Roken laan van noi

• 29 november 2019
  • 26 reacties
  • 355 Bekeken

Er staan nieuwe bankjes op laan van noi en een aantal windschermen. Mooie verbeteringen! Voor de rokers is er nog geen nieuwe plek gemaakt maar het oude bordje rookzone hangt nog wel boven de nieuwe bankjes. Niet echt de bedoeling lijkt me. Wordt dit nog aangepast of kan het bordje rookzone in ieder geval verplaatst/verwijderd worden?

Dank!

JeeGee

26 reacties

Hallo JEEGee en welkom bij de NS Community,

Fijn dat je ziet dat er verbetering is gekomen op ons station. Mag ik vragen waarom je denkt dat de rookzone zou worden verplaatst?

Reputatie 7
Badge

Het wordt nog beter, de rookzone op stations gaat verdwijnen, zo heb ik vernomen.

Al is het maar omdat ook OV personeel recht heeft op een rookvrije werkplek.

Het wordt nog beter, de rookzone op stations gaat verdwijnen, zo heb ik vernomen.

Al is het maar omdat ook OV personeel recht heeft op een rookvrije werkplek.

De rookplek is zo klein dat ook het OV personeel in staat mag worden geacht naar een niet-rookplek te wandelen.

Desalniettemin zou de ns rekening kunnen houden met de windrichting.

Reputatie 6

Desalniettemin zou de ns rekening kunnen houden met de windrichting.

En hoe stel je je zoiets voor? 

Een klein grapje, maar nu serieus. Ik pleit voor een afgesloten hok waar rokers hun gang kunnen gaan.

Het hok wordt elke dag automatisch schoongemaakt (door een ingenieuze machine of robot). Net zoals toiletten (met name in landen zoals Frankrijk) automatisch worden schoongehouden.

Reputatie 4
Badge

Deze vraag gaat duidelijk om spoor 4/5. Bij het plaatsen van de bankjes een paar  weken geleden is de rooktegel naar het eind van de overkapping van het perron verplaatst. Maar het rookzone bord is op de oude plek blijven hangen. Nu zijn er dus twee zones waarin mensen staan te roken, 1 bij het rookzone bord, maar daar is geen asbak of rooktegel, 2 bij de rooktegel, maar daar mist weer het rookzone bord. De vraag van TO is dus terecht. Wanneer wordt het rookzone bord naar de juiste plek verplaatst?

Reputatie 6

Een klein grapje, maar nu serieus. Ik pleit voor een afgesloten hok waar rokers hun gang kunnen gaan.

Het hok wordt elke dag automatisch schoongemaakt (door een ingenieuze machine of robot). Net zoals toiletten (met name in landen zoals Frankrijk) automatisch worden schoongehouden.

En hoeveel kost zo’n ingenieuze voorziening? Trek jij je portefeuille open? 

En hoeveel kost zo’n ingenieuze voorziening? Trek jij je portefeuille open? 

De ns heeft te veel geld verspild aan drama’s zoals het Fyra-project. Jammer, anders hadden ze wat geld over gehad voor dit soort projecten. Belangrijker is dat de ns nu snel gaat investeren in materieel en een klantvriendelijk systeem.

Als je geen kleine ruimte wilt reserveren op het perron voor rokers, zijn dergelijke hokjes wellicht een goed alternatief. Dan heeft (bijna) niemand er last van en kunnen de rokers hun vieze gewoonte gewoon voortzetten.

Deze vraag gaat duidelijk om spoor 4/5. Bij het plaatsen van de bankjes een paar  weken geleden is de rooktegel naar het eind van de overkapping van het perron verplaatst. Maar het rookzone bord is op de oude plek blijven hangen. Nu zijn er dus twee zones waarin mensen staan te roken, 1 bij het rookzone bord, maar daar is geen asbak of rooktegel, 2 bij de rooktegel, maar daar mist weer het rookzone bord. De vraag van TO is dus terecht. Wanneer wordt het rookzone bord naar de juiste plek verplaatst?

Dank voor de verduidelijking, het gaat idd om spoor 4/5!

Hallo JEEGee en welkom bij de NS Community,

Fijn dat je ziet dat er verbetering is gekomen op ons station. Mag ik vragen waarom je denkt dat de rookzone zou worden verplaatst?

Hallo Erryt, zie reactie van kamcon hieronder die de huidige situatie uitstekend omschrijft.

Dank,

JG

Is inderdaad duidelijk omschreven! Ik ga het navragen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij ProRail, die dit soort werkzaamheden uitvoert, wil het nog wel eens zo zijn dat deze dingen niet helemaal op elkaar aansluiten. Zo werden er eens op De Vink bankjes, schermen en vertrekstaten weggehaald in de laatste fase van het verhogen van het perron. Dat alles werd wel teruggeplaatst, alleen was dat iets van een half jaar later (met in eerste instantie nog de vertrekstaten van de oude dienstregeling erin). En zo zijn er vaker meldingen dat bij vervanging van het meubilair er tussen het weghalen van het oude en het plaatsen van het nieuw enige tijd zit.

Maar wel goed om te lezen dat er nieuwe bankjes zijn gekomen op Laan van NOI en de rookzone is verplaatst (afgezien van het bord dan nog) naar het eind van de overkapping. De plaats van de oude rookzone was nou niet bepaald handig zo precies tussen 2 abri's met bankjes in waardoor je vaak bij de bankjes het dichtst bij de trap nog last had van de rook omdat diverse rokers het blijkbaar nodig vonden om lekker tegen het zijwandje van die abri te gaan staan roken.

Badge +3

De plaats van de oude rookzone was nou niet bepaald handig zo precies tussen 2 abri's met bankjes in waardoor je vaak bij de bankjes het dichtst bij de trap nog last had van de rook omdat diverse rokers het blijkbaar nodig vonden om lekker tegen het zijwandje van die abri te gaan staan roken.

Woerden ook zoiets.

Je komt de trap af van de traverse (waar bankjes en snoep/drankautomaten staan die vaak niet werken) naar perron 5/6 en al gauw kom je bij de rookzone/paal.

Het afgesloten glazen wachthokje (eerste mogelijkheid op het perron waar je kunt zitten volgens mij) staat 5 meter verderop.

Maar goed, in dat hokje (geen abri dus, maar ook niet verwarmd of zo) zit je wel uit de rook, en verderop zijn nog wat tochtige bankjes in de open lucht, maar nog wel onder de overkapping.

Woerden (spoor 5/6) is dus best een ‘rokersvriendelijk’ station :joy: (en als je naar de WC moet doen ze bij de Döner Company ook niet moeilijk). 

Zou me niets verbazen als die rookpaal/zone ooit verdwijnt, en rokers dus 100 meter mogen lopen naar buiten de overkapping.

Reputatie 7
Badge

De ns heeft te veel geld verspild aan drama’s zoals het Fyra-project. Jammer, anders hadden ze wat geld over gehad voor dit soort projecten.

Zelfs de locatie van de rookzone is de schuld van de Fyra, wie geloofd het allemaal nog op deze Community?

De ns heeft te veel geld verspild aan drama’s zoals het Fyra-project. Jammer, anders hadden ze wat geld over gehad voor dit soort projecten.

Zelfs de locatie van de rookzone is de schuld van de Fyra, wie geloofd het allemaal nog op deze Community?

Probeer eens begrijpend te lezen en logisch te leren denken.

Wist je trouwens dat je in het algemeen een stuk minder geloofwaardig overkomt als je ‘geloofd’ schrijft ipv ‘gelooft’?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat iedereen het wel over eens is dat de Fyra een groot fiasco was en NS veel geld heeft gekost (en misschien nog steeds kost vanwege de vele issues met het alternatieve materieel Traxx+ICR), maar dat kun je niet tot in het oneindige overal en van elk dingetje de schuld van geven.

Daarnaast valt de inrichting van stations volgens mij nog steeds onder ProRail, die vervangen bankjes, wachthokje e.d. En dus zijn de kosten ervoor ook voor ProRail en niet voor NS, in ieder geval niet direct want NS moet natuurlijk wel weer aan ProRail betalen. Ik zie dus even niet de relevantie tussen het Fyra fiasco met een topic over een rookzone.

Ik denk dat iedereen het wel over eens is dat de Fyra een groot fiasco was en NS veel geld heeft gekost (en misschien nog steeds kost vanwege de vele issues met het alternatieve materieel Traxx+ICR), maar dat kun je niet tot in het oneindige overal en van elk dingetje de schuld van geven.

Daarnaast valt de inrichting van stations volgens mij nog steeds onder ProRail, die vervangen bankjes, wachthokje e.d. En dus zijn de kosten ervoor ook voor ProRail en niet voor NS, in ieder geval niet direct want NS moet natuurlijk wel weer aan ProRail betalen. Ik zie dus even niet de relevantie tussen het Fyra fiasco met een topic over een rookzone.

Het gaat er niet om dat je de ns overal te schuld van moet geven, omdat ze ernstige fouten hebben gemaakt die veel geld hebben gekost. Het heeft echter consequenties.

Als je de klanten uitlegt waarom er zoveel misgaat bij de ns, dan kun je in ieder geval een (gedeeltelijke) verklaring geven voor al die vertragingen en het tekort aan geld om fors te investeren in materieel, een klantvriendelijk systeem en in allerlei projecten.

Ik had een idee om de rookzone te veranderen in een rookhok dat automatisch wordt schoongemaakt. Toen maakte iemand hier de opmerking wie dat dan zou moeten betalen. Die persoon was van mening dat ik dat project maar moest bekostigen.

Toen moest ik wel reageren en hem uitleggen waarom de ns niet zoveel geld heeft voor een dergelijk rookhok. Vandaar de opmerking over het fyra-fiasco.

Dat is het. Daar hoeven we ons niet zo druk over te maken.

Reputatie 6

@fatsoen : Het Fyra fiasco heeft geen enkele relatie met de door jou voorgestelde rookhokken. Zoals @Momo al vermeldde: ProRail gaat over het meubilair op het station.

En geloof je zelf dat ProRail  (belastinggeld) gaat investeren in rookhokken?

Reputatie 7
Badge +3

Het idee om ipv een rookzone een afgesloten rookhok te hebben is niet nieuw, dat is hier in diverse topics over roken op het station al vaker (zowel door mijzelf als anderen) geopperd, dan wel zonder de wellicht dure automatisch schoonmaak door een robot. Maar dat had dan eigenlijk wel al gelijk ingevoerd moeten in 2004 bij de invoering van het rookverbod in treinen en het maken van de huidige rookzones. Nu is het er rijkelijk laat voor aangezien ProRail juist heeft aangekondigd stations binnen enkele jaren compleet rookvrij te willen maken.Of dat lukt is een andere zaak.

En de schoonmaak van die rookhokken zou dan volgens mij ook gewoon voor rekening van ProRail zijn, dus mis ik nog steeds de relevantie met de geldverslindende Fyra.

Wat je NS wel kan aanrekenen is het gebrek aan handhaving van het rookbeleid, want ja het geld van de boete gaat niet naar NS dus levert ze niets op, kost alleen maar geld (personeelskosten). Een roker die bv op Laan van NOI buiten de rookzone rookt kan dat gewoon ongestraft doen want er is geen enkele controle. En als je er als medereiziger iets van zegt dan kun je een grote bek krijgen van die roker.

Reputatie 7
Badge

Wist je trouwens dat je in het algemeen een stuk minder geloofwaardig overkomt als je ‘geloofd’ schrijft ipv ‘gelooft’?

@fatsoen Probeer ns eens als NS te schrijven, komt veel geloofwaardiger over.

@fatsoen Probeer ns eens als NS te schrijven, komt veel geloofwaardiger over.

Hoofdletters verdient de ns niet, maar wellicht over een paar jaar als ze door een fatsoenlijke regering gedwongen worden weer klantvriendelijk te zijn.

@fatsoen : Het Fyra fiasco heeft geen enkele relatie met de door jou voorgestelde rookhokken. Zoals @Momo al vermeldde: ProRail gaat over het meubilair op het station.

En geloof je zelf dat ProRail  (belastinggeld) gaat investeren in rookhokken?

Van mij hoeft het niet, het was maar een idee. En dan blijkt maar weer hoeveel haat er is jegens mijn berichten en ideeën alleen maar omdat ik kritisch ben over de ns.

Reputatie 7
Badge

En dan blijkt maar weer hoeveel haat er is jegens mijn berichten en ideeën alleen maar omdat ik kritisch ben over de ns.

@fatsoen  Bijna 160 zwaar negatieve berichten richting of over NS in 9 dagen, dan ga je wel opvallen, zal ik maar netjes zeggen.

En dan blijkt maar weer hoeveel haat er is jegens mijn berichten en ideeën alleen maar omdat ik kritisch ben over de ns.

@fatsoen  Bijna 160 zwaar negatieve berichten richting of over NS in 9 dagen, dan ga je wel opvallen, zal ik maar netjes zeggen.

Dat is zwaar overdreven. Ik ben met name kritisch over de vertragingen, de overvolle treinen, het onnodig laten wachten van overstappers en over het gebrek aan klantvriendelijkheid van de ns.

Dat zijn nu eenmaal de belangrijkste tekortkomingen van de ns. Als jullie al mijn kritiek wegwuiven of bekritiseren, komen we nooit toe aan het bedenken van creatieve positieve oplossingen.

Eerst moeten we met ons allen erkennen dat de ns een probleem heeft.

Reputatie 2

Ik ben met name kritisch over de vertragingen,

Kom eens in Duitsland treinreizen. Dan weet je pas wat vertraging is.

05:59 vertraging is in de staistieken nog op tijd………….

en uitgevallen treinen tellen helemaal niet mee

Reageer