twitter (dank Collin Prumpeler):

Daar staat je €49 inderdaad. Beetje mager inderdaad!

Was het €75 dan krijg je na 8 maanden gebruik €25 terug, bij €105 helemaal niets. :rolling_eyes:

Ik heb het net even bestudeerd en probeer er enige logica in te ontdekken. Enige wat ik kan zien is dat het zo’n beetje omgekeerd evenredig is. Hoe meer je betaalde, hoe minder je terugkrijgt. 

Zou toch graag de verklaring hiervan willen zien.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt onzettend krom, bij het duurste abonnement krijg je het minst terug.

Een aantal jaar geleden toen vanwege de opening van het nieuwe station Delft waarbij er geen bewaakte fietsenstalling meer was ik mijn abonnement niet meer kon gebruiken kreeg ik geen cent terug omdat ik net aan de 8 maanden zat.

Reputatie 7
Badge +3

Dus je zet jouw abonnement ad €105 van de fietsenstalling Haarlem na 2 maanden om, omdat de abonnementsprijs verlaagd is naar €55, je krijgt van jouw abonnement €49 terug wat betekent, dat jij nu voor 14 maanden het dubbele betaalt van een huidig jaarabonnement: €111 Voor een abonnement van €55 krijg je als na 2 maanden stopt bijna alles terug??? Beetje vreemd, zeker ook omdat sinds half maart de stalling ook nog eens gratis is voor niet abonnementhouders die langer dan 24 uur stallen.

Reputatie 6

Als ik dit had geweten dan had ik inderdaad niet zoveel moeite gedaan maar dit is een stukje van het formulier wat ik in moest vullen en daar staat toch echt iets anders! Ik was gaan twijfelen of ik het wel goed had begrepen destijds na de handzame PDF via @Robert B 

Zoals aangeboden door @Sascha NS ben ik achter de schermen in contact om te laten uitzoeken wat hier dus gebeurd is. Even los van PDF van Robert, is er dus ook nog een andere verwachting gewekt.

En @Maxime NS is bezig na te gaan hoe het nu zit met betalende abonnementhouders voor stallingen die nu gratis zijn.

Update: Nadat ik de afdeling NS Fiets naar de zaak heb laten kijken is er geconcludeerd dat Lies87 € 87,50 terug dient te krijgen (10/12e deel van € 105,00). Dit wordt deze week nog overgeboekt.

Fijn voor Lies, maar wordt die tabel die Robert B heeft geplaatst nu ook aangepast. Of krijgt Lies nu extra geld omdat zij wel klaagt en de rest maar niet. Ik vind dit leuk voor Lies maar voor de rest een niet klantvriendelijke oplossing zolang dit niet voor iedereen geldt. 

Lies87 krijgt meer terug dan in het overzicht aangegeven omdat het een afwijkende situatie is. Zoals onder het kopje "Berekening restitutie” op haar brief vermeld staat geldt er in dit geval wel een restitutie naar rato van de hoeveelheid afgenomen maanden. Bij een reguliere situatie gelden de bedrag die in het overzicht staan. Er is helaas niet aangegeven waarom de berekening 'duurder abonnement = minder restitutie’ van toepassing is, enkel dat dit de vooropgestelde regel is.

Reputatie 6

Even een update: het bedrag is nog onderweg en er wordt uitgezocht hoe dat kan dat het nog niet is bijgeschreven.

Misschien nog ter aanvulling: ik heb natuurlijk ook de pech gehad dat een abonnement afsloot en de prijs 1,5 maand later bijna gehalveerd werd. Daar is toen niet over gecommuniceerd naar mij of überhaupt niet in de stalling. Die formulieren waarin deze restitutie werd beloofd, kregen we van de beheerder en er hing later een poster waarin de restitutie mogelijkheid werd aangegeven. Even los van dat die tabel oneerlijk is, denk ik dat ze misschien hier weer speciale formulieren hebben laten drukken.

​​​​​

Reageer