beantwoord

Roken op de perrons

Waarom zijn de rookzones aan het begin vh perron geplaatst ? Nu moet ik als niet roker nog door de rook heen lopen....
icon

Beste antwoord door Danny NS 15 mei 2019, 10:49

Hoi HettieVerlaan en welkom bij de NS Community!

Ik snap dat je het hinderlijk vindt dat je door de rook moet op dit station.
Ik ga je suggestie over de rookpaal doorzetten naar de juiste afdeling.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
De rookzones zijn op ieder station verschillend, vaak juist op de uiteinden van het perron. Over welk station heeft u het?
Station Baarn
Hoi HettieVerlaan en welkom bij de NS Community!

Ik snap dat je het hinderlijk vindt dat je door de rook moet op dit station.
Ik ga je suggestie over de rookpaal doorzetten naar de juiste afdeling.
Volgens mij heeft NS toch een algeheel rookverbod op de perrons ingesteld.

Alleen wordt het kennelijk niet gehandhaafd !
Beste Rookverbod, welkom bij de NS Community.

Er is niet een algeheel rookverbod. Op de stations vind je rookzones, waarbinnen je mag roken.
Reputatie 5
Badge
Maar daar buiten wordt inderdaad niet of nauwelijks gehandhaafd.
Reputatie 7
Badge +3
Vorige week waren er mannetjes van ProRail nieuwe bordjes aan het ophangen op station Helmond. Volgens de nieuwe borden mag je alleen roken in de rookzones. Maar ze hebben de oude borden gewoon laten hangen, waarop staat dat je ook buiten de overkapping mag roken. Bij de ingang bij de P+R zijn überhaupt geen nieuwe borden geplaatst. Zo creëer je zelf natuurlijk ook verwarring over de regels en wordt handhaven zeer lastig.

Elke ochtend door een rook zone voor ik m’n trein stap. Een vies begin van de dag! Roken op een (overdekt) perron, tussen heel veel mensen. Dat is toch niet meer van deze tijd?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad niet meer van deze tijd. Het is wachten op de maatregelen van ProRail. Die hebben ze wel aangekondigd maar van uitvoeren merken we weinig: https://www.prorail.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-rookvrije-stations?

Misschien moeten we maar eens massaal gaan klagen bij ProRail: https://www.prorail.nl/reizigers/contact-3

Reputatie 2

NS en ProRail hebben de oplossing voor dit probleem: https://nos.nl/artikel/2320938-roken-en-verkoop-van-tabak-op-treinstations-verboden.html

Nog even geduld tot 1 oktober. 

Reputatie 7
Badge +3

He he, dat werd eens tijd. En dan niet alleen die rookzones weg halen, maar heel duidelijke stickers e.d. plaatsen dat roken verboden is, niet alleen zo'n klein regeltje op het bord met huisregels waar er nog minstens 10 andere huisregels staan.

En ook boete uitdelen wanneer mensen wel roken op stations. Hoeft NS niet alleen te doen, kan ProRail ook aan mee doen met hun BOA's. 

Nu nog alcohol houdende dranken verbieden in trein en op stations (net als in het alle andere O.V.) .

Reputatie 6

En dan ook maar meteen etenswaren die een geur verspreiden, bah, verbieden. Nog beter misschien; het eten en drinken maar geheel verbieden. Dat doe je ook maar thuis of in een daartoe ingericht etablissement.

Eten mag ook niet in de bus, maar alcohol is een veel groter probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Wel toevallig dat ik naar aanleiding van dit topic aan ProRail heb gevraagd hoe het zit met het rookvrij maken van de stations en per kerende e-mail het volgende antwoord kreeg van de Publieksvoorlichting:

“Vandaag hebt u contact opgenomen met ProRail met de vraag hoever staat het met het rookvrij maken van stations.

Zoals u op onderstaande link, die we vandaag op onze site hebben gezet kunt zien, wordt u op uw wenken bediend:)

https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/prorail-en-ns-samen-naar-een-rookvrij-station

We streven ernaar vanaf oktober de rookvoorzieningen op stations te verwijderen.”

Het lijkt erop dat ProRail NS eindelijk op het juiste spoor heeft gezet. Zo gaat NS met ingang van 1 april stoppen met de verkoop van tabakswaren op stations en worden er geen contracten meer afgesloten met exploitanten die tabakswaren willen gaan verkopen.

Reputatie 6

Hoe groot moet een probleem zijn. Met een toenemend aantal mensen met hart- en vaatziekten (thans ca. 1,5 mlj) en een toenemend aantal mensen met diabetes (thans ca 1,2 mlj.) mag je je toch afvragen waarom men het roken gaat verbieden en ondertussen op stations wel de verkoop van ongezonde etenswaren voortzet. Al die snacks, versnaperingen en drankjes die vol zitten met ongezonde suikers, vetten en kunstmatige toevoegingen, daar zou je de argeloze reiziger dan toch ook voor moeten behoeden.

Reputatie 7

Hoe groot moet een probleem zijn. Met een toenemend aantal mensen met hart- en vaatziekten (thans ca. 1,5 mlj) en een toenemend aantal mensen met diabetes (thans ca 1,2 mlj.) mag je je toch afvragen waarom men het roken gaat verbieden en ondertussen op stations wel de verkoop van ongezonde etenswaren voortzet. Al die snacks, versnaperingen en drankjes die vol zitten met ongezonde suikers, vetten en kunstmatige toevoegingen, daar zou je de argeloze reiziger dan toch ook voor moeten behoeden.

Met ongezonde vette snacks en chocoladerepen benadeel je degenen die het niet eten op geen enkele wijze. Vet en suiker waait niet over naar anderen hè. 

Reputatie 6

Wat dacht je van de enorme en toenemende kosten die je via belastingen en ziektekostenpremies in rekening (zullen) worden gebracht.

Helaas waait niet alles over !

Reputatie 7

Financieel nadeel is het onderwerp hier niet. Het gaat om de rookoverlast op het perron in de alledaagse praktijk.

Reputatie 6

Het onderwerp is in een iets bredere context geplaatst n.a.v. de zorgen die Prorail zich vandaag blijkt te maken m.b.t. onze gezondheid en de rol die zij daarbij voor zichzelf zien weggelegd. D.w.z. een bijdrage leveren aan een gezonder Nederland.

Vervolgens heb ik gereageerd op jouw stelling dat een ander op geen enkele wijze zou worden benadeeld door degene die ongezond eet.

Badge +3

Och ja, wedden dat het (NS) personeel zelf niet eens gaat handhaven?

Levert de NS niets op (boetes gaan via CJIB) en ze zelf gewoon blijven roken waar het niet eens mag, zoals nu al?

Nog meer agressie van reizigers.. Hé HC of machinist, dat mag niet! Ik gun je alles maar als jij dat doet ga ik lekker 1e klas zitten… en bij een UvB geef ik jou aan wegens roken (heb zojuist een foto van jullie gemaakt!)  :joy: Deal or no deal?

Kan het niet laten, doen wat niet mag.. Zie http://j.mp/1eklas

Tijd voor een rookpolitie dus maar? We gaan het beleven...

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor een rookpolitie dus maar? We gaan het beleven...

Ik denk dat het nog wel even duurt voor de rookpolitie in Daarlerveen op maandagavond gaat controleren. Het is vooral een papieren maatregel omdat NS wil laten zien dat ze links-politiek correct zijn.

Reageer