beantwoord

roken ns personeel op atation

• 30 July 2021
  • 56 reacties
  • 1031 Bekeken

Reputatie 3

Ik moest gisteren van Leiden naar Amsterdam toen ik op perron 1 een conducteur van NS zag roken. Kale witte man met een brilletje. Ik begrijp dat er niet altijd overal controle kan zijn, maar zou juist personeel van NS niet het goede voorbeeld moeten geven en zich aan de eigen regels houden? Hij ging met de trein naar Utrecht mee van 10 voor 11 's avonds. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 July 2021, 14:20

Goedemiddag Jing Yuxiu. Het rookverbod op stations en perrons geldt voor iedereen, ook voor NS personeel. Ook voor hen is het niet toegestaan om op deze plekken te roken. Ik vind het jammer om te lezen dat je dit toch bent tegengekomen, wat deze conducteur heeft gedaan is inderdaad niet toegestaan.

Ik heb je constatering bij deze intern doorgeven. Bedankt voor de melding.

Bekijk origineel

56 reacties

Goedemiddag Jing Yuxiu. Het rookverbod op stations en perrons geldt voor iedereen, ook voor NS personeel. Ook voor hen is het niet toegestaan om op deze plekken te roken. Ik vind het jammer om te lezen dat je dit toch bent tegengekomen, wat deze conducteur heeft gedaan is inderdaad niet toegestaan.

Ik heb je constatering bij deze intern doorgeven. Bedankt voor de melding.

Reputatie 3

Op Amsterdam bij spoor 1 staan ze ook vaak. En als reiziger kan je er wel wat van zeggen maar dat wordt niet in dank afgenomen. Fijn dat je er iets  mee doet! 

Reputatie 6

Ik denk niet dat daar veel mee gedaan wordt.

Reputatie 6

Het is een verbod (één van de vele) dat niet te handhaven is. Meer dan 90% van de stations is onbemand, daar is geen NS- of Prorail-personeel aanwezig, hooguit de mevrouw of meneer die in de Kiosk (als die al aanwezig is) een kop koffie en een broodje verkoopt. En die zijn niet aangenomen om te handhaven. Heel soms kom je zomaar op een station iemand tegen die prullenbakken aan het legen is, maar dat zijn ingehuurde mensen die (vaak) geen of nauwelijks Nederlands spreken en die zich al helemaal niet geroepen voelen om reizigers te wijzen op verboden of verplichtingen. Dus nee, je kunt 20 bordjes met “verboden” ophangen op stations, maar er is nou eenmaal geen handhaving.

Reputatie 6

De symboolpolitiek (het weghalen van de rookpalen) heeft feitelijk voor een verslechtering gezorgd. Aangezien er nu geen plek meer is voor de rokers, gaan ze nu maar weer op de bankjes roken. De vele peuken onder de bankjes is hiervoor het bewijs.

Reputatie 6

De symboolpolitiek (het weghalen van de rookpalen) heeft feitelijk voor een verslechtering gezorgd. Aangezien er nu geen plek meer is voor de rokers, gaan ze nu maar weer op de bankjes roken. De vele peuken onder de bankjes is hiervoor het bewijs.

Klopt. Tot voor kort stonden rokende mensen vaak netjes in de rookzone, en die was vaak aan het uiterste uiteinde van het perron, met zo min mogelijk overlast voor anderen. Het idee dat mensen ophouden te roken als je de palen weghaalt, is een waanidee. Zeker als er toch niemand is om te handhaven.

Reputatie 7
Badge +3

De grote ziekte bij NS is ieder gebrek aan handhaving van regels. Dat begint al met het niet controleren van kaartjes, het gebruik van de eerste klas, de stiltezone, fietsreserveringen, etc. In het verlengde daarvan komen het rookverbod en de mondkapjes.

Bij alles roept NS eigen verantwoordelijkheid om vooral zelf maar niets te hoeven doen. Dat je op deze manier je klanten wegjaagt schijnt bij NS niet door te dringen.

Reputatie 5

@Tamzin Er zijn zoveel bedrijven met allerlei huisregels waar niemand zich aan houdt. Dat is in het hele leven zo, in het verkeer en noem maar op. Als elke “misstap” van voetgangers bestraft zouden worden….. Het aantal klanten dat een bedrijf wegjaagt door huisregels niet te handhaven is, naar mijn ervaring, veel kleiner dan als de regeltjes wel strikt gehandhaaft worden. Voor het NS personeel is het regelmatig onmogelijk om in hun koffiepauze een kop koffie te halen en een sigaretje te roken zonder de regels te overtreden.

Reputatie 3

Ik heb ooit gelezen dat personeel op de trein elke drie uur minimaal een kwartier pauze heeft, lijkt me meer dan voldoende om even naar buiten te lopen om te roken. Plus, spoor 1 op Leiden,  zelfs als je super sloom bent, sta je in 2 minuten buiten, nergens voor nodig om op het perron te roken. Spoor 1 in Amsterdam staan ze zelfs naast de poortjes te roken, even erdoor en de trap af en je bent op een plek waar het mag en waar mensen er geen last van hebben. Het is gewoon arrogantie omdat je als reiziger er niets tegen kan doen omdat ze van NS zijn.

Reputatie 6

Ik heb ooit gelezen dat personeel op de trein elke drie uur minimaal een kwartier pauze heeft, lijkt me meer dan voldoende om even naar buiten te lopen om te roken. Plus, spoor 1 op Leiden,  zelfs als je super sloom bent, sta je in 2 minuten buiten, nergens voor nodig om op het perron te roken. Spoor 1 in Amsterdam staan ze zelfs naast de poortjes te roken, even erdoor en de trap af en je bent op een plek waar het mag en waar mensen er geen last van hebben. Het is gewoon arrogantie omdat je als reiziger er niets tegen kan doen omdat ze van NS zijn.

En dán krijg je weer het gezeur dat er te veel mensen op de stoep voor het station staan te roken...

Reputatie 3

Daar ben ik het niet mee eens, er wordt veel minder gerookt dan voor het totale rookverbod. Helaas zijn er altijd asocialen die vinden dat de regels alleen voor anderen zijn.   

Reputatie 3

En dán krijg je weer het gezeur dat er te veel mensen op de stoep voor het station staan te roken...

Maar dat is ook smerig! Sommige stations moet je door een muur van rook heen om binnen te kunnen. Er zijn landen waar een rookvrije zone om het station is, moet je echt een flink stuk lopen als je wilt roken, en als iemand je ziet roken binnen die zone heb je ook meteen een zware boete, geen waarschuwing zoals hier maar meteen een paar honderd euro. Denk dat dat wonderen zou doen. 

Reputatie 6

Maar dat is ook smerig! Sommige stations moet je door een muur van rook heen om binnen te kunnen. Er zijn landen waar een rookvrije zone om het station is, moet je echt een flink stuk lopen als je wilt roken, en als iemand je ziet roken binnen die zone heb je ook meteen een zware boete, geen waarschuwing zoals hier maar meteen een paar honderd euro. Denk dat dat wonderen zou doen. 

Ik niet. Tot voor kort was het prima geregeld: een rookpaal aan het verste uiteinde van het perron, niemand had er last van (of je moest er echt moedwillig naartoe lopen en ernaast gaan staan). Nu die voorziening is opgeheven, is er uiteraard een groter aantal mensen dat nog even rookt alvorens het station te betreden. Dat was te verwachten. En je bent bijzonder naïef als je denkt dat mensen ophouden te roken omdat je een bordje neerzet dat het niet mag. Zeker als er toch geen handhaving is, heeft dat geen enkele zin. Kan je je eraan ergeren, maar zo is het gewoon. En dan was die plek helemaal aan het uiteinde van het perron misschien wel de beste optie. Soms moet je idealisme (een rookvrije wereld) inleveren voor pragmatisme (accepteren dát er nou eenmaal mensen zijn die roken, en dan zorgen dat de overlast zo beperkt mogelijk is).

Reputatie 3

Ik niet. Tot voor kort was het prima geregeld: een rookpaal aan het verste uiteinde van het perron, niemand had er last van (of je moest er echt moedwillig naartoe lopen en ernaast gaan staan). Nu die voorziening is opgeheven, is er uiteraard een groter aantal mensen dat nog even rookt alvorens het station te betreden. Dat was te verwachten. En je bent bijzonder naïef als je denkt dat mensen ophouden te roken omdat je een bordje neerzet dat het niet mag. Zeker als er toch geen handhaving is, heeft dat geen enkele zin. Kan je je eraan ergeren, maar zo is het gewoon. En dan was die plek helemaal aan het uiteinde van het perron misschien wel de beste optie. Soms moet je idealisme (een rookvrije wereld) inleveren voor pragmatisme (accepteren dát er nou eenmaal mensen zijn die roken, en dan zorgen dat de overlast zo beperkt mogelijk is).

Onzin. Die rookpalen stonden lang niet altijd aan het einde van het perron, op Amsterdam waren rookzones midden op het perron, vol tussen de wachtende mensen. Je kon nooit lekker op een bankje in de zon gaan zitten omdat je doordrenkt werd van rook van al die zogenaamd beschaafde mensen die onder de overkapping uit gingen. Plus, je gaat toch ook niet accepteren dat er mensen zijn die dronken achter het stuur gaan zitten en dat er daardoor doden vallen? Regels zijn regels, en als jij iets wil doen waar anderen last van kunnen hebben, moet je dat doen op een manier dat anderen er geen last van hebben. Doe je dat niet, ben je gewoon een aso. Roken, dronken rijden, harde muziek 's nachts: allemaal asociaal en allemaal onacceptabel.  

Reputatie 6

Inderdaad: Regels zijn regels, maar NS weigert te handhaven en NS is niet de enige die weigert regels te handhaven, daar zijn we zeker de afgelopen 18 maanden wel achter gekomen. En ik ben het helaas dan weer met jou niet eens dat er veel minder wordt gerookt dan voor het totale rookverbod. Misschien heel even in het begin, maar omdat inmiddels iedereen al weer door heeft dat ook hier niet op wordt gehandhaafd zie ik weer veel meer mensen op het perron roken. (voorheen stond iedereen bij de rookpaal en viel het aantal rokers op, door het verdwijnen van de rookpaal staan ze nu verspreid op het perron te roken)Kwalijker is dat ze nu dus ook naast je op een bankje gaan zitten roken.

Reputatie 6

Onzin. Die rookpalen stonden lang niet altijd aan het einde van het perron, op Amsterdam waren rookzones midden op het perron, vol tussen de wachtende mensen. Je kon nooit lekker op een bankje in de zon gaan zitten omdat je doordrenkt werd van rook van al die zogenaamd beschaafde mensen die onder de overkapping uit gingen. Plus, je gaat toch ook niet accepteren dat er mensen zijn die dronken achter het stuur gaan zitten en dat er daardoor doden vallen? Regels zijn regels, en als jij iets wil doen waar anderen last van kunnen hebben, moet je dat doen op een manier dat anderen er geen last van hebben. Doe je dat niet, ben je gewoon een aso. Roken, dronken rijden, harde muziek 's nachts: allemaal asociaal en allemaal onacceptabel.  

Tja, je kunt overal last van hebben. Ik heb last van smerige frituurluchten van mensen die bij Smullers inslaan en dat op het perron (of in de trein) gaan nuttigen. Ik vind mensen die luidkeels telefoneren in het openbaar niet fijn, of die hun muziek zo hard hebben staan dat ik er zelfs via hun “oortjes” van mee MOET genieten. Maar leven en laten leven, denk ik dan. En dat zijn we wel eens een beetje vergeten. Niemand is perfect, en wij allemaal kunnen zomaar dingen doen die andere mensen dan weer als vervelend ervaren. Zonder opzet. En het valt me gewoon op dat de tolerantiegraad daarvoor vreselijk afneemt. Men wil vooral dat ándere mensen op hun nummer gezet worden, aangepakt worden, voor de kleinste dingen.

Op de meeste stations stonden de rookpalen aan het uiteinde van het perron. In Amsterdam weet ik niet, maar wel van andere grote steden. En dan denk ik echt: leven en laten leven. Ga je dan echt zeiken over mensen die 20-30 meter bij je vandaan een sigaret roken? Denk je dan serieus dat je daar longkanker van krijgt?

Helemaal eens dat roken niet gezond is, met name voor de roker zelf. Maar goed, zijn/haar keuze. Net zo goed als het van andere mensen een keuze is om de zoveelste hamburger of friet speciaal naar binnen te werken op het station, want voor zover ik weet, tieren de snackbars welig op stations. Ook niet gezond. Overgewicht is gezondheidsprobleem nummer 1 zelfs. Maar blijkbaar mag dat wel.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me niet een bijzonder goed idee om de hele discussie over het rookverbod op stations en het nut of de onzin van de rookpalen nog een keer te bespreken. 

Het totale rookverbod op stations is een feit. Dat gaat echt niet meer veranderen. Wen er maar aan. Helaas zijn er nog steeds reizigers die niet snappen dat op stations niet meer gerookt mag worden. Ik kom regelmatig op Utrecht Overvecht en daar staan regelmatig mensen op het perron te roken. Ze reageren nogal verbaasd wanneer ik ze attendeer op het rookverbod. Dat hebben ze niet gezien. Meer bordjes en stickers, liefst met boetebedragen erbij, zou al veel kunnen helpen.

Een goed voorbeeld is het bordje dat ik in 2019 in Engeland heb gefotografeerd:

Reputatie 6

Het lijkt me niet een bijzonder goed idee om de hele discussie over het rookverbod op stations en het nut of de onzin van de rookpalen nog een keer te bespreken. 

Het totale rookverbod op stations is een feit. Dat gaat echt niet meer veranderen. Wen er maar aan. Helaas zijn er nog steeds reizigers die niet snappen dat op stations niet meer gerookt mag worden. Ik kom regelmatig op Utrecht Overvecht en daar staan regelmatig mensen op het perron te roken. Ze reageren nogal verbaasd wanneer ik ze attendeer op het rookverbod. Dat hebben ze niet gezien. Meer bordjes en stickers, liefst met boetebedragen erbij, zou al veel kunnen helpen.

Een goed voorbeeld is het bordje dat ik in 2019 in Engeland heb gefotografeerd:

Een beslissing kan achteraf niet de beste beslissing blijken te zijn. Dan moet je ook zo mans genoeg zijn om dat te erkennen en terug te draaien. Roken op stations was tot voor kort netjes gereguleerd, en nu is het een jungle. Soms houden mensen zich eraan, vaak ook niet, maar dat maakt niet uit, want niemand handhaaft. Dus wat kan je dan beter hebben: de gereguleerde toestand met een rookpaal, of de toestand waarbij iedereen op elke plek op het perron gewoon rookt?

Reputatie 7
Badge +3

Het is een mythe dat het roken op stations goed was gereguleerd met die stinkende walmpalen en -putten. Op heel veel stations stonden die ondingen onder de overkapping. Het was zo zielig als die arme rokers in weer en wind buiten de overkapping zouden moeten paffen. 

Blij dat die onzin is opgeruimd.

Reputatie 6

Het is een mythe dat het roken op stations goed was gereguleerd met die stinkende walmpalen en -putten. Op heel veel stations stonden die ondingen onder de overkapping. Het was zo zielig als die arme rokers in weer en wind buiten de overkapping zouden moeten paffen. 

Blij dat die onzin is opgeruimd.

Tja, je kunt je aan van alles ergeren. Op de meeste stations waren rookpalen e.d. echt aan het verre uiteinde van het perron gesitueerd.

Ik ben soms ook niet blij als er iemand de trein in loopt met een net gescoorde vette hap en dat dan de hele coupé naar een friettent ruikt. Maar OK, leven en laten leven.

Ik denk dat je leven een stuk prettiger is als je niet overal een mega-probleem van maakt. Zelf denk ik dan: OK, ik vind de rook misschien niet fijn ruiken, of dat frietje of die hamburger niet fijn ruiken, maar dan loop ik door en na een minuut ruik ik het niet meer. Hetzelfde als ik voor een verkeerslicht sta met mijn fietsje en er staan twee scooters naast me blauwe walmen uit te stoten. Niet fijn, maar over een halve minuut is het licht groen, rijden ze door, en klaar. 

Je ergeren is een keuze. Laat dat los en je leven wordt een stuk leuker.

Reputatie 7
Badge +3

De situatie op de stations is juist enorm verbeterd sinds de walmende pafpalen zijn weggehaald. Ik ergerde me juist aan de zeer slecht gekozen locaties van de pafpalen op veel stations. In mijn herinnering waren veel van die locaties helemaal niet aan het eind van de perrons.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH 

In Den Bosch stonden de rookpalen bijv. juist dicht bij de roltrappen, helemaal niet aan het uiteinde van het perron. En dat was op veel meerstations. 

Reputatie 7
Badge +3

Toen die pafpalen werden geplaatst heeft iemand van NS destijds uitgelegd dat de plekken juist gekozen waren zodat rokers niet ver zouden moeten lopen en mogelijk hun trein zouden missen. 

Het waren andere tijden. Er werd nog rekening gehouden met rokers. 

Reputatie 6

De situatie op de stations is juist enorm verbeterd sinds de walmende pafpalen zijn weggehaald. Ik ergerde me juist aan de zeer slecht gekozen locaties van de pafpalen op veel stations. In mijn herinnering waren veel van die locaties helemaal niet aan het eind van de perrons.

Ik weet dat ze in Helmond, Eindhoven, Dordrecht, Boxtel, Utrecht, Amersfoort, enz. echt aan het verre uiteinde van het perron lagen. Liggen ze te dicht bij trappen of wat dan ook, kunnen ze verplaatst worden, lijkt me een redelijk verzoek.

Reputatie 7
Badge +3

Op Laan van NOI was de rookpaal was niet aan het eind van het perron, maar nog gewoon onder de overkapping en bij spoor 4/5 precies tussen 2 abri's met bankjes in, waardoor je vaak bij de bankjes in de eerste abri vanaf de trap nog last had van de rook omdat diverse rokers het blijkbaar nodig vonden om lekker tegen het glazen zijwandje van die abri te gaan staan roken. De rookzone was ook niet met gele tape of verf rond die paal aangegeven zodat ook niet duidelijk was tot waar de rookzone was. Tja, dan was het erg makkelijk voor sommigen om nog even 1 of 2 meter verder te gaan staan want dan kon je zo lekker leunen tegen het zijwandje van de abri. 

Die rookzone was gezien een ander topic wel eind 2019 verplaatst naar het eind van de overkapping maar toen reisde ik al niet meer met de trein naar werk.

Reageer