beantwoord

roken op het station

  • 4 januari 2018
  • 41 reacties
  • 13316 Bekeken

Beste NS,

Wanneer wordt er weer eens aandacht besteed aan het rookverbod op de stations? Ik zie mensen dagelijks roken op de perrons en nooit zie ik de NS hier tegen optreden.
Vandaag heb ik op Den Haag Centraal, perron 8, vijf minuten om me heen gekeken en wel zeven rokers geteld.
Een simpel omroepbericht , dat wijst op het verbod, zou al een heel verschil maken.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 januari 2018, 16:13

Ik heb terugkoppeling ontvangen wat betreft het rookbeleid op NS Stations en eventuele veranderingen in beleid en handhaving. Hierbij de woordvoering die ik heb ontvangen van het hoofd Communicatie voor NS Stations:



"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.



Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.



Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.



Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 5
Badge
@Jouke NS
Laten we eerlijk zijn. Zolang NS personeel zelf masaal op de verkeerde plek rookt, kun je echt niet handhaven. Ook is het voor veel mensen erg ongemakkelijk om te moeten 'bedelen' bij het personeel om alstjeblieft de rokers aan te pakken. Er is maar één manier om dit op te lossen: een algeheel verbod. Dat zal in het begin ook niet direct overal nageleefd worden. Maar het is zoveel duidelijker, dat je ook makkelijker kunt handhaven en makkelijker kunt aanspreken.

NS moet zichzelf afvragen: blijft roken tot in de eeuwigheid toegestaan op het station? Waarschijnlijk niet. Er zal een dag komen dat we terugkijken en ons schamen dat er ooit gerookt mocht worden op volle perrons. Waarom nog wachten als het er toch van komt. Nu we onlangs de uitspraak van de rechter gehad hebben dat rookruimtes in de horeca niet meer mogen, moet NS meegaan en ook de rookgebieden op de perrons afschaffen. Laten we wel wezen. Roken kan anno 2019 echt niet meer. Alleen een junk zal dat ontkennen.
Reputatie 6
Tja, handhaven...

Maar wat als iemand met zijn linkervoet in de 'rookzone' staat en met zijn rechtervoet daarbuiten en de rook de vrije ruimte inblaast? Die ziet de boete gehalveerd?

Dit 'beleid' met rookpalen, doofpalen en rookzone's is natuurlijk nauwelijks te handhaven. En het is daarnaast ook een illusie te denken dat de rook en stank zich niet buiten de rookzone's verplaatst.

De aanpak van de overlast door het roken op het station of het rookvrij maken van de stations heeft voor NS geen enkele prioriteit, ondanks alle mooie woorden van NS. En dat blijkt ook uit het feit dat het voorstel van ProRail om over twee jaar de stations rookvrij te verklaren door NS niet wordt omarmt maar eerst een 'onderzoek' wil...
Reputatie 6

Het is in en intriest. Maar helaas is er een grote groep mensen die overal schijt aan heeft en zich van niemand wat aantrekt. De brutalen hebben de halve wereld.

Reputatie 7
Badge
Er zijn zoveel redenen waarom mensen de regels niet kennen of zich er niet aan houden.

Er zijn er maar twee,

- ik weet niets van rookzones.
- Ik doe gewoon waar ik zelf zin in heb.

Lieve ns,

 

Ook op station Heerhugowaard blijven er mensen op het station roken, vind ik afschuwelijk.

In Nederland zijn we bezig om een rookvrije generatie op te bouwen, waarom doet de ns niet actiever mee?

Mensen zijn net kinderen,

1: geef ze een vinger en ze nemen je hand oftewel onduidelijkheid over waar wel waar niet te roken speel je in de hand dat de roker zijn eigen regels gaat maken.

2: geen beleid wat het gevolg is van ongepast gedrag werkt eigen bedacht gedrag in de hand.

 

Ik spreek mensen er regelmatig op aan dat ze roken op het station, normaal, meneer/mevrouw, het is sinds 1 oktober verboden om op het perron te roken, zou u misschien de regels kunnen naleven?

 

Wat ik krijg? Altijd een grote rokerige stinkende irriterende soms agressieve mond terug of ik even met mijn eigen zaken wil bemoeien.

Jammer dat de mensheid deze kant op gaat.

Wanneer gaat de ns nou eens optreden?

 

Ik kan je nu al verklappen dat er zo heel af en toe eens een keer bekeuring uitgedeeld gaat worden door een medewerker van V & S die het toevallig constateert. Voor de rest is dit gewoon een voor de Bühne maatregel. Zeker op de kleinere stations zoals Heerhugowaard komen er nooit BOA's, dus zal er niet gehandhaafd worden. Overigens ik deel jouw mening dat het met de mensheid de verkeerde kant op gaat. Ik vind het moedig dat je de mensen aanspreekt, ik wil je wel meegeven dat het ook een keer helemaal mis kan gaan. Ook daar zijn helaas voorbeelden te over van.

Er zijn meerdere topics op dit forum te vinden die over roken gaan. https://forum.ns.nl/search?q=Roken ;-)

Genoeg leesvoer om een beeld te vormen hoe de NS hiermee omgaat.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, vanmorgen ook weer iemand die beneden in de onderdoorgang van Laan van NOI er eentje opstak.
En in de wachtruimte op perron1/2 van De Vink liggen al 2 dagen minstens 15 peuken en meerdere lege pakjes (is gister dus ook niet schoongemaakt).
Wat mij is opgevallen, is dat het op veel plaatsen best onduidelijk is waar er nu wel of niet gerookt mag worden. Op dit forum, op twitter, en bij ns personeel. Nu is in deze reactie plotseling sprake van stations met overkapping, terwijl de NS regels spreken van perrons met overkapping. Wat wordt eigenlijk verstaan onder een overkapping?

Er is veel te winnen, bij het voor iedereen duidelijk maken waar en wanneer er wel en niet gerookt mag worden.
Bv door te beginnen foute huisregel bordjes te vervangen. De bijlage is gefotografeerd op een station dat iets heeft wat ik wel een overkapping durf te noemen, en dat een rookplek heeft.

Ik heb de indruk dat het in het algemeen zo is, dat als er een rookplek is (al dan niet overdekt), dat je dan alleen daar mag roken. Of het station nou een overkapping, abri, lift, onderdoorgang of wat dan ook heeft. Dat staat echter nergens in de voorwaarden.

Ihkv tipsvoorniks, zou een rookpaal of rookplek iets zijn om op te nemen bij de online stations informatie?
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen halen rokers de schouders op als je ze er op aanspreekt, men begint je vaak nog uit te schelden ook.

ProRail heeft wel niet al te lang geleden laten weten dat zij de intentie hebben dat stations over 2 jaar rookvrij zijn, dit o.a. vanwege klachten van andere reizigers. Als ze dat lukt dan hebben rokers het voor een groot deel aan zichzelf te danken door niet op de juiste plek te roken. Deels is het natuurlijk ook dat rook zich niet aan de rookzone houdt en alsnog tot overlast zorgt of dat rookzones op onlogische plekken zijn gemaakt.
En wat me ook altijd zo verbaast, hoe vaak is het niet zo dat rokers net op de rand van de rookzone roken en je er wel redelijk dicht langs moet wil je verder het perron op lopen.

Zoiets dus,




Foto's uit NOS artikel en RTL Nieuws

Het zou al helpen als ns personeel zich er zelf ook aanhoud en niet gewoon op een bankje gaat zitten en eeen sigaret opsteekt. 

NS doet er liever niets aan. Hun conducteurs hangen zelf bij iedere stop buiten de deur om een peuk te roken. Dat geeft dan het goede voorbeeld. Er is bijna geen plek op het perron waar niet gerookt wordt. Als de trein binnenrolt vliegen de peuken over het perron en mag je hopen dat zo'n rookbek niet naast je komt zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er na 1 oktober 2020 wel wat incidenten zouden zijn met asocialen was te voorzien. Zeker op kleinere stations waar nooit personeel te zien. Het is natuurlijk heel vervelend wanneer hufterachtigen zich niet aan de regels houden. Het zal uiteindelijk minder worden en ophouden, net als het roken in de trein. 

Op de vraag waar je je mee bemoeit is het heel eenvoudige antwoord: met mijn overlast. Een beetje vergelijkbaar met de vraag van mensen waar je je mee bemoeit wanneer je iets zegt over het niet of verkeerd dragen van een mondkapje: ik bemoei me met mijn gezondheid. Maak het vooral persoonlijk en benoem waar jij last van hebt. 

Reputatie 5

Ik heb terugkoppeling ontvangen wat betreft het rookbeleid op NS Stations en eventuele veranderingen in beleid en handhaving. Hierbij de woordvoering die ik heb ontvangen van het hoofd Communicatie voor NS Stations:

"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.

Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.

Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."

 

Mmmmm :thinking: 

https://www.prorail.nl/nieuws/rookvrije-generatie-award-voor-ns-en-prorail

https://youtu.be/Phqx0MIkZc8

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een nogal omslachtige weg om aan te geven dat het antwoord van @Thomas NS niet meer klopt. Ingehaald door de actualiteit.

Eigenlijk zou er een eindredacteur actief moeten zijn die met enige regelmaat controleert of antwoorden in topics nog actueel zijn. Een andere optie is om topics op slot te zetten zodat er niet steeds gekeuveld blijft worden in stokoude topics omdat iemand toevallig iets heeft gevonden via een zoekmachine.

Er is iets voor te zeggen om topics na een maand of drie op slot te zetten. Het staat iedereen vrij een nieuw topic met een actuele vraag te starten. 

Reputatie 5

@iMark 

Het ging niet om de reactie van Thomas. 

https://forum.ns.nl/search?q=Roken

Dat zijn best veel topics. De NS had veel eerder kunnen ingrijpen. Ging meer over de visie van de NS medewerker. :rolling_eyes:

Topics na een maand of drie op slot zetten is algemeen gezien geen optie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dan nog steeds niet waarom je een reactie van 3 jaar geleden aandacht geeft. Mosterd na de maaltijd.

De stations zijn rookvrij. Nu de handhaving nog.

Er is geen rookverbod op stations. Wel is het zo dat roken alleen op bepaalde plaatsen is toegestaan. Maar een algeheel rookverbod is er dus niet.
Reputatie 5

Je geeft zelf al 'het’ antwoord iMark.

Ik begrijp dan nog steeds niet waarom je een reactie van 3 jaar geleden aandacht geeft. Mosterd na de maaltijd.

De stations zijn rookvrij. Nu de handhaving nog.

Vooral dat laatste speelt de NS weleens parten. ;-)

Na 10358 topics hier op deze community ben ik blij dat de NS en ProRail deze award gewonnen hebben. :bulb:

"Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein, behalve op plaatsen die door NS
uitdrukkelijk zijn aangewezen als rookzones en op plaatsen waar roken volgens de huisregels
is toegestaan"
"Zoals op veel openbare plekken
mag er alleen gerookt worden in
de gemarkeerde rookzones en in
de buitenlucht op perrons zonder
overkapping. "
Let wel er staat dus niet "in de buitenlucht op perrons MET overkapping.
Reputatie 7
Ik heb terugkoppeling ontvangen wat betreft het rookbeleid op NS Stations en eventuele veranderingen in beleid en handhaving. Hierbij de woordvoering die ik heb ontvangen van het hoofd Communicatie voor NS Stations:

"Het is ons duidelijk geworden dat ‘roken op stations’ een serieus onderwerp van discussie is. We lezen hier in het topic verschillende meningen. Zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Het is altijd goed alle feedback te lezen, te bundelen en intern te bespreken.

Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op, maar we kunnen niet bij iedere rookruimte een BOA plaatsen en conducteurs zijn tijdens hun stationnement verantwoordelijk voor hun trein en passagiers en niet voor het handhaven van het rookbeleid óp het station.

Er is op dit moment geen aanleiding om het beleid te herzien omtrent roken op stations en er zijn ook geen plannen de handhaving van het beleid strikter na te volgen dan wij nu doen. Er wordt wel gekeken of het mogelijk is om de locatie waar gerookt mag worden op het station zo te bepalen zodat de overlast zoveel mogelijk wordt beperkt. Op veel stations, met name de grotere, bevinden zich stations- en perronmedewerkers en de handhaving valt onder hun takenpakket. Zoals op dit forum ook regelmatig te lezen valt worden er ook daadwerkelijk boetes uitgeschreven voor overtreders. Net als fietsers die door ’s avonds zonder licht rijden is het ook hier onmogelijk iedere overtreder van een bon te voorzien.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op het station. Rokers en niet-rokers. Vandaar de verschillende zones. Iedereen dient zich hier aan te houden, ook ons eigen (rijdend) personeel. We brengen dit intern blijvend onder de aandacht. Als NS-personeel zich niet aan de regels houdt dan horen wij dit uiteraard graag en mag hierover een klacht worden ingediend."
Reputatie 3

In Rijssen: Je kunt tijdens de spits (7.24) de rook bijna snijden. Alleen op het achterste gedeelte (staan geen mensen) bij minstens bakboord 6 (als de trein eraan komt moet je keihard rennen, want er rijden geen 6delige treinen op 7000) sta je in schone lucht.

Passen mooi in een station
Reputatie 7
Badge +3

Het wegvallen van de rookzones zal er voor zorgen dat er straks weer overal op de perrons wordt gerookt.

Reageer