beantwoord

roken op het station

  • 4 januari 2018
  • 30 reacties
  • 11239 Bekeken

Beste NS,

Wanneer wordt er weer eens aandacht besteed aan het rookverbod op de stations? Ik zie mensen dagelijks roken op de perrons en nooit zie ik de NS hier tegen optreden.
Vandaag heb ik op Den Haag Centraal, perron 8, vijf minuten om me heen gekeken en wel zeven rokers geteld.
Een simpel omroepbericht , dat wijst op het verbod, zou al een heel verschil maken.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 januari 2018, 16:13

Ik heb terugkoppeling ontvangen wat betreft het rookbeleid op NS Stations en eventuele veranderingen in beleid en handhaving. Hierbij de woordvoering die ik heb ontvangen van het hoofd Communicatie voor NS Stations:

"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.

Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.

Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7

Er wordt iets aan gedaan; roken op het station wordt afgeschaft. Verder lijkt het me duidelijk dat niet op elk station continu 24/7 personeel aanwezig is dat überhaupt kan handhaven op het rookverbod... De bemenste grote stations zijn makkelijker te handhaven dan de kleine stationnetjes op de lijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het wegvallen van de rookzones zal er voor zorgen dat er straks weer overal op de perrons wordt gerookt.

Reputatie 3

In Rijssen: Je kunt tijdens de spits (7.24) de rook bijna snijden. Alleen op het achterste gedeelte (staan geen mensen) bij minstens bakboord 6 (als de trein eraan komt moet je keihard rennen, want er rijden geen 6delige treinen op 7000) sta je in schone lucht.

Reputatie 5

Neem dat station Rijswijk-geheel ondergronds in een tunnel en vaak betiteld als het meest lugubere station in NL-een wereld van verschil met Delft 4 km verderop en sinds pas veel later nu ook in een tunnel. Het ENIGE wat daar uithangt als rookverbod is een mini-postertje verstopt aan beide zijden in de hal. Daarop staat dat je dus enkel mag roken in...MAAR; op de perrons is in principe dus nergens rookruimte. Zelfs al voor goedwillenden een erg onduidelijke situatie. Als NS slechts 10 ct zou kunnen krijgen per daar gevonden peuk, dan zou al dat geneuzel over die emailtickets die niet meer gelden er allang van betaald kunnen worden.

Maar verder krijg ik steeds meer de indruk dat de weinige nunogsteeds rokers ook veelal het type mens is dat overal lak aan heeft en nergens aan wil, ook niet aan rommel opruimen, of wat dan ook. Beetje type geenstijl. Daar helpt dan bitter weinig meer tegen.

Heel vroeger mocht je zelfs in sommige bussen roken-in engelse dubbeldekkers boven en in Arnhems trolleybussen.

Ook in Breda-Prinsenbeek iemand aangesproken die “lekker droog” stond onder de overkapping en daar een sigaret opstak. Ook het excuus; “ het is niet duidelijk”..

Kom op, @NS dit kunnen jullie beter! 
 

 

Uiteraard niet. Misschien is dat de reden dat verstokte rokers steeds vaker de confrontatie opzoeken en gewoon doen waar ze zin in hebben. 

Reputatie 7

NS doet er liever niets aan. Hun conducteurs hangen zelf bij iedere stop buiten de deur om een peuk te roken. Dat geeft dan het goede voorbeeld. Er is bijna geen plek op het perron waar niet gerookt wordt. Als de trein binnenrolt vliegen de peuken over het perron en mag je hopen dat zo'n rookbek niet naast je komt zitten. 

Nieuws van het algehele rookverbod gemist?

NS doet er liever niets aan. Hun conducteurs hangen zelf bij iedere stop buiten de deur om een peuk te roken. Dat geeft dan het goede voorbeeld. Er is bijna geen plek op het perron waar niet gerookt wordt. Als de trein binnenrolt vliegen de peuken over het perron en mag je hopen dat zo'n rookbek niet naast je komt zitten. 

Reputatie 1

Tja al jaren gaan de items hier over. En al jaren blijft personeel t verkeerde voorbeeld geven. Vandaag is t weer t toppunt. Roken op de entree van t perron. Geen mogelijkheid om er omheen te komen dus verplicht door de rook. Lekker hoor NSpersoneel...

Reputatie 6
Tja, handhaven...

Maar wat als iemand met zijn linkervoet in de 'rookzone' staat en met zijn rechtervoet daarbuiten en de rook de vrije ruimte inblaast? Die ziet de boete gehalveerd?

Dit 'beleid' met rookpalen, doofpalen en rookzone's is natuurlijk nauwelijks te handhaven. En het is daarnaast ook een illusie te denken dat de rook en stank zich niet buiten de rookzone's verplaatst.

De aanpak van de overlast door het roken op het station of het rookvrij maken van de stations heeft voor NS geen enkele prioriteit, ondanks alle mooie woorden van NS. En dat blijkt ook uit het feit dat het voorstel van ProRail om over twee jaar de stations rookvrij te verklaren door NS niet wordt omarmt maar eerst een 'onderzoek' wil...
Tja ik vind persoonlijk het naar NS personeel lopen en dan te gaan zeggen dat er iemand rookt niet fijn. Het voelt een beetje als dat je vroeger van die figuren in je klas had die dan zeiden kijk juf : hij of zij doet dat.. Er zijn gewoon erg weinig zitgelegenheden op het perron en als die dan ook nog steevast door rokers bevolkt worden is dat gewoon heel vreemd. Rokers zijn toch echt een minderheid tegenwoordig, en zouden best eens wat minder egoistisch mogen zijn. Gewoon duidelijker aangeven,en handhaven.
Reputatie 7
Badge +3
Dat had men ook vanaf het begin moeten doen. Plus handhaven op het rookverbod buiten die hokken.
Als roker ben ik voorstander voor glazen rokershokken en ben bereid in zo´n glazen hok te staan
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me nog wel goed herinneren dat er gerookt mocht worden in de trein. Ik ging nog wel eens met mijn broer naar Den Haag met de trein. Hij was (en is nog steeds) een roker en we hadden een compromis, de heenreis in de rokerscoupé en terug niet-rokencoupé. In die tijd woonde ik nog thuis en rookten ook beide ouders, in de huiskamer werd dus altijd gerookt en ik wist niet beter.
In die tijd ook eens met mijn moeder met de trein gegaan en die wilde in eerst instantie ook in de rokerscoupé zitten, maar toen ze daar eenmaal binnen was, vond zij als roker dat daar toch echt veel te veel rook was en zijn we niet-roken gaan zitten.
Reputatie 3
Een aantal jaar geleden heeft de NS besloten de treinen rookvrij te maken, mijn generatie kan zich geen voorstelling meer maken van een rokerscoupé. Hopelijk kan mijn kroost zeggen dat er geen rokers meer zijn in treinomgeving
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen halen rokers de schouders op als je ze er op aanspreekt, men begint je vaak nog uit te schelden ook.

ProRail heeft wel niet al te lang geleden laten weten dat zij de intentie hebben dat stations over 2 jaar rookvrij zijn, dit o.a. vanwege klachten van andere reizigers. Als ze dat lukt dan hebben rokers het voor een groot deel aan zichzelf te danken door niet op de juiste plek te roken. Deels is het natuurlijk ook dat rook zich niet aan de rookzone houdt en alsnog tot overlast zorgt of dat rookzones op onlogische plekken zijn gemaakt.
En wat me ook altijd zo verbaast, hoe vaak is het niet zo dat rokers net op de rand van de rookzone roken en je er wel redelijk dicht langs moet wil je verder het perron op lopen.

Zoiets dus,




Foto's uit NOS artikel en RTL Nieuws
Badge
Het grote probleem is gewoon dat er veel rokers zijn die de regels aan hun laars lappen en zelfs als ze aangesproken worden hun schouders ophalen en rokend doorlopen.

En dan straks nog boos zijn ook als roken compleet verboden wordt op de stations en zich daar waarschijnlijk niets van aantrekken. Ik zeg er als NS medewerker geregeld wat van maar de reacties zijn heel wisselend maar zoals je hierboven kunt lezen heb ik wel een mening over deze rokende reizigers.

En ja, ook eigen medewerkers houden zich niet altijd aan de regels en die schaar ik dan maar onder hetzelfde volk, ze verpesten het door hun gedrag voor iedereen die rookt.

Mocht er een algeheel rookverbod komen dan zal dat alleen standhouden met strenge controle er op.
Ik ga me niet mengen in de discussie, Sneltram. Mijn mening doet niet ter zake. Ik geef alleen aan wat er gedaan kan worden.
Reputatie 5
Badge
@Jouke NS
Laten we eerlijk zijn. Zolang NS personeel zelf masaal op de verkeerde plek rookt, kun je echt niet handhaven. Ook is het voor veel mensen erg ongemakkelijk om te moeten 'bedelen' bij het personeel om alstjeblieft de rokers aan te pakken. Er is maar één manier om dit op te lossen: een algeheel verbod. Dat zal in het begin ook niet direct overal nageleefd worden. Maar het is zoveel duidelijker, dat je ook makkelijker kunt handhaven en makkelijker kunt aanspreken.

NS moet zichzelf afvragen: blijft roken tot in de eeuwigheid toegestaan op het station? Waarschijnlijk niet. Er zal een dag komen dat we terugkijken en ons schamen dat er ooit gerookt mocht worden op volle perrons. Waarom nog wachten als het er toch van komt. Nu we onlangs de uitspraak van de rechter gehad hebben dat rookruimtes in de horeca niet meer mogen, moet NS meegaan en ook de rookgebieden op de perrons afschaffen. Laten we wel wezen. Roken kan anno 2019 echt niet meer. Alleen een junk zal dat ontkennen.
Reputatie 7
Badge
Er zijn zoveel redenen waarom mensen de regels niet kennen of zich er niet aan houden.

Er zijn er maar twee,

- ik weet niets van rookzones.
- Ik doe gewoon waar ik zelf zin in heb.
Waarom maak ik dan dagelijks mee dat er gerookt word op de bankjes op CS Ansterdam waar geen rookzone is? Vandaag 12 uur gewerkt, dan denk je ik kan even lekker zitten tot de trein over een kwartier komt, maar helaas zitten er dan 3 mensen te roken. Nog nooit iemand zien optreden hier tegen..

Waarom mensen op de verkeerde plek roken is op deze community al vaker een aanleiding geweest voor een lang topic. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Er zijn zoveel redenen waarom mensen de regels niet kennen of zich er niet aan houden. Wat ik wel kan zeggen is dit: wanneer je overlast ervaart kun je dit aangeven bij de mensen van NS op het station. Zij kunnen deze "fout" rokers aanspreken en eventueel beboeten.
Waarom maak ik dan dagelijks mee dat er gerookt word op de bankjes op CS Ansterdam waar geen rookzone is? Vandaag 12 uur gewerkt, dan denk je ik kan even lekker zitten tot de trein over een kwartier komt, maar helaas zitten er dan 3 mensen te roken. Nog nooit iemand zien optreden hier tegen..
Passen mooi in een station
Wat mij is opgevallen, is dat het op veel plaatsen best onduidelijk is waar er nu wel of niet gerookt mag worden. Op dit forum, op twitter, en bij ns personeel. Nu is in deze reactie plotseling sprake van stations met overkapping, terwijl de NS regels spreken van perrons met overkapping. Wat wordt eigenlijk verstaan onder een overkapping?

Er is veel te winnen, bij het voor iedereen duidelijk maken waar en wanneer er wel en niet gerookt mag worden.
Bv door te beginnen foute huisregel bordjes te vervangen. De bijlage is gefotografeerd op een station dat iets heeft wat ik wel een overkapping durf te noemen, en dat een rookplek heeft.

Ik heb de indruk dat het in het algemeen zo is, dat als er een rookplek is (al dan niet overdekt), dat je dan alleen daar mag roken. Of het station nou een overkapping, abri, lift, onderdoorgang of wat dan ook heeft. Dat staat echter nergens in de voorwaarden.

Ihkv tipsvoorniks, zou een rookpaal of rookplek iets zijn om op te nemen bij de online stations informatie?
Reputatie 7
Ik heb terugkoppeling ontvangen wat betreft het rookbeleid op NS Stations en eventuele veranderingen in beleid en handhaving. Hierbij de woordvoering die ik heb ontvangen van het hoofd Communicatie voor NS Stations:

"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.

Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.

Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."

Reageer