beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 55 reacties
  • 17210 Bekeken


Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het nieuws dat Portugal veel strenger wil gaan optreden tegen het roken. Hier een citaat uit het artikel in het AD:

“Als de wet wordt aangenomen, mogen tabaksproducten vanaf 2025 alleen nog worden verkocht door winkels met een speciale vergunning en op vliegvelden. Dat betekent dat onder meer benzinestations en de horeca op termijn geen sigaretten meer mogen verkopen. Ook sigarettenautomaten zullen verdwijnen.

De maatregelen worden bekritiseerd door belangenverenigingen voor restaurants en benzinestations, die zich zorgen maken over inkomstenverliezen. Sommige critici vinden dat de regering de prijs voor tabaksproducten moet verhogen, maar volgens Pizarro is dat geen prioriteit omdat prijsverhogingen kunnen leiden tot tabakssmokkel. Een pakje sigaretten kost in Portugal ongeveer 5 euro, wat goedkoper is dan in veel andere West-Europese landen.”
Bron: Vergaand rookverbod: Portugal wil sigaret voorgoed doven | Buitenland | AD.nl

Interessant is dat de Portugese regering onderkent dat prijsverhogingen alleen maar leiden tot smokkel. En dat de sigaretten in Portugal juist goedkoper zijn dan in andere West-Europese landen.

Reputatie 7
Badge

Agelopen week een paar dagen door België gereisd en naast dat de treinen daar inmiddels een stuk schoner zijn dan in Nederland, viel mij deze poster op diverse stations op. Waarom kan dit niet in Nederland?? Nu zien we daar alleen maar de interne reclame van NS. Deze poster is in ieder geval een stuk nuttiger.

NS gedoogt roken op de perrons (het eigen personeel rookt ook regelmatig op de perrons) dus zo'n poster is wat te rigoureus.

De achtergrond is dat men geen al te strikt verbod wil instellen dat in de praktijk niet te handhaven valt.

Reputatie 7
Badge +3

De achtergrond die @Tamzin noemt lijkt me pure speculatie.

Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.

NS en ProRail kunnen in dit verband nog veel leren van de NMBS. Zelfs als je iemand zou willen aanspreken op het roken op een perron kun je nergens naar verwijzen. Dat is In het buitenland vaak veel beter geregeld.

Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.

Er zijn in Nederland zaken verboden en er zijn zaken "verboden". Daar zit een subtiel verschil tussen. 

Reageer