Wanneer wordt er weer eens aandacht besteed aan het rookverbod op de stations? Ik zie mensen dagelijks roken op de perrons en nooit zie ik de NS hier tegen optreden.
Vandaag heb ik op Den Haag Centraal, perron 8, vijf minuten om me heen gekeken en wel zeven rokers geteld.
Een simpel omroepbericht , dat wijst op het verbod, zou al een heel verschil maken.
Beste antwoord door Thomas NS
"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.
Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.
Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."