Roken | NS Community

Roken

  • 3 September 2022
  • 16 reacties
  • 779 Bekeken

Reputatie 2

Nog altijd wordt er volop gerookt op het station. Doe er eens iets aan!


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit onderwerp blijft terugkomen. Het wordt vooral veroorzaakt door het feit dat NS en ProRail sinds de invoering van het volledig rookverbod op de stations verzuimd hebben om op de perrons heel duidelijk te communiceren dat er nergens en dan ook echt nergens op het station gerookt mag worden.

Dit zou eenvoudig kunnen door overal op het perron stickers/bordjes te plaatsen waarmee deze boodschap duidelijk wordt uitgedragen, inclusief boetebedrag bij overtreding van het rookverbod.

Reputatie 7

Je zou het in Breda eens moeten zien als de IC Brussel - Amsterdam daar 8 minuten stilstaat. Iedere keer komt er wel een aantal mensen even naar buiten op het perron om daar snel even te staan roken. Niemand die er iets van zegt. De peuken worden op de grond gegooid en daar uitgetrapt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is te zot voor woorden. Er is weer eens een papieren maatregel zonder handhaving ingevoerd.

Zo werkt het natuurlijk niet, NS en ProRail. Je bent er niet door de rookgedoogzones te verwijderen, leuke persberichten te versturen dat de stations in het vervolg rookvrij zijn en vervolgens niet handhaven op het rookverbod. En ook nergens communiceren dat er in het hele station en dus ook op de perrons NERGENS gerookt mag worden.

Wie bij NS en ProRail gaat dit nu eindelijk eens oppakken? 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt tegenwoordig ook gerookt in treinen. Gewoon omdat er toch geen handhaving/controle is.

Tegels op de grond met aanduiding rookverbod er op is geen overbodige luxe. Op kleine stations wordt overal gerookt, het liefst onder de overkapping. Net als op de perrons van grote stations. Er staat nergens aangegeven dat het niet mag.

Het is te zot voor woorden. Er is weer eens een papieren maatregel zonder handhaving ingevoerd.

Dit papieren verbod is voornamelijk om marketing redenen ingevoerd, een wit voetje halen bij de politiek. Over handhaving is nooit echt nagedacht.

Overigens zie je bij ziekenhuizen het zelfde. Hier in Den Bosch geldt rondom het ziekenhuis ook een rookverbod, het staat er echter op het plein voor de ingang vol met personeel, patiënten (zelfs in rolstoel) en bezoekers die een sigaretje komen opsteken terwijl je er struikelt over de bordjes dat het verboden is. 

Misschien is een rookverbod wel wensdenken in een anarchistische maatschappij als Nederland.

Het is te zot voor woorden. Er is weer eens een papieren maatregel zonder handhaving ingevoerd.

Zo werkt het natuurlijk niet, NS en ProRail. Je bent er niet door de rookgedoogzones te verwijderen, leuke persberichten te versturen dat de stations in het vervolg rookvrij zijn en vervolgens niet handhaven op het rookverbod. En ook nergens communiceren dat er in het hele station en dus ook op de perrons NERGENS gerookt mag worden.

Wie bij NS en ProRail gaat dit nu eindelijk eens oppakken? 

Simpelweg zou Prorail dit moeten oppakken als beheerder van de stations, die zouden ergens duidelijk moeten maken met bordjes o.i.d. dat roken verboden is.

Reputatie 7
Badge

Tegels op de grond met aanduiding rookverbod er op is geen overbodige luxe.

Goed idee! Hebben ze meteen iets om over al die symbolen voor al lang niet meer geldende 'coronamaatregelen' heen te plakken.

Reputatie 1

Het is te zot voor woorden. Er is weer eens een papieren maatregel zonder handhaving ingevoerd.

Zo werkt het natuurlijk niet, NS en ProRail. Je bent er niet door de rookgedoogzones te verwijderen, leuke persberichten te versturen dat de stations in het vervolg rookvrij zijn en vervolgens niet handhaven op het rookverbod. En ook nergens communiceren dat er in het hele station en dus ook op de perrons NERGENS gerookt mag worden.

Wie bij NS en ProRail gaat dit nu eindelijk eens oppakken? 

Je kan er toch anno 2022 niet vanuit gaan dat je zomaar mag roken op een particulier terrein waar veel anderen zijn? NS heeft dat prima gecommuniceerd sinds het is ingevoerd. 

Reputatie 7
Badge

Precies. Probleem zijn de aso's die overal schijt aan hebben. Het is glashelder dat er niet gerookt mag worden. Dat “ik wist het niet” slaat nergens op.

Reputatie 7
Badge +3

Onder prima communiceren schaar ik niet een eenmalig persbericht uitsturen. Sindsdien is er niets meer gecommuniceerd. Er zijn geen aanduidingen opgehangen en er wordt niet gehandhaafd.

Reputatie 7
Badge +3

Het is in oktober 2020 regelmatig omgeroepen, maar verder niks. Ja, het staat op de blauwe bordjes met de huisregels, maar die leest geen mens natuurlijk.

Het is/was gebruikelijk dat je vrijwel overal in de buitenlucht mag roken. Dat is aan het veranderen, schoolpleinen, ziekenhuizen, enz. Maar daar staat het dan ook duidelijk aangegeven. Op stations nul komma nul. Tuurlijk zullen er best mensen zijn die het wel weten, maar toch doen. Maar er zullen ook ongetwijfeld veel mensen zijn die het echt niet weten.

Er wordt tegenwoordig ook gerookt in treinen. 

Dat heb ik dus ook gemerkt. 

Volgens mij werd het rookverbod op stations in het begin omgeroepen en zijn ze daar later mee gestopt. Misschien dat ik de berichten mis, want tegenwoordig wordt er met alle uitval zoveel omgeroepen dat ik geen aandacht meer besteed aan omroepberichten.

Deel van het probleem is denk ik dat ook veel personeel van NS rookt. In Amsterdam zie ik vaak personeel roken op de perrons, vooral buiten de overkapping. Dan kun je reizigers er natuurlijk al helemaal niet meer op aanspreken. Dan zou personeel elkaar moeten gaan beboeten en dat zie ik niet gebeuren.

In België worden de stations vanaf 2023 rookvrij. Ben benieuwd, ook omdat de (onoverdekte) delen van de stations waar je wel mag roken nou net de delen zijn waar zelden personeel te bekennen is. Securail loopt vooral binnen op de grote stations en daar is roken nu ook al verboden 

Ik vrees dat dit soort verboden vooral ideologische gedreven symboolpolitiek is. Het gros van de stations is onbemand dus daar is sowieso geen handhaving mogelijk.

De laatste jaren stijgt het aantal rokers trouwens weer, bij jongeren het sterkst van 23% naar 28%.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5314383/minder-mensen-stoppen-met-roken-overheid-moet-actie-ondernemen

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dus blijkbaar dat de handhavers voor een groot deel zelf roken. Dan gaat er dus niet gehandhaafd worden. Zoals het voorbeeld van @Rene74 in Breda.

Reputatie 7

Ik erger me er rot aan. Zit nu op het perron te wachten (Breda) en overal ruik ik de smerige wietlucht van rokers waardoor ik ergens anders naartoe ga. Eigenlijk zie ik dit iedere dag wel. Ik tel er nu zo vier en beneden in de hal liep er net ook eentje te dampen. Plaats eens grote verbodsborden of zo. Niet dat ik de illusie heb dat dit uitstekend helpt, maar wat heb je aan verboden die massaal genegeerd worden. Ik vergelijk het maar met die vuurwerkvrije gemeenten waar toch massaal afgestoken zal gaan worden. Het rookverbod op stations is puur voor de vorm. 

Badge +3

En foei die machinisten ook!

Als u zich afvraagt waarom er op Spoor 12b een koffiebekertje tussen de rails ligt: dat pleurde de machinist van de trein naar Almere C. net uit z’n cabine. #treinleven

Reageer